[TI] Tinkerxshirehengst met 9 maanden castreren??? Ervaringen???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

door_en_teun

Tinkerxshirehengst met 9 maanden castreren??? Ervaringen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 10:15

Hallo,

tot mijn grote schrik heeft afgelopen week mijn tinker x shire hengstje van nog geen 9 maanden zijn moeder gedekt.

Afgelopen week kwam ik bij mijn paarden toen ik 2 dagen niet was geweest en hoorde ik van de staleigenaar dat mijn hengstje zijn moeder al 2 dagen aan het dekken was. Fijn! :(
Zijn half broer die ook nog steeds van mij is heb ik vorig jaar toen die ruim 2jaar was laten castreren gezien iedereen op stal zich druk maakte over een 2 jarige hengst die gewoon naast een hengstige merrie in de wei stond en niets deed.... ja hij draaide zich om en liep weg. Hij snapte het totaal niet.

Nu zit ik dus met een ander verhaal! Zijn Half broertje die ook niet gepland en gewenst was (en waar we nu wel heel blij mee zijn hoor!!!),
snapt helemaal hoe alles moet en werkt. Nu zijn beide ballen ingedaald, vandaag is hij 9 maanden oud en zullen er ook nog wel wat frissere dagen komen sta ik voor het dilemma om hem nu wel of niet te castreren. De Da zou het liever na de zomer doen maar ik zit natuurlijk wel met het probleem dat er altijd het gevaar is dat hij over de draad zal gaan om mijn eigen merrie of zelfs nog erger andere merries te dekken.... tja dan is er natuurlijk ruzie op stal en gelijk hebben de eigenaren als zoiets gebeurt!

Wat zijn jullie ervaringen met vroege castratie?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:29

Ik heb mijn toenmalige hengst (die qua gedrag nog allesbehalve hengst was) met 9 maanden gecastreerd. Hij stond ook bij zijn moeder in. Ik wilde een dekking van haar (en de andere merries) voorkomen, DA gaf het groene licht en toen is hij dus onder het mes gegaan.

Hij is toen op 22 april gecastreerd. Is helemaal goed gegaan. Wegens tijdgebrek van de kliniek hebben we hem daar heen gebracht in plaats van dat hij op het land gecastreerd werd. 's Avonds gebracht en de volgende dag konden we hem weer op halen. Direct weer op het land gezet, bij z'n mams en vriendjes. Wond is iets open gelaten zodat de troep eruit kon. Het was dan ook belangrijk dat hij kon bewegen. Wond is nooit dik of wat geweest.

Hij is nou bijna vier en om nou te zeggen dat hij eronder geleden heeft.. Hij is enorm, zit goed in z'n vel en is vriendjes met alles en iedereen. Hij is nooit echt hengst geweest. Het arme dier wist dus ook niet hoe hij het had toen hij dit voorjaar aangerand werd door een enorm hengstige merrie in het land. Zij wilde, hij wist/kon het niet :') :(:)

Miepie77

Re: Tinkerxshirehengst met 9 maanden castreren??? Ervaringen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:36

vanaf 6 maanden schijnt het gewoon te kunnen, dus nu met 9 maanden moet geen probleem zijn en zeker als dit nu al gebeurt zou ik niet langer wachten en het meteen laten doen, voor er ongelukken gebeuren, bij ons op stal is er een geholpen die 7 maanden was en die ziet er nu jaren later prima uit, nooit iets raars mee geweest ofzo

door_en_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 10:53

Hoi Berdien,

ik heb even naar jou paarden gekeken, ze zien er super uit! Ik ben blij te zien dat jou ruin niet zo smal is gebleven waar iedereen zo over praat. Het is toch een lekkere brede vent! Dat is een van de redenen waar ik zo bang voor ben... ook Dat Mees evt nog groter zal gaan worden dan dat ik hem hengst zou laten. En groot gaat hij zeker worden, iets wat niet mijn voorkeur heeft.

Trouwens, onze ruinen hebben wel het zelfde bloed volgens mij! Ik zal straks eens foto's van Teun maken nu hij bija 3jaar is.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:00

door_en_teun schreef:
Hoi Berdien,

ik heb even naar jou paarden gekeken, ze zien er super uit! Ik ben blij te zien dat jou ruin niet zo smal is gebleven waar iedereen zo over praat. Het is toch een lekkere brede vent! Dat is een van de redenen waar ik zo bang voor ben... ook Dat Mees evt nog groter zal gaan worden dan dat ik hem hengst zou laten. En groot gaat hij zeker worden, iets wat niet mijn voorkeur heeft.

Trouwens, onze ruinen hebben wel het zelfde bloed volgens mij! Ik zal straks eens foto's van Teun maken nu hij bija 3jaar is.

Het is eerder andersom.
Ruinen worden doorgaans groter dan hengsten.
Door de hormonen blijven hengsten vaak wat kleiner dan ze zouden zijn als ze ruinen waren.

door_en_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 11:24

"Het is eerder andersom.
Ruinen worden doorgaans groter dan hengsten.
Door de hormonen blijven hengsten vaak wat kleiner dan ze zouden zijn als ze ruinen waren."

Dit is ook wat ik bedoelde. Iedereen hoor je zeggen dat vroeg ruinen invloed heeft op het uitzwaren en de hoogte die ze dan ook extra nog in gaan. Dat beide wil ik niet. Mees zal al heel groot gaan worden en mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar paardjes van rond de 1.55.
Of ik hem hiervoor weg doe weet ik niet gezien Mees zo enorm lief is.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:41

en anders eens 1,5 jaar in de opfok zetten ?
Dan kan hij gewoon hengst blijven en (bij een goede opfok) geen merrie's dekken.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:45

Ook ik heb mijn jonge tinkerhengst op de leeftijd van 10 maanden laten castreren, hij is nu bijna drie.
Omdat hij samen met zn moeder en andere merries liep heb ik het vroeg laten doen.

Hij heeft geen dekneigingen getoond maar omdat ik hem graag in die kudde wilde houden heb ik hem toch jong laten castreren en dit kwam mooi uit want het was net voor het vliegenseizoen aan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:09

Flynn is zeker niet smalletjes gebleven. Echt heel zwaar is hij ook niet, maar hij is nog jong. Hij is nou 1.63m, wat hoogte betreft maat zat dus :+
Ik heb ook voor eind april gekozen ivm het vliegenseizoen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:30

Om te beginnen zou ik eerst de moeder laten controleren op dracht.
Jaarling hengsten kunnen ook al vruchtbaar zijn.

Het groter of kleiner blijven na een vroege castratie is juist in het Tinker / Shire gebeuren niet te voorspellen.
Er zitten heel veel paard en pony rassen in de voorouders, dus welk ras of type overheerst in de betreffende jaarling.

door_en_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 15:14

Even voor de duidelijkheid... ik zoek naar mensen die ervaringen hebben bij het vroege castreren. Niet naar andere alternatieven. Ook niet wat er evt met de merrie moet.
Ik heb niet zelf de ervaring met vroege castraties mij is ook altijd gezegd van beter zo laat mogelijk. Nu wil ik graag horen van mensen die er zelf ervaring mee hebben. Kijk er zullen altijd voor en tegenstanders van zijn. De eigenaren met de paarden die vroeg gecastreerd zijn hebben echt ervaring er mee, ook qua uitgroei ed.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:25

Het is wel een heel ander ras, maar ik heb 1 van mijn mini's ook vroeg laten castreren. Hij is juist kleiner gebleven dan verwacht en ook niet heel erg tenger (hij is nu 4). Ik heb vorig jaar daar nog discussies met verschillende mensen over gehad omdat ik een 2 jarige die op het randje van de maximale maat zat wilde laten castreren, maar bang was dat hij daardoor nog extra zou groeien. De meningen waren erg verdeeld erover. Mijn 2 jarige heeft ook geen groeispurt gehad na de castratie, onze DA geloofde ook niet dat het meer dan enkele cm zou kunnen schelen als je ze heel jong castreert (en dan bedoelde hij bij grote paarden).

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:52

ik heb mijn tinkertje met ongeveer 11 maanden laten castreren. het is prima verlopen heeft niet tot nauwelijks last gehad. hij is nu pas 2 dus kan niet zeggen of hij erg breed wordt maar hij groeit goed en is niet ielerig ofzo. mijn veearts had geen bezwaren en zei zelfs dat hij liever rond 1 jaar castreerde omdat dat vaak minder problemen gaf dan met 3 of 4 jaar. omdat dan alles een stuk groter is en dus moeilijker af te klemmen en te binden. maar dit kan per dierenarts verschillen. als je hem aan huis wilt houden bij zijn moeder zou ik het doen. het is mij prima bevallen.
sterkte met je beslissing

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:11

Normaal gezien castereren wij de tinker/irish cob hengsten tussen de 12 maanden en 18 maanden dit heeft nog nooit voor problemen gezorgt. 2 jaar geleden maar dit is echt extreem hebben wij een tinkerhengstje gehad die echt al met de 4 maanden :wow: dekte deze hebben wij meteen laten castereren die was er echt vroeg bij en zelfs dat heeft voor geen problemen gezorgd! Dus wil je geen problemen op stal of met je eigen merrie krijgen dan zou ik zeggen onmiddelijk castereren :j Want hoe jong ze ook zijn let op ze zijn vruchtbaar! Ook deze is gewoon vroeg rijp!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:04

Hidalgo was ook nog geen jaar toen hij gecastreerd werd.
En zie nu niet echt dat hij daar onder geleden heeft.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:22

Ja en helaas kunnen we niet het verschil zien hoe een mannelijk paard zich ontwikkeld als ruin of als hengst.
Want waarmee moet je het vergelijken ??

door_en_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 21:20

Berdien, Miepie77, D_travis, sharani, callum, lizzilisa en _patrick_ ikwil jullie met name bedanken. Ik heb besloten om morgenvroeg als eerste de DA te bellen en afspraak voor komende week te maken. Ik laat hem zo snel mogelijk castreren.

Voor mij mag hier een slotje.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:26

Ik heb mijn nu 3 jarige pony ook laten castreren toen hij 9 mnd was, ook in april! Hij is er veel rustiger idoor geworden, hij begon al heel jong hengstgedrag te vertonen, inclusief bijten, steigeren en de merries vervelen :+

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:28

ik zou hier geen slotje plaatsen ik denk dat er nog wel meer zijn met inzichten ed
dat is weer mooi voor het bokt archief (als mensen de zoek functie gebruiken)

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:45

Oke het zijn dan wel geen tinkers maar ik heb er twee staan die beiden zijn gecastreerd toen ze tien maanden waren.
De dierenarts zei dat het kon zodra de testikels waren ingedaald.
De ene is in april gedaan (op stal)en de ander in mei (op het weiland) met beiden geen problemen gehad
netjes genezen

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:19

Mijn jaarling is onlangs gecastreerd op 10 maanden.
Hij toonde totaal niet hengst ofzo maar omdat de hij hier tussen merries staat en de veearts kon anders pas in het najaar castreren heb ik hem ook al laten castreren.
Hij heeft er totaal geen last van.

door_en_teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 20:26

Mees inmiddels afgelopen maandag gecastreerd.
Jammer, maar voor iedereen beter.

Ik heb veel aan jullie reacties gehad en of het nou tinkers waren of andere rassen dat deed er niet toe. Hartelijk dank voor jullie reacties en met Mees gaat het inmiddels heel goed hoor... Rende weer een half uur na de castratie weer lekker door de wei.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:29

Goed om te horen dat het allemaal goed is gegaan! Zal voor jullie allemaal een stuk rust brengen of niet?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:32

Misschien geef je nu aan dat heel jong castreren niet zo pijnlijk is.

"Rende weer een half uur na de castratie weer lekker door de wei."

Ik heb dat nog nooit meegemaakt na de castraties op oudere leeftijd.
De ex hengsten waren toch minimaal een week tot 10 dagen zielig.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:10

Ik denk niet of het minder pijnlijk is Ariebren maar ik heb ook meerdere keren gezien dat jonge dieren eerder /sneller opknappen.
Ik heb mijn inmiddels ruin destijds op 7 jarige leeftijd laten castreren en hij is hier echt goed ziek van geweest. Net wat jij noemt zeker 10 tot 14 dagen.

Fijn in iedergeval dat het goed is gegaan !! Super.