Mijn merrie heeft een hengstveulen van nu 2 weken oud. 4 Jaar terug heeft ze een dood veulen gehad. De eerste paar dagen zat ze letterlijk aan haar veulen vast geplakt, zij bepaalde waar hij heen ging, en dit deed ze door hem grofweg met haar neus de hele box/wei door te gooien. Nu als ze los is vind ik het dood eng. Als Moeders de gekke 5 minuten krijgt en gaat bokken slaat ze m af en toe zowat raak. Als dit gebeurt vliegt ze op de rem en draait zich hard murmelend om naar haar veulen, alsof ze sorry wil zeggen.
Gister galopeerde ze hem ondersteboven waardoor hij tussen haar benen terecht kwam. Moeders wrong zich gelijk in allerlei bochten om er maar niet op te gaan staan, en draaide vervolgens gelijk hard murmelend naar hem om.
Ze bedoelt het dus echt niet kwaad, ze is echt wel een goede moeder, maar ze is soms zo ontzettend lomp met hem.
Aangezien mijn vorige pony verongelukt is doordat ze overlopen is zit dit gedrag mij helemaal niet lekker, maar ik vrees dat ik er niks aan kan doen
Moeders tijdelijk heel weinig brok voeren, zodat ze daar in ieder geval niet dol van is?
Sharani
Geplaatst: 09-05-11 13:12
Ik herken het wel, Bibi had de eerste weken ook van die lompe acties. Maar de laatste tijd komt het niet meer voor, het was waarschijnlijk gewoon even wennen voor haar.
Rose heeft dit ook gedaan, de eerste dagen. Ze gooide de kleine Gentle letterlijk tegen de muur op als hij een beetje verkeerd stond. Nu is het helemaal goed, en is ze erg lief voor hem,
Ik denk dat je hier niet zo heel veel aan kunt doen, de merrie is duidelijk wel gek op het veulen. Ze weet misschien nog niet zo goed dat ze er zo niet mee om kan gaan, maar ik denk dat dat met de tijd wel komt.
Ik heb vandaag niks gezien, maar er lag ook nog een pluk hooi in het land waar moeders continu bij gestaan heeft. Ze is dus niet echt uit dr panty gevlogen zeg maar. Moeders moet ook nodig weer aan het werk, dus we zijn nu rustig aan het opbouwen om het veulen er steeds even af te halen
Kluisters om tijdelijk? Zodat ze niet hard kan gaan? Een van mijn merries is ook zo lomp, alleen rent zij niet veel, behalve als het veulen er vandoor gaat. Het veulen had wel heel snel door dat hij niet voor mama moet gaan lopen.
Thioro
Geplaatst: 12-05-11 20:30
Is het haar eerste (levende) veulen? Soms moeten ze er echt aan wennen en draait het wel bij. Wij hebben ook een keer een merrie gehad die ongelooflijk lomp was met haar veulen. Merrie in kwestie was sowieso al lomp (type waar je bij moest opletten dat je niet voor haar voeten liep of je had een poezelig blauw hoefafdrukje op je voet). Met haar veulen was ze dus al even lomp als met de rest. Bedoelde het ook allemaal niet slecht, week geen millimeter van haar veulen en murmelde aan 1 stuk door maar in al haar onhandigheid is ze er wel op gaan staan waardoor merrie en veulen naar kliniek moesten. Veulen moest regelmatig behandeld/verzorgd worden en dat gaf moeders veel stress, teveel stress. Dus moeders op muisjesdieet gezet. Haalde de scherpe kantjes eraf en vermits ze nu meer stond te suffen dan te drentelen was dat ook iets handiger met veulen. Tijdje zo gedaan, dan afgebouwd en tegen dat veulen genezen (en ouder) was, was de merrie ook gekalmeerd en schoot ze niet meer zo in de stress. Veulentje is goed groot geworden en merrie is nog steeds dezelfde lompe trien (geen veulens meer voor haar).
Voor zover we weten is het idd haar 1e levende veulen. Veulen van 4 jaar geleden is dood geboren (is me verteld, toen was ze nog niet van mij). Kluisters vind ik een erg overtrokken maatregel, daarbij, als het veulen over de kluisters stapt/maait zit je helemaal in de nesten. Gister liepen er 3 grote paarden in de wei naast haar. Kennelijk snapt ze niet dat er een hek tussen zit en dat die niet bij haar veulen kunnen komen Dus ze is flink aan het sjezen geweest. Deze keer bleef het veulen er echter netjes naast sjezen Ik blijf het eng vinden, maar k zal het toch los moeten laten. Als ik er niet bij ben trekt ze waarschijnlijk ook weleens een sprintje, alleen tja, dan zie ik het niet