[TI] hengst laten of ruinen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ingace

hengst laten of ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 12:18

Hallo,

Ik sta een beetje voor een dilemma.
Onze nu 5 jarige hengst heeft eindelijk door dat hij hengst is, maar is daaronder (in mijn ogen) nog heel braaf (enigste dat hij doet is roepen onderweg) in het weiland is hij rustig enz enz.

Nu hebben wij hem altijd hengst gelaten omdat hij zo braaf was en zelf nog niet zijn hengst zijn in de gaten had.
Ik wil graag recreatief en 'in de sport'met hem gaan rijden, maar loop al tegen rijverenigingen aan, die geen hengsten accepteren (laat staan tinker/ irisch cob hengten)

Ook zie ik dat de goedgekeurde hengsten behoorlijk de pan uitvliegen (het zijn er nogal veel... of zie ik dat verkeerd?)

Is het verstandig hem hengst te houden (ter bevordering van het ras enz) want hij is ( in onze ogen) erg leuk om te zien ( 3 kleur, heel veel sok en dubbele manen) of is castreren een betere optie

Ik dacht eens luisteren hoe anderen hierover denken

MarliesV

Re: hengst laten of ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:21

Voor mij is de enige meerwaarde aan het hengst zijn dat je er mee kan dekken.

En dat zou ik alleen doen indien hij is goedgekeurd bij het stamboek. Mocht je niet van plan zijn keuringen met hem te lopen en hem voor de dekdienst in te zetten dan zou ik hem laten ruinen.

Let wel op dat je in de sport niet in de B mag starten met een hengst en dat je dus eerst zelf een bepaald niveau moet hebben gestart met een ander paard voordat je een hengst mag uitbrengen.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:23

Ik zou als ik jou was hem laten ruinen of hem voor de hengstenkeuring gooien ;)

Marlies@
Dat is niet waar.
Jijzelf moet alleen min. L2 dressuur of L Springen zijn en min. 12 jaar!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:26

Ok, dacht dat de B overgeslagen moest worden. Gevalletje: klok en klepel..... ;)

TS: ben je zelf al L2 dressuur met een ander paard of L springen? Anders wordt het lastig met starten mocht je dat willen.

muts95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:30

starten word idd lastig.
Heeft je paard een mooie/goede afstamming? Dan zou je idd met hem kunnen dekken.
Maar zoals je inderdaad al zegt, er zijn tegenwoordig best veel dekhengsten. Ik denk, als hij succesvol wil worden als dekhengst, dat je hengstenkeuringen ed lopen echt een must is. En ik weet niet of jedat wilt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:30

Je zegt zelf dat er al genoeg goedgekeurde hengsten rondlopen.
Ik zou castreren. Hengst laten voor die paar dekkingen die je eventueel gaat krijgen is echt de moeite niet. En het houden van een hengst vraagt een heel ander stalmanagement dan van een merrie of ruin.

Even een topic opgezocht, leuk om eens door te lezen:

[OPG] Waarom een hengst, hengst laten?

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:33

Heb je ook een foto van je hengst ?? ben wel benieuwd hoe hij eruit ziet. Als je hem niet voor het dekken wil gebruiken zal ik hem laten ruinen omdat je daar veel meer voordelen mee hebt. Dan kan hij in een groep staan en niet alleen en kun je overal gaan en staan met je hengst. Als je er eventueel later een nakomeling van wil kun je het altijd nog bewaren of zo := :+ tenminste dat hoorde ik laatst

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:33

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-05-11 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:34

Waarom zou je een hengst laten helpen als je er geen last van hebt? Als je gewoon alles kunt doen met hem (dus ook op de vereniging toegelaten worden), dan zou ik het zo laten.
Het is wel weer een operatie.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:38

Op het moment dat ik wist dat mijn hengst niet voor de dekdienst zou gaan heb ik hem direct laten castreren. in mijn ogen hebben ze dan ook een leuker leven, want ze mogen contact hebben met andere paarden en samen buiten staan en op concoursen heb je weinig (minder) problemen. Dit is althans mijn ervaringen met andere stallen. Hengsten worden altijd apart gehouden hoe braaf ook. En ik wilde niet dat mijn mannetje eenzaam moest worden. By the way, ondanks castratie, denkt hij zelf soms nog dat de ballen eronder hangen. Brullen kan hij nog als de beste.
Succes ermee.

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 13:28

Afbeelding ( als 2 jarige)

Afbeelding ( als 3 jarige)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KXJYQTFX.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UUC4TDC4.jpg ( algelopen december)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KI3EQDHY.jpg

miet de meest geweldige kwaliteit foto's en zn sokjes en manen waren daar een beetje nat van al de sneeuw.. maar voor even snel een eerste inpressie.

Daarnaast staat hij naast andere paardjes (van de buren) en dat gaat prima, ook merries, heeft heel veel ontzag voor de stroomdraad.
We willen evt wel naar de keuring... maar inderdaad omdat ik geen L1 met winst ben (had het zelf ook al even uitgezocht) mag ik geen wedstrijden starten en zijn ze bij verenigingen heel moeilijk (sommigen eisen zelfs om bij de vereniging te mogen M als combinatie).
Maar zit dus heel erg te dubben om hem wel of niet hengst te houden,,, of evt te verkopen (wat ik heeeeeel erg moeilijk zou vinden)aan iemand die hem hengst wil/kan houden voor het dekken... omdat hij echt erg zachtaardig is en erg lief
En aan de andere kant ben ik bang om spijt te hebben indien ik hem zou ruinen... dus dacht dan maar de vraag op bokt loslaten.. en de mening van anderen vragen
Laatst bijgewerkt door balance op 03-05-11 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max 2 foto's. De rest in link geplaatst.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:08

Om te mogen starten moet je voor de KNHS minimaal L2 met winst zijn tegenwoordig. Of L springen met winst. De verenigingen hebben daar verder niets over te zeggen in dit geval. Wat is zijn afstamming?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:12

Wil je er zelf lekker van genieten zou ik hem castreren.

Ik heb mijn jonge man ook gecastreerd (nu 3 jaar, gaat om een NSPS pony). Was nog enorm braaf. Goedgekeurd krijgen had misschien kwa kosten en werk nog wel kunnen lukken. Nakomelingen op de keuring had de lol er snel af gegaan. Dus hebben we vorig najaar besloten hem lekker te castreren en hem voor de sport te gaan gebruiken.
Wel is hij vorig jaar nog naar de keuring geweest als twenter ruin, dit voorjaar naar de stamboek opname en gaat dit jaar ook naar de premiekeuring ivm nakomelingen van zijn vader te tonen (hij is het eerst geboren veulen van zijn vader).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:20

Ik vind het een mooi dier...je zou kunnen overwegen om hem op de keuring aan te bieden.

Mocht je hem hengst laten, en hij toch meer hengstenmanieren zou krijgen dan wat hij nu toont, en je er serieus last van zou krijgen bij het sporten, zou ik castreren. Goedgekeurd of niet...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:26

Wat ik persoonlijk eigenlijk het belangrijkste vind om het wel of niet te doen is of hij wel of niet met soortgenootjes op het land kan????? Als hij als hengst alleen maar alleen kan staan, zou voor mij de keuzen héél snel gemaakt zijn... :j
Als je dan niet met hem gaat dekken, zou ik geen enkele reden zien om hem hengst te houden.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:17

Moet zeggen dat ik het wel een erg mooi dier vind! Waarom probeer je niet eens een keuring en beslis je daarna?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:24

Ook al wordt hij goedgekeurd, wil je hem dan nog steeds de dekdienst in doen?

Wat zijn jouw beweegredenen om hem hengst te laten, behalve dat hij zo braaf is? Waarom zou je er spijt van krijgen als je hem ruint? Voor jezelf veranderd er toch niet zo veel?

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 17:28

als hij goedgekeurd zou worden, zou ik hem wel aanbieden in de dekdienst, maar zou dan wel eerst alles onder het zadel en in de hand 100% onder controlle willen hebben, zou ook alleen uit de hand willen dekken, of via KI ofzo.
Juist omdat ik hem zo leuk vind denk ik dat hij goede genen door zou kunnen geven,,, en zou het jammer vinden om dit door castreren onmogleijk te maken. (vind het ras geweldig en zou het super vinden hier een positieve bijdrage aan te mogen leveren)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:30

Is hij ggk? Bestaat er een kans dat hij nog ggk gaat worden (dus potentie genoeg om te worden aangewezen voor de dekdienst?).
Nee?
Weg met die ballen :D

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 17:35

hij is nog niet goedgekeurd, is er een kans... ik ben geen jury... uiteraard vidn ik hem zelf geweldig (anders zat ik niet met deze vraag/dillema)

helaas is de afstamming onbekend
hij is wel opgenomen in het irish cob stamboek (en kan ook ter keuring aangeboden worden bij het tinkerstamboek e.d.)
Hij zou dan dus niet in het elite stamboek komen, omdat zijn ouders onbekend zijn.
Maar kan wel goedgekeurd worden

(persoonlijk vind ik niet dat als de ouders bekende dieren zijn de kinderen ook altijd goed zijn... heb dit ook bij andere rassen.. een paardje zonder bekende ouders kan erg leuk en mooi zijn)
Daarnast vermoed ik dat de ouders onbekend zijn doordat het ras gedeeltelijk geimporteerd is uit (voornamelijk) ierland en men hier niet altijd zo strak omging met de registratie.
Vind het jammer zijn ouders niet te kennen... maar helaas

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:37

Als je de mogelijkheden en wil hebt, kan je hem voor brengen op de keuring. Dan kan je altijd alsnog beslissen wat je er mee doet, niet goedgekeurd dan ruinen.

Staat hij alleen op de wei of met soortgenoten? Als het paard waardig is om hem lekker hengst te laten, zou ik dat doen. Alleen als hij altijd alleen moet staan of gewoon teveel hengst wordt en dus problemen met zichzelf krijgt, zou ik hem lekker laten ruinen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:38

Laat hem eens beoordelen door een kenner :)
Wordt je vaak een stuk wijzer van.

Vaak is het hengst zijn zo leuk nog niet (alleen staan, weinig contact, hormonen, blabla), dus wanneer het hengst zijn geen doel heeft (en in de toekomst ook geen doel gaat hebben) zou ik hem ruinen.
Wanneer er een redelijke kans bestaat dat hij ggk gaat worden, wacht het dan nog even af.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:41

ingace schreef:
als hij goedgekeurd zou worden, zou ik hem wel aanbieden in de dekdienst, maar zou dan wel eerst alles onder het zadel en in de hand 100% onder controlle willen hebben, zou ook alleen uit de hand willen dekken, of via KI ofzo.
Juist omdat ik hem zo leuk vind denk ik dat hij goede genen door zou kunnen geven,,, en zou het jammer vinden om dit door castreren onmogleijk te maken. (vind het ras geweldig en zou het super vinden hier een positieve bijdrage aan te mogen leveren)

Die controle ligt 100% aan jezelf! :j
Je moet duidelijke ''regels'' voor hem maken en in het begin zou je daarvoor wel redelijk streng moeten zijn maar daarna begrijpt hij de regels.
Als je niet consequent genoeg bent beukt hij ws door je heen en ben je hem kwijt!
Hij kan nu nog zo lief en schattg en braaf zijn,als ze gaan dekken weten ze waar ze moeten zijn! }:)

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:45

vind het een leuk beest, je zou keuring kunnen proberen..
en zolang het goed gaat kan je hem tog hengst laten, je zou zelf ook evt ook eerst ander
paard kunnen rijden in de wedstrijden dat je daarna hem kan pakken als dat mogelijk is :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:18

mooi dier waarom idd niet gewoon een keer laten keuren kijken wat de kenners zeggen. en als hij idd lekker paard kan zijn als hengst zijnde dus lekker buiten emt contact met andere paardjes waarom dan geen hengst laten. ik heb callum gecatreerd omdat ik hem met soortgenoten buiten wilde hebben en hem niet aan huis kan stallen. zijn wel stallen die een hengst accepteren maar dan mag hij niet of nauwelijks naar buiten. sterkte met je keuze