[H]Welke dressuurhengst voor een Rhodium x Cassis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

overzee2

[H]Welke dressuurhengst voor een Rhodium x Cassis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 21:09

Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 04-05-11 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

s0173957

Re: [H]Welke dressuurhengst voor een Rhodium x Cassis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:37

Voor front, knie en opwaartse bouw kan je kijken naar Johnson.
En hij geeft goeie karakters.

love_khyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:00

Ik denk ook dat Jazz of een zoon van Jazz hier een goede match op zou zijn. Johnson of Valdez (laatste heeft Jazz in de moederlijn)..
Of Lord Leatherdale, ander bloed en heeft een merrie nodig met een sterk achterbeen, hij geeft ook hele fijne paarden. Of zijn zoon Chippendale (LL x Negro), beetje lijnenteelt op Ferro.. (Heb ik nu ook gedaan op mijn Osmium merrie) *D

Maar voor een mooi front zou ik voor de Jazzen gaan!

Succes!

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 19:19

hoi,

Bedankt voor jullie input. IK had zelf ook Johnson op mijn lijstje staan en inderdaad jazz of jazz zonen! Lord Leatherdale ga ik even goed bekijken, evenals chippendale. Bedankt tot nu toe!
Wie heeft er nog ideeën?

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:51

Lord Leatherdale of zoon Chippendale, zal wel beweging kunnen toevoegen, evenals goed karakter,
maar voor opwaartse bouw zou ik niet voor deze hengsten kiezen.

Vivaldi zou ook wel kunnen passen, maar ik denk niet dat je dan nog "veel paard" overhoudt.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:55

Mijn merrie is volle zus van Inspekteur. Ik miste ook de lengte in het voorbeen en front. Ze heeft 3 veulens gehad. Waarbij vooral Sandreo en Zhivago lange benen gaven. Ik heb nog een 2 jarige van Zhivago en die heeft ook zo een lange stelten. Beide een heerlijk karakter- ik ben er echt blij mee. OOk geven ze lengte in het lijf- leek zo op jouw foto dat je merrie ook wat in de bovenlijn kan gebruiken. Motor zit er in ieder geval op - zo te zien.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:47

tango zou een goede optie kunnen zijn, het opwaartse van jazz en het karakter van contango!
ook geeft die weer iets meer body en front terug

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 20:00

hoi Essiesilly,
Die had ik ook op mijn lijsje staan. In combaintie met Rhodium stelde van Uytert dat ik i.v.m. lossigheid en ruggebruik beter Charmeur zou kunnen gebruiken of Bordeaux.
Wat vinden jullie van Carlton Hill of Bretton Woods?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:04

bretton woods ben ik, in tegenstelling tot heeel veel anderen niet van overtuigd... ook staat het me erg tegen dat hij 2 oc s heeft en dan nog 1500 euro kost..
charmeur zou ook een optie kunnen zijn maar misschien dat je daar wel echt een bonkie mee fokt, en daarnaast fokt zijn vader florencio verre van constant en aangezien je over charmeur zijn nafok ook nog niks kan zeggen vind ik dat wel een risico

bordeaux fijne hengst, mooi gefokt maar ook met een afvlakking (als je dat niet erg vind zou dat ook wel een goede optie zijn)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:28

Ik ben dan weer wel overtuigd van BW, maar daarom niet om de redenen van anderen... De Niro in de moederlijn is nl bijna altijd prijs :)

Maar z'n dekgeld is, voor een jonge hengst idioot hoog en je zit nog steeds met z'n röntgenologische opmerkingen...

Charmeur vind ik zelf een opvallende hengst, maar gaat denk ik idd wel buffeltjes geven (iets wat ik trouwens graag zie). Ik weet alleen niet dat je met hem GP paarden kan fokken.

Ik denk toch, voor opwaarts, los bewegen en leuk voorbeen dat je Johnson serieus moet overwegen.

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 15:22

Ik heb zelf dit jaar een veulen van Charmeur en wil niet elk jaar dezelfde hengst fokken.
Vandaar dat ik niet meteen voor Charmeur weer kies.

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:18

oei, weet je dat wel zeker, ferro bloed is meestal heel dwars bloed, moet je echt mee om kunnen gaan, en dan al heel veel engels volbloed gecombineert met jazz, ik hoop dat je stevig in je schoenen staat.
johnson geeft inderdaad goede karakters. het is een gok.
ik zou in ieder geval gaan kijken naar een opwaardsgebouwde ongecompliceerde brave hengst met zo min mogelijk engels volbloed.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:31

:S met zo min mogelijk engels volbloed.... dat vind ik echt nergens op slaan, het volbloed voegt juist heel veel hardheid en werklust toe! ik heb een merrie met 75%! volbloed en een fijnere lievere rustigere en vooral slimmere! merrie kan ik me niet voorstellen... ze is al 18 en heeft kurkdroog beenwerk, is uberfit, en heeft nooit wat. zal ook nooit ergens om zeuren om niks, uiteraard zijn het gevoelige paarden maar geen zeikerds om niks..

ik citeer: " Bij verschillende sportpaardenstamboeken zoals onder andere het KWPN worden de laatste jaren steeds meer volbloeden gebruikt om goede eigenschappen als uithoudingsvermogen, snelheid en doorzettingsvermogen te fokken. In de stamboekpapieren worden volbloeden aangeduid met 'xx' achter hun naam. Paarden met een percentage volbloed presteren vaak heel goed op hoog niveau in de paardensport. Veel paarden in de Grand Prix', het hoogste niveau zowel bij het springen als de dressuur, hebben een percentage volbloed-bloed door hun aderen stromen."

dus ja, ga uiteraard voor een goed karakter! (heeft naar mijn mening NIKS met volbloed te maken)
en nee ik zou dus niet bewust op bloed toegeven!

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 21:35

hoi allemaal,
Tja mijn veulen is een charmeur dus met een scheut Jazzboed. Ze is vooralsnog heel erg lief en rustig en ik ben er helemaal wijs mee.
Tja over engels volbloed ben ik niet eens dat ik daarop moet inleveren. Qua Ferro ben ik het wel met Moniquelief eens, ze is niet de makkelijkste. Maar aan de andere kant een niet te rijden meupel is het ook niet.
Tja denk dat ik weer voor charmeur zou gaan, hij heeft toch wel heel veel dingen van mijn merrie in het veulen verbeterd zoals een schuine schouder, super lang voorbeentje met het knikje in de draf, prachtig veulen (ik ben idd bevooroordeeld) en ondanks het jaazbloed extreem mak !Iedereen bedankt voor de reacties!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:40

leuk!! ik zou ook niet bang zijn voor het karakter hoor charmeur heeft zelf ook een goed karakter en zo zijn er veel meer hengsten met jazz bloed in de (moeder)lijn die gewoon een fijn karakter hebben :j
heb je foto s van je veulentje? (gewoon intresse ;) )

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:32

Ampere vind ik ook positief opvallen in de fokkerij. De oudste nakomelingen zijn helaas nog niet onder het zadel (oudste nakomelingen zijn volgens mij jaarling of twenter?), maar van het jonge spul vind ik ze allemaal erg goed bewegen, mooi met de schoft omhoog en ze lijken allen genoeg front te hebben. Maarja, ze zijn nog niet onder het zadel, dus je kan er nog niet alles van zeggen...
Echter teel je met deze hengst wel in op Ferro... Mag weliswaar niet het makkelijkste bloed zijn, maar het is absoluut prestatiebloed!

Ben persoonlijk bang dat Johnson icm deze merrie te weinig lengte gaat geven. Beweging en knie geeft 'ie sowieso, met de langgelijndheid en het front vind ik dat 'ie strooit.
Ik denk dat Bretton Woods dan nog veel mooier zou passen. Enkel zit je met de OC's en het dekgeld.

En wat vind je van Tango? Degelijke hengst, maar icm wat bloed geeft het hele mooie types. Tango geeft genoeg front en beweging door en heeft al bewezen het hoge werk aan te kunnen.

moniquelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:14

het probleem tegenwoordig in de fokkerij is dat er te veel paarden worden gefokt die gewoonweg niet meer te gebruiken zijn DOOR DE GEMIDDELDE RUITER. (of een paard GP gaat lopen hangt niet alleen af van het percentage volbloed) Als je gaat fokken met als doel een leuk rijpaard, waar je behalve een leuk dressuur proefje mee rijd, ook ongecompliceerd het bos in kan, dan zou ik toch niet gaan kijken naar paarden die gefokt zijn om iedere dag 20 km heel hard te galloperen op topsnelheid. Tuurlijk je hebt ze dr tussen, de hele makke en brave rustige racepaarden. maar uiteindelijk of je t wil of niet, dr komt een dag dat er een veulentje gefokt wordt die opgroeit tot een pijl uit een boog, en laat t nou net niet de bedoeling zijn dat je met 60 km per uur je uitgestrekte draf op de diagonaal rijd, of bij iedere blafende hond als een schicht over t ruiterpad ga.
DUS fokkers let op, hou je bij je leest ga renpaarden fokken als je dat wil en ga warmbloeden fokken als je dat wil, maar ga nou niet geflipte heethoofden fokken, want daar heeft alleen een anky of een imke wat aan. Trouwens omdat de sportpaarden van tegenwoordig zoveel racebloed voeren en dus veel energie hebben, heeft imke een renbaan gemaakt waar ze even lekker hun energie kwijt kunnen. Ik heb geen renbaan.....
ongeveer 60 jaar terug werden paarden gebruikt om op t land te werken, het model was dan ook totaal anders. er kwamen trekkers en het paard kreeg een ander gebruiksdoel, namelijk rijdier. om het model wat luxer te maken is men volbloeds gaan gebruiken. met als resultaat het huidige rijpaard. omdat we uiteraard het werkpaarden model er uit hebben gefokt en nu de doelstelling modern rijpaard fokken bereikt hebben, denk ik niet dat we er in door moeten slaan met t gebruik van volbloed. omdat we dan echt geen makkelijk rijpaard meer gaan krijgen. ik denk dat we nu het eindproduct hebben.

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 08:00

essiesilly schreef:
leuk!! ik zou ook niet bang zijn voor het karakter hoor charmeur heeft zelf ook een goed karakter en zo zijn er veel meer hengsten met jazz bloed in de (moeder)lijn die gewoon een fijn karakter hebben :j
heb je foto s van je veulentje? (gewoon intresse ;) )

Ja, zie gentle palatina

Tango vond van Uytert i.c.m. Rhodium minder dan een combinatie met Charmeur.

Monique je hebt recht op je mening maar ik denk er iets anders over. Mijn merrie voert heel veel bloed maar alleen haar opa was een volbloed. De rest heeft ze via haar andere voorouders gekregen. Ik denk dat volbloed in de fokkerij heel waardevol is. Jouw bedenkingen t.a.v. rijdbaarheid is wel een belangrijk punt dat vind ik ook.

Bedankt voor ieders mening en input!

Dit topic mag een slotje, ik heb besloten haar niet te dekken maar door te laten rijden. Volgend jaar maar weer dekken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:16

moniquelief schreef:
het probleem tegenwoordig in de fokkerij is dat er te veel paarden worden gefokt die gewoonweg niet meer te gebruiken zijn DOOR DE GEMIDDELDE RUITER. (of een paard GP gaat lopen hangt niet alleen af van het percentage volbloed) Als je gaat fokken met als doel een leuk rijpaard, waar je behalve een leuk dressuur proefje mee rijd, ook ongecompliceerd het bos in kan, dan zou ik toch niet gaan kijken naar paarden die gefokt zijn om iedere dag 20 km heel hard te galloperen op topsnelheid. Tuurlijk je hebt ze dr tussen, de hele makke en brave rustige racepaarden. maar uiteindelijk of je t wil of niet, dr komt een dag dat er een veulentje gefokt wordt die opgroeit tot een pijl uit een boog, en laat t nou net niet de bedoeling zijn dat je met 60 km per uur je uitgestrekte draf op de diagonaal rijd, of bij iedere blafende hond als een schicht over t ruiterpad ga.
DUS fokkers let op, hou je bij je leest ga renpaarden fokken als je dat wil en ga warmbloeden fokken als je dat wil, maar ga nou niet geflipte heethoofden fokken, want daar heeft alleen een anky of een imke wat aan. Trouwens omdat de sportpaarden van tegenwoordig zoveel racebloed voeren en dus veel energie hebben, heeft imke een renbaan gemaakt waar ze even lekker hun energie kwijt kunnen. Ik heb geen renbaan.....
ongeveer 60 jaar terug werden paarden gebruikt om op t land te werken, het model was dan ook totaal anders. er kwamen trekkers en het paard kreeg een ander gebruiksdoel, namelijk rijdier. om het model wat luxer te maken is men volbloeds gaan gebruiken. met als resultaat het huidige rijpaard. omdat we uiteraard het werkpaarden model er uit hebben gefokt en nu de doelstelling modern rijpaard fokken bereikt hebben, denk ik niet dat we er in door moeten slaan met t gebruik van volbloed. omdat we dan echt geen makkelijk rijpaard meer gaan krijgen. ik denk dat we nu het eindproduct hebben.

Wij hebben op onze merrie speciaal een hengst met veel volbloed gezet omwille van het karakter en de hardheid. Moet zeggen dat dat super heeft uitgepakt. En met karakter bedoel ik de handelbaarheid, niet het pittige!
Volbloed is nodig in de fokkerij, dat staat gewoon buiten discussie.

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 22:33

AMEN