Welke risico's heb je om een paard te laten veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maringe

Welke risico's heb je om een paard te laten veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 20:07

Ik zit te denken om mijn merrie te laten dekken, zodat ik een veulen heb van mijn merrie en dat die dan over 4 jaar voor mijn dochter is.

Nu wil ik inventariseren wat de risico's zijn. Ik weet dat er risico's zijn op complicaties en in het ergste geval mijn merrie verliezen, maar hoe groot is de kans op complicaties.
Het gaat dan om een natuurlijke dekking. Mijn merrie is 3 jaar en dus nog niet drachtig geweest.

Ik heb 10 jaar bij een friezen fokker gereden en die heeft in die 10 jaar 1 veulen dood gehad en 1 met gaskoliek, (die is er overigens wel door gekomen), maar die had gemiddeld 5 veulens per jaar, dus dan is het risico laag.

kitbits

Re: Welke risico's heb je om een paard te laten veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:12

Naast de geboorte moet je ook de opfok rekenen. Ik heb wel eens gehoord dat 1 op 5 de leeftijd van een volwassen rijpaard niet halen. Ik heb van de vijf veulens die ik heb gefokt ook een die ik op de leeftijd van bijna 2 jaar kon laten inslapen vanwege een beenbreuk in de opfok.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:18

De kans op zware complicaties (lees: levensbedreigend voor veulen en/of merrie) kun je wel inschatten op 5% heb ik begrepen en dat vind ik nogal veel. En dan is er ook nog een iets grotere kans dat de bevalling niet geheel volgens het boekje gaat maar met ingrijpen uiteindelijk wel goed komt.
Een natuurlijke dekking brengt op zich ook al risico's mee, waarom wil je dat?

Maar ik moet zeggen: ALS dan alles goed is gegaan en er een leuk veulen bij je merrie loopt slaak je een heeeeele diepe zucht en kun je er zo enorm van genieten....

En dan zie je vanalles gebeuren: je veulen wordt ziek, krijgt een klap en loopt kreupel, enz. enz.
Wil je dit allemaal? En om over de kosten nog maar niet te spreken.
Ja voor sommige is het dit allemaal waard, maar er zijn ook veel mensen die zeggen: had ik maar gewoon een jong paard gekocht, was ik niet zo veel geld kwijt geweest en wist ik zeker dat die gezond was...

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:31

Wat betreft natuurlijke dekking; het is mooi om te zien. Maar zodra je de hengst meer dan 1 keer ziet springen en hij haar begint te beschadigen, dan piep je wel anders.
Als je het dan natuurlijk wil doen, doe het dan; aan een dekhalster in een speciale ruimte of laat K.I doen met vers zaad (dus niet verdund).

Heb zelf beide methode's toegepast en natuurlijke dekking zal bij ons niet meer plaatsvinden. Mogelijk alleen nog met eigen hengst.

Daarbij als je het alleen doet vanuit financieel (goedkoop) oogpunt dan kan ik het je helemaal afraden. Voordat het veulen 4 is, heb je zoiezo al meer dan 2500 euro kosten gemaakt.

Als je het zou doen vanuit passie, liefhebberij, emotie, karakter v.h paard, etc, dan kan ik het je alleen maar aanraden! Maar oriënteer je goed op de juiste hengst.

Tevens zou ik haar persoonlijk met de leeftijd van 3 jaar nog niet laten dekken.
Succes met je keuze!

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 08:26

Tot zover bedankt voor de informatie.

Ik zou graag een veulen van mijn merrie willen vanwege het karakter en de bouw/gangen. Ook lijkt het me heerlijk om zelf een veulen te fokken en die is in de toekomst voor mijn kinderen. Nu heb ik een haflinger hengst gevonden die aan mijn eisen voldoet, maar doet alleen natuurlijke dekking.
Het veulen zal ook bij ons blijven en opgroeien, samen met een ander veulen, dus niet in een kudde in de opfok.

Ik kom uit een paarden familie en er zijn al veel veulens geboren, maar nog nooit dusdanige complicaties, dat een merie of veulen is overleden, dus dan denk ik de risico's zijn niet zo groot.
Ik ben me bewust dat er risico's zijn, maar hoe groot het risico is, wil ik graag weten.
Tjolieke schrijft vijf procent en dat is toch behoorlijk

Ik ga ook nog even langs bij mijn nicht, zij heeft een kraamhotel voor paarden in Hoogeloon en zij krijgt vaak moederloze veulens en veulenloze merries, maar ik heb hier de vraag gesteld omdat ik van meerdere ervaringen wil weten en dus een bewuste keuze kan maken.

Coiboi: Waarom zou jij een merrie van 3 jaar nog niet laten dekken?
Hoe kom jij aan een bedrag van 2500 euro voordat het veulen 4 jaar is. Is dit een uitgangspunt van een gezond veulen of een veulen met complicaties

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:11

Omdat ik persoonlijk vind dat het paard dan nog puberend is. De merrie van (ruim) 4 die hier staat gaan we dit jaar pas proberen te dekken, ook vanwege dat idee dus.
Maar zoals ik al zei; dat is gebasseerd op een persoonlijke mening. Hoe jij het doet kan ook gewoon goed zijn. :)

Verder het bedrag van 2500 euro is misschien iets teveel voor jou. Maar normaliter zit je met stalkosten, dierenarts, inentingen, mogelijke complicaties, de eigenlijke inseminatie, e.a. zaken die ik mogelijk vergeten ben. Maar wellicht dat dit bij Friezen anders is dan bij quarters!
Laat je je paard niet teveel beschadigen bij natuurlijke dekking? M.a.w. houdt de 'regie' in eigen handen. Hoe braaf een hengst ook is (zelfs díe waar wij mee dekte), bij het ruiken en uiteindelijke dekken van een merrie worden ze 'wild'. Ik kreeg bijna een hartwip toen ik zag hoe de hengst mijn Dolly beschadigd had.

Nogmaals succes met je keuze, ben reuze benieuwd!

p.s. op diverse plaatsen laten informeren vind ik een goede keuze van je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:20

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:19

Je kunt de risico's wel procentueel uitdrukken, maar het blijft gewoon een kwestie van geluk of pech hebben dat het uitgerekend bij jouw merrie wel of niet goed gaat.

Er is geen middenweg. Je kiest of voor de veilige optie van niet fokken, of de meer risicovolle optie van wel fokken.

Ik fok zelf met mijn fjorden. Mijn ene merrie heeft 3 keer een veulen gehad, waarvan het veulen 2x dood ter wereld is gekomen. Mijn andere merrie heeft nu (bij mij) 2 veulens gehad, waarvan er 1 met lichte complicaties geboren is.
Bij de 1e merrie heb ik de beslissing genomen om haar niet opnieuw te laten dekken. Daarvoor is zij me te dierbaar. De andere merrie heeft tot op heden 3 gezonde, levende veulens gebracht en heeft ook duidelijk plezier in het moederschap.

Wat betreft natuurlijk dekken, binnen de fjorden wordt er vrijwel altijd natuurlijk gedekt, soms ook gewoon in de kudde, maar het meeste uit de hand. Het grootste deel van de dekkingen gaat ook gewoon goed, maar er blijft hoe dan ook een kleine kans op complicaties. Dat is met KI niet anders. Laten we wel wezen, men is KI immers niet gaan gebruiken vanwege de veiligheid voor de merries en hengsten, maar vanwege de opbrengst van 1 sprong.
Het topic wat hier aangehaald wordt is 1 van de voorbeelden waarin het wel mis is gegaan, maar een kanttekening daarbij is wel dat de hengst met slechts 1 merrie liep en dat er dus geen sprake was van een kudde met meerdere merries om elkaar te beschermen en om de hengst goed gemanierd te houden. Daarnaast zal dit met proffesionele HH cq. goedgekeurde hengsten vrijwel nooit voorkomen omdat zij niet in deze situatie gebracht worden.

Financieel is fokken niet interessant, maar je geld geef je geleidelijk uit waardoor het lijkt alsof het goedkoper is.

Kijk verder naar je merrie. Is zij er aan toe om te dekken? Wij laten onze 3 jarige ook dit jaar dekken. Zij hoeft echter nog niet onder het zadel aan het werk, dat bewaren we totdat ze 5 is.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 12:45

Ik heb geen stallingskosten, omdat ik een 1 ha wei huur en ik mag er zoveel opzetten als ik zelf wil, dus dat geeft geen extra kosten. Dierenarts kosten hangt dus af van evt complicaties. Voer e.d ben ik me bewust wat dat kost.

Wanneer is een merrie toe om drachtig te worden?????? Dat is een beslissing die de baas maakt en niet het dier zelf.........

Mijn merrie is een gekruiste Fries en die werd vorig jaar al ruim drie jaar geschat vanwege de bouw en ze gedraagd zich als een volwassen merrie.
Als mijn jaarling (gekocht) met mijn shet (3 jaar) aan het spelen zijn en het wordt te wild, dan haalt zij ze uit elkaar, een echte moeder dus.
Ook heb ik een welsh hengstje bij haar in de wei en die heeft het genoeg geprobeerd, maar deze is teklein, hij kon er niet bij :D :D :D
Die is inmiddels gecastereerd en daar gaat mijn dochtertje nu op rijden.

Ik denk, doordat ik voor een haflinger kies, de risico's op beschadigingen kleiner zijn tijdens de dekking, omdat die net een maatje kleiner is dan mijn merrie. Ook wordt er aan de hand gedekt, dus geen vreemde hengst los bij mijn merrie!!!!

Mijn merrie is sinds 4 weken zadelmak en ik rijdt haar nu 3 keer perweek een half uurtje, ze is zo braaf en ik vindt het een super karakter (Afstammeling van de friese hengst Piter). Dit is mijn 3de Piter merrie die ik inrijdt. De eerste twee heb ik ingereden bij de fokker waar ik 10 jaar heb gereden

Ook ben ik van mening dat een kruising sterker is Qua gezondheid dan een doorgefokte lijn met inteelt pecentage, waarbij zeker sprake is bij de friezen

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:08

Zoiezo denk je er al veel en goed over na. Dat is de 1e 'winst'.
Als je gevoel 'ja' zegt, dan zou ik zeggen; doen! :)

En wat ik al eerder zei, de leeftijd waarop je gaat fokken is grotendeels persoonlijk én paard afhankelijk. Aldus mijn mening.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 16:59

Ik ben niet zo impulsief, denk er eerst over na en wil graag veel meningen/ervaringen horen voordat ik een beslissing neem. Er worden al genoeg jongen dieren geboren omdat het leuk is en dan blijken ze geen toekomst te hebben.
Mijn man (die niets om paarden geeft) vindt dat we er genoeg hebben, maar over een jaar of 4 is mijn dochter van haar c-pony afgegroeid, (is de welshpony) en dan heeft ze een eigen gefokt paardje wat ik wel zo leuk vind, mijn man vind het prettiger om dan een pony te kopen, dus ik twijfel nog wel.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:23

Een goede tip: Lees het boek Paardenfokkerij van Paul de Vries. Dit is geschreven door een dierenarts. Geef een heel goed beeld en complicaties bij de bevalling komen ruimschoots aan bod.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 07:53

Ik heb contact gehad met een nicht (die een kraamhotel voor paarden heeft, De bemi hoeve) van mij, zij zegt dat ik er goed over na moet denken met name de volgende punten:
Wil ik het risico lopen om mijn merrie te verliezen? Eigenlijk niet
Wil mijn dochter over 4 jaar nog rijden? Dan is ze 13 gaat puberen en krijgt misschien andere interesses.............
Heb ik er de tijd voor? Ik denk van wel, maar als ik moet werken en mijn merrie staat op het punt te bevallen, dan moet ik toch gaan werken en wie houdt dan mijn merrie in de gaten?
Heb je geld voor evt complicaties? Ja, maar je kan ook andere dingen doen met dat geld en het risico niet nemen.

Ik ben dus tot de conclusie gekomen om mijn merrie niet te laten dekken en de grootste reden is dat ik mijn merrie te dierbaar is en inderdaad wie zegt dat mijn dochter over 4 jaar nog wil rijden, zo nee, dan moet ik de pony alsnog verkopen. Ik heb al vele paarden gehad, waar ze geen raad mee weten (moeilijke paarden) en heb ze tot nog toe allemaal omgekregen, dus er is tegen die tijd vast een pony te vinden die ook geschikt is voor mijn dochter

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:02

Ik geloof dat je pech of geluk hebt bij het fokken van een veulen. Het ergste vind ik dat als het mis gaat het vaak echt mis gaat. Helaas spreek ik uit ervaring. Wij waren er niet op uit om een veulen te fokken maar was ze gedekt voor de koop.
Het veulen is dood geboren en de merrie is na 3 dagen ingeslapen wegens buikvliesonsteking (in de kliniek).
Waar je dan in zon situatie qua geld op kan rekenen is een bedrag van rond de € 1500.
De dierenarts gaf aan dat hij dit pas 2 keer in zijn 25 jarige carriere had meegmaakt en we hadden dikke dikke pech. Dus ik zou zeggen als je het echt graag wilt gewoon doen maar hou wel in je achterhoofd dat het niet altijd goed gaat.

Oeps ik zie je keuze al staan. Ik begrijp deze heel goed.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:19

ingedodo: respect voor jou +:)+ . En niet omdat je besluit niet te fokken, maar omdat je alles zo serieus overwogen hebt.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 11:47

Er worden al genoeg dieren gefokt die later overbodig blijken te zijn, ik heb momenteel 4 pony's en er zijn er drie van die echt weg moesten bij de vorige eigenaar, vanwege geldgebrek, plaats gebrek of er toch niet voor kunnen zorgen i.v.m ouderdom. Ik heb er dus drie kunnen redden van de dood of handel.
Als mijn dochter over 4 jaar toe is aan een andere pony, kan ik er misschien weer 1 redden en er zijn meer paarden met goede karakters, mijn merrie is heus niet de enige, al vindt ik hem wel super mooi en een super karakter ;)

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:36

Ook respect voor jou. Het leven van een paardenfokker loopt niet altijd over rozen. Heb ik nu ook aan de lijve meegemaakt. Mijn veulen is inmiddels geboren, gezond en wel maar met complicaties bij de merrie, de nageboorte kwam niet af. Gelukkig heb ik vrij, maar was weer eens net te laat voor de hele geboorte en kan nu gaan temperaturen en antibiotica geven en duimen dat de merrie geen koorts krijgt. Gelukkig heb ik buren en kennissen die ook een handje meehelpen, dat is wel fijn in deze omstandigheden.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:41

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:34

mijn pony is nu ook drachtig. in februarie kreeg ze een koliek aanval, dachten we.. dierenarts ook. dus wandelen, pijnstiller. tegen de avond werd het alleen maar slechter, wij dus weer de dierenarts bellen. toen bedacht de dierenarts dat het ook nog kon zijn dat de baarmoeder was omgedraait, het veulen 'schommelt' in de buik.. diezelfde avond nog naar kliniek gereden en geopereerd.. maar de merrie leeft gelukkig nog! en het veulen komt als het goed is ook bijna!
ik wil je nu niet bang maken, dat ze deze operatie moeten doen is 'maar' 4x per jaar..