Vanaf welke dag extra in de gaten houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Vanaf welke dag extra in de gaten houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 10:50

Ben benieuwd vanaf welke dag jullie je drachtige merrie extra in de gaten gaan houden? Ik heb nu al wel gemerkt dat voortekenen als een dikke uier, kegelen, slapper worden van de banden en kling, etc niet zo heel veel zeggen. De ene merrie harst al een weken vantevoren en bij de andere schiet de uier pas op het laatste moment vol. Elke dracht is ook de andere niet.

We zitten nu op dag 315 en heb al wel een IP camera geïnstalleerd maar de geboortemelder komt er pas met dag 331 op. Is dit te laat?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 22:12

Uhm... niemand?! :z

annastasia

Re: Vanaf welke dag extra in de gaten houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:27

Vanaf 320 dagen mag het veulen komen.
Dus vanaf dan extra in de gaten houden.

Er valt vantevoren niets over te zeggen.
Jij kent je merrie het beste, dus goed op de signalen letten.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 07:57

Bedankt voor je antwoord Annastacia!
Ik houd haar nu natuurlijk ook al wel in de gaten (super handig via mijn iPhone, echt n aanrader!), nou ja 's avonds en 's nachts als ik toevallig wakker word. Overdag staat ze buiten maar dan zijn er altijd wel mensen in de buurt.

Wanneer gaat bij jullie de singel om (als je die gebruikt?).

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:27

Ik hield mijn merrie al 2 weken goed in de gaten, het ging dan ook om een maidenmerrie (1e veulen), afgelopen dinsdagavond laat is ons hengstveulen geboren op dag 331!

Hier geen birth alarm gebruikt maar gewoon 'ouderwets' gewaakt (ben alleen op de avond van zijn geboorte extra naar stal gegaan omdat ik haar echt niet vertrouwde en terecht!)

Je kent je merrie het beste! Houdt haar goed in de gaten zou ik zeggen!
Hier sta ik op stal bij ervaren fokkers en zelfs die stonden ervan versteld dat de mijne met zo weinig uier is bevallen! Ik ben blij dat ik erbij was want anders had ik mijn knappe ventje s'morgens dood in de stal gevonden aangezien hij zijn vlies niet zelf stuk kreeg!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:29

yildiz schreef:
Wanneer gaat bij jullie de singel om (als je die gebruikt?).

Ik heb een halsteralarm gebruikt en die op dag 320 ondergehangen.
Op dag 333 is het veulen geboren.

Mijn andere merrie zat op dat moment op dag 332 en die heft toen het halsteralarm omgekregen.
Die is op precies 340 dagen bevallen.

Niks geen melk lekken oid. Alleen aan de staart/banden kon je het zien.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:09

Zodra de merrie begint te veranderen (met name de achterhand) begin ik de merrie in de gaten te houden. Als de banden slap worden dan ook nog met behulp van de geboortemelder (aan het halster). Dit kan heel verschillend zijn mijn merrie is vorige week al gaan kegelen en inmiddels komt er al enkele dagen melk uit de spenen, terwijl zij nu pas 318 dagen is.
Afhankelijk per dracht en per merrie.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:16

hallo allemaal
Mijn merrie was zondag uitgerekend van haar derde veulen, haar uier wisseld erg, dan weer vol en dan verdwijnen de spenen weer.
Vorig jaar liep ze 5 weken over. Maar bijna alle merries liepen toen overtijd ( misschien door de lange winter?) . En 4 jaar geleden een paar dagen. Beide keren kegelde ze smorgens en kwam het veulen dan binnen 24 uur, maar dat waren merries, ik weet dat een hengst vaak wat langer zit maar zijn de tekenen voor een bevalling van een hengst of merrie ook verschillend? Ik vraag me af wat jullie ervaring daarmee is.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:56

@stroobosje: Ik heb nu al 3 veulens gefokt waarvan de 1e nu mama is geworden van een zoon, mijn 3 veulens zijn na 342 dagen (merrie), 333 dagen (hengst) en 331 dagen (hengst) geboren, bij mij komen de hengstveulens dus eerder :D. Ik heb in ieder geval geen andere tekenen gezien dan normaal is....

Sommige merries dragen langer, andere korter MAAR het veulen komt wanneer hij/zij klaar is en ze zeggen wel eens dat merries die vroeg uitgeteld zijn (zeg maar jan/febr) langer dragen MAAR ook dat het aan het winterweer KAN liggen. Of dit waar is weet ik natuurlijk niet!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 00:02

Ik begon op tijd met de singel 's nachts om te doen, ik heb haar toen ook in een weiland gezet zonder sloten eromheen.
Toen ze begon te harsen heb ik de band ook overdag omgehouden. Toen de melk echt in stroompjes kwam heb ik de tent opgezet en toen is ze bevallen die nacht met 325 dagen. Nadat dus voor de eerste keer het alarm af ging. Zo kon ik er mooi bij zijn om te kijken/foto's te maken.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:20

ooooh ik ben zo ongeduldig, :n
Wanneer komt dat veulen nou.
Mijn merrie is nu een week over de uitgerekende datum en het lijkt of haar uier elke dag een beetje kleiner wordt, herkent iemand dat?
( mijn ongeduld komt vooral omdat we volgend weekend 3 uur rijden vanaf hier een familieweekend hebben, daar zit ik dan dus echt niet rustig!!)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:59

Hier nog een ongeduldige paardenmama! :D
Afgelopen zaterdag kwam ik op stal en stond madamte zweten, was behoorlijk geirriteerd en had in ene al n flinke uier. Haar dikke buik was kloing naar beneden gezakt en haar banden waren los alsook haar kling. Ben dus precies op 320 dagen gaan waken (wat ik zo vroeg eigenlijk nog helemaal niet van plan was). Maar zijn nu 5 dagen verder maar nikskenie hoor!
We wachten dus maar rustig af en kweken grote wallen onder onze ogen, lol!! :D