Ex hoefbevangen merrie, hoefbeen iets gekanteld, dekken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Natasjaa

Ex hoefbevangen merrie, hoefbeen iets gekanteld, dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 19:44

Hallo,

Ik was benieuwd wat jullie mening/advies hierover is. Mijn 18jarige haflinger-merrie is vorig jaar hoefbevangen geweest aan 1 hoef waarbij ook het hoefbeen iets gekanteld is. Op dit moment is ze op een kreupel pasje Heel af en toe gewoon goed en ook gewoon weer in training.
Ze heeft in het verleden al meerdere veulens gehad en ik zou er eigenlijk nog graag eentje bij haar willen fokken.
Op dit moment is ze prachtig op gewicht en ook aardig terug in conditie, maar ik vraag me af, kan het kwaad? Want wil natuurlijk mijn merrie niet meer dan normaal met dracht al aan de orde is riskeren.

Alvast bedankt voor het meedenken. :)

Uiteraard leg ik dit niet alleen aan bokt voor, maar ga ik het ook met de veearts bespreken ;) Maar dat lijkt me vanzelfsprekend!
Laatst bijgewerkt door Natasjaa op 01-05-11 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:47

Ik persoonlijk zou het niet doen :) .. Paarden met wat slechtere voeten of beenwerk moeten al op hun gewicht letten om de belasting op de benen te minimaliseren.. Een veulen erbij maakt zo'n merrie dan wel ontzettend zwaar!! Daarnaast zal zo'n merrie ook op speciale brok gezet moeten worden voor het veulen in de loop van de tijd.. Maar de kans op opnieuw hoefbevangen worden is dan aardig groot en dat wil je echt niet met een veulen in de buik. Ik raad het je af.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:48

Pfoe, dat zijn altijd moeilijke beslissingen. Het is natuurlijk wel een extra belasting (ook in kilo's) voor je merrie en ze zal ook extra voeding moeten hebben voor de groei van het veulen.
Wil je haar blijven rijden of verder als fokmerrie?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:51

Wat was de oorzaak van haar bevangen zijn vorig jaar?
(indien die bekend is)

Speciale brok is niet perse nodig voor drachtige merrie.
(hoewel fabrikanten ons dat maar wat graag doen geloven)
Tevens lees ik dat je weer rijdt?
En in sommige gevallen zitten er zelfs voordelen aan dracht.
(mits je haar niet moddervet en drachtig laat worden)

Vraag eens aan je dierenarts, die weet hoe ernstig de voeten van jouw paard eraan toe zijn.
En kan je adviseren.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 19:53

WolinLotte merriebrok is niet essentieel, vele fokkers doen dit helemaal niet, en ik was het ook niet van plan te gaan doen.

@setteke ja ik vind het ook erg lastig, daarom heb ik het hier ook eens neergezet, zodat ik niet in mijn eentje zit te piekeren maar er even wat mensen mee kunnen denken. Wat je zegt over de belasting, ja dat is waar, maar ze kan het (in mijn ogen) qua gewicht wel aan. Extra voeding klopt, maar dat wordt dan ook gebruikt voor de groei van het veulen, en daar zal ze dan verder zelf weinig van aankomen lijkt me. Wel is het zo dat een speciale merriebrok niet verstandig is, maar er zijn zo veel mensen die het zonder doen en daar komen heel gezonde veulens van.
Ik wil haar recreatief af en toe eens blijven rijden, zeker tot de bevalling goed in conditie houden. Maar intensief rijden staat niet op mijn verlanglijstje... Vandaar ook het idee om haar te laten dekken.

@Sjolvir ik ga het ook zeker met de Da overleggen, dat staat ook in de OP. Verder bedankt voor je reactie. Oorzaak bevangenheid is vermoedelijk dat ze te laat van het gras gehaald is, en versneden hoeven ivm zweren. (had een snij maar raak veearts en die heeft weinig goeds gedaan voor de hoef, daardoor was het hoefbeen ook gekanteld werd gezegd, en het verklaarde waarom er maar 1 gekanteld is) en dan nog in combinatie met alleen vette kuil die gevoerd werd op stal.

amen

Re: Ex hoefbevangen merrie, hoefbeen iets gekanteld, dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:59

ik zou het wel doen als merrie gewoon goed loopt...

mijn merrie is tijdens de dracht hoefbevangen geworden en heeft op beide voorbenen, gekanteld hoefbeen...en flink ook, ze loopt goed rad...en heb niet t idee dat ze last heeft nu ze dikker word van de dracht...

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 09:45

Merrie loopt op dit moment gewoon goed, moet wel rekening houden met het voer, maar dat zal de rest van dr leven zo blijven.

Noemde gister trouwens meerdere oorzaken, maar ben er 1 vergeten, namelijk overbelasting doordat ze de hoef met de zweren lang heeft moeten ontlasten, het was namelijk zweer op zweer op zweer op zweer en dat heeft erg lang geduurd....

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:31

als de merrie gewoon in gras kan als ze veulen aan de voet heeft, zou ik haar dekken..

een chronisch bevangen merrie die niet meer op t gras kan, zou ik niet dekken....

mijn merrie was zonder veulen af en toe bevangen maar met veulen aan de voet kon ze zo land op , wel snacht binnen...anders werd ze echt te vet....

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:44

Ik zou het niet doen.
De extra kilo's die het veulen meebrengen zullen een behoorlijke belasting zijn op dat gekanteld hoefbeen.
Bovendien geeft een drachtigheid en bevalling de nodige hormoonschommelingen die de kans op herhaling ook nog vergroten.

dravertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:47

ik zou 't ook niet doen..

andrevanroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:09

Aan alles is een risico verbonden. Je merrie gaat inderdaad extra gewicht moeten meedragen maar deze gewichtstoename gaat zich vooral manifesteren op de achterbenen. Het is ook zo dat bij een dergelijke merrie problemen tijdens de dracht of vlak na de geboorte heel gemakkelijk kunnen leiden tot een heropflakkering van de hoefbevangenheid.Maar uiteindelijk neem je bij elke dracht een risico en breng je de merrie in gevaar. Maar ik ben er zeker van dat je merrie dolblij zal zijn met dat veulen.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:36

Ik zou het niet doen.

Een gekanteld hoefbeen is een flink risicofactor. Wij zijn door zo`n verhaal een merrie kwijt geraakt.

Hormoon-veranderingen kunnen soms vervelend uitpakken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:32

Ik zou het niet doen.
Niet om het risico wat de merrie gaat lopen tijdens dracht en zoogtijd, maar ook om de economische waarde van een eventueel hengstveulen.
Wil jij het leven van je merrie op het spel zetten voor een hengstveulen dat misschien bij de slacht beland omdat er geen kopers voor zijn?
Kun jij een eventueel veulen aanhouden en opfokken, als je hem niet knap verkocht krijgt?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:43

Sinds wanneer zijn hengstveulens voor de slacht..? :o?

TS, het fijne weet ik er niet van, maar bevangenheid kan bij mijn weten ook getriggerd worden tijdens de dracht. Misschien daar nog eens extra naar informeren? Verder moet m.i. je paard inderdaad de dracht én de bevalling fysiek natuurlijk ook aankunnen.