Veulen dat niet kan staan..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sarisv

Veulen dat niet kan staan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:38

Allereerst,, dit gaat niet om mijn eigen paard..
Puur een vraag of jullie evt zouden weten wat dit betekend/kan zijn..

Vanavond werd mijn vader door een collega gebeld of hij wist wat dit kon zijn, want de buurvrouw van zijn collega
heeft zondag ochtend een fries hengst veulen gekregen, dat nu nog steeds niet (zelf) kan staan..
Mijn vader vertelde dit dus net aan mij, of ik het eventueel wist.
Want volgens de collega, zijn de achterbenen veelste lang?

Uit nieuwsgierigheid wezen kijken (ik ken deze mensen/collega dus totaal niet verder)..
Ze waren wel lang, maar toen ze hem recht op zette, had ik niet idee dat de achterbenen langer waren
dan de voorkant (dit dachten ze zelf namelijk)..

Dierenarts was geweest, enige wat die zei was of spuitje of naar kliniek brengen zodat hij plasma kon krijgen?

Die 'buurvrouw' voedt het veulen dus nu zelf met de moeder melk, merrie is zo tam dat ze haar kan melken..
Want voor de kliniek heeft ze geen geld (vrouw is 85 en alleen, (waar begin je aan?) maar om hem in te laten slapen vindt ze ook zielig..

Verder weet ik er ook vrij weinig van, dus veroordeel mij verder niet aub.
Wat ik heb gezien dat veulen gewoon blijft liggen, probeert het wel soms, maar krijgt de achterbenen er niet onder.
En als de collega helpt, blijft hij niet staan, valt dus gewoon om, ene keer sneller dan andere keer..
Dus mij lijkt het iets wat niet zomaar overgaat, maar wou me er verder niet mee
bemoeien, maar ben benieuwd wat dit is of kan zijn volgens jullie... Ik had het niet zo aan gekeken, en verder uitgezocht hoe of wat,
vind wel knap dat ze veulen de fles geeft, en merrie zelf melkt, en
er komt speciaal iemand om de zoveel uur 2/3 uur? iemand die frieze paarden fokt speciaal langs om te helpen met voeden, omdat ze al zo oud is, de collega helpt overigens nu ook...

Dus gelieve verder geen commentaar op mij, ik wil me er verder niet mee bemoeien maar vond zo raar, dat ik dacht
misschien weet bokt wat het evt kan zijn, vooral omdat deze dierenarts over de woorden plasma begon? Wat kan het dan zijn?
Dat maalt mij voornamelijk door het hoofd, wat het in godsnaam kan zijn..

Alvast bedankt :)

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:14

Het allereerste veulen dat ik ooit gefokt heb, heeft de eerste 48 uur ofzo niet kunnen staan.
Het was een ontzettend groot en zwaar veulen met hele lange benen. Ik heb hem de eerste paar uur met de fles gevoed om te zorgen dat hij de noodzakelijke biest binnenkreeg en hem op kracht te krijgen.
Vervolgens is hij dag en nacht zeker elk uur overeind geholpen om zelf te drinken. Je merkte dat hij steeds sterker werd en minder ondersteuning nodig had..
Ik weet natuurlijk niet hoe groot dit veulen is en hoe ie er verder aan toe is, maar zou hem nog even de tijd gunnen om op kracht te komen. Overigens is elke 2 a 3 uur voeden echt veel te weinig.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:14

Citaat:
Dierenarts was geweest, enige wat die zei was of spuitje of naar kliniek brengen zodat hij plasma kon krijgen?

Pff...Daar heb je wat aan :(
Maar wel de rekening sturen natuurlijk... :roll:

En aan mij heb je ook al niets! :+

toptoys

Re: Veulen dat niet kan staan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:31

Ik ken een veulen wat ook niet kon staan, ze bleek geen kniebanden te hebben achter.
De VA zei in eerste instantie ook dat ze goed moest drinken om sterker te worden, maar dat had dus weinig zin....
Sterkte ermee!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:34

De meests veulens die niet kunnen staan redden het niet, vandaar waarschijnlijk de sobere reactie van de DA. Grote kans dat iets niet goed aangelegd is. Als het veulen na enkele dagen nog niet staat zal het doorlig plekken krijgen en zware ontstekingen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:35

Dat staan komt vanzelf als hij maar voldoende melk binnenkrijgt. Die vrouw moet dus om de 2 uur gaan kijken en het veulen helpen. Ook s nachts....

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 08:43

Voor zo ver ik weet gaan ze snachts ook voeden, heb ik in iedergeval wel aan gegeven, maar dit wist ze ook wel, ook omdat er telkens speciaal iemand komt om te helpen (die friese fokker)..

Had veel meer negatievere reacties verwacht (qua dat het niet goed zal komen), het is dus gewoon afwachten..
Als ik meer weet, horen jullie het.. Denk vd week zelf gewoon nog maar even kijken, ookal ken ik ze niet..

Maar niemand weet wat de dierenarts zo met plasma bedoelt? Wat komt ze dan te kort of wat zou dat helpen qua staan??

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:13

Plasma is hetzelfde als bij mensen witte bloedlichaampjes. Als ze de biest niet goed drinken krijgen ze te weinig antistoffen mee van mama. Die krijgen ze dan via het plasma.

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 09:15

Aah zo.. Maar zo ver als ik weet heeft hij de biest wel gehad (en krijgt nog steeds melk) van de moeder zelf.. Welliswaar via de fles maar toch..

Edit:
Hoeveel ml mag/moet zo'n veulen eigenlijk per dag? Ben ik eigenlijk zelf wel benieuwd naar..Weet niet wat dit veulen zo krijgt..

Noukjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:28

Wij hebben vorig jaar een veulen gehad die 4 weken!! te vroeg was. Kon ook nog niet staan. (merrie had het veulen al opgegeven, eigenaar niet)

Eerste weken merrie moeten melken en haar de fles gegeven. Ze heeft 3 a 4 maanden niet recht op haar voorbenen kunnen staan.
Nu als jaarling gaat het erg goed. *\o/*

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:57

Wij hebben wel eens op stal een veulen gehad met te korte strekpezen. Deze kon zijn voorbenen niet strekken en dus ook niet staan. Meestal is het weinig hoopgevend als ze niet kunnen staan. Als het al verbetert in de eerste dagen, is de kans op koliek nog heel erg groot omdat het diertje weinig beweegt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:02

Hoe was de bevalling?
Het kan ook zijn dat het veulen door de bevalling een beschadiging heeft opgelopen aan spieren/rug/zenuwen.
Hopelijk komt het goed.

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 17:55

Ik weet niet hoe de bevalling was.
Heb alleen begrepen dat ze net te laat was, en het veulen er al naast lag toen ze snachts ging kijken..
Ik zal de collega even bellen, ben zelf toch wel erg benieuwd, ookal ken ik ze verder niet..

In iedergeval bedankt voor de reacties :)

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:38

Je kan de dierenarts vragen een test te doen voor de antistoffen te bepalen (snap-foal test). Als deze te laag zijn, moet het veulen wel echt plasma krijgen. Het kan ook thuis gebeuren door de dierenarts. De kosten hiervan zijn wel redelijk hoog.

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 21:00

Ik kan ze helaas niet bereiken, maar zal ze eens voorstellen om zo'n test te doen als ze dit willen.. Moeilijk hoor, vind best sneu, maar kan zelf niks..

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 06:59

Wel heel fijn dat er mensen zijn die de mevrouw meehelpen met het veulen ;)

Ik hoop dat het goed komt met de kleine :(:)

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 10:02

Vanmorgen berichtje gehad:

Het gaat,de veearts is gister geweest en heeft hem 3 zakjes infuus gegeven, had beter nog 2 weken in de buik kunnen zitten, afwachten of hij het haalt.

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 10:51

Het veulen is gisterochtend nadat ik het smsje had gekregen helaas overleden...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:10

;( :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:37

Jammer zeg na zo'n goede zorg.