Wat moet ik hier nu van denken schijnzwanger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

charlotte_L

Wat moet ik hier nu van denken schijnzwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 16:41

Hallo allemaal,

Ik heb een Shetlandermerrie die de laatste paar maanden lekker aan het werk is. Ze valt wel af maar aan haar buik niet te zien je begint eindelijk een beetje een schoft te krijgen maar er hangt nog steeds een joekel van een buik onder :j . Ook worden haar uiers steeds groter, maar vandaag waren ze wel erg groot dus even in geknepen en ja hoor er kwam enorm veel melk uit. Ook even onder haar staart gekeken en daar zag ik een beetje rood slijmerig bloed. Nou is het heel toevallig dat precies op de goede tijd toen mijn merrie hengstig was een hengst op de camping geweest. Mijn ouders zijn hier heel makkelijk in en zeiden nou zet haar maar op de wei dan zien we wel of er iets komt. Nou was mijn vraag gebeurt dit ook allemaal met scheizwanger?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 05-05-11 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout uit titel gehaald, dan is het duidelijker waar het om gaat.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wat moet ik hier nu van denken scheinzwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:44

als er een hengst bij geweest is 11 mnd terug zou ze zomaar drachtig kunnen zijn.
Mijn merrie is schijndrachtig geweest en daar was echt geen hengst bij geweest, ben er mee op de kliniek geweest en toen ik aankwam stonden ze 2 man sterk op me te wachten en begonnen meteen te lachen dat ik ermee aankwam, want: 'het is toch zo te zien dat ze binnen nu en een paar dagen gaat bevallen'.
Maar nee, geen veulen en het heeft best een hele tijd geduurd voor ze eindelijk weer een beetje normaal deed...

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 16:47

Ja was idd 11 maanden geleden en de hengst is al eerder uitgebroken (gelukkig ook een shet). Zo ver ik weet is de hengst niet op de camping uitgebroken maar de camping is niet zo druk dus het kan best zijn dat alleen de eigenaar dat weet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:49

dan zou het zomaar kunnen, ik begreep toen dat schijndracht niet zo heel vaak voorkomt..

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:10

Net even wat melk in mijn hand gespoten omdat er eerst alleen maar water uit kwam nu is het echt warme melk. Er komt ook gelijk enorm veel uit. Ik weet dat ik het niet te vaak moet doen. Onder haar staart zier het er nog steeds vies en bloederig uit. Ze is ook een beetje onrustig met haar neus over het gras aan het lopen. Ondertussen weet iedereen het op de camping zo ongeveer door mijn zusjes maar niemand behalve ik mag er natuurlijk bij komen. Ik heb voor de zekerheid tog maar haar staart ingevlochten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:12

niet gaan melken hoor, als ze wel een veulen draagt is de biest belangrijk voor het veulen en als ze niet drachtig is stimuleer je alleen maar de melkgift...

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:15

Ja weet ik ik doe het nu niet meer mijn moeder is aan de telefoon met de DA die denkt dat ze drachtig is het kan toch niet waar zijn! Ik hoop het echt heel erg, vorg veulen hebben we ook niet in de gaten gehouden en heeft mijn opa haar laten dekken.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:16

ben benieuwd of er echt een veulen zal komen.. schijndracht gaat toch niet tot zover?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:19

jawel hoor, mijn merrie vond ik plat in het land met opgezwollen vulva en dikke uiers met melk..

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:39

Bijna zeker drachtig denken wij en de DA. Net rondom haar vulva gevoeld moest van DA en ja hoor het was echt helemaal zacht nog even vergeleken met mijn andere merrie en het zag er erg onrustig uit. Ik zit hier nu toch wel stiekem te hopen hoor.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:43

Ondertussen komt er nu niemand meer dichterbij dan een halve kilometer behalve ik af en toe. Wat zal ik doen, vorige keer alles goed gegaan en is ze in de wei bevallen.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:45

En oja ze staat nu met haar dochter in de wei en er naast staat een haflinger mijn probleem is dat ik mijn shetten niet kan scheiden.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:46

Het is mooi weer en droog, dus ze kan prima in de wei bevallen. Vooral omdat de merrie dat dan gewend is en de vorige keer ging het ook goed!

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:47

Ik heb nu haar manen en staart ingevlochten verder nog iets?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:52

Gewoon nu in de gaten houden, dat als het mis gaat je direct de DA kan bellen. Vergeet niet controleren dat binnen een half uur na de geboorte van het veulen, de nageboorte er ook afgekomen is. Succes!

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:54

Ja ga ik doen bedankt!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:57

Spannend hoor TS.
Succes,hoop voor je dat er een schattig veulentje geboren gaat worden.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:58

Ik hou jullie op de hoogte ik zou er gewoon het liefst mijn tent naast zetten maar ik word streng in de gaten gehouden.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:00

Spannend! Veel succes :) Een veulentje is altijd leuk <3

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 18:07

Nou ik ga toch nog even kijken hoor.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 18:29

Ik word hier toch een beetje gek. Ik ging net weer even kijken komen er weer kinderen vandaan. Ik heb ze al uitgelegd dat ze zo echt geen veulen kan krijgen maar niemand luisterd hier.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:03

Je pony is die drukte om haar heen toch gewend?
Als het niet anders is dan anders zal ze zich er wel gewoon happy bij voelen.
Als jij nu zenuwachtig loopt te doen en iedereen wegstuurd enzo dan breng je dit misschien juist wel op haar over.

Ik heb jaren op een kinderboerderij gewerkt en daar bleef alles ook zoals normaal tot het moment supreme, dan werd ze zoveel mogelijk met rust gelaten, maar dat was echt als de vruchtblaas al zichtbaar was.

Voor je het weet heb je straks een veulentje naast je pony lopen!!

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 19:05

Net even een briefje opgehangen met nummer. Voor de rest kom ik nu ook niet meer in de buurt en hopen dat er morgen een schattig lief bolletje in de wei staat.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:10

Spannend, ben benieuwd, ga je nu helemaal niet meer controleren tot morgen?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:14

Spannend hoor. Het klinkt echt wel als een drachtige pony. Zijn d'r banden al zacht?

Edit:
De kling en banden In het laatste stadium van de dracht, dus in de laatste weken voor de bevalling veranderen ook de kling en de banden van de merrie. De symptomen zijn niet zo duidelijk als de veranderingen van de uier, maar het is wel zichtbaar.

Als de staart opzij geschoven wordt, is de kling doorgaans strak en gespierd. Naarmate de bevalling dichterbij komt, wordt hij langgerekter en week ("flubberig") en bij veel merries gaat de vulva een beetje openstaan. Soms neem je waar dat de slijmprop los komt, maar vaak gebeurt dit pas tijdens de eigenlijke bevalling.

De banden van de merrie zijn doorgaans strak; de merrie heeft mooie ronde billen. Naarmate de bevalling dichterbij komt, krijgen de billen een puntige vorm, worden de banden aan weerszijden van haar staartwortel slap (er lijken "strepen" te ontstaan van achteren gezien), zodat de staartwortel er op lijkt te liggen en krijgen de billen een dakpan-vorm. Als de banden zo slap zijn dat ze aanvoelen als "pudding" wanneer je er op drukt, is de merrie klaar voor de bevalling.
Bron: http://www.bokt.nl/wiki/Dracht