zijn merries vruchtbaar tot aan hun dood?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

zijn merries vruchtbaar tot aan hun dood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 19:50

Ik heb een merrie van 24 die nog vrolijk elke maand (flink) piephengstig is. Nu vroeg ik me zomaar af, blijft een merrie tot aan haar dood hengstig worden in het zomerseizoen? En zo ja, blijven ze dan ook vruchtbaar?

Bij de mens komen vrouwen op een bepaalde leeftijd in de overgang, waarna ze niet meer vruchtbaar zijn. Logisch verhaal uit de natuur lijkt mij, omdat de vrouw (moeder) anders waarschijnlijk minder kans heeft om haar kind op te voeden tot aan volwassenheid.

Wij als fokkers, laten merrie's tot een bepaalde, verantwoorde leeftijd dekken. Daarna niet meer omdat de risico's te groot worden (er kan de merrie iets overkomen tijdens de dracht, risico's van het gewicht, bij de geboorte enz enz), maar is dat bij paarden in de natuur niet net zo geregeld als bij ons mensen? Iets van een "overgang", omdat oude merries in het wild toch ook deze risico's lopen lijkt mij.

Beetje aparte gedachtegang misschien, maar goed, soms heb je van die hersenspinsels :+ :D

Talishe

Re: zijn merries vruchtbaar tot aan hun dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 23:52

Ik weet dat merries niet hengstig worden als hun lichaam een dracht echt niet aan kan, hele magere dieren bijvoorbeeld, kan me voorstellen dat dat bij hele oude merries ook zo is. Ik weet zeker dat ze niet de overgang in gaan, dat hebben alleen mensapen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:20

Ik heb een 24 jarig merrie die al een jaar niet meer hengstig geworden is, dus van feb 2010 tot mei 2011. In de periode feb 2009 - 2010 is zij maar 3 keer hengstig geworden, wel verspreidt over die hele jaar. Vorig week is zij heel "lichtjes" hengstig geworden.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:23

Wat grappig ik liep pas ook met deze gedachten rond en weet ook het antwoord nog niet. We hebben eentje van 34 en 28 die nog goed hengstig worden maar ook eentje van 24 die dat al jaren niet meer is geworden terwijl ze allemaal in goede gezondheid verkeren.

Ben erg benieuwd!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:28

bij paarden is er inderdaad geen echte overgang. Dus een merrie die tot hoge leeftijd in goede gezongheid blijft kan inprincipe ook nog drachtig worden. Maar het is inderdaad wel vaak zo dat een merrie niet drachtig word of dat er een soort natuurlijke abortus plaatst vind als het paard de kracht niet meer heeft voor een drachtigheid, stond laatst ook nog zoiets op de voorpagina.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:07

Dat hangt er sterk vanaf wanneer ze dood gaan.. ;-)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:09

Mijn oude merrie is 30 geworden en was ook het laatste jaar nog gewoon heel regelmatig heel duidelijk hengstig.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:12

ligt denk ik aan het paard :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:02

Ligt er idd aan wanneer ze doodgaan...
Maar als je praat over een leeftijd van 30 jaar dan zijn merries niet meer vruchtbaar. Beetje net zoals mensen, op oudere leeftijd ben je niet meer vruchtbaar.

Tekenen van hengstigheid zeggen niks over de vruchtbaarheid natuurlijk. Hengstig blijven de meeste merries nog tot late leeftijd.
Er zijn merries die tot 25 jaar veulens krijgen maar dat is uitzonderlijk hoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 00:01

Een merrie is theoretisch vruchtbaar tot haar eitjes op zijn. Het ligt er dus idd maar net aan wanneer ze dood gaat. Als ze doodgaat voordat de eitjes op zijn, is ze vruchtbaar tot haar dood.
Een paard met een korte cyclus is eerder door de eitjes heen dan eentje met een wat langere cyclus.
Een paard dat elk jaar een veulen krijgt spaart eitjes (immers geen eisprong tijdens de dracht) en zal dus langer vruchtbaar zijn dan een paard dat nooit of weinig veulens krijgt...
Reden waarom fokmerries vaak idd tot hun dood veulens krijgen op nog zeer hoge leeftijd (de oudste engels volbloed fokmerrie was in de 30, ben de exacte leeftijd vergeten)

Of ze een veulen ook uit zal dragen is weer een ander verhaal evenals of je een zeer oude merrie wel een dracht aan wilt doen.
Er zijn trouwens plenty redenen waarom een merrie verminderd vruchtbaar of onvruchtbaar is, maar ouderdom is er geen van. Er zijn merries die na hun twintigste idd niet meer de hormonactiviteit hebben om vruchtbaar te blijven, maar dit is meer uitzondering dan regel.

Ik zeg ook met klem theoretisch tot de eitjes op zijn, want er is natuurlijk iets meer nodig dan alleen een voorraad eitjes om vruchtbaarheid te garanderen. Het is een complex geheel aan hormonen die allemaal ene taak hebebn op een bepaalde tijd om een en ander succesvol te laten verlopen.