Veulen wordt maar niet tammer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Veulen wordt maar niet tammer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 20:13

Heb hier een beetje een probleem. Het veulen laat zich nog steeds niet benaderen en blijft op de weide op een veilige afstand. Op stal zetten enzo is absoluut geen probleem dan hobbelt ze braaf achter haar moeder aan, maar contact maken met mensen is uitgesloten. We zitten iedere dag zeker 2 uur in de stal om contact met haar te maken, maar ze wordt niet makker. Ik kon van de week haar hoofd aaien als ik heel rustig bleef zitten, echter als ik ook maar 1 beweging maak is ze al aan de andere kant van de stal. Halster om doen gaat natuurlijk ook niet makkelijk, maar dat lukt wel als we haar in een hoekje zetten.

Het is een heel schuchter veulentje, maar wel heel nieuwsgierig. Ze houdt je goed in de gaten en komt naar je toe als ze je ziet, maar echt bij je komen dat niet en ze schrikt heel erg snel.

Het veulen van vorig jaar was helemaal niet zo, die was veel brutaler en kwam meteen naar je toe. Daar hadden we absoluut geen problemen mee en dit jaar hebben we precies hetzelfde gedaan als vorig jaar. Vader van dit veulen is ook dezelfde, dus dat kan het verschil ook niet zijn.

Iemand tips om het veulen wat makkelijker benaderbaar te maken?

Thenexttry

Re: Veulen wordt maar niet tammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:14

wacht maar waarschijnlijk zal ze als ze straks van haar moeder af is helemaal omslaan en dan juist sociaal en aanhankelijk worden. ze is er waarschijnlijk gewoon nog niet aan toe, dat hadden wij ook met een veulen op stal, ze was nog geen halfuur van haar moeder af en stond toen al heerlijk met je te kroelen terwijl ze toen ze bij haar moeder stond ook niet bij je in de buurt wilde komen

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:18

Het is net als bij mensen, de een is de ander niet!
Wij hebben heel wat veulens gehad en bijvoorbeeld van een merrie is haar veulen van vorig jaar ZO super lief en mak, terwijl haar veulen van het jaar ervoor er bijna een jaar over heeft gedaan om 'handzaam' te worden! (en nu zou je af en toe willen dat ze even bij je uit de buurt blijft... :+ :D )
niet teveel pushen, het komt vast en zeker goed!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:22

Vorig jaar was een van onze veulentjes ook niet te benaderen.
Precies zoals bij jou op de wei ging prima terug in stal ook.
Maar bij ons komen neuh...
Halster om ging maar niet van harte, ze wist wat het was en liet dat toe, maar aaien ho maar...

Toen ze afgespeend werd was deze situatie nog altijd zo.
Nu hebben we haar sinds 1e paasdag weer op stal en wat schetst mijn verbazing....... de grootste kroelkont... <3
In de opfok was het ook niet geweldig. Ze was benaderbaar maar aaien neuh liever niet.
Zo van de ene dag op de andere omgedraaid...
Ze is dus nu nog net geen jaar oud maar het tij is volkomen gekeerd.

Dus ook ik denk dat het wel goed komt.
Verhaal lijkt op dat van Savannah.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 20:23

Ik wil het veulen ook echt niet pushen, maar het is toch wel erg handig als ze wat makkelijker wordt. Iedere ochtend moeten worstelen met het halster is namelijk geen pretje als ze steeds sterker wordt. Bovendien zal ze toch moeten wennen aan aanrakingen enzo voordat we met haar naar de veulenkeuring kunnen. Ik wil over een paar weken weer met de merrie gaan rijden en dan moet het veulen netjes mee kunnen lopen aan een halster of vastgebonden aan de singel van moeders. Kijk als de kleine zo moeilijk blijft dan is er echt wel een mouw aan te passen en dan verzin ik wel wat. Het is wel de bedoeling dat dit veulen blijft, dus ze zal haar hele leven bij haar moeder blijven. Wachten totdat ze bij de merrie weg is, is dus niet echt een optie.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:27

Tja lastig is dat echt, helaas kan ik geen tips geven, tis mij niet gelukt in de tijd dat ze bij mama aan de voet liep.
halster om en aan het touw lopen deed ze met tegenzin wel braaf.
was af en toe een toer om het voor elkaar te krijgen maar dat lukte wel.

Succes!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:13

Neem een boek mee en ga bij ze in het land zitten. Totaal geen aandacht geven of toenadering zoeken. Ook niet als het komt snuffelen bij je. Dan na een tijdje gewoon weer weg gaan en de volgende dag weer. Komt vanzelf goed. Pushen heeft idd geen zin.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:20

InekeH87 schreef:
Ik wil het veulen ook echt niet pushen, maar het is toch wel erg handig als ze wat makkelijker wordt. Iedere ochtend moeten worstelen met het halster is namelijk geen pretje als ze steeds sterker wordt. Bovendien zal ze toch moeten wennen aan aanrakingen enzo voordat we met haar naar de veulenkeuring kunnen. Ik wil over een paar weken weer met de merrie gaan rijden en dan moet het veulen netjes mee kunnen lopen aan een halster of vastgebonden aan de singel van moeders. Kijk als de kleine zo moeilijk blijft dan is er echt wel een mouw aan te passen en dan verzin ik wel wat. Het is wel de bedoeling dat dit veulen blijft, dus ze zal haar hele leven bij haar moeder blijven. Wachten totdat ze bij de merrie weg is, is dus niet echt een optie.

En dus zal je wel elke dag even met haar moeten worstelen aangezien ze elke dag sterker wordt!
De enige manier om eraan te laten wennen is: doen!
Wel in een box met moeders erbij.. een 'kleine' ruimte is hierin belangrijk.
Elke dag halster om, touwtje eraan en overal aanraken..
..laat het veulen maar leren dat er niks aan de hand is, maar dat vluchten ook geen zin heeft.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 23:09

Ja ik ga ook echt wel gewoon iedere dag haar halster om doen, dat moet ze gewoon leren. Ze mag niet naar buiten zonder halster, dat is een regel die we hier bij alle paarden hebben en ze steken 's ochtends allemaal braaf hun hoofd in het halster. Dus kleintje went daar wel snel genoeg aan, maar of ze er tammer van wordt is maar de vraag.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 21:35

Goed nieuws. Kleintje is verzot op muesli (slobber vind ze vreemd genoeg iets minder lekker) en daarmee kan ik nu een band met haar scheppen.
Hier even wat foto's van mijn kleintje waar ik zo razend trots op ben :D

Afbeelding

Hier zat ze op maar een paar centimeter van de camera, ze durft steeds dichterbij te komen.
Afbeelding
Afbeelding

Is het geen beauty? :D
Afbeelding

Aviro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:38

veeeeeeeeeel oefenen ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:42

Prachtig beestje hoor!

Maar waarom laat je het veulen met moeders meelopen met rijden? Kan je niet haar op stal zetten zodat je de merrie even alleen hebt om te rijden. In het begin is dat ff een geroep naar elkaar maar ik vind het veel prettiger, zo kunnen de merrie en jij je op het rijden concentreren zonder het veulen in de gaten te houden of teveel te belasten.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 10:56

Rijden ga ik pas volgende maand weer voor het eerst doen, dat doe ik nu nog niet. Nu longeer ik de merrie en dan loopt het veulen naast de moeder mee.
Ik laat het veulen liever niet alleen op stal staan, daar heb ik niet zulke goede ervaringen mee. Als ik straks met de moeder weer naar de club ga dan blijft het veulen bij de andere paarden op de weide. Dat is de voorgaande keren veel beter gegaan dan alleen op stal, minder stress voor het veulen en het veulen was sneller aan de situatie gewend. Echter de voorgaande veulens waren wat makkelijker in karakter en vonden het minder eng om bij de merrie weg te zijn. Daar zie ik met dit veulen wat meer problemen.
Het wennen aan dat ze alleen staat gebeurt heel geleidelijk. De eerste weken kan ze haar moeder zien en aan de rand van de weide meelopen terwijl ik in de bak met de moeder aan het werk ben, pas als ze daar rustig bij is en bij de andere paarden staat te grazen ga ik met moeders uit zicht en meestal gaat dat zonder problemen.