Merrie net 9 maanden drachtig met enorme uiers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

indriss

Merrie net 9 maanden drachtig met enorme uiers!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 19:00

Vandaag viel me ineens op dat een van mijn drachtige merries enorme uierontwikkeling had. Ze is pas 1 juli uitgerekend en maak me erg zorgen.
Ik heb de DA gebeld en deze komt morgenmiddag. Vanochtend toen ik in de spenen kneep kwam er erg waterige melk uit. Meer water dan melk zeg maar.
Ik heb haar temperatuur opgenomen en deze is normaal. Doordat zij uitsluitend als fokmerrie gebruikt wordt en al 4 veulens gehad heeft, is haar kont altijd wat ingevallen (geen bespiering) en voelen haar banden altijd wat slap aan. Nu ook. Ik weet dus niet of dit erger geworden is de afgelopen tijd.

Ook is ze enorm zwaar en lusteloos. Ze ligt eigenlijk vanaf haar 4de maand ofzo ontzettend veel. Heeft toen ook een aantal weken symptomen van verwerping vertoond, continu met flanken opgetrokken staan, lusteloos, staart opzij dragen. Ik heb er toen ook tot twee keer toe een DA bijgehad en bloed afgenomen, en hij kon alleen maar constateren dat het veulen vervelend lag voor haar precies tussen de flanken en enorm druk was. Dit is eigenlijk volledig overgegaan.
Ik weet zeker dat ze van de laatste inseminatie drachtig is. Ze is op een enkel eitje geinsemineerd en op 16 dagen toch goed nagekeken op een tweelingdracht.

Ik heb zojuist met mijn telefoon snel een paar foto's gemaakt van de uier. Morgen zal ik nieuwe foto's plaatsen. Ik moet erbij zeggen dat die spenen bij haar altijd zo groot zijn en ze altijd een beetje uiers heeft, maar dit vind ik wel extreem. Het valt mij op dat ze 1 uier vergroot heeft tov van de andere. Ook zijn haar uiers op het moment van veulenen altijd echt enorm. Ze is dan net een koe :).

Heeft iemand dit weleens meegemaakt? Vinden jullie de uier ook zo extreem of is het normaal dat fokmerries na meerdere veulens zo vroeg uiers aanmaken?

uier van een afstandje
Afbeelding

uier van voren
Afbeelding

uier van onder
Afbeelding

uier van achteren
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door indriss op 04-05-11 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:11

Wij hadden ooit een arabiermerrie op stal die ook al heel vroeg ontzettende dikke uiers had, terwijl ze nog een maand of 2 (of zo) moest. Die had een ontsteking aan de placenta als ik mij niet vergis. Zoiets was het wel dacht ik. Ze moest in ieder geval aan de AB tot aan het einde van de dracht. Ook de bevalling was een beetje riskant want er bestond een gevaar dat de placenta te vroeg zou loslaten. In ieder geval moest er wel iemand bij de bevalling zijn. Dat is ook gelukt. Toen ze de tekenen gaf dat het veulen er aan kwam is er iemand van stal heel vaak gaan kijken. Gelukkig waren ze er op tijd bij. De bevalling is allemaal goed gegaan. Het was wel een klein veulen omdat ze waarschijnlijk niet genoeg voeding had gekregen. Ik weet het preciese verhaal niet meer (is al een paar jaar geleden) maar ik weet nog wel dat ze de rest van de dracht aan de medicijnen zat en dat het niet helemaal goed was. Het gevaar bestond dat dat bij de volgende dracht ook zou gebeuren. dat is dus niet gebeurd. Ze is bij een volgende dracht goed in de gaten gehouden, maar toen had ze nergens last van. Toen kreeg ze weer een mooi veulen, maar een stuk flinker als nummer 1.

indriss

Re: Merrie nog geen 9 maanden drachtig met enorme uiers!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 19:27

@ Sheela, dit ga ik morgen zeker ook laten onderzoeken door de DA. Ze had nu iig geen koorts of vreemde afscheiding..

Verder heb ik me vergist, heb net alles even nagekeken en ze is 1 juli uitgerekend dus ze is de 9 maanden nipt voorbij.

indriss

Re: Merrie net 9 maanden drachtig met enorme uiers!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 19:29

Heb et aangepast..

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:37

mijn merrie is 25 juli uitgerekend en heeft ook (beginnende) uierontwikkeling. niet zo als jouw merrie, maar beduidend dikkere uiers dan normaal. ook zij heeft 4 veulens gehad en maak me hier een beetje zorgen over.
uier is nu al een paar dagen hetzelfde hier, mocht het meer gaan groeien, haal ik er ook een DA bij. ook mijn merrie is nu al ontzettend zwaar. zou graag foto's plaatsen, maar kom er net achter dat er een verkeerd snoertje bij mijn mobiel geleverd is :S, kan ze dus niet op de computer zetten...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:59

Ik heb dit bij een merrie gehad, jaren geleden.
Zij heeft met 9 maanden een dood geboren tweeling gekregen, terwijl ze 2x gescand was en nooit is er een tweede vruchtje gezien. Wel was de merrie al vrij vroeg in de dracht erg dik.

Ik hoop dat het bij jou beter uitpakt!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:27

Is vandaag de DA nog geweest? En weet je nu al wat meer wat er aan de hand kan zijn? Ben wel benieuwd.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 22:09

@sheela, vanochtend toen de merrie van de wei afkwam waren de spenen gewoon weer leeg (onze paarden staan snachts buiten).. Ik heb haar temp. genomen en die was weer normaal. Heb telefonisch overlegd met de DA en deze zag eigenlijk geen reden om langs te komen zolang ze geen koorts maakte. Volgens hem kwam dit wel vaker voor bij merries die meerdere malen drachtig zijn geweest. De merrie was wel moe en had geen eetlust, maar eigenlijk is dit ook wel logisch na een nacht op de wei met veel gras.
Ik hou haar extra goed in de gaten en kijk het nog even aan.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:13

Hopelijk valt het dus allemaal mee en is het niet zo dramatisch. Goed in de gaten houden is het enige wat je doen kunt. Duimen dat het eenmalig was en dat de rest van de dracht goed verloopt.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 21:16

zo...vandaag een camera gekocht, hier dan fototjes van mijn merrie, die dus 25 juli is uitgerekend. uier is nog niks hoor, maar beduidend meer dan normaal:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
vraag me dus ook echt af..gaat ze dit voldragen??

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:17

de uiers zijn niet groot. Zo zien ze er bij mij niet-dragende merrie ook uit. Dus gewoon klein. Maar ze heeft wel een behoorlijke buik. Heb je een kansje dat ze van een eerdere dekking drachtig kan zijn of is ze 1 keer gedekt?

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:23

uiers zijn ook niet groot, maar wel groter dan normaal bij haar, normaal moet je naar de tepels zoeken zeg maar...zo klein, dus het werkt wel degelijk al...heb al veel veulentjes gefokt, maar heb nooit eerder meegemaakt dat de uier zo vroeg al wat doet, ookal is het nog niet veel.
ze is 2 keer eerder gedekt, bij de één na laatste keer werd ze weer hengstig, dus weer geïnsemineerd, daarna is ze drachtig gescand op 18 dagen. kan me niet voorstellen dat ze er een maand naast zitten,
gezien de grootte van het vruchtje, maargoed...ik houd een slag om de arm. zou tenslotte niet de eerste zijn....

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 13:50

@ kannie heb je de merrie 24/7 op de wei? De uier van mijn merrie is ook alleen zo vol na een dagje binnen te hebben gestaan. Ik kan zeggen dat mijn merrie standaard meer uier heeft dan die van jou. Het is dus lastig te vergelijken en ik snap je zorgen ook wel indien de merrie standaard een maiden uier heeft.

Ik zal morgen ook foto's uploaden van mijn merrie. Die is vergelijkbaar met de merrie van kannie.. Gisteren had ze een erg gezwollen kling en een uur later was er niets meer van te zien.. Heel vreemd. De uierontwikkeling is iig niet meer verder aan het gaan.

Ik ga niet meer in haar tepels knijpen om de melkproductie niet te stimuleren.
Indien het veulen overleden zou zijn, zou het binnen 4 dagen eraf moeten komen (tenminste in de meeste gevallen). Ik wacht het gewoon af, kan toch niet meer doen dan haar goed in de gaten houden.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 14:05

ik heb het veulen ook maar 1 keer zien bewegen. is al 2 weken geleden. ze staat sinds gisteren dag en nacht op de wei. net weer even gekeken, maar uier lijkt nu hetzelfde te blijven..en idd we kunnen niet meer doen dan het in de gaten houden...