moniquelief schreef:het probleem tegenwoordig in de fokkerij is dat er te veel paarden worden gefokt die gewoonweg niet meer te gebruiken zijn DOOR DE GEMIDDELDE RUITER. (of een paard GP gaat lopen hangt niet alleen af van het percentage volbloed) Als je gaat fokken met als doel een leuk rijpaard, waar je behalve een leuk dressuur proefje mee rijd, ook ongecompliceerd het bos in kan, dan zou ik toch niet gaan kijken naar paarden die gefokt zijn om iedere dag 20 km heel hard te galloperen op topsnelheid. Tuurlijk je hebt ze dr tussen, de hele makke en brave rustige racepaarden. maar uiteindelijk of je t wil of niet, dr komt een dag dat er een veulentje gefokt wordt die opgroeit tot een pijl uit een boog, en laat t nou net niet de bedoeling zijn dat je met 60 km per uur je uitgestrekte draf op de diagonaal rijd, of bij iedere blafende hond als een schicht over t ruiterpad ga.
DUS fokkers let op, hou je bij je leest ga renpaarden fokken als je dat wil en ga warmbloeden fokken als je dat wil, maar ga nou niet geflipte heethoofden fokken, want daar heeft alleen een anky of een imke wat aan. Trouwens omdat de sportpaarden van tegenwoordig zoveel racebloed voeren en dus veel energie hebben, heeft imke een renbaan gemaakt waar ze even lekker hun energie kwijt kunnen. Ik heb geen renbaan.....
ongeveer 60 jaar terug werden paarden gebruikt om op t land te werken, het model was dan ook totaal anders. er kwamen trekkers en het paard kreeg een ander gebruiksdoel, namelijk rijdier. om het model wat luxer te maken is men volbloeds gaan gebruiken. met als resultaat het huidige rijpaard. omdat we uiteraard het werkpaarden model er uit hebben gefokt en nu de doelstelling modern rijpaard fokken bereikt hebben, denk ik niet dat we er in door moeten slaan met t gebruik van volbloed. omdat we dan echt geen makkelijk rijpaard meer gaan krijgen. ik denk dat we nu het eindproduct hebben.
Wij hebben op onze merrie speciaal een hengst met veel volbloed gezet omwille van het karakter en de hardheid. Moet zeggen dat dat super heeft uitgepakt. En met karakter bedoel ik de handelbaarheid, niet het pittige!
Volbloed is nodig in de fokkerij, dat staat gewoon buiten discussie.