groeien , manen en staart?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

groeien , manen en staart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 16:34

Ik had een vraagje.
Hoelang groeien manen van een fjord per maand of week?
En hoe zit dat bij de staart?
De manen van mijn fjord zijn nu op halve lengte en de bovenkant
van de staart is helemaal afgeschuurt/gevreten @profiel.
Wie heeft inig idee hoelang het zou duren dat het allebij lang is?

Nies_

Re: groeien , manen en staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 23:32

Dat verschilt per fjord.. Staart duurt bij mijne heel lang, die moet ik eens per half jaar knippen, manen groeien veel sneller.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:00

Mijn fjord is in de zomer van 2008 behandeld voor het schuren en pas nu is alles weer ongeveer op de lengte dat het moet zijn. Zo lang duurt dat dus...

Manen groeien inderdaad wel sneller, maar voor je echt lange manen hebt moet je denk ik toch ook een jaar of 2 rekenen? Heb ik zelf geen ervaring mee.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 00:54

Dat verschilt echt per fjord inderdaad, net als hoe lang het uiteindelijk zal kunnen worden. Vergelijk het met de lange manen van 'gewone' paarden; je hebt paarden met een flinke, lange bos en paarden waarbij het nooit meer wordt dan een paar sprietjes.
Naast de gewone groei van de haren kunnen ze er ook stukken afschuren, of er kunnen stukken afgebeten worden.

De manen van mijn fjordenvent zijn denk ik ruim 15 cm gegroeid in het afgelopen jaar, hij heeft lange manen.
Voor een fatsoenlijke boog kan het best snel gaan. Maar dan moet je paardje natuurlijk niet meer schuren...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:13

Jilly schreef:
Mijn fjord is in de zomer van 2008 behandeld voor het schuren en pas nu is alles weer ongeveer op de lengte dat het moet zijn. Zo lang duurt dat dus...

Manen groeien inderdaad wel sneller, maar voor je echt lange manen hebt moet je denk ik toch ook een jaar of 2 rekenen? Heb ik zelf geen ervaring mee.

Manen waren lang, 2 zomers geleden radicaal geknipt en afgelopen winter (dus krap 1 1/2 jaar) weer net zolang als daarvoor.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:00

Staart groeit bij mij niet, waardoor weet niemand (waarschijnlijk is de staartwortel beschadigd), manen daar in tegen groeien als een gek. Laat mijn manen nu groeien en ze zijn in een denk een half jaar van letterlijk 0 cm naar zeker ongeveer 20/25 cm gegroeid. (Alleen valt de boel nog niet haha )

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:48

Bij mijn fjord groeien zowel de manen als staart erg hard. Staart wel minder hard. Manen moeten elke maand wel bijgeknipt worden, staart zo ongeveer om de 2 maanden. Haar staart word echt te lang en dan gaat ze er op staan!

edit: Voorpluk daarintegen groeit nauwelijks!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:49

Bij mijn paard groeit het gigantisch. Ik knip iedere 2 à 3 weken een cm haar eraf, en om de 2 à 3 knipbeurten een paar cm omdat de hele lijn naar boven is gegaan. Staart groeit iets minder, maar ook die knip k zeker 4x per jaar.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:23

manen vrij snel, die moet ik elke 4 tot 6 wkn wel weer toiletteren anders gaan ze hangen, staart duurt (helaas) wat langer, haakon is halverwegen zijn achterbeen, net boven de hak met zijn eigen staart, hoop dat ie over n dik jaar weer was zoals vorig jaar.