Merrie blijft zucht houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Merrie blijft zucht houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 14:36

Ik weet niet of het in verband staat met de dracht, maar gezien ze zogend is er even voor gekozen het hier te plaatsen.

Toen ik mijn merrie 2 jaar terug kocht had ze ernstig overgewicht. Hierdoor had ze voor het uier ook een flinke bult zucht zitten. Het leek wel een ruin ipv een merrie.
Af laten vallen en de zucht slonk ook, maar het is nooit helemaal weg geweest. Laten dekken, en voor de bevalling werd de zucht weer meer. Ach dacht ik, gaat wel weg als het veulen er straks is. Maar nee, veulen is inmiddels 12 dagen oud en er verandert niks:

Afbeelding

Ze heeft ook maar een inimini uiertje.
Nu viel me op dat het veulen steeds erg natte ogen, met name na het drinken. Ik heb het idee dat ie met zijn oog tijdens het drinken tegen die bult aan zit.
De bulten zucht zijn al geschoren ivm verharing en losse haren die anders in de ogen komen.

Gaat dit nou nog weg of?

Het enige wat ik op veulengebied weet is dat de merrie 4 jaar terug bij een oude eigenaar een dood veulen heeft gehad
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 06-05-11 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

anneuijttt

Re: Merrie blijft zucht houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:39

Hoi,
Mijn merrie die dit jaar drachtig zou moeten zijn wat niet is gelukt heeft dat dus ook?
Ik wou net foto's gaan plaatsen maar nu kan ik aan jou vragen wat dit precies is en waarom?
Groetjes Anne

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:43

Even abboneren:)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:47

Lola heeft dat ook nog steeds sinds de drachtigheid.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:48

Manda schreef:
Lola heeft dat ook nog steeds sinds de drachtigheid.

Ze zou voor haar eerste keer een veulentje kijgen, ik denk dus yess uier, kijk ik wat beter hele grote bobbel dus? en als je er op drukt deukt het gewoon in?

melissaschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:52

Hee stef, Zelly heeft dit ook vaak, niet zo erg maar er is altijd wel en beetje zucht aanwezig (volgens mij zelfs toen ze nog geen veulen had gehad)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:53

Ja, net zoals bij mensen die vocht in de benen hebben, als je erop drukt ontstaat er een kuiltje dat weer langszaam wegtrekt.

Maar de mijne is ook te dik nu... ze heeft vorig jaar tijdens de drachtigheid gekregen maar het is niet meer weggegaan en dit jaar is ze is ook niet drachtig dus daar komt het niet door hoor!

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:06

Ik lees even mee, ben erg benieuwd.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:35

*Leest mee*

Black heeft dat ook (nog steeds).
Geloof niet dat het ooit nog weg gaat, en ze heeft er ook geen last van.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:38

Mijn merrie (2 jaar, nooit gedekt) heeft dat ook. Toen ik haar kreeg was ze 11 maanden en had een worminfectie, maar toen had ze het al. Ik heb verder weinig ervaring met merries, maar het lijkt me niet schadelijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 18:39

Abbey heeft er zelf ook geen last van, maar ik heb het idee dat het veulen er wel wat last van heeft mbt de ogen icm drinken

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:46

Je zou haar misschien een keur Solidago kunnen geven. Zuiverend en vocht afdrijvend, zonder gevaar voor het veulen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 21:58

Hmmz, mijn 1e hit op google geeft gelijk een paard wat daar een flinke allergische reactie op kreeg.....

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:22

Dat kan ik nauwelijks geloven ... waarschijnlijk verkeert middel gegeven of met iets anders ... zo'n Dr.Vogel middeltje bijvoorbeeld.

Ik heb het over Solidago Plantaplex van Steigerwald ... deze zijn getest op werking op paarden. Bij deze merrie zou ik dosis van 1 ml geven 'smorgens voor 5 dagen en kijken wat het geeft ... na 3-4 dagen komt er pas een reactie of uitwerking.
http://www.e-drugstore.be/documents/cat ... ml?lang=nl

Heb het ook al gebruikt bij mijn merries, zonder enige negatieve reacties.

Even erbij melding: niet bij drachtig merries gebruiken. Het is vocht afdrijvend en het vruchtje wordt aangezien als 'vocht' door het lichaam.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:52

Ik heb zitten na te denken en wat je ook zou kunnen geven is Brandnetel.
Dit kan in natuurlijke vorm (gedroogt) of je maakt een thee ervan en dit over haar voer doen.
Brandnetel is vochtafdrijvend, versterkend en stimulering bloedsomloop, EN bevorderd melkproductie.

Valeriana officinalis, Valeriaan, is ook iets dat je som kan vinden in de wei. Dit is ook oa vochtafdrijvend maar heeft niet de voorkeur omdat het via het melk het veulen kan sederen (wordt vaak gebruikt in slaapmiddelen) in licht maat en dat willen we niet.

Bleekselder is oa vochtafdrijvend en is veilig.

Knofloof kan ook geen kwaad (bijv. kleine teentje per dag) ... bijkomende pluspunt is dat het ook vliegen op afstand houdt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:58

Ik ken een merrie met zucht rondom de singel, dus wel ook onder de buik, maar dit trekt volgens mij nooit meer weg. Staat bij ons op stal die merrie, maar omdat ze nu zuur wordt op de singel gaan ze het proberen weg te masseren??

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:03

Maar is het dan wel echte zucht (storing in water huishouding) of ophoping van vocht nav een ontstekking of blessuur (door bijvoorbeeld te strak singel of schuren van singel of singel op verkeerde plek)?

Twee totaal verschillende dingen met twee totale verschillende behandelingen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:06

Als DA zucht geconstateerd heeft lijkt het mij zucht.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:09

Onze merrie heeft dit ook, alleen heeft geen veulens gehad, maar is wel te dik.
Afbeelding
Ze heeft het sinds vorige maand ongeveer..

Ik ben wel benieuwd hoe dit komt. :j

Edit; Ik weet dus níet of het zucht is :)
Laatst bijgewerkt door boooo op 07-05-11 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:11

Algemene beschrijving van vochtophoping dat gebruikt wordt zodat men weet waar ze het over hebben. :(:)
Als het mijn paard was zou ik de oorzaak niet bij 'zucht' zoeken maar eerder bij vochtophoping nav van reactie op ontstekking/blessuur/slecht passend enz enz. Toch zeker als het een merrie was die niet drachtig was of net geveuld heeft.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:13

booo ... eerder vet ophoping dan vochtophoping. :D Ik heb een merrie van 24 jaar dat dat ook heeft ... ze is een oude fokmerrie, laatste veulen 2005, maar bij haar heeft het niets met vocht te maken, wel vet (maar wij werken daar aan ;) ).

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:19

Peterina schreef:
booo ... eerder vet ophoping dan vochtophoping. :D Ik heb een merrie van 24 jaar dat dat ook heeft ... ze is een oude fokmerrie, laatste veulen 2005, maar bij haar heeft het niets met vocht te maken, wel vet (maar wij werken daar aan ;) ).

Aha, dat verklaard al een hoop!
Ponylief is op dieet dus hopelijk verdwijnt hij dan maar snel ~~}>

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:29

Bij een drachtige merrie die tegen het veulenen aanzit of bij een merrie die recent bevallen is, zie je dat volgens mij wel meer, alleszins bij mijn merries was dat toch zeker het geval. Volgens mij is dat te verklaren door het feit dat alles zich daar hormonaal klaarmaakt om massaal melk te gaan geven. De toevloed van de melk wordt door het drinken van het veulen stilaan geregeld. Hoeveel vrouwen zijn er niet wiens borstomvang enorm toeneemt tijdens de zwangerschap en net na de geboorte. Die bvb al melk verliezen als ze een baby horen huilen, of gewoon als het ware een hele dag blijven 'druppen' enzovoort.
Ik heb enkele weken geleden mijn jaarlingen gespeend en één van de moeders had de eerste dagen ook enorme verdikkingen op die plaats en een gigantische uier. Alles zal afhangen, denk ik van hoe een merrie hormonaal reageert op een dracht, op het lacteren enzovoort. Niet elke vrouw krijgt na een bevalling en een borstvoedingsperiode haar oude lichaam en borsten terug, dus wat er overblijft zal ook van merrie tot merrie verschillen denk ik.

Merries hebben in die periode een enorme behoefte aan hoogwaardig eiwit. Vocht vasthouden is vaak ook een teken van een tekort aan eiwit.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:31

Er staat nergens dat merrie niet dragend is geweest. :P
Het is zucht. Ik kan wel mijn DA's altijd in twijfel gaan trekken maar dan komen we nooit ergens. :P

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:33

Chaos, mijn oudste merrie heeft dat ook een beetje, gaat inderdaad niet meer weg, maar ik denk dat het moeilijk doen op de singel niet van die verdikking gaat komen, de mijne heeft er alleszins nog nooit moeilijk over gedaan :)