Iemand ervaring met veulen X-benen en kunsthoefjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Iemand ervaring met veulen X-benen en kunsthoefjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 16:56

Mijn veulen is met behoorlijke X-benen ter wereld gekomen.
Het gaat nu wel beter maar ze blijven wel afwijkend. De hoefsmid is geweest en heeft de hoefjes wat bijgevijld.
We kijken het 2x 3 weken aan (over 3 weken komt hij weer) als het dan niet beter is stelt hij kunsthoefjes voor zodat er nog wat beter gecorrigeerd kan worden. Heeft iemand ervaring hiermee. Of met een eventuele operatie (ik hoop echt dat dat niet nodig zal zijn).

Afbeelding Veulen enkele dagen na de geboorte.

Afbeelding Twee weken later (nu is het ongeveer hetzelfde). Voooral rechts is afwijkend vanuit de knie. Links alleen wat vanuit de koot.

Nicole288

Re: Iemand ervaring met veulen X-benen en kunsthoefjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:02

Hier ervaring met de operatie (die erg is meegevallen). Bij dat veulen was het maar 1 beentje dat scheef was. Wat ze gedaan hebben is aan de korte kant (buitenkant) een openingetje maken en het botvlies "irriteren", dus beschadigingetjes maken, waardoor die kant harder gaat groeien. Het is erg goed gelukt, na een aantal weken zag je er al bijna niets meer van, het is erg mooi recht gegroeid.

Met de andere optie dus geen ervaring.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:09

Wat is het advies van je dierenarts?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 17:25

@ Nicole Wat zijn de kosten van zo'n operatie? En op welke leeftijd heb je het gedaan? Waarom is er gelijk voor een operatie gekozen?
@ Aerdenhout Mijn dierenarts zegt zelf er weinig verstand er van te hebben.

Ik wil het eerst zo proberen omdat ik een kennis heb waarbij het veulen precies hetzelfde had en dit is vrij vlot na een paar keer hoefjes afvijlen aan een kant goed gekomen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:33

Stuur je foto's eens op naar Utrecht, daar kunnen ze je vast meer vertellen.
Ik denk dat het inderdaad met de juiste hoefsmid een heel stuk, zo niet helemaal, verbeterd kan!
IK heb ze dramatischer gezien.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:40

Hoe oud is het veulen? Tenzij de vervorming te ernstig is heb je tijd om het zo te proberen tot een leeftijd van ongeveer 3 maanden. Daarna moet je een operatie serieus overwegen indien je niet wil dat het blijvend wordt. Voor het kogeltje heb je minder tijd, dat moet recht of acceptabel zijn rond de leeftijd van 1,5 maand. Op deze leeftijden eindigen de snelle groeifases van die gewrichten. Daarna groeien ze heus nog wel maar trager en 'stugger', dus operatie herstelt trager en het is moeilijker te corrigeren.
De operatie is idd niet zo ingrijpend zoals Nicole uitlegt, soms wordt bijkomend nog een schroef geplaatst aan de binnenkant.
Vaak is het bekappen en eventueel de ijzertjes wel voldoende, operatie is plan b. Indien op tijd behandeld heb ik eigenlijk nog geen veulens gezien die niet recht werden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:43

Dit veulen moet je echt zo snel mogelijk laten opereren. Het is geen grote ingreep. DAP Vorden kan het heel goed.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:44

Kosten weet ik niet, die heeft de eigenaar betaald ;) Ik verzorgde hem.
De DA adviseerde om te opereren, het was ook best scheef, denk dat ze er geen goede kijk op had met alleen een hoefsmidbehandeling. Na de operatie moest de smid het wel ook nog goed bijhouden, zodat er ook ruimte was om extra te groeien.
Hij is geopereerd bij de Linge Hoeve. Is nu twee jaar geleden bijna, ik zal eens kijken of ik nog kan zien hoe oud hij toen was.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:45

Wat vreslijk ellendig voor je zeg...... ik hoop dat het goedkomt met je scheetje. Hij heeft een super leuk toetje!!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:53

Hij was ongeveer 6 weken oud. De ene dag gebracht, andere dag weer opgehaald. Daarna volgde boxrust en beweging in kleine paddock. Na een week heeft de DA het verband verwisseld en na een maand liepen ze weer bij de kudde.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 18:32

Het veulen is morgen 1 maand oud.
Als we het dus 2 x 3 weken proberen is hij ruim 2,5 maand. Ik heb begrepen dat het voor de 6 maanden verholpen moet zijn....
@ Nicole was het bij jouw veulen schever dan bij die van mij?
Laatst bijgewerkt door manubres op 07-05-11 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:33

Nee, ruim voor 4 maanden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:36

Ik zou t eens zo even aankijken. Wij hebben ook veulen gehad, na 3maanden had hij zichzelf hersteld. Niks meer aan te zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:37

Je ziet dit bij kalven heel vaak. (Zware stier op lichte koe, dan komt dit weleens voor). Bij de kalveren groeit het eigenlijk altijd vanzelf recht. Nog nooit gehoord dat er operaties voor zijn.

Ik heb een kalf meegemaakt dat nog veel krommere benen had. Zowel voor als achter. Kon er amper op staan. Is toch vanzelf weggetrokken.

Ben erg benieuwd wat hiermee gebeuren gaat.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:42

Ik zou het wel laten opereren, als je te lang wacht heb je kans dat het niet goed komt, nu heb je nog veel ruimte om te corrigeren.

Ik heb mijn jaarling (waarbij het overigens later is ontstaan en opereren helaas niet geholpen heeft) laten opereren in duitsland, Tierklinik Telgte. Hele goede kliniek. Ik was totaal €850,- euro kwijt, beide benen opereren (botvlies loshalen zoals hier eerder is gezegd) en alles er bijin. Het viel mij enorm mee.

Als het zo'n jong veulen is en er zit weinig vooruitgang in nu, zou ik hem zo snel mogelijk laten opereren. Als je het idee hebt (ook dmv foto's etc) dat je ziet dat het wél bijtrekt zou ik het ook even afwachten.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:44

Vind het moeilijk te zeggen, die van jou staat ook wat holler voor dan het veulen hier toen. Het was niet zo erg als op de eerste foto, de tweede (RV) lijkt er op, maar die vertekent volgens mij wel wat, omdat het voetje ook naar voren staat.
De reden dat ze het graag zo snel mogelijk corrigeren is dat alles nu nog heel snel groeit, dus ook de goede kant op als je het een beetje meehelpt. Dit geldt natuurlijk ook voor de hoefsmidoptie. Mss eens van verschillende kanten foto's maken en die mailen naar een kliniek? Advies vragen kan altijd.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:55

Persoonlijk vind ik hem op de foto's wel al wat bijgetrokken. Als je zeker wil weten hoe erg het is en hoe dringend een operatie is moet je RX-foto's laten maken, daarop kan gemeten worden hoever gecorrigeerd moet worden en of dit zonder dan wel met operatie mogelijk is.
Na 6 maanden moet je idd niet meer hopen op rechttrekken, ook niet met operatie. Als het na 3 maanden niet rechtgetrokken is met bekappen en ijzertjes is een operatie vaak wel nodig. Operatie kan ook voor 3 maanden gedaan worden, indien het nodig is. Je moet ook rekenen dat er na de operatie ook tijd nodig is om recht te groeien. Beentjes worden niet rechtgezet maar zodanig behandeld dat de groei beïnvloed wordt, daarom dat je het dus in de snelle groeifase moet doen.
Persoonlijk zou ik voor de zekerheid foto's laten nemen en indien een operatie niet dringend is eventjes afwachten wat het bekappen doet.

@Ap-art: bedoel je kromme pootjes bij kalveren? Dat is meestal een peesprobleem en ook dat kan geopereerd worden als het nodig is.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 19:00

Afbeelding Dit is de meest recente foto van 26/4

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:09

Ik heb 2 jaar terug een veulen gehad die ook enorm scheef was. Ze moet echt haar benen buiten om zetten omdat haar knieen tegen elkaar aan sloegen anders.
Hier was ze 2 dagen
Afbeelding
Pony heeft als jaarling op de keuring een premie, met de complimenten gekregen voor het mooie type en goede beweging.

Met alleen heel erg goed (en vaak) bekappen is dit zo op geknapt. Ze werd de eerste maand om de dag geveild, de 2e maand 2x per week, de 3e maand iedere week, daarna om de 2 weken, later het nog meer uit gebouwd en als jaarling ging ze gewoon met de rest mee. Alleen als ze er weer had aan toe was om bekapt te worden ging haar rechter voorvoetje weer iets naar buiten staan (maar dat was echt verwaarloosbaar, zeker als je zie hoe ze geweest is).

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 19:37

@ Dennis...fijn te horen dat het ook kan goedkomen. En ook nog goed op de keuring lopen. Ik wil ook graag naar de keuring, want lopen dat kan het veulen echt goed. Maar een keuring is nu niet het belangrijkste.
Maar ben je zelf hoefsmid, dat je het zo vaak kan (laten) bijvijlen? Mijn hoefsmid woont best een eindje weg en heeft niet zo vaak tijd.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:48

Ik ben zelf hoefsmid idd :). Had het natuurlijk liever niet gehad, maar het was een enorm leuk 'project'. Bekappen kon je het ook amper noemen, haar voetjes waren zo klein, het was alleen een beetje veilen zodat ze steeds wat beter kwam te staan.
Als veulen is ze uiteraard nog niet op de keuring geweest (ze was ook wat schralig, slungelig, beetje zorgen kindje), maar als jaarling deed ze het super en liep ze voorin mee (en door domme pech door een niet werkende chip miste ze zelfs een kop plaats en deelname aan het jeugd kampioenschap!).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:01

ik heb een veulen gehad met een X beentje deze in bij de Lingehoeve geopereerd, de verwachting was dat er meerdere operaties noodzakelijk waren, ivm de groei.
Het veulen stond bij de geboorte recht op de benen, na ca 4 weken X been stand, ronde de 6e week geopereerd enkele dagen bij de lingehoeve geweest (weekend over). Nu wordt hij om de 6 weken gekapt maar er is niets meer te zien. Ivm afwezigheid eigen smid heb ik een andere smid (een meestersmid) erbij gehad, eerst niet gezegd maar algemeen gevraagd naar zijn mening over de beenstand van het paard. Hij zag en niets aan ook niet nadat ik hem hierover geinformeerd had.
Kosten (lingehoeve 830,00 euro) een operatie en stalling
Na de operatie heeft het veulen een 6 weken boxrust gehad en daarna met moeder apart op een kleine wei. Geen complicaties en nu een gezond en correct paard.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 21:51

@ Dennis...misschien een domme vraag, maar aan welke kant ga je het hoefje vijlen bij X-beentjes?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:01

Buitenkant.
Ze willen van zich zelf op de binnen kant hangen (waardoor die ook zelf al harder zal slijten), als je de buitenkant korter maak verplicht je ze om meer op de buitenkant te gaan staan (dan dat ze zelf het liefst zouden willen).

Die van mij is echt met alleen bekappen goed gekomen. De VA hier twijfelde of het wel wat zou worden, en vond een operatie te duur voor zoo'n kleintje (na een geboorte die ook al ruim 600 euro gekost heeft). Vandaar dat we het zo zijn gaan proberen de eerste weken en dat ging zo goed dat we operaties enzo niet verder besproken hebben.

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:16

Ik zou zeker gaan voor operatie.Is een operatie van niks en ze kunnen onmiddellijk terug buiten want de hele operatie bestaat uit een sneetje door de huid en wat krabben op het been vlies ter hoogte van de groeiplaat.Heb deze operatie ooit gedaan met een veulen van mezelf op de leeftijd van 3 weken en toen ie drie maanden was zat ie in de finale van een veulenkeuring.