Fokken met een paard in bruikleen, wie als fokker op papier?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twinklebel

Fokken met een paard in bruikleen, wie als fokker op papier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 22:40

Stel ik geef mijn merrie (KWPN) in bruikleen aan iemand om er mee te fokken, maar blijf zelf eigenaar, is het dan mogelijk dat diegene wel als fokker van de veulens wordt geregistreerd, of is dat altijd automatisch degene op wiens naam de merrie geregistreerd staat?

Dakario

Re: Fokken met een paard in bruikleen, wie als fokker op papier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:21

als de fokker de merrie in bruikleen geeft en zelf dekbon aanvraagt voor desbetreffende hengst kan hij zijn naam gebruiken als fokker van dat veulen. Het kan ook op jou naam komen maar het veulen is voor de fokker en lijkt me logisch dat hij zijn naam gebruikt als de fokker van dat veulen.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 06:56

Volgens mij de persoon die het paard op naam heeft.
Het lijkt mij dat je toch eerst lid moet worden om wat op naam te krijgen.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 07:16

Hoe het bij het KWPN gaat weet ik niet, maar ik heb bij het Rheinland stamboek het door mij gefokte veulen uit een leenmerrie op mijn eigen naam gekregen.
Ik heb eigenaar merrie aangegeven en fokker veulen.
In het paspoort van het veulen staat toch nooit iets over de eigenaar van de merrie, maar ik sta als fokker erin.

Inderdaad ben ik lid van dit Stamboek en de eigenaar van de merrie niet.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 07:19

Hier zijn we beiden lid van het KWPN.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:20

Twinklebel schreef:
Hier zijn we beiden lid van het KWPN.

Fokker moet niet de eigenaar zijn van de merrie maar wel van het veulen. Want de fokker moet de dekbon invullen nadat merrie drachtig gescand is. Wie betaalt is in principe eigenaar van het veulen.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:48

Hoe komt het dan dat ik een brief krijg van het KWPN of ik een merrie op naam wil zetten omdat ik anders niet de fokker kan zijn. Ging trouwens om de verkeerde merrie er was een fout geslopen in het stamboeknr van mijn merrie. 1 telefoontje en het probleem was verholpen. Maar goed het KWPN gaf mij dringend advies de merrie op naam te schrijven.

Volgens mij moet je de eigenaar zijn van de merrie. Een merrie kan wel op naam van meerdere eigenaren staan, dat zie je ook wel gebeuren.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:41

Het is mogelijk om als fokker op het papier te staan maar niet de eigenaar van de merrie te zijn. Dat is heel goed mogelijk, moet je wel aangeven bij het KWPN.
Je kunt zelfs de fokker op het laatste moment laten wijzigen met een aangetekende brief. Dus stel op het dekbewijs staat dat x de fokker is, maar y is eigenlijk de fokker. Dan kan x een brief opstellen waar y de fokker is, en dit getekend versturen. Hebben wij ook wel eens gedaan. Allemaal goed gekomen!