Wat zouden jullie doen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Medra

Wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 16:13

Dit is de eerste keren dat ik hier zelf een berichtje schrijf.
Zelf heb ik dus 2 friezen en eentje daarvan is nu bij iemand voor ze verder op te leren voor in de koets.
Nu is ze weg van donderdag avond. En daarnet stond hij hier voor de deur samen met mijn Mele in de sulky.
(moet zeggen dat zij vroeger nog in de koets heeft gelopen maar zij veel te sterk is om haar terug te laten wennen)
Ik heel fier dat het zo vlug goed gaat met haar. Maar nu is echter het probleem...

... Zij staat altijd heel veel paardig, maar dees wil dus echt zeggen dat het sap gewoon van haar benen loopt en alle kanten op spuit.
Als je onder het zadel zou rijden en je komt aan haar buik blijft ze gewoon staan met haar benen open.
Dus nu ze terug in de koets loopt en de eerste keren terug in de sulky is het dus echt geen leuk werk om er achter aan te hangen. _O-
Nu zij hij dat het beter was om de dierenarts te vragen of hij een soort bol wou inplanten zodanig dat zij daar minder last van heeft.
Maar wat is zo een bol? Geen flauw idee van eigenlijk. En de tweede optie was haar te laten dekken.

Wat zouden jullie doen? En kan iemand mij uitleggen wat die bol eigenlijk inhoud ( het gaat om een merrie van 14).

Sorry voor de schrijf fouten en ik weet niet of dees hier goed staat.

groeten *\o/*

Nicole288

Re: Wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:52

Ik zou in ieder geval niet mijn merrie laten dekken zodat ik tijdens het werk geen last heb van hengstigheid, dat moet je dan ieder jaar blijven doen en dat levert weer een aantal veulens op waar je eigenlijk niet op zit te wachten.

Het alternatief dat hij bedoelde is het inbrengen van een knikker in de baarmoeder, hier een aantal voorbeelden van posts/topics die daar over gaan: search.php?keywords=knikker+baarmoeder&terms=all&author=&ip=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=1000&t=0&submit=Zoeken

InekeH87

Re: Wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:00

Regumate zou ook nog een oplossing kunnen zijn. Dat kan je via de dierenarts krijgen en schijnt heel goed te werken. Voordeel daarvan is dat als je een keer een veulen er bij wilt hebben dat je gemakkelijk kan stoppen met het geven van de regumate en weer een normale cyclus krijgt.

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 18:16

Nicole288 schreef:
Ik zou in ieder geval niet mijn merrie laten dekken zodat ik tijdens het werk geen last heb van hengstigheid, dat moet je dan ieder jaar blijven doen en dat levert weer een aantal veulens op waar je eigenlijk niet op zit te wachten.

Het alternatief dat hij bedoelde is het inbrengen van een knikker in de baarmoeder, hier een aantal voorbeelden van posts/topics die daar over gaan: search.php?keywords=knikker+baarmoeder&terms=all&author=&ip=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=1000&t=0&submit=Zoeken

haar laten dekken gingen we dit jaar of volgend jaar toch laten doen.
Aangezien mijn andere fries er 23 is geworden dit jaar en Deze het toch stilletjes aan mag gaan genieten van haar dagjes op de wei.
En het is idd waar dat het niet de bedoeling is om ze elk jaar te laten dekken. Dees willen we zeker niet en is voor niets nodig.

Bedankt voor de link. Hier ga ik zeker en vast verder eens naar kijken.
groeten

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 18:19

InekeH87 schreef:
Regumate zou ook nog een oplossing kunnen zijn. Dat kan je via de dierenarts krijgen en schijnt heel goed te werken. Voordeel daarvan is dat als je een keer een veulen er bij wilt hebben dat je gemakkelijk kan stoppen met het geven van de regumate en weer een normale cyclus krijgt.

Dees ga ik zeker eens opzoeken. thx