Help! Veulen word verwacht, welke wormenkuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

co2

Help! Veulen word verwacht, welke wormenkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 13:18

De één ontwormd de merrie wel vlak voor de bevalling, een ander weer niet.
Wat is nu verstandig? Ik lees en hoor diverse verhalen dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn merrie is 6 april jl. voor het laatst ontwormd met Eraquell i.v.m. het begin van het weideseizoen (pensionstal). Nu staat ze precies een maand op de wei.
Het laatste jaar heeft ze div. mestonderzoeken gehad, maar altijd negatief; dus 'schoon'.

Ik verwacht het veulen binnen enkele dagen, misschien al vannacht, want zojuist zijn de 1e harsdopjes ontdekt en vorige keer verliep alles toen heel rap.

Moet ik haar nu wel of niet ontwormen voor de bevalling? En zo ja, welke wormenkuur is dan nu verstandig (o.b.v. werkende bestandsdelen)? Er zijn diverse wormenkuren op de markt verkrijgbaar voor drachtige merries met ieder hun eigen werking.

Het veulen krijgt sowieso op 10 dagen een eigen ontworming.

Mijn dierenarts bellen voor informatie doe ik niet meer, deze heeft mij vorige jaar heel verkeerd geïnformeerd waardoor het veulentje ziek is geworden. Deze is te onervaren met veulens.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:20

ik heb mijn merrie vrijdag ontwormd en ze is 21 juni uitgerekend.
deze ontworming was echter wel noodzakelijk, want ze heeft/had kleine rode wormpjes die erg gevaarlijk zijn. (ik heb haar vorige week gekocht)

mijn merrie heeft de wormenkuur Equest pramox gehad op aanraden van de DA.
in de beschrijving stond echter dat het niet geschikt is voor paarden.
maar uit dit topic haal je wel wat info: [KS] welke wormenkuur bij drachtige merrie?
en dan de reactie van @Barvrouwke. zij heeft de fabrikant gebeld om te vragen hoe en wat.
hier een stukje gekopieerd:

Ik heb met de fabrikanten gemailt over de equest promax, omdat ik het raar vond dat er niet bij stond dat het voor drachtige merrie's kon.
Het zit namelijk zo; de stof moxidectine is getest en veilig bevonden. De stof Praziquantel is ook getest en veilig bevonden. Maar er is niet getest op het toedienen van deze 2 werkzame stoffen gelijkertijd.
Ik had mijn drachtige merrie er wel mee ontwormt, aangezien ik wist dat de 2 stoffen veilig waren,
nooit erbij nagedacht dat de combi problemen kon opleveren. Is ook niet gebeurt
.

Mijn DA vertelde, dat het wel aan drachtige merrie's gegeven mag worden en dat het geen kwaad kan.
in de beschrijving staat het niet omdat er niet op getest is.

de 2 stoffen die erin zitten zijn afzonderlijk van elkaar getest en veilig bevonden.
ze zijn alleen niet samen tegelijkertijd getest.

ik hoop dat je er wat aan hebt

edit: mag ik vragen welke wormenkuur je straks aan je veulen geeft?

rowo

Re: Help! Veulen word verwacht, welke wormenkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:24

Mijn DA en oom (al jaren fokt hij veulens) adviseerde destijds om ong. 6 weken voor de uitgerekende datum nog een keer te ontwormen. Heb dat destijds ook gedaan. Daarna veulen met een week..... Volgens mij heb ik destijds met Eraquel ontwormd, ook het veulen. Maar weet het niet heel zeker meer.

Heb je geen ervaren fokker in de buurt? Die weet het soms nog beter dan de DA omdat zij vaak meer ervaring hebben. Dat wat in het boekje staat hoeft niet het beste te zijn :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:48

Even een quote naar een bericht wat ik eerder heb geplaatst op bokt:

Onderwerp: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Neonlight schreef:
Ik zat net de nieuwsbrief van de DA-praktijk te lezen die ik een paar weken geleden had gekregen, stonden veulenwaardigheden in. En eentje wist ik helemaal niet, en leek me wel iets om hier te melden, aangezien er vaak ontwormingsvragen worden gesteld.

Citaat:
Als de naderende geboorte zich aankondigd en de merrie begint te kegelen dan adviseren wij de merrie te ontwormen. Dit omdat bepaalde rustende wormlarfjes die zich in het lichaam van de merrie bevinden dan actief worden.

Citaat:
In de eerste levensweek van het veulen blijft danm als alles goed gaat alleen nog de ontworming over die merrie en veulen moeten krijgen tijdens de veulenhengstigheid.

Jammergenoeg staat er niet bij welk ontwormingsmiddel goed is, maar het is inderdaad waar dat vlak voor de geboorte het beste nog ontwormd kan worden. :j
Misschien even een DA vragen wat voor wormlarfjes het zijn en welk ontwormingsmiddel je dan moet hebben?
Ik heb zelf altijd ivermectine gebruikt vlak voor de bevalling.

Cynthiaaapje

Re: Help! Veulen word verwacht, welke wormenkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:51

Misschien dat je door je dierenarts een snel mestonderzoekje kan laten doen?

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 15:21

Mijn dierenarts heb ik vorig jaar gebeld met dezelfde vraag, deze heeft mij toen verkeerd ingelicht waardoor het veulen alsnog een erntige besmetting heeft opgelopen met nare gevolgen. Ik ga morgenochtend een andere bellen, maar ze hebben hier alleen spreekuren tot 9u :?
Toen ik vanochtend bij de merrie was zag het er nog niet naar uit dat er wat aan zat te komen, dat kwam opeens 2 uur later.. :+

Thanks Neonlight, dat is inderdaad het verhaal wat ik eens eerder gehoord heb. Vandaar ook dit topic. Ik ga er even achteraan, ik heb Het Woud al gemaild, wellicht kunnen zij mij meer vertellen.

@ Cynthia, Mestonderzoek heeft geen zin, mest van de merrie wordt regelmatig onderzocht. Het gaat mij nu met name om het biest, geen enkel paard is namelijk 100% wormei-vrij.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:55

Ik heb deze informatie uit de nieuwsbrief van http://www.boschhoven.nl/. Misschien kun je hun anders bellen en dan refereren naar de nieuwsbrief van maart/april 2009?