Haflinger x Arabier?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Haflinger x Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 23:03

Hallo... is er iemand hier bekend met de Haflo arabier?:)
Ik heb een nu 2 jarige haflinger merrie die ik volgend jaar als ze 3 is wil laten dekken.
Ze heeft geen stamboek en alleen paspoort dus ik vind het niet noodzakelijk om haar door een haflinger te laten dekken.
Zelf ben ik nu met een haflo paardje bezig om in te rijden etc en mijn ervaring is dat ik het een geweldig beestje vind, veel fijnere gangen en niet dat struikelige lompe beenwerk van sommige haflingers, een heel lief zachtaardig karakter.
Wel een stuk pittiger maar zeer snel lerend en pikt alles supersnel op.
Na de tweede keer aan de longe deed ze al heel veel keurig op stem en dat terwijl ze nog noooit iets gedaan had.
Het schijnt ook dat dat de arabier in haar is, de eigenaar vertelde dat arabieren snel leren etc.
Ze is heel persoonlijk en echt gericht op je bezig (ook iets van arabieren?)
Het lijkt me dus de perfecte combinatie aangezien ik met mijn haflinger nooit echt in de topsport kan komen (als ik een klein beetje realistisch ben) en een hele arabier wordt me teveel van het goede dus na dit paardje te zijn gaan trainen ben ik echt verliefd geworden:P
wat denken jullie ervan en weten jullie misschien een leuke arabische hengst in noord brabant?
Er hoeft geen stamboek of iets bij te zitten ik ben al tevreden met een gewone fatsoenlijke arabier:)

(ik weet niet of het topic hier nu goed staat maar de hoofdzaak is dat het om mijn haflinger gaat)

Marije_jiplover

Re: Haflinger x Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:11

Wij hebben er op stal 2, beiden 4 jaar, zelfde vader, andere moeder. De ene is heel zachtaardig en kalm en rustig, precies zijn moeder. De andere is stukken pittiger, een eigen willetje en helemaal zo gemakkelijk niet in de omgang, eigenlijk ook precies zíjn moeder.

Kortom, je kunt niet zeggen dat elke haflo gemakkelijk(er) en werkwillig(er) is dan een haflinger.

Het is echt wel de match die je maken moet, dus echt op karakter etc. selecteren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:13

Ik heb een haflo jaarling (Bas Safari x Apollo v. Schafferden). Voor foto;s zie profiel.
Die van mij is superbraaf en superkoel in t hoofd. Is niet zo snel ergens van onder de indruk ondanks dat ze nog een jaar moet worden.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 23:14

Nee okee, ik zal ook zeker niet zeggen dat ze makkelijker is als dat "lompe" beest van mij maar mij lijkt dat ze op den duur veel fijner onder het zadel zijn en je er "meer" mee kan als een haflinger. Ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen. Niet dat mijn Haflingers achterlijk zijn want ik wil ze niet missen maar ik wou iets méér en een arabier 100% vind ik teveel dus na met deze pony te zijn begonnen leek het me de ideale combi!

@ Stef dat bedoel ik, dat zie ik in die pony dus ook!

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:00

Ik weet niet of je je een beetje verdiept in de haflingers maar vind je oordeel wel een beetje impulsief.
Het fokdoel van nu maakt dat je met een haflinger veelzijdig alle kanten op kunt en het echt geen uitzondering is om Z te rijden. Wat noem jij, meekomen in de topsport? Het zijn intelligente en actieve paardjes met daarin een dosis humor die niet snel verschieten van iets engs.
Dat jouw 2 jarige nog niet aan je doel voldoet, kun je dat nu al zeggen? Wat noem jij lomp? Het is vaak, en met name bij slimme haflingers, een karaktertrek die bovenkomt bij onvoldoende begeleiding.
De combi haflinger x arabier de zogenaamde haflo geeft juist veelal groffere exemplaren waar je van moet houden.Persoonlijk denk ik dat je geluk hebt met het haflo paardje waar je nu mee bezig bent.

Ik raad je aan je te verdiepen in de veelzijdigheid van haflingers en bijvoorbeeld eens in september het haflingerweekend te bezoeken. Hierin zie je daadwerkelijk waar de haflinger tegenwoordig staat!

Ik ben zelf niet voor het fokken van kruisingen en stamboekloze paarden. Het ras moet je het ras laten en hierin verbeteren.
Je eigen gekruisde fokproduct kan zo tegenvallen. Er lopen al genoeg van die tegenvallers rond momenteel. Er is ook geen tot weinig handel in dit soort kruisingen. Ik raad je aan om zelf eens te kijken naar het aanbod kruisingen. Wie weet zie je er wat tussen en lijkt het je wat. In het gunstigste geval kun je al beginnen met rijden en uitbrengen in de sport. ;)

Ik wil je met dit antwoord niet aanvallen maar je mogelijkk een wat andere, mogelijk kritische kijk geven op hetgeen je van plan bent
Zelf heb ik 3 luxe haflingers. Dit zijn intelligente en snelle paardjes die hun uiterste best doen mij te plezieren.
Als je niet zo ver uit de buurt woonde nodigde ik je met alle plezier uit om dit te ervaren. :)

Margot__X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:15

Ik heb een haf × arabier
Veel mensen zien het arabieren bloed wel maar niet dat er haflinger door heen zit.
Veder heeft ze de goede eigenschappen van zowel de haflinger als de arabier mee gekregen.
En ook nog is een mooie pony <3
Zij heeft het erg goed gedaan in de sport heeft M springen L1 dressuur en internationaal SGW gelopen
( Niet met mij hoor :)) )
Zo'n merrie fok je niet vaak ;)
Afbeelding

Ik zou eerst kijken of er niet een haflinger hengst is die de min punten van je merrie kan verbeteren.
En als je die niet kan vinden naar een arabier gaan zoeken.

Freggle_EdgeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:21

Mijn nichtje heeft een geweldige haflo!
Via bokt is Mo Diëgo op ons pad gekomen en we waarderen hem echt enorm!
Zijn werk en looplust is enorm en tevens is hij altijd braaf en zelden te pittig.
Soms komt het haflingertje even om de hoek kijken, vooral in de omgang kan hij soms wat drammerig zijn.
Maar dit is echt wel te handelen en voor de rest is het zo een fijn dier, dat maakt een hoop goed.

En ik ken nog 1 haflo.
Mijn vriendin heeft er zelf 1 gefokt een aantal jaren geleden, een pittig maar ook erg leuk dier!

juanitaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 23:41

heej
ik heb nu bijna 5 jaar mn Haflo arabier
en ben er super trots op
ze werkt heel graag voor me
en loopt prima en zeer mooi
veder kan ze goed springen en is super lief in omgang
soms een beetje adhd maar dat komt naar even door zetten wel weer goed

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:37

_Miracle (Of Miracle_ :=)
Heeft een Haflinger x Arabier :j

Misschien kun je ook wat aan haar vragen ofzo..
Die van haar is 16 jaar of zo en echt bom-proof :j

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:41

Wij hebben ook een haflo staan. Ze is van het voorjaar 3 geworden dus we gaan haar rustig aan het werk zetten.

In de omgang is ze geweldig. Hoog knuffel gehalte. Super slim en heel erg gericht op mensen. In haar onderhoud is ze ook super makkelijk. Gebruikelijk staat ze 24-7 buiten. Ze is dus lekker gehard tegen het weer. Ze is nooit ziek of kreupel geweest. Verder is ze ontzettend cool in haar koppie.

Buiten al die bovenstaande goede eigenschappen van moeders kant (de haf) heeft ze ook de goede eigenschappen van haar paps gekregen. Super gangen. Bereidwilligheid tot werken. Temperament, uithoudingsvermogen en elegantie. Als deze dame door de baan gaat dan danst ze.

Echt een goed gelukt kruising dus.... maar het had ook anders kunnen zijn.... De lompheid van moeders met bv het overmatig actieve van paps..... Daar zouden we ons handen vol aan hebben gehad...

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:11

Als je echt voor de sport gaat zou ik eerder bij de haflinger blijven
Het achterbeen gebruik is bij de haflinger vaak beter
Wij hebben nu een Z2 haflinger en een Z klaar en een andere die momenteel op M niveau loopt
met zeer goede beweging er ze lopen allemaal bij de Paarden dat is juist een voordeel van de haflinger
De nrps pony 3/4 arabier moest ik verkopen omdat ze bij de paarden niet mee kon komen

Wat mij verbaast is dat er gesproken wordt over werk willigheid en beweging deze is juist
bij de goede haflinger uitstekend veel afdruk en niet vlak alleen uithoudingsvermogen is een punt waar je op moet letten met training

Als je voor een arabier gaat kijk dan wel dat het een hengst is die in de sport heeft gelopen

Phantaghero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:16

Ik heb eens een 25% arabische haf verzorgd, samen met haar 2 veulens (beide 12,5%) dus.
De eerste merrie, zat werkelijks niks arabisch in. :n Ja, ze had een heel fijn hoofd met dish, maar dat is het wel. :D
Deze merrie was maar 1,35 groot, erg dik in de vacht (altijd), erg zwaar gebouwd, nergens van onder de indruk en als ze het op een lopen zette, had ze geen rem en zette ze haar kin vast op haar borst. Deze merrie had ooit stamboekpapieren. (V. Roderick Imladris), maar werd door het stamboek dermate "gevaarlijk" bevonden, dat haar papieren zijn ingetrokken en er niet meer mee gefokt mocht worden.
Haar beide dochters waren elkaars tegengestelde, hoewel het volle zussen waren. (beide van Altjo) De oudste was nog zwaarder dan haar moeder en zo breed dat je haar eerder kruising belg had gegeven. :Y) Deze merrie was naast vreselijk lomp, ook nog vreselijk slim. Ik heb meegemaakt dat ik tijdens het rijden ineens op haar rug zat met het hoofdstel alleen nog in mijn handen. Op de 1 of andere manier kreeg ze hem af en ging dan staan grazen, of ik nou op haar rug zat of niet. :') Wel was het beest de goedheid zelve. :j
De jongste van de 2, was een regelrechte draak, mooi, fijn gebouwd paardje, maar als je in de stal achter haar langsliep, deed ze je denken aan een reclamespot :') Paarden stonden naast elkaar in een koeienstand op stal. Als je er achterlangs liep, ging het bij de eerste 2 goed, bij de derde zag je een been uitzwaaien naar achteren. :') Ook had ze er geen probleem mee, om je met haar tanden bloot, de wei uit te jagen. :+

Ik denk ook dat je ernaast zit wat betreft je oordeel over een kruising arabier. Jesme heeft gelijk dat deze paardjes vaak breed uitvallen. Op zich is dat geen wonder, want arabieren zijn net als haflingers van nature rondgeribde paarden, dus smaller zul je een haf er niet mee krijgen. Ook voor de stokmaat hoef je het niet te doen, want haflingers hebben tegenwoordig dezelfde maat. Arabieren zijn ook geen typische sportpaarden en eerder geschikt voor endurance vanwege hun uithoudingsvermogen. Dat is ook het enige dat je zult winnen met zo'n kruising; uithoudingsvermogen...

Als toekomstig sportpaard zou ik er dan eerder een NRPShengst op zetten, aangezien die wél gefokt worden voor het doel dat jij voor ogen hebt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:26

We shall see.... Voorlopig ben ik erg blij met mijn haflotje en zie ik érg veel verbetering in haar ten opzichte van haar moeder, zelfde geld voor haar volle zus trouwens, t is gewoon net allemaal een tikkie minder lomp, zonder dat het naar het moderne haf type toe gaat. T is van type niet te vergelijken