Waarom fok jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom fok jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:11

Veel mensen denken er in deze periode weer aan om hun merrie te laten dekken. Maar met de huidige toestand in Nederland betreft is het maar eens goed om na te denken waarom je je merrie laat dekken.
Ik heb dit onderwerp eerder aangesneden en het lijkt me een goed moment om er over te discussieren. Ik wil geen mensen aanvallen, ik wil alleen hobbyfokkers ervan bewust maken dat ze goed over hun besluit moeten nadenken.

Dus waarom fok jij met je paard(en)?

Ps. Dit schrijf ik vanwege artikelen zoals onderstaand:

http://nos.nl/artikel/182769-nederland- ... schot.html

http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=267

http://www.horses.nl/horsesnl/artikelen ... -aangepakt

Wilawander

Re: Waarom fok jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:25

Wij hebben de afgelopen 2 jaar onze merrie leeg gelaten. Om de huidige situatie.

Kennis van ons die zeer goede duitse rijpony's fokt maar ook daar nu niet vanaf kan komen heeft ook besloten dit jaar niet meer te dekken.

Ik viondt dat je goed kan merken dat het dekken minder wordt. Hengstenboer en fokker hier heeft ook nog maar de helft laten dekken van zijn merrie's.

Ook gaan fokkers steeds meer besparen door de lage prijzen, geen veulenspuit, geen herpes spuiten enz. Ik denk dan fok niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:42

Ik heb nu met mijn merrie gefokt omdat ze door een ongevalletje een peesblessure heeft gekregen. In princiepe had ik er nu normaal gesproken al weer mee gereden maar ik wilde haar langer laten revalideren.
Dan nu maar alvast fokken. Dat had ik eigenlijk na een paar jaar wedstrijden willen doen.
Merrie is gezond en heeft een goede afstamming en het eerste predikaat al op zak (ster, voorlopig Keur) het is een interessante fokmerrie. Met een niet interessante merrie zou ik nu niet fokken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:50

Ik fok zelf niet, maar als ik het zou doen dan is het omdat ik graag een veulen wil van mijn merrie die best een redelijke afstamming heeft en verder een geweldig paard is (het is niet meer haalbaar ivm leeftijd, dus het gaat niet gebeuren). Maar dan heb ik er dus voor mezelf 1 bij, niet voor de verkoop oid. Vriendin van mij fokt wel graag en is wel bewust bezig met de bloedlijnen e.d. Of het daadwerkelijk een toevoeging is weet ik niet. Denk wel dat het goed zou zijn als mensen meer zouden nadenken bij wat ze doen, je hebt er niets aan als al die leuke veulentjes afgevoerd moeten worden naar de slacht omdat men ze aan de straatstenen niet kwijt kan.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:03

Wilawander schreef:
Wij hebben de afgelopen 2 jaar onze merrie leeg gelaten. Om de huidige situatie.

Kennis van ons die zeer goede duitse rijpony's fokt maar ook daar nu niet vanaf kan komen heeft ook besloten dit jaar niet meer te dekken.

Ik viondt dat je goed kan merken dat het dekken minder wordt. Hengstenboer en fokker hier heeft ook nog maar de helft laten dekken van zijn merrie's.

Ook gaan fokkers steeds meer besparen door de lage prijzen, geen veulenspuit, geen herpes spuiten enz. Ik denk dan fok niet.

Een veulenspuit hoef je niet op te besparen, het is niets anders dan antibiotica wat ingespoten word, de dierenartsen in Nederland zijn op hun vingers getikt wegens het overmatige antibiotica gebruik. Er word dan ook niet meer standaard een veulenspuit gezet en het is zelfs zo dat wanneer de eigenaar dit persee wilt er gewoon een zoutoplossing word ingespoten.

Ontopic : Wij fokken omdat onze merrie fijne nakomelingen geeft en we het erg leuk vinden te fokken :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:44

Hier in Duitsland wordt de veulenspuit wel gegeven en is eigenlijk gewoon standaard.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:02

De enigste reden dat ik zou fokken was om het veulen zelf te houden voor man of kind ;)
Niet met de gedachten te verkopen.. 'winst' maak je er niet op (ALS je al verkoopt), en de risico's zijn het niet waard!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:29

[quote="Charlottte"][ het is zelfs zo dat wanneer de eigenaar dit persee wilt er gewoon een zoutoplossing word ingespoten.

[quote]

Is dat echt zo? Dat zou ik namelijk bedriegerij van de bovenste plank vinden. Wel voorrijdkosten rekenen en de kosten voor die spuit en dan gewoon wat zoutwater inspuiten?? Lekker snel verdienen zo!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:28

Fokken met de intentie 'winst' te maken is de laatste jaren nagenoeg onmogelijk. Alleen voor veulens met bewezen ouder dieren wordt nog steeds redelijk wat betaald.

Er wordt mijn inziens veels te veel gefokt met commerciële hengsten, met een 1 + 1 beredenatie; De hengst presteert op topniveau, de merrie is van matig/goede kwaliteit = topveulen. Persoonlijk zou ik liever zien dat men zich weer gericht ging verdiepen in bloedlijnen en vererving, en niet zoveel waarde zouden hengsten aan bijvoorbeeld de adviezen die door het KWPN worden mee gegeven, verrichtingsonderzoeken, sportprestaties of dat wat het commerciële oog wil. Ik geloof namelijk helemaal niet dat fokken, gokken is... als je zeker weet dat je kwaliteit in huis hebt.

In mijn jarenlange ervaring als amazone is het werkelijk een crime geweest om een goed sportpaard te vinden, vrij van JFF-bloed. Op papier 'leuk gefokt' maar in werkelijkheid vaak paarden die alleen onder een handige ruiter lekker uit de verf komen. Treffen zij die handige ruiter niet, eindigen ze voor een paar stuivers 'afgetrapt' op marktplaats. De fokmerries zijn vaak in de ogen van het KWPN van goede kwaliteit, maar bloedverversing is met de aanwezige hengsten vaak problematisch. Terwijl commercieël minder interessante paarden vaak op de 2de rij eindigen, terwijl zij wel overtuigend zouden kunnen matchen en nuttig zouden kunnen bijdragen aan verbetering van het ras.

Ik fok niet voor de vermeerdering, en streef er evenmin naar een nieuwe Totilas te fokken. Mijn intentie (ook in huidige tijd) is voornamelijk een gemakkelijk bewegend en meewerkend sportpaard te fokken, prima te rijden door de gemiddelde amateur. Mijn merrie wordt dit jaar gedekt in de hoop op een bont merrieveulen voor eigen fokkerij, volgend jaar zal ze gedekt worden met de intentie een prima sportpaard te fokken voor eigen gebruik danwel fokkerij, waarbij ik de kwaliteiten van mijn eigen merrie tracht te verankeren en waar nodig te verbeteren. En dit zou prima kunnen zijn met een totaal onbekende hengst, zolang het maar een overtuigende match is.

Dat de onderkant van het segment zo vastgeroest is, is mijn inziens vooral te danken aan alle hobbyfokkers die de schattigheidsfactor van een (eigen) veulen met bijbehorend egoïsme, zwaarder vinden wegen dan met héél je hart weloverwogen keuzes te maken. En de mensen met de 1 + 1 beredenatie. Als je écht niet weet waar je mee bezig bent, verdiep je dan. En als je in alle eerlijkheid kunt bekennen dat je merrie onvoldoende scoort, laat het fokken - uit liefde voor je dieren - dan asjeblieft achterwege. Je fokt namelijk puur voor de salamifabriek, doodzonde!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:37

Citaat:
Is dat echt zo? Dat zou ik namelijk bedriegerij van de bovenste plank vinden. Wel voorrijdkosten rekenen en de kosten voor die spuit en dan gewoon wat zoutwater inspuiten?? Lekker snel verdienen zo!

Dit is wel wat er 2 weken geleden op een lezing verteld werd, of het daadwerkelijk zo is zou ik niet durven zeggen.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:16

Het doel is paarden fokken voor de (liefst top-) springsport.
Nakomelingen verkopen gaat heel goed, hier geen problemen op dat vlak.

Ik denk dat veel mensen helemaal niet streng genoeg naar hun eigen merrie kijken voor ze besluiten van er veulens uit te fokken. Een dure of bekende hengst erop zetten is niet genoeg, als de merrie zelf niets bewezen heeft wordt het toch moeilijk. De kans dat je uit een middelmatige merrie een topveulen fokt is niet groot, ook al kies je een hengst die wel 1m50 aankan.

Karakter vind ik ook belangrijk, als je de kwaliteit van het veulen tegenvalt wil je toch dat een amateur ermee uit de voeten kan, dan moet het geen te moeilijk paard zijn.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:31

Ik fok omdat ik het zowiezo zelf natuurlijk erg leuk vind! Vind het heerlijk om jong spul op te zien groeien en ze dingen aan te leren etc etc :)
Maar het doel van mijn fokken is wel kwaliteit proberen af te leveren :o Gezonde, lieve, leuke dieren fokken die ook goed kunnen bewegen! Dus die "later als ze groot" zijn als kindersportpony kunnen gaan dienen :) Zit niet op een grote roze wolk, maar ben kritisch, want voor de slacht fokken hoeft van mij niet!

En bezuinigen op een veulen doe ik echt niet! Maar goed ik hoef geen winst te maken want voor mij is het hobby! En een hobby mag geld kosten :+

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:46

Omdat de markt nu zo slecht is blijven veel mensen volgens mij zitten met hun paarden. Merries die geblesseerd zijn, paarden met lastige karakters of mensen die eigenlijk niet de tijd hebben om veel te rijden..... hup dan maar een veulen. De meeste mensen zien dit als uitstekend excuus om de merrie dan maar een heel jaar de wei in te gooien. Zo heb je er weinig omkijken naar en gokken ze op kans dat ze over een jaar een veulen hebben wat misschien wel verkoopbaar is.

Ik zie eigenlijk over het algemeen dat het fokken afneemt en het vermeerderen toeneemt......

Mijn merrie blijft leeg voorlopig. Heb een veulen staan van afgelopen jaar. Iets waar wel markt voor is gelukkig (PRE, grote maat en ook nog bruin), toch blijf ik verkopen persoonlijk gewoon te lastig vinden.....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:49

zazaza schreef:
Merries die geblesseerd zijn, paarden met lastige karakters of mensen die eigenlijk niet de tijd hebben om veel te rijden.....

Dat vind ik zulke foute redenen om te fokken! Net alsof je dan goede en fijne nakomelingen krijgt bijv blessures door erfelijke gebreken en lastige karakters zijn ook geen goede basis voor de fok!) en een veulen kost ook echt geen tijd :z

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:56

ik fok allereerst omdat ik het heel erg leuk vind, leuk om bloedlijnen uit te zoeken, leuk om de beste match uit te zoeken!
ik zou absoluut niet fokken met een merrie die het net niet heeft, geen interessante afstamming heeft of een k....t karakter heeft!

ik probeer zo exclusief mogelijk te blijven (zowiso al door de merrie waarmee ik fok) en daarbij doordachte keuzes te maken.
daarnaast heb ik nooit moeite/problemen met de verkoop, kwaliteit verkoopt wel maar merries die weinig predikaten, of geen interessante bloedopbouw hebben ja... gewoon niet mee fokken want die veulens blijven het langste staan of worden gewoon helemaal niet verkocht

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:38

Afgelopen jaar heb ik mijn merrie bij de hengst gehad.
Met die reden, om voor mijzelf een leuk sportpaard te fokken die over 3/4 jaar zijn rol kan doen.
Ik ben maar een amateur, maar gezien de karakter van mijn merrie+ afstamming toch deze keuze gemaakt.
Ik ben dan ook totaal tegen het fokadvies in gegaan van de kwpn en heb zelf lijnen uitgezocht.
Waarbij ik op een jonge argentinus hengst uit kwam.
inmiddels is jongsleden 17 april, een schitterend, goed bewegend veulen geboren en heb ik als alles goed blijft gaan, een leuk sportpaard voor de toekomst.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:02

Fokken doen wij deels omdat het gewoon ontzettend leuk is, hoe fantastisch is het om zo'n klein bolletje geboren zien te worden / vinden en daar van te kunnen genieten in de wei.
Wij fokken springers voor de sport, hebben een mooie merrie, met goede lijnen uit een bewezen stam.
Daarnaast fokken wij altijd met het oog op verbetering. Wij gaan voor "bewezen" hengsten, proberen veel nakomelingen te zien om te kijken hoe de hengst vererft.

Maar ik vind dat er ook naar de markt gekeken moet worden, daarom hebben wij afgelopen jaar de merrie leeg gelaten. Dit jaar zijn we weer aan het kijken en proberen we weer een goede hengst te vinden, het liefst ook een exclusieve. Duizend in een dozijn paarden zijn er genoeg. Maar, die moeten er ook wel blijven. Voor de recreatie ruiter moet er ook wat te rijden zijn. Alleen fokken met als doel een leuk recreatiepaard te krijgen is bijna niet te doen. Het geld wat je kwijt bent aan sperma, opfok, VA en eventueel zadelmak maken brengt een dier niet 1.2.3. weer op.

Dat Nederland "te vol" is wat paarden betreft kan ik wel inkomen. Maar goed, zo lang er nog gehandeld wordt met (slacht)paarden / grasmaaiers en paarden met fikse gedragsproblemen voor een appel en een ei, kan je nog zo wel over wogen de keuze maken om te fokken, het onderste sigment zoals ze bij de NOS zeggen :) is gewoon vervuild.... Mensen sturen paarden met problemen zo de handel in omdat ze zelf "een betere" willen, geen tijd hebben, hij nog zo vrolijk is, noem een andere dwarsstraat.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:07

De markt geeft zelf een correctie , mensen die hun goed gefokte veulen niet kunnen verkopen voor de prijs wat het in reeele zin waard zou moeten zijn , fokken op hun eigen kosten.......(hetzij voor een lagere prijs verkopen , of langer een dier aanhouden) Tevens corrigeert de markt het aanbod van de paarden die voor een aangegeven doelgroep niet voldoen. (recreatieruiter zoekt een ander soort paard dan de sportruiter)
De paardenhandel/marktplaats is een breed spectrum van dieren die niet gewenst zijn/of voor het gebruikersdoel afgedankt zijn ( de grasmaaiers en de fokmerries met gebreken maar wel met een leuk papier....) Uiteindelijk kom je met de conclusie dat er slecht gefokt wordt , want anders zouden er niet zoveel dieren blessures oplopen/gedragsproblemen hebben en het aantal paarden zo buitensporig toegenomen zijn.
Zinvol is dat er bij de stamboeken en over de gehele linie in paardenland eens nagedacht gaat worden hoe wij met paarden omgaan en hoe wij met het fokken van paarden omgaan. Het lijkt mij een beschamende gedachte dat hier in Nederland er tien paarden geboren worden , waar er maar 1 gezond en een werkbaar karakter heeft.....en er 9 afgedankt worden......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:14

ik fok ook niet dit jaar, mijn merrie is 4 en ik wil eerst succes onder het zadel hebben met haar. en de crisis he.... paarden zijn niks waard nu.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:03

Wat betreft het bezuinigen, dus geen veulenspuit....Ik denk dat door de crisis alles eens goed tegen het licht gehouden wordt, daarlangs het verhaal rond een teveel aan antibiotica, voila men gaat eens nadenken en zichzelf van info voorzien, zo zie je maar weer dat zo`n crisis toch iets goeds oplevert.

Ja ook ik ben gaan informeren en ben tot de conclusie gekomen dat de veulenspuit overbodig is. Als je merrie gezond is, heeft het veulen zo`n spuit geheel niet nodig.

Wij hebben ondanks de crisis toch bescheiden door gefokt, als je fijne merries tot je beschikking hebt, waarom dan niet. Dit jaar fokken wij niet, onze merrie is 7 jaar en mag zich nu uiteindelijk in de dressuurring laten zien. We hebben een hele fijne merrie uit haar staan, daar kunnen we de komende jaren mee door.

Wat betreft de crisis, geloof maar dat de goede paarden nog echt geld opbrengen, ik zie ze regelmatig vertrekken naar nieuwe eigenaren voor fikse bedragen van > 75.000 euro`s.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:28

ceesje schreef:
De paardenhandel/marktplaats is een breed spectrum van dieren die niet gewenst zijn/of voor het gebruikersdoel afgedankt zijn ( de grasmaaiers en de fokmerries met gebreken maar wel met een leuk papier....) Uiteindelijk kom je met de conclusie dat er slecht gefokt wordt , want anders zouden er niet zoveel dieren blessures oplopen/gedragsproblemen hebben en het aantal paarden zo buitensporig toegenomen zijn..

Het grootste probleem hier is niet de kwaliteit van de paarden, maar de kwaliteit die de koper zichzelf toedicht. Onervaren mensen die te jonge paarden kopen die na een tijd, totaal verpest weer op de markt komen.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:41

sarabande schreef:
ceesje schreef:
De paardenhandel/marktplaats is een breed spectrum van dieren die niet gewenst zijn/of voor het gebruikersdoel afgedankt zijn ( de grasmaaiers en de fokmerries met gebreken maar wel met een leuk papier....) Uiteindelijk kom je met de conclusie dat er slecht gefokt wordt , want anders zouden er niet zoveel dieren blessures oplopen/gedragsproblemen hebben en het aantal paarden zo buitensporig toegenomen zijn..

Het grootste probleem hier is niet de kwaliteit van de paarden, maar de kwaliteit die de koper zichzelf toedicht. Onervaren mensen die te jonge paarden kopen die na een tijd, totaal verpest weer op de markt komen.

Dan is de verkoper misschien niet selectief genoeg bij verkoop. Een fokker moet de klant goed in beeld hebben lijkt mij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:45

krackertje schreef:
Dan is de verkoper misschien niet selectief genoeg bij verkoop. Een fokker moet de klant goed in beeld hebben lijkt mij.

Een fokker is geen psycholoog of helderziende, mensen doen zich vaak anders voor en fokkers willen ook verkopen.

Achteraf praten is zo makkelijk

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:49

wij zijn er nu serieus over na aan het denken om onze merrie volgend jaar te laten dekken. en het is echt een leuk paardje, maar heeft nooit echt iets op wedstrijd niveau behaald omdat we daar zelf geen interesse in hebben. wel lijkt het ons heel erg leuk om een veulen te krijgen. ik begrijp het punt best van een goed veulen kopen, maar dat kan toch nooit hetzelfde zijn als een veulen krijgen (en houden) van de merrie waar je een goeie band mee hebt etc...

ik ben het er helemaal mee eens dat je er niet van uit kunt gaan een top veulen van een matige merrie te krijgen, en ben het er ook mee eens dat je goed naar de bloedlijnen moet kijken.. maar is het niet nog steeds zo dat niet ieder paard een top paard hoeft te zijn?

nou goed.. lang verhaal.... wij willen fokken omdat we graag een kleine dartel van onze mooie en lieve merrie willen.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 00:36

sarabande schreef:
krackertje schreef:

Een fokker is geen psycholoog of helderziende, mensen doen zich vaak anders voor en fokkers willen ook verkopen.

Achteraf praten is zo makkelijk

Als je fokt, heb je toch het juiste voor met je fokproduct? Er is tegenwoordig erg veel terug te vinden op internet, Google kan uitsluitsel bieden voor diegene die geen psycholoog of helderziende zijn....

Als je sportpaarden fokt als doel, moet je er doorgaans niet vanuit gaan dat je ze zomaar als veulen goed verkoopt naar de juiste persoon. Sterker nog, de echte sport heeft weinig met veulens.