KWPN ik zie door de bomen het bos niet meer..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

KWPN ik zie door de bomen het bos niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:26

Ik weet ik niet zeker of dit topic goed staat anders graag verplaatsen

Hallo bokkers,

Ik heb onlangs een leuke 4 jarige kwpn merrie gekocht. Echter heb ik nooit 'te maken gehad' met het kwpn en na het doorlezen van de website, zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik wil haar dus overschrijven op mijn naam maar ik kom er dus niet uit wat ik dan precies allemaal moet 'afsluiten'
Paard zelf is nu nog VB en ik zou volgend jaar graag naar de stamboek opname gaan. Ook wil ik in de toekomst wedstrijden rijden.
maar ik weet dus niet waar ik me allemaal voor moet aanmelden.

Mijn vraag is dus of iemand mij opweg kan helpen met welk 'pakket' ik nou precies moet nemen zonder dat ik dalijk voor allerlei onnodige dingen betaal, waar ik geen gebruik van maak of niet nodig heb, en welke stappen ik moet nemen?!

Alvast vriendelijk bedankt!!

_Ananas_

Re: KWPN ik zie door de bomen het bos niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:33

Voor het wedstrijd rijden heb je alleen maar te maken met de KNHS, maar voor de rest moet je denk ik starten met lid worden van het KWPN en dan alle infomatie vragen. Zelf zit ik nog te twijfelen of ik mijn KWPN'er op mijn naam over laat schrijven, het heeft weinig toegevoegde waarde eigenlijk..

Volg je topic even voor tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:38

Bedankt voor je reactie.
Om naar de keuring te gaan moet ik haar neem ik aan wel over laten schrijven?
Maar wat is dan eigenlijk het 'nut' van lid worden van het kwpn? Ik snap er werkelijk de ballen niet van :oo

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:43

Ik ben ook lid geworden van het KWPN omdat ik mijn eerste eigen paard graag op mijn naam wilde hebben. Uiteindelijk heb ik nu 200 euro betaald aan lidmaatschapskosten voor; een stickertje met mijn naam erop die ik over de naam van de fokker kan heen plakken, stickertje moest zelfs nog aangepast worden om hem netjes in het paspoort te krijgen. Verder krijg ik om de zo veel tijd een blaadje IDS, die ik na 2 minuten doorbladeren bij het oud papier gooi.

Ga me geloof ik maar eens afmelden, heb er niets aan. Veel geld voor weinig.

Mijn paard had wel al een kwpn papier, dus daar heb ik verder niets voor gedaan.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:45

Ik ben dus geen lid van KWPN geworden en heb paard wel op mijn naam laten zetten.
De stamboek papieren echter niet! Dus alleen het paspoort!!
Ik heb toen gewoon eenmalige overschrijving gedaan. Koste 80 euro (2 jaar geleden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:47

kijk en dat wil ik dus voorkomen, ik wil best lid worden, als ik daar profijt van heb (als particulier) én als dat nodig is wanneer ik naar de keuring wil. maar ik wil ook graag waar zien voor mijn geld. Het blad ids, hoef ik ook niet perse te hebben bijv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:48

he?! alleen je paspoort? kan dat dan? en wat is daar het voor en nadeel van?

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:48

Ik heb ook een KWPN en heb hem ook over laten schrijven op naam. Je moet dan je paspoort opsturen naar de KWPN en daarbij een briefje naar wie hij moet worden overgeschreven (op welke naam). Anders mail of bel je de KWPN eerst.. hoor je het vanzelf.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:49

Voor zowel paard op jouw naam zetten als het naar de keuring gaan moet je lid
zijn/worden van het KWPN, het blad IDS zit volgens mij gewoon bij dat lidmaatschap in ;)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:50

ProudJustify schreef:
Voor zowel paard op jouw naam zetten als het naar de keuring gaan moet je lid
zijn/worden van het KWPN, het blad IDS zit volgens mij gewoon bij dat lidmaatschap in ;)

klopt.. je krijgt dan In de strengen (IDS) elke maand. Krijg ik ook ja..

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:51

Ja dat kan ik heb dat ook gedaan :j
Paspoort opsturen zoals Lotte_Wessel zegt.

Kijk als je naar keuringen wil gaan ben je lidmaatschap verplicht.
Maar voor mij zijn er geen nadelen aan alleen het paspoort overschrijven
want ik mag er gewoon meer starten en ik ben contact persoon mocht mn paard of paspoort ooit kwijtraken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:52

Als je naar keuringen wilt moet je wel lid zijn van het KWPN, dan krijg je automatisch het blad In de strengen.
Als je hem op naam wilt moet je dacht ik al lid worden van het KWPN.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:53

Maar neem aan dat het paspoort dan niet van het KWPN was, maar van
het KNHS of zo Jessie?

Anoniem

maar oa hier staan wel meer dan 1 lidmaatschappen.

http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 0c299e1a48

hoe weet ik nou welke ik nodig heb?

En hoe zit het dan met het paspoord en het losse papier? moet je die 2 dan allebij overschrijven of word dat als 1 geheel gezien of???

Ik zie ook zoveel extra dingen, kwa betalingen en ik weet echt niet wat het allemaal betekend en inhoud en of ik dat nodig heb..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-05-11 14:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Caresse07

Suzanne F. schreef:
Als je naar keuringen wilt moet je wel lid zijn van het KWPN, dan krijg je automatisch het blad In de strengen.
Als je hem op naam wilt moet je dacht ik al lid worden van het KWPN.

Ja voor het op naam zetten moet je ook al lid worden :j

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:54

even van kwpn site:

Als lid van het KWPN kunt u beide documenten op uw naam laten registreren. Bent u geen lid, dan kunt u uitsluitend het paardenpaspoort op uw naam laten zetten. Hier zijn kosten aan verbonden, die u vindt in de tarievenlijst.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:55

Share schreef:

Je hebt alleen de eerste nodig, dat is het algemene lidmaatschap en dan heb je, eventueel
nog een eenmalig entree geld, maar dat ligt er aan of je per automatische incasso betaald of niet zo te
lezen ;)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:56

_Jessie schreef:
even van kwpn site:

Als lid van het KWPN kunt u beide documenten op uw naam laten registreren. Bent u geen lid, dan kunt u uitsluitend het paardenpaspoort op uw naam laten zetten. Hier zijn kosten aan verbonden, die u vindt in de tarievenlijst.

Ah oké, dat kan dus blijkbaar wel :)

Niet dat ik het nodig heb, maar vond het wel interessant :j

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:57

Zo heb ik het gedaan :j
Wilde ook geen lid worden want ik zag daar de meerwaarde niet van in.
Heb een ruin dus keuring ga ik toch niet en ben lekker hobby ruiter dus vond die 80 euro genoeg :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:59

Ok, dus als ik het goed begrijp heb ik alleen de lidmaatschap nodig van 105,- ???

dan moet ik nog het papier en paspoord over laten schrijven? kosten zie ik zo snel ook niet??

En dan alleen nog kosten als ik aan de keuring mee wil doen? of komt er nog meer bijkijken?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:01

Share schreef:

En hoe zit het dan met het paspoord en het losse papier? moet je die 2 dan allebij overschrijven of word dat als 1 geheel gezien of???

Ik zie ook zoveel extra dingen, kwa betalingen en ik weet echt niet wat het allemaal betekend en inhoud en of ik dat nodig heb..

Volgens mij staan alle kosten, ook overschrijven paspoort en inschrijfgeld keuringen allemaal in de link
die je hierboven geplaatst hebt :)

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:12

Als je een KWPNer hebt gekocht, heb je bij je paspoort ook een stamboekpapier gekregen. (daar staat op dat zij veulenboek is, dus dat zul je inderdaad wel hebben....)
Om je paard (helemaal) over te laten schrijven op jouw naam, dus inclusief je stamboekpapier, kun je het stamboekpapier opsturen naar het KWPN (Harderwijk). Je paspoort hoef je niet mee te sturen; hiervoor krijg je een sticker, die je in het paspoort kunt plakken. In het paspoort zijn pagina's waar een nieuwe eigenaar kan worden bijgeschreven, daar plak je dan die sticker.
Het stamboekpapier krijg je (met een velletje waarop de sticker zit) weer terug, maar dan met jouw naam erop.

Als je in de toekomst een veulen wilt gaan fokken, dan ben je in ieder geval de eigenaar/geregistreerde van het paard.

Om aan de keuring mee te mogen doen moet je ook lid zijn van het KWPN en om de inschrijving goed ik de catalogus van de keuring te krijgen is het handig als je paard dan al op jouw naam staat, maar soms kan dit ook gelijk met de keuring. Bij de stamboekopname moet je het stamboekpapier namelijk inleveren. Als je paard wordt opgenomen in het stamboek of sterwaardig is, dan wordt dit namelijk aangegeven op het papier. Ook de stokmaat wordt hierop vermeld.

Als je lid bent van het KWPN krijg je inderdaad elke 3 weken de In de Strengen. Hierin staat allerlei informatie over KWPN paarden en de behaalde resultaten etc..

Als je verder niets wilt binnen het KWPN kun je je natuurlijk altijd gelijk weer afmelden, maar als je dan eens een veulentje wilt fokken of met je merrie naar de Centrale Keuring mag, dan moet je weer opnieuw lid worden.

Sorry, het is alsnog een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat een aantal onduidelijkheden nu zijn weggenomen.

Je wordt dus lid (bij automatische betaling komt daar verder niets bij..), waarschijnlijk betaal je ook voor de overschrijving op jouw naam een bedrag (dat is voor bestaande leden ook zo...) en verder betaal je niets volgens mij.

Als je deelneemt aan een keuring betaal je inschrijfgeld, maar dat wordt op het inschrijfformulier (via internet) vermeld en wijst zichzelf.

Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:21

Super ioontje!! Heel duidelijk uitgelegd. Dan word ik gewoon volgend jaar *januarie* lid. zodat ik in de zomer van 2012 met haar naar de stamboekopname kan. Overschrijving kan dan ook meteen aangezien ik (voorlopig?? )niet met haar ga fokken. Scheelt me dan toch weer een jaar geld voor niks. Voor wedstrijden moet ik me tegen die tijd aanmelden via het kvth (paard is nu nog groen dus duurd wel even voor dat we daadwerkelijk kunnen gaan starten.) ik dacht altijd dat dat ook via het kwpn ging of zijn dat ander soort wedstrijden?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:28

Waarom bel je de KWPN niet even, dan denken ze direct met je mee en kunnen ze ingaan op je vragen met uitleg.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:34

Om wedstrijden te rijden moet je lid zijn van een vereniging en moet je t.z.t. een startkaart EN startcoupons aanvragen bij de KNHS. Voor springen en dressuur zijn er verschillende startcoupons, dus als je beide wilt gaan doen, moet je voor beide startcoupons aanvragen.
Volgens mij kun je een inschrijfformulier downloaden op de site van de KNHS (www.knhs.nl), maar zoals gezegd moet je wel lid zijn van een vereniging (soms regelt een vereniging ook wel het aanmelden bij de KNHS...)

Als je paard nog groen is, zou ik zo lang mogelijk wachten met het aanvragen van startkaart en coupons. Het laatste kwartaal van het jaar krijg je korting. (de coupons blijven trouwens geldig in een nieuw jaar...)