[TI] Manen vallen uit bij vlechten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emm_

Manen vallen uit bij vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 17:58

Hallo :wave:

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, een centraal topic gevonden, maar geen antwoord dus vandaar toch een appart topic ... :o

Mijn vraag:
Ik heb de manen van mijn tinkers altijd in vlechten zitten omdat ze elkaars manen nog wel eens willen opeten (anti-bijt helpt maar even). Nu heb ik sinds januari beide tinkers in de vlechten en deze haal ik zo eens in de 2 weken eruit om ze opnieuw te vlechten. Alleen nu heb ik het probleem dat bij mijn ene tinker zodra de vlechten eruit gaan er hele plukken meekomen!
Dus mijn vraag, kan het kwaad om ze zolang ingevlochten te laten? Wat kan ik doen aan de haaruitval? Rede van de vlechten is namelijk dat ik hoop dat zn manen weer gaan groeien want nu zijn ze nog geen 20cm lang op sommige plaatsen.

Iemand een idee?

Benfan

Re: Manen vallen uit bij vlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:02

Het is gewoon normale haaruitval, heb je bij mensen ook. Zou me er niet druk om maken eigelijk, zolang je de vlechten er niet strak in hebt zitten is er geen probleem.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:33

hoe vlecht je ??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:37

Haren die nog in de groei zijn, blijven zitten tot ze uitgegroeid zijn. Uitgegroeide haren vallen uit. Er is een continue vernieuwing van 1 cm per maand (ongeveer).
Er vallen per dag dus honderden haren uit.
Als je de haren in vlechten houd, kunnen die niet vallen, maar zodra je de vlechten eruit haalt, dus wel. En dan heb je dus een hele verzameling los haar van al de dagen dat het ingevlochten heeft gezeten.
Vlechten voorkomt verder ook geen haaruitval ofzo.

door_en_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:53

Nou ik heb vandaag toevallig ook de eerste vlechten die er 2 weken inzaten uitgehaald... schrok enorm want er lag een berg op de grond. Wil ook wel weten of het wel zo normaal is. Zal dit toppic wel even volgen en hoor ook graag of het wel normaal is.

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 23:21

Ik vlecht 1 x in de week. En ook een enorme bos eruit. Niets vreemd aan. Tenslotte heb je zelf ook last van haar uitval
in een vlecht kan het niet weg. Vandaar dat het loskomt met kammen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 07:56

Manen ruien voor een deel ook mee met de overgang naar zomervacht, vandaar dat je in deze periode ook meer losse haren hebt, naast de gewone verharing :-)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:58

Berdien doet een voorstel voor het openen van een centraal manen topic: [TI] Centraal Tinker-manen-topic?
Het lijkt me een goed idee om daar verder te posten zodat er een overzicht ontstaat naar vragen over manen, vlechten etc. :)

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 12:44

Dankjullie voor de antwoorden :) Hoef me dus geen zorgen te maken dat ze binnenkort weer super korte manen hebben! (Tenzij de weer gaan bijten / schuren :\ )

@rommulus; Ik vlecht met 5 losse vlechten. Dus trek de vlecht niet strak.
@lusitana; dus per maand groeien de manen ongeveer 1cm, vlechten zorgt er ook niet voor dat het minder goed groeit?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:49

Van vlechten groeit het haar idd niet sneller of langzamer, dat komt van binnenuit :j

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:18

Uiteraard is het zo dat de manen zich elke keer vernieuwen en dat het dus normaal is dat er haar uitvalt. Met vlechten is het natuurlijk wel zo dat de haren sneller uitvallen/breken, omdat ze ingevlochten zitten. Als je als mens altijd een elastiekje in hebt is dat ook niet bevorderlijk voor je haar. Je knelt dan het haar af en dat gaat dood.

Als je maar zo los mogelijk vlecht, dan verminder je de haar uitval zo veel mogelijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:56

Haar is dood materiaal, alleen de haarwortel leeft. Haar groeit vanuit de haarwortel en die zit in de huid en kun je dus niet afknellen.
Elastiek is ruw en daarom breken haren. Niet omdat het wat afknelt.
Bij strak vlechten trek je wel meer aan het haar bij het vlechten zelf en kun je haren uittrekken. Te los vlechten is ook niet handig omdat een paard dan veel te gemakkelijk ergens achter kan blijven hangen met zulke "lussen".

Je kunt ook gewoon niet vlechten... :D

westerntink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:27

ik kan je het antwoord wel geven , ik vlocht namelijk mijn tinker ook altijd
in de winter was er niks aan de hand en in de zomer maanden wel
als je de manen vlecht in de zomer heb je als probleem dat je tinker veel meer schut mijn zijn hoofd
om de vliegen te weren hierdoor gaan de haren bij de wortel eruit omdat je er vlechten in hebt zitten
als je die er bv 1 keer in de week uithaald komt het hele handeltje er in een keer uit en schrik je je een ongeluk
ik dacht zelfs dat hij schuurde zo erg was het
heel los vlechten was bij mij ook geen optie want dan draaide hij ze in de knoop

nu vlecht ik zijn manen niet meer en is het probleem over , ik zou echt aanraden wil je zijn manen vol en lang hebben/
houden niet vlechten tenzij ze zo lang zijn dat hij er met grazen op gaat staan tja dan is het kiezen
tuurlijk vallen manen in de rui periode wat uit maar niet in bossen tegelijk

succes ermee :) westerntink