Welk ras past bij mij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rubya

Welk ras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 17:48

Hallo bokkers,

Nu ik al een poosje geen paarden meer heb, denk ik zachtjes aan na over de aankoop van een nieuw paard.
Wat voor ras zouden jullie in mijn geval nemen? Ik weet dat elk paard verschillend is, maar meestal zit er wel een eenduidige lijn in elk ras, iets waar ze om bekend staan.

Ik ben 1,69 groot, schommel tussen de 65 en 70 kilo. Paardrijden doe ik sinds mijn 8e en dat is nu dus 18 jaar.
Van die 18 jaar, heb ik 12 jaar haflingers gehad, maar omdat ik ook wil fokken en me niet meer kan vinden in het haflingerstamboek, wil ik geen haflinger meer. Ik heb verschillende soorten paarden gereden. Van Haflinger tot Welsh, en van Engelse volbloed tot New forrest.
Ik ben niet bang uitgevallen en altijd consequent met mijn paarden, maar hou er niet van om met mijn paard in gevecht te moeten elke keer dat ik opstap. Toch moet het paard wel enigzins meedenken en zelf wat initiatief tonen.

Wat ik zoek in een paard is vooral karakter en veelzijdigheid. Het paard moet geschikt zijn voor zowel dressuur als springen op basiswedstrijd niveau (dus tot Z, hogere ambities heb ik niet :D ) maar ook mee kunnen op een rustig buitenritje en niet te groot zijn. (1,60 is de max, maar eigenlijk al aardig groot)

Omdat ik er tevens ook mee wil fokken, ben ik benieuwd of er op foktechnisch gebied dingen zijn waar je bij een bepaald ras rekening mee moet houden. (erfelijke aandoeningen etc) En hoe zit het met bloedspreiding qua hengstenkeuze?

Shoot :D

NatasjavE

Re: Welk ras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:48

Een Gelderse...Leuke amateur paarden. Lopen leuk mee tot en met Z nivo (en ook verder) en zijn erg braaf van karakter. Ze ziijn meestal wel iets groter dan 160 maar het zijn van die kastelen als de meeste rijpaarden van tegenwoordig.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:23

Ik zelf vind de hannoveraan een mooi ras.

Ze zijn erg lief en je kan er veel mee doen ook komen ze veel voor in de wedstrijdsport vooral springen en dressuuur.

- leergierig
- willen veel voor je doen
- iets groter dan 1.60
- zijn er in bijna alle kleuren
- erg zacht van karakter
- top spring/dressuur paarden

ik heb nu een new forest maar ik neem later een hannoveraan, ik kan er alleen niet zo veel vinden.
dus misschien als jij ze gaat fokken koop ik er van jou :P

ik hoop dat je er wat aan heb :#

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:27

Mmm, het is een beetje lastig om te kiezen voor een ras. Het hangt immers vaak toch het paard en zijn karakter af.
Maar als ik je een tip mag geven, zeg ik een American Quarter Horse:

- Afhankelijk van de bloedlijn en opvoeding: werkwillend, braaf en koel
- Niet groter dan 1,60
- zijn veelzijdig en kunnen (ook) leuk meekomen in zowel dressuur als springen

Qua fokken kan ik je het beste doorverwijzen naar een aantal interessante topics hierover op het western deel van het forum.
Je kunt daar ook veel info vinden over de verschillende bloedlijnen en eventuele erfelijke ziektes e.d.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:31