Fokken met mijn D-pony. Gevaarlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

secret01

Fokken met mijn D-pony. Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 11:00

Hoi,
Ik denk erover om mijn 14 jarige D-pony (1m48) te laten dekken door de hengst Argentus. De hengst is 1m70 groot en geboren in 2005. Kan het kwaad dat mijn merrie een pony is en de hengst een paard? Een ander probleem is dat ze nogal aan de dikke kant is. Zou dat voor problemen kunnen zorgen? Ik dank jullie alvast voor tips enz. Als er te veel risico's verbonden zijn door bovenstaande problemen laat ik haar niet dekken (ze is me te dierbaar).
/3

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Fokken met mijn D-pony. Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:09

Een pony kan prima een veulen krijgen van een paardenhengst. Het veulen past zich namelijk aan en zal pas echt gaan groeien als die geboren is. Wel moet je opletten dat het veulen kan blijven drinken, maar de stokmaten van beide dieren verschillen niet enorm. :)

Te dik, in principe zit daar niet heeeeel erg veel extra risico's aan. Het kan zijn dat ze minder makkelijk drachtig wordt en je moet er op letten dat de dracht niet te zwaar gaat worden. Is het geen optie om haar af te laten vallen? Kan ook nog in de eerste maanden van de dracht, daarna niet meer doen.

secret01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 11:18

Ik geef haar al enkele weken wat minder krachtvoer ect. Ik probeer haar ook zoveel mogenlijk te rijden, waardoor ze al flink aan het afvallen is. Het zal wel nog even duren voordat ze weer op normaal gewicht is, maar zo'n groot probleem is dat niet. Bedankt voor de hulp ;) alle tips zijn welkom :)

secret01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 13:33

Heeft iemand nog tips??? :):)

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:47

Van minder krachtvoer zal ze niet echt af gaan vallen....wel van minder gras of hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:52

Bedenk wel van te voren WAAROM je het veulen wilt fokken. Is het voor jezelf? Prima. Maar als je erover denkt het te verkopen kun je het beter niet doen, er wordt al teveel gefokt in dit land...

secret01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 13:57

in de weide staat eigenlijk bijna geen gras meer (weide is ook niet zo groot). De hoeveelheid hooi zal ik gaan beperken 1 plakje 's avonds?? Ze krijgt ook elke avond paar handjes grasmix, misschien deze ook afschaffen???
@joolien: Ik zou graag een veulentje van haar hebben voor mezelf. Dan heb ik een soort 2de versie van haar. Ze heeft al eens een veulentje gehad en dat was echt een pracht beestje. Deze is bij de vorige eigenaar gebleven en later verkocht. Heb er ook aan gedacht 1ste veulen te kopen, maar het is nu bij een goede thuis en ze willen haar vast niet verkopen. :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:51

De maat verschil tussen een D-pony van 148 cm en een grote paardenhengst van 170 cm is te veel.

Het is waar dat het vrucht zich aanpast aan de maat van de baarmoeder maar (en het is een grote MAAR) de pony merrie moet het veulen ook baren en het is juist hier waar al de problemen voorkomen.
Stel dat het veulen een 'paarden' veulen is wat bouw betreft, wel misschien nog klein van maat maar wel met de vorm van, je merrie moet het nog eruit krijgen.

Welke maat was de hengst van het eerste veulen? En hoe zijn die bevalling verlopen?

Een kleinere hengst zal je een hoop ellende besparen!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:53

Lezen is ook een kunst!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:17

Zooist schreef:
Lezen is ook een kunst!

En dit slaat waarop?
Niets zinnigs te zeggen beter niets zeggen!

secret01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 13:53

@petrina: ik weet niet hoe groot de hengst van het 1ste veulen was. Dat was nog bij de vorige eigenaar en toen ik de pony kocht was die al een jaar of 3. Ik moet wel zeggen dat het paard een centimeter of 10 groter was dan haar, dus misschien was deze hengst ook wat groter (weet het niet zeker)

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:40

Mijn merrie van 1.48 heeft ook een veulen gehad van een hengst van 1.70m
Met precies dezelfde reden als jou.

Het veulen is uiteindelijk maar 1.49 geworden. :+
Ze leek uiterlijk precies op haar mama. Karakter was wel heel anders.
Ik wilde een zelfde paardje fokken als mijn allerliefste merrie, maar dat is niet gelukt.
Mijn merrie is gewoon niet te evenaren ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:54

Zover ik heb begrepen is het verstandig om onder de "20 cm grens" te blijven, juist vanwege het baren idd.
Aan elke drachtigheid zitten risico's....
Scheelt ook of je de merrie natuurlijk laat dekken (en op welke manier) of via inseminatie.

secret01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 20:36

als ik haar al laat dekken is het via inseminatie, ze is nogal boos op andere paarden (ook hengsten). Het verschil tussen beide paarden is 22cm dus niet onder de '20cm grens' (zoals superwoman zei).
@kainda: hoe is de bevalling verlopen?? Mijn pony is daar boven op nog te dik ook (wordt nu hard getraind + eten wordt beperkt). Waren er geen complicaties bij de geboorte??
Er zijn zo uiteenlopende reacties, ik weet nog steeds niet wat het beste is. Ik zal jullie raad wel proberen opvolgen en andere reactie's en tips zijn natuurlijk altijd welkom ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:02

Het is slechts 2 cm boven de 20cm grens, máár die 20 cm is al de bovengrens ;)

Je moet het zelf weten, maar ik zou het risico niet nemen als er meerdere hengsten te verkrijgen zijn (en die zijn er ;) ) .
Moet al echt een topcombi zijn, zou ik dat risico wel willen nemen. (dus met veel kans op een gewéldig veulen met super papier)

secret01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 17:11

ja ik wou die hengst omdat hij erg goede papieren heeft en van een goede afkomst. Heeft al veel overwinningen op zen palmares staan. Ook mooi gebouwd, mijn pony lijkt qua bouw zelfs op hem, maar natuurlijk in veel kleinere vorm. Ik zal uitkijken naar kleinere hengst ofwel gewoon geen veulentje en na nog een jaar of twee gewoon een nieuw paardje erbij ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:23

Je kan het proberen, Mijn merrie staat nu ook op de uithof om geinsemineerd te worden door een paard.. pony is 147 paard is 165.
Volgens de uithof gebeurd het met regelmaat dat er pony's met (paarden) gedekt worden.
op mijn vorige stal staat een shet x fries waarvan de merrie de shet was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:25

Een veulen van je merrie kan qua character heel anders uitpakken. Ze zal nooit een exact kopietje worden van vader of van moeder. Een dracht heeft altijd een percentage risico voor de merrie. Merrie kan niet drachtig worden, veulen kan geaborteerd worden, dood geboren worden, merrie kan na de geboorte overlijden, veulen kan na de geboorte overlijden, beide kunnen overlijden....Veulen kan tijdens zijn jeugd van alles gaan mankeren waardoor er nooit op gereden kan worden.

Is het fokken van je veulen je dat risico waard?

Als ik jou was zou ik tzt een paard kopen, met de kleur, maat, geslacht, type en het character dat je aanstaat. Die eventueel al ingereden is en waar je zo op weg kunt rijden.
Fokken is niet zaligmakend, en je merrie krijg je er niet mee terug.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:35

Cassidy schreef:
Een veulen van je merrie kan qua character heel anders uitpakken. Ze zal nooit een exact kopietje worden van vader of van moeder. Een dracht heeft altijd een percentage risico voor de merrie. Merrie kan niet drachtig worden, veulen kan geaborteerd worden, dood geboren worden, merrie kan na de geboorte overlijden, veulen kan na de geboorte overlijden, beide kunnen overlijden....Veulen kan tijdens zijn jeugd van alles gaan mankeren waardoor er nooit op gereden kan worden.

Is het fokken van je veulen je dat risico waard?

Als ik jou was zou ik tzt een paard kopen, met de kleur, maat, geslacht, type en het character dat je aanstaat. Die eventueel al ingereden is en waar je zo op weg kunt rijden.
Fokken is niet zaligmakend, en je merrie krijg je er niet mee terug.

Ik denk, dat het heel goed mogelijk is om er een veulen bij te fokken, want het gebeurd veel vaker, maar hoe oud ben je, want je moet er natuurlijk vanuit gaan, dat je vanaf dit moment nog 4 en als het beestje traag ontwikkeld, 5 jaar moet wachten voor je erop kunt....
De kans dat het een kleintje oftewel pony wordt is heel groot en als je over 5 jaar bij de paarden moet starten, dan zou het kunnen dat je alle kosten en risico's voor niets hebt gemaakt...

Ik ben het met Cassidy eens... Spaar het geld op en koop straks een leuk paard!

Een veulen is niet alleen maar leuk... Ze zijn schattig, maar die fase is maar kort!

secret01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 18:42

Ik weet dat het veulen een heel ander character kan hebben. Er zijn echt zo veel risico's aan verbonden dat ik beter zoals jullie zeggen nog een paar jaar verder rijdt met de 2 paarden die ik nu al heb. Ik heb nog een ander paard, een Hannoveraan maar ze is al 24 jar oud (rijdt wel nog even goed als vroeger). ik kan nog gerust op de pony rijden, ben wel wat te groot aan het worden. Maar een vriend van me heeft een pony die zelfs nog wat kleiner is en de jongen zelf steekt zeker 2 koppen boven me uit! Heb ook kennisen met een leuk paard (BWP ruin) van +- 18 jaar die ik gratis mocht hebben als ik wou, maar die is ook al aan de oude kant. Ik denk er gewoon rustig over na en beslis later wanneer ik aan een nieuw paard toe ben. :)
Dank jullie allemaal voor de hulp ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:47

Hoeveel te dik is ze eigenlijk? Als ze echt baggervet is en 200kg te zwaar dan zou ik haar eerst iets laten afvallen.

Het verschil in stokmaat is niet waar ik me zo zeer zorgen om zou maken. Wat meer van belang is, is de breedte van het veulen. Je loopt risico dat de schouderpartij te breed is. Als de hengst die je gebruikt niet veel breder gebouwd is dan jouw merrie dan kun je het proberen.

Voor mijn eigen gemoedsrust had ik een iets kleinere hengst gekozen zeg ik je eerlijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:56

secret01 schreef:
Maar een vriend van me heeft een pony die zelfs nog wat kleiner is en de jongen zelf steekt zeker 2 koppen boven me uit!

Ik vind dit zo'n onzinnige opmerking/reden. Te groot is te groot! Te groot is nooit goed voor de pony, zeker niet op "ons amateurs-niveau" waarbij we onbewust de pony's en paarden nog erg tegenwerken en waarbij die pony's en paarden een hoop van onze balansproblemen "oplossen".
Ik ga niet beslissen of jij te groot bent, maar wees gewoon wel eerlijk tegenover jezelf.

Een rijpaard kopen naar je zin is in vele gevallen goedkoper én brengt minder risico's met zich mee (ook op geschiktheid)

Zelf heb ik ook 1 veulen gefokt, alweer 6 jaar geleden :o .Echt geen betere band mee ofzo, maar gelukkig heeft hij wel veel weg van zijn moeder dus hopelijk komt het nog als we aan de slag gaan. Voor nu heeft hij nog weinig gedaan :o maar staat niet in de weg ;)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:03

Ik zie alleen maar mensen doorgaan op het veulen, maar niet op jou manier van willen laten afvallen. Je pony moet de hele beschikking hebben tot ruwvoer. Dus gras of hooi o.i.d.. Dus niet maar 1 plakje geven per dag, dat is gewoon veel te weinig.
Zou gewoon behoorlijk minderen met krachtvoer. Dus weinig biks, als ze zo dik is heeft ze niet meer een grote hoeveelheid nodig. Denk dat dan 1 of 2 keer per dag een kwart kilo per keer genoeg is, halve kilo per dag ofzo. Dat zal je even moeten aankijken.
Maar vooral niet minderen op ruwvoer!

Verder zou ik niet voor een al te grote hengst kiezen, en niet perse een veulen willen zodat deze op de moeder lijkt, want die kans is er dat dat niet zo is.

secret01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 19:34

@superwoman: de jonge rijdt al erg lang en dus ook goed mr idd té groot is nooit goed. Ik bedoelde het ook niet zo. :)
@bo0tjeee: het idee van dat veulen ga ik maar achterwege laten, alhoewel het mss te proberen viel maar de hengst zou waarschijnlijk voor extra risico's zorgen. Op dit moment krijgt ze erg weinig krachtvoer, hooi en gras wel volop :D Ze was eigenlijk al 2 maanden ofzo op dieet dus het is niet meer 'levensbedreigend' al ik het zo moet noemen. Ik train haar ook weer elke dag nu ik wat meer tijd heb. Dus qua gewicht gaat het steeds beter! ;)
bedank allemaal +:)+

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 06:59

De bevalling ging normaal, niet anders dan anders.

Het veulentje had wel hele lange stelten :D
En de eerste twee weken wat kromme voorbeentjes.
Maar dat komt veel vaker voor ;)

Wat voor ras is je pony en welke hengst vind je leuk?

Mijn pony is NRPS ( Kadour ox) en de hengst was Jetstream W.