Welke merries zijn perspectiefvol voor Secundus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Domburg

Welke merries zijn perspectiefvol voor Secundus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 14:27

Bij de keuze van een hengst voor een merrie moet je allereerst kijken naar de kwaliteiten van de merrie en haar bloedopbouw en liefst naar 5 generaties. Hoe meer je weet over de moederlijn, hoe beter je een selectie kan maken voor een passende hengst.

Bouw, beweging en bloedlijnen spelen hierin een belangrijke rol.

De hengst Secundus is erkend voor de fokkerij van het Gelders Paard. Voor welke merries zou deze nu perspectiefvol kunnen zijn ?

In de bloedopbouw vinden we de volgende hengsten (Rigoletto x Porter x Equator x Kanselier). Voor de meeste fokkers zijn dit onbekende hengsten, waardoor het moeilijk wordt om hier een goed plaatje bij te maken.
Laten we kort de bloedopbouw van deze hengsten langs lopen om te zien waar het perspectief zit :

Rigoletto's moeder Idee is van Logarithmus (V. Lotos VV Loretto VVV Lorbeer; Logarithmus zijn moeder was van Heintze en moedersmoeder weer van Lorbeer). Verder laat zij lijnteelt zien op de hengst Weidman van Ethelbert.

Heintze laat weer lijnteelt zien op Cicero. Dezelfde Cicero die via Cicero II en Cicero III naar Domburg leidt.

In de Gelderse fokkerij zien we het bloed van Amor (De moeder is een Loretto x Heinitz (V. Heintze) x First). Loretto staat bekend van de beweging en optreden die hij vererft. Secundus x Amor bloed zou dus bloedaansluiting kunnen geven. Dit zou elkaar dus kunnen versterken.

Porter zijn moeder is een volle zus van de hengst Heidelberg, de Vader van hengst Normann (Heidelberg x Lorretto) , die op zijn beurt weer de vader van Goudsmid was. (Goudsmid = Normann x L'Invasion x Luitenant (Graaf van Wittenstein x Colonel) x Vomburg).

In de Gelderse fokkerij zien we het bloed van Goudsmid waarin dus behalve het Heidelberg , Normann bloed ook nog het Loretto bloed weer in terug komt.

Equator was van Zagreb x Baronet x de merrie Gretha van Forstmann. Deze merrie Gretha was via haar dochter Uretha van Partner weer de grootmoeder van de hengst Apollo. Partner zien we weer terug als volle broer van de moeder van de Vader van de moeder van Gondelier. Baronet is een belangrijke hengst gebleken in de Gelderse fokkerij met o.a. de zonen Graaf van Wittenstein, Helmar en Simon Bolivar. Dit Baronet bloed kom je regelmatig tegen achter springpaarden.

Kanselier (Amburg (Domburg x Colonel) x Reclame (Rigismund x Colonel) x Jan (Colonel)), laat veel lijnteelt zien op de hengst Colonel, en kan wat dit betreft in dezelfde rij gezet worden als Uron en Selim. Reclame komt uit de belangrijke Koralientje lijn waar heel veel gekeurde Gelderse hengsten uit voort zijn gekomen, o.a. Satelliet en Hertog van Gelre.

Op grond van de bovenstaande analyse zouden bijvoorbeeld Zichem x Goudsmid merries veel aansluiting moeten geven op het Secundus bloed. Maar ook dochters van de hengst Witmar Alazan (Amor x Eclatant x Apollo) kunnen bloedaansluiting geven.

Met het gebruik van Secundus is er de mogelijkheid om meer breedte in de fokkerij van het Gelders Paard tot stand te brengen en daarmee uiteindelijk een betere balans.
Verder is er de mogelijkheid om behalve het dressuurgedeelte het springgedeelte verder te verankeren. Hier wil men binnen het Gelders Paard meer aandacht aan gaan besteden.

MariekeA

Re: Welke merries zijn perspectiefvol voor Secundus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:40

Hoewel er in je hele verhaal geen vraag wordt gesteld, hier toch een reactie ;)

Is er ook nog ergens een goede standfoto van de hengst te vinden?? Ik heb hem al eens vaker gegoogled, maar kan uberhaupt moeilijk foto's van hem vinden.

Domburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 23:55

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:52

Denk dat mijn merrie ook mooie bloed aansluiting zou hebben op Secundus. die van mij is ingeteelt op Normann en heeft in de 4e generatie ook het bloed van Elclatant.

Alleen diepvries zie ik voor mijn merrie niet zo zitten. Wat moet Secundus overigens kosten?

Domburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 14:16

Natasja,

Ik zou juist willen stimuleren om Secundus in te zetten voor vrije bloedlijnen.

Zep is de stille stijger, naast het zichtbare Koss effect.

Via Vitens en Chablis, zal het Zep bloed al stil omhoog gaan.

Jij zou bijvoorbeeld aan Ria moeten vragen of je Persistance een jaar zou mogen gebruiken. Zij zou heel interessant kunnen zijn voor een combinatie met Secundus. Persistance (Witmar Alazan x Goudsmid x Comandant). Een hengst uit deze merrie dat wordt de klapper voor de fokkerij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:03

Ria ziet me aankomen :')

Geen tijd en ruimte om naast mijn merrie nog een fokmerrie aan te houden.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:40

EHK -> F-AM

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:27

Heb veel Secundus nakomelingen gezien bij de laatste eigenaar en moet zeggen dat hij extreem ramshoofden vererft. Ik weet niet of dat nu nog gewenst is in de Gelderse fokkerij? Misschien komt het ook door de Engelse merrie's hoor maar het viel me gewoon op.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:33

ik heb nu een Nederlandse Secundus gezien en die had geen ramskop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:56

Ik zie het voordeel van deze hengst niet tov een andere rijpaardhengst. Zoveel Gelders bloed heeft hij niet en hij is nog eens onbewezen in de fokkerij ook. Die nakomeling op de hengstenshow hadden ze beter thuis kunnen laten, dat vond ik geen reclame.
Dus voor mijn merries, vrije bloedlijn of niet, als ik naar kwaliteit kijk fok ik vooralsnog wel met andere hengsten.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 01:25

mijn merrie; witmar alazan x bazuin zou dus een mooie aansluiting hebben. helaas heb ik op het moment de middelen zelf niet om te fokken. als ik dat wel had zou ik toch nog 2 keer nadenken. dit vanwege wat janne eigenlijk al zegt. aan de andere kant, als je het niet probeert zul je het ook niet weten.

Domburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 01:57

Beste Janne,

Je hebt helemaal gelijk dat de presentatie van de Secundus nakomeling in Ermelo niet uit de verf kwam. Zij was dermate onder de indruk dat zij maar een schim was van hetgeen je van haar mag verwachten.
onder de volgende webstring staat een foto van dezelfde Secundus dochter als veulen. http://www.simplesite.com/builder/pages ... pe=Default

Om een goed beeld te kunnen krijgen of Secundus een goede aansluiting kan krijgen moet je je verdiepen in de historische bloedopbouw van het Geldders paard en de ontwikkeling van en in de bloedlijnen (ik heb dit in ieder geval gepoogd bovenstaand.

mocht het nodig zijn, dan wil ik er best nog een kee met jou contac over hebben.

m.vr.gr.

Domburg

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:59

Misschien is mijn hengst straks wel van waarde voor de Gelderse fokkerij al is hij maar 50% Gelders.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:09

Het spijt me heel erg, maar als ik een veulen bij mijn merrie neem, dan fok ik een veulen voor mijzelf voor de sport en zie in Secundus nog geen vaderrol voor mijn merrie.
Misschien denkt een ander hier anders over, maar mij spreekt hij niet aan!
Ik vind zijn type wat ouderwets overkomen en hem niet echt de uitstraling hebben, die ik zoek.
Ik ben meer gecharmeerd van Alexandro en die iets ouderwetsere Laurentz, met zijn onwijs sprekende hoofd.

Domburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 11:53

Aan alle dames / heren,

Inzake de keuze van een hengst gelden voor een resultaat 2 keiharde wetten :

- De keuze moet gebaseerd zijn op je fokdoel, en op de eigenschappen van de merrie en haar familie tov dit fokdoel. Hoe meer je weet des te beter. Hoe doorgefokter de lijn des te beter.

- Je moet er ook zelf in geloven. Je hebt niet altijd alles in de hand en tegenslag kan zo maar optreden. Alleen vanuit geloof in het product en de combinatie zijn de tegenslagen te overwinnen.

Mijn advies aan allen die het niet zien zitten. Geef de ruimte aan anderen om op basis van afgewogen gronden wel deze keuze te maken. De producten zullen vanzelf wel laten zien wat het perspectief is.
Voor de Gelderse fokkerij in den brede is het wenselijk dat een aantal, doordachte combinaties, tot stand komen. Daar kunnen we met elkaar in de toekomst baat bij hebben.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:48

@ Domburg:
Is het toevallig jou eigen hengst of heb je belang bij dekkingen van hem? Niet dat ik dit negatief bedoel hoor.

Mijn fokdoel is de dressuursport.

Nu spreekt de hengst mij qua exterieur niet aan, zoals ik al gezegd heb, maar ben toch wel geïnteresseerd wat deze hengst verbetert.
Is daar iets van bekend?
Wat geeft hij door aan zijn nakomelingen, behalve zijn bloed?

Lees ook, dat je voorkeur naar Persistance uitgaat. Waarom is dit? Deel van diezelfde lijn zit ook in mijn merrie en ben erg benieuwd waar, behalve in de bloedlijn, verbetering verwacht kan worden.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 15-05-11 14:22, in het totaal 2 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:04

http://www.sandralowmitchell.com/stud-services/
"PERFORMANCE
Secundus was one of the few British based stallions to be awarded the prestigious” Preferent” status by the K.W.P.N .in recognition of excellent performance and breeding results .He has offspring representing him in all disciplines, but it is as a sire of jumpers that he excelled."
Preferent?????? Erkend komt eerder...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:22

hoogendroog schreef:
http://www.sandralowmitchell.com/stud-services/
"PERFORMANCE
Secundus was one of the few British based stallions to be awarded the prestigious” Preferent” status by the K.W.P.N .in recognition of excellent performance and breeding results .He has offspring representing him in all disciplines, but it is as a sire of jumpers that he excelled."
Preferent?????? Erkend komt eerder...

Explain je nader?!?!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:24

Op bovengenoemde site (alwaar de hengst wordt aangeboden), staat vermeld dat ie door het KWPN Preferent is verklaard. Maar het KWPN heeft 'm alleen erkend en 'm geen predikaat verleend.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:31

Oke, dat maakt nogal wat verschil inderdaad.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:29

Zo hoog heeft hij zelf toch niet gelopen!?

Domburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 00:38

Ik blijf me verbazen over paardenmensen die alleen maar op zoek gaan naar het negatieve. Foutenkijkers. Ga het maar aan alle grote fokkers vragen. Via foutenkijken bouw je je fokkerij niet op. Je moet op zoek naar de elementen die een positieve bijdrage kunnen leveren.

Wat het predicaat preferent betreft, dit heeft hij echt van het KWPN gekregen die indertijd in schotland gezamenlijk de kar getrokken heeft. Dus een beetje respect voor deze predicaten is wel op zijn plaats.

De hengst viel in positieve zin op door zijn instelling, en hij heeft voldoende hoog gelopen en is breed qua disciplines ingezet om dit te kunnen testen, en zijn potentie om springpaarden op hoog niveau te fokken.

Wat Persistance betreft. Ik zou zeggen lees het eerste bericht in deze rij. Kijken we naar Persistance dan zien we het Loretto bloed 3 x terugkomen (via Amor, Goudsmid en Commandant). Verder zien we de Greta merrielijn (Achter Equator) ook terug komen bij Apollo. Kijken we in de dressuurfokkerij, dan is de invloed van Loretto ongekend. Overigens ook bij Koss. Voor de dressuurfokkerij is dit dus positief. Van zowel Porter als Rigoletto komen bewegers. De Greta merrielijn zien we ook terug komen aan de springkant. Van beide zeiden dus interessante elementen.

Behalve de voorgaande elementen, kan Secundus een bijdrage leveren om de basis van de fokkerij te verbreden en te versterken. Dat is de reden dat ik mij inzet voor Secundus, voor meer balans in de fokkerij van het Gelders Paard qua bloedlijnen.

m.vr.gr.

Domburg

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:52

Ik ben niet op zoek naar het negatieve, juist naar punten waarop hij zal gaan verbeteren.
Dus vroeg ik welke positieve dingen hij mee geeft aan zijn nakomelingen. Ik heb het dan met name over wat hij in exterieur toevoegt en wat hij bij dressuurpaarden kan verbeteren.

Hier heb je nog geen antwoord op gegeven, maar ben daar juist naar geïnteresseerd.

Mijn merrie komt uit een deel van dezelfde lijn als Persistance. Esperance is de moeder van haar moeder.

Ik wil in de toekomst fokken, maar dus niet voor de bloedlijn, maar voor het verbeteren van mijn merrie voor de sport.
Dus graag: waar kan ik verbetering verwachten?

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 01:40

qua fokken; het doel lijkt me sowieso de merrie op de negatieve vlakken te verbeteren, maar ook een positieve bijdrage te leveren aan de gelderse fokkerij. op het moment dat secundus mijn merrie op haar negatieve punten zou kunnen verbeteren, zou ik de kans aangrijpen om een bijdrage te leveren aan de gelderse fokkerij. dit is natuurlijk deels een gok, maar wie niet probeert zal het ook niet weten. als ik nu zou fokken is het toch voor de verkoop want een paard erbij voor mezelf is niet haalbaar. helaas zou ik mezelf in teveel bochten moeten wringen hiervoor. was dit niet het geval en secundus x mijn merrie zou een goed optel sommetje zijn, dan is het te overwegen. alleen maar naar het negatieve kijken is natuurlijk niet de instelling, maar er moet wel iets positiefs tegenover staan. maar goed het is misschien net wat domburg zegt, met de juiste combinatie is dit misschien wel een klapper voor de fokkerij. zo niet, dan is het iig geprobeerd.