Hoe lang kan een merrie harsen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Hoe lang kan een merrie harsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 21:46

Ik vroeg me af hoelang een merrie kan/ mag harsen van te voren? Onze merrie stata nu al een week flink te harsen, komen hele straaltjes uit bij lichte stimulatie (check 1 maal daags even het uier) maar het wordt maar geen echte melk en dus ook nog geen bevalling. Hoe lang kan dit duren?

MerleSimone

Re: Hoe lang kan een merrie harsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:47

De ene merrie harst 2 weken voor de bevalling, de andere 1 dag. Verschilt dus per merrie. Hoe zit het met de banden en de kling? Heb je foto's misschien?

En kijk uit met de uier voor uierontsteking, en zodra er wel echte melk uit komt, niet meer doen. Het veulen heeft namelijk de biest nodig (eerste melk) :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:01

Die van mij heeft zeker drie weken geharst. Pas een paar uur van tevoren werd de hars melkachtig en begon ze te kegelen

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 08:37

Oh jee nog twee weken zo door moeten? Ik begin zo langzamerhand alwere te twijfelen of er echt wel ene veulen gaat komen :D Woensdsag dacht ik: nou daar zit beweging in, de banden leker wat slapper te gaan worden, kling was opgezet, uier was goed vol..dat gaat ergens heen..gisteravond weer gecheckt, lijkt het wel alsof ze alles weer heeft teruggetrokken wat ze die dag ervoor had gedaan :( banden meer gespannen, kling weer zoals normaal, uier was slap...(nog wel harsen) naja we zien het wel. We hebben geen dekkingsdatum dus kan net zo goed nog een maand duren ofzo..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:51

Ja dat deed mijn merrie ook. Die had ook dagen dat het leek alsof ze terugging in voorbereiding. Extreem frustrerend kan ik je wel zeggen :P.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:57

Mijn merrie heeft vorig jaar 3 weken geharst en nu ruim 2,5 week. Mijn andere merrie harste vorig jaar en de volgende dag werd het veulen geboren.