Wel of niet laten dekken??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteexx

Wel of niet laten dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:13

hee

ik heb even een vraagje ik heb een welsh merrie van 22 jaar en nu is mijn vraag is het nog verstandig om haar te laten dekken?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:14

Met de markt van tegenwoordig lijkt me dat er uberhaupt wat minder gefokt moet worden. Dan nog niets gezegd over de risico's voor de merrie (op deze leeftijd) :)

Nicole288

Re: Wel of niet laten dekken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:19

EHK -> WPC

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:23

Als je pony, tot nu toe, bijna elk jaar een veulen heeft gehad, kan het geen kwaad om haar nog een keer te laten dekken, denk ik.
Maar waarom wil je haar laten dekken? Wat wil je met het veulen gaan doen? Bedenk wel dat als je een veulen wilt fokken voor jezelf, er toch 3 jaar overheen gaat voor je er iets mee kunt ( ik weet niet hoe oud en/of hoe groot je bent, maar het lijkt me een punt om mee te nemen in je beslissing).
Daarnaast is het tegenwoordig erg moeilijk om een pony/veulen kwijt te verkopen. De markt is erg slecht en het voer en strooisel wordt steeds duurder.
Allemaal zaken om rekening mee te houden, naar natuurlijk toch de leeftijd van je pony.............22 is weliswaar niet stokoud, maar er zijn genoeg paarden en pony's die die leeftijd niet halen.
Veel wijsheid bij je beslissing!

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:30

ik heb geen idee of ze ooit wel een veulen heeft gehad dus vandaar had ik al zoiets om het niet te doen.
ik wil het veulen wel houden zoals ik nu denk maar dat kan natuurlijk altijd veranderen.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:36

De moeder van mijn merrie was 26 toen die geboren werd.
Ze had wel al andere veulens gehad.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:25

Als je niet zeker weet of ze eerder veulens heeft gehad, zou ik het niet doen. Ik heb zelf een merrie van 22 en die is ook drachtig. Alleen heeft zij er al 13 gehad.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:30

Als je niet weet hoeveel/of misschien zelfs geen veulens heeft gehad. Zou ik het risico niet nemen. Als je nu zeker wist dat ze al verschillende veulens heeft gehad oke dan misschien. Maar nu zou ik het niet doen.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:37

Als je niet zeker weer of ze uberhaupt veulens heeft gehad, zou ik het niet doen.
Een veulen dragen en eruit poepen en best een hele zware klus voor een paard.
Als je het echt heel graag wilt zou ik het zoiezo overleggen met je dierenarts of het wel verantwoord is en of ze het nog aankan. ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:46

Onze merrie van 23 staat nu op springen om te veulenen. let wel: ze is een een betere conditie dan sommige 10 jaar oude merries en heeft al 17 veulens gebracht. Als eerste veulen met 22 jaar, is het al de vraag of alles nog naar behoren "werkt".

Daarnaast, om wat voor een merrie gaat het? Als ze geen merrie is met veel meerwaarde voor de fokkerij, loop je ook risico dat je voor de vleesmarkt fokt.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:03

joostvangestel schreef:
Onze merrie van 23 staat nu op springen om te veulenen. let wel: ze is een een betere conditie dan sommige 10 jaar oude merries en heeft al 17 veulens gebracht. Als eerste veulen met 22 jaar, is het al de vraag of alles nog naar behoren "werkt".

Daarnaast, om wat voor een merrie gaat het? Als ze geen merrie is met veel meerwaarde voor de fokkerij, loop je ook risico dat je voor de vleesmarkt fokt.

Ik ben dit volkomen met je eens. Er zijn genoeg jonge merries, die goede kwaliteit hebben om mee te fokken. En anders is het oook een idee, om eens bij fokkers te gaan kijken en een veulen te kopen.
Ten eerste kun je dan het geslacht kiezen, de kleur die je aanstaat, je hebt geen risico's, lees: de merrie loopt geen risico's en je bent waarschijnlijk minder geld kwijt, dan er zelf een op de wereld te zetten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:23

lisetteexx schreef:
ik heb geen idee of ze ooit wel een veulen heeft gehad dus vandaar had ik al zoiets om het niet te doen.
ik wil het veulen wel houden zoals ik nu denk maar dat kan natuurlijk altijd veranderen.

In dit geval zou ik het niet doen, wat doe je een 22 jarige aan? je weet tenslotte niet of het eerder had geveulend.

En waarom fokken? er zijn zoveel ponytjes, die niet te verkopen zijn doordat het slecht gaat met de ponymarkt.

Of het moet zo zijn dat je niks om je pony geeft en het risico neemt met haar 22 leeftijd en je graag fokt voor de salami.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 20:05

ik heb al besloten om het niet te doen hoor

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:06

Dat lijkt me een verstandige keuze.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 20:35

heb met dierenartsen gesproken en die raden het af al is ze wel in een super conditie maar ik heb besloten om het niet te doen vanwege teveel risico