Veulen 5 dagen oud, merrie ontwormen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

judith

Veulen 5 dagen oud, merrie ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 22:12

Ik heb al meerdere topics hierover gelezen, maar het antwoord nog niet kunnen vinden... Daarom hier even de volgende vraag:

We hebben een veulen van 5 dagen oud (5 mei geboren). De dag voor de bevalling hebben we mestonderzoek laten doen en wormenkuren Equimax meegekregen (bij de moeder was de mest schoon overigens...) en toen het advies gekregen alle paarden te ontwormen na de bevalling als het veulen een dag of 7 oud was, dat is dus a.s. donderdag.

Nou is Equimax niet goed voor veulens jonger dan 2 weken, maar hoe zit dat met ontwormen van de merrie met deze wormenkuur met een veulen jonger dan 2 weken die dus nog melk bij haar drinkt ;) ? Is het dan niet schadelijk? En als we de merrie op 7 dagen na de bevalling ontwormen, moet het veulen dan ook nog op 10 dagen zelf ontwormt worden?

Ik zie door de bomen onderhand het bos niet meer m.b.t. informatie hierover.. Iemand een antwoord?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:13

naar je DA gaan en een kuur vragen welke ook gegeven mag worden aan jonge veulens die net 7 dagen oud zijn.
Ik heb trouwens mijn veulen de eerste week ontwormd en daarna na 2 a 3 weken weer
en daarna iedere 4 weken op aanraden van mijn DA omdat ze toch werkelijk alles in hun mond stoppen om te proberen.
de merrie ontworm ik gewoon iedere 8 a 10 weken (soms ook wat langer ertussen)

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 22:16

onley schreef:
naar je DA gaan en een kuur vragen welke ook gegeven mag worden aan jonge veulens die net 7 dagen oud zijn.

Ja, maar de kuur die we op 7 dagen moesten geven is dus voor de merrie. De vraag is of dat dus gewoon de Equimax mag zijn? Ik ga er vanuit van wel, aangezien ze het bij de DA zelf mee hebben gegeven, maar ik twijfel toch teveel... (ondanks dat ik het twee keer heb nagevraagd bij de assistente die de kuren mee gaf).

En als de merrie dan die Equimax heeft gehad, dan op 10 dagen (dus 3 dagen na elkaar) het veulen zelf nog eens ontwormen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Veulen 5 dagen oud, merrie ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:15

Op de bijsluiter staat dat het veilig voor lacterende merries is. Overigens zou ik rond de 10 dagen merrie en veulen ontwormen met een middel alleen op ivermectine.
Met Equimax moet je ook enorm opletten dat je niet overdoseert bij het veulen (mocht je dit in de toekomst willen gebruiken voor het veulen), dat per ongeluk de spuit doorschiet. Er zijn al diverse veulens op die manier overleden.

Cassidy

Re: Veulen 5 dagen oud, merrie ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:50

Tipje bij het geven van wormenspuiten aan veulens: op je vinger doen en dan met de vinger in de mond smeren. Kun je niet overdoseren...