Veulen welk stamboek? welshxarabier X arabier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda4you

Veulen welk stamboek? welshxarabier X arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 17:30

Hallo!

Ik heb een Welsh x Arabier pony (moeder Welsh,papa Arabier). Ze staat ingeschreven bij het Welsh stamboek. Ik wil dit jaar graag de hengst erbij, zodat ik volgend jaar een veulen krijg. Nu is mijn vraag, áls ik er een Arabier hengst op zet, wat voor papier krijgt het veulentje dan?

Stél he ;). Mijn pony is maar 1,35 en ik ken niet zoveel 'kleine' arabieren *

Ben benieuwd..

Groetjes Linda

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:38

Het B.A.P.S. (Belgisch Arabier Paarden Stamboek) heeft een halfbloed register dus je zou daar terrecht kunnen met het veulen. Ook natuurlijk altijd bij het N.R.P.S.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:40

Wat wil je met het veulen gaan doen? Dara zou je keuze van hengst van af moeten hangen denk ik. Maar je kan een nrps hengst nemen, dan krijgt het veulen gewoon een papier..

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:42

Kan ook gerust als Welsh Part-bred geregistreerd worden.
Zo lang het veulen maar 12,50 % Welsh-bloed voert.

linda4you

Re: Veulen welk stamboek? welshxarabier X arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 20:47

Het gaat mij erom bij welk stamboek ik het veulen kan registreren als ik er een arabische hengst op zet..

Als ik er een welsh op zet kan het veulen gewoon in het welsh- boek opgenomen worden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:53

Als het goed is kan je met een geregistreerde hengst bij het A register van het NRPS terecht, en met een AV die alleen bij het AVS is gekeurd kan je bij het hulpregister terecht... Bij een niet gekeurde AV kan je niet bij een stamboek terecht. Tenminste zo heb ik het geleerd.

Ik zou als ik jou navragen hoe het zit als een AV bij het VZAP is gekeurd. Dat stamboek staat namelijk niet bepaald bekend om de hoge standaard voor het keuren van een aantal hengsten... Dat is het duitse AV stamboek. Maar in principe is de AV een van de rassen die internationaal naar de zelfde standaard behoort ( ;) ) te worden gefokt

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:46

linda4you schreef:
Het gaat mij erom bij welk stamboek ik het veulen kan registreren als ik er een arabische hengst op zet..

Als ik er een welsh op zet kan het veulen gewoon in het welsh- boek opgenomen worden.

Dat was ook mijn antwoord.

Als je er een arabier op zet, kan je het veulen nog steeds laten registreren in een Welsh stamboek (NWPCS, WPCB, BWPCS)
Wel als Welsh part-bred en zolang het 12,50% Welsh bloed voert.

linda4you

Re: Veulen welk stamboek? welshxarabier X arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 18:41

Okeoke, dankjewel 'YWC'! :D Ik denk dat ik uiteindelijk toch voor een welsh-hengst kies.. hehe