Wij hebben 2 mini merrietjes, waarvan er 1 drachtig zou zijn. Wij twijfelen hier enigszins aan en de Wee foal Checker was negatief, maar wel heeft ze een beetje buikje en iets volle uier, maar dat kan ook zijn omdat ze al 6 veulens heeft gehad. Nu is de andere mini hengstig en de misschien drachtige dekt haar steeds.
Zegt dit iets over de eventuele dracht?
Katharinaa
Geplaatst: 29-04-11 19:15
Oeh interessante vraag. Bij koeien gebeurt het wel vaak dat drachtige koeien bronstige koeien bespringen, maar bij paarden heb ik het nog nooit gehoord eerlijk gezegd.
Vorig jaar besprong mijn drachtige merrie ook de andere hengstige merries; ik had er regelmatig ineens 2 aan een touwtje! En echt met dat hengstengegrom en een hengstennek erop; bijna eng! De hengstenhouder zei: dan krijg je een mooi hengstveulen. Of het een bakerpraatje is weet ik niet, maar ze kreeg wel een hengstveulen. Nu is ze weer bijna uitgeteld en heeft het de hele dracht niet gedaan; ik benieuwd of het nou dan een merrieveulen is?? Ik hoop het snel te weten!
romeorowan
Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-11 17:29
Leuk om te lezen dat het meer gebeurt. Ik heb het bij mijn andere merries nooit gezien. Hier gaat het ook echt met een hoop bombarie, als een echte hengst zeg maar.
Ja, ik vond het ook zo apart en schrok er eigenlijk van de eerste keer! Mijn andere 4 merries die ooit geveulend hebben hier hebben nooit zulk gedrag vertoond! Leuk te horen dat het dus echt wel meer voor komt en ik ben benieuwd of ze het de volgende drachtperiodes weer deden en wat er toen geboren is??
fjordowner18
Geplaatst: 30-04-11 19:24
wat grappig om dit te lezen, ben benieuwd of het bij alle merrie's die hengsten gedrag vertoonde zo was dat ze een hengstveulen kregen.
ik denk dat het dan ligt aan de hormonen, maar wel speciaal
romeorowan
Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-11 20:14
Als de merrie inderdaad drachtig is, dan zal ik hier posten als ze geveulend heeft en wat het is geworden. Het wordt wel steeds spannender. Toen we haar kochten werd ons verteld dat ze zeker drachtig was. Na verloop van tijd begonnen we steeds meer te twijfelen en hebben daarom de Wee foal Checker gedaan. Die uitslag was negatief. Eigenlijk hebben we het toen van ons afgezet, maar nu begint de buik wat te veranderen, de uier zie je iets meer (maar dat kan ook komen omdat het winterhaar nu weg is) en haar gedrag is 'vreemd'. Opvoelen is een risico omdat het om een kleintje gaat, vandaar dat we dat niet hebben laten doen en we weten ook geen dekdatum. Er zit niets anders op: gewoon afwachten.
mijn merrie deed dat 2 jaar geleden ook, ze was toen 3 maand drachtig, en als ik op straat ging met haar, en we passeerden andere merries, deed ze net als een hengst, kappen met voorbeen, brullen, steigeren zelfs (omdat ze naar de andere merries wou), hengstennek. Ik liet toen de dierenarts komen, omdat ik dat gedrag ook nie verwachtte van haar, ze is anders zo rustig en lief. Hij zei toen dat dit nog wel voorkwam bij drachtige merries en idd hormonaal is. En idd, het jaar nadien kreeg ze een prachtig hengstenveulen. Dit jaar verwacht ik opnieuw een veulen (ze is al 340 dagen ver) en heeft ze dit gedrag nog niet vertoond. Ben nu ook eens benieuwd !
Een verklaring die ik kan bedenken is idd dat het een hengstveulen is. deze heeft natuurlijk hogere testosteron levels en dat kan invloed hebben op de merrie. Wanneer zou ze moeten veulenen?
Wow intressant dit, nog nooit van gehoord dat dat gebeurt ;O Ik ga het topic maar eens volgen
romeorowan
Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-11 18:38
Nou een hengstveulentje is hier hartstikke welkom (een merrietje trouwens ook ) Ik houd jullie op de hoogte.
voyou
Geplaatst: 16-06-12 20:03
En, wat is het geworden? Mijn merrie doet het nu ook. Ben benieuwd of ik volgend jaar een hengstje kan verwachten?!
gitje65
Geplaatst: 16-06-12 22:15
Mijn merrie deed het vorig jaar niet en: een merrieveulen!! Afgelopen jaar weer niet en weer een merrieveulen! Ik ben benieuwd hoe het bij de andere merries is gegaan???
Jennyxx
Geplaatst: 16-06-12 22:20
Ik ken een IJslandse merrie die het vorig jaar deed en zij heeft ook een hengstveulen gekregen
pretty
Geplaatst: 18-06-12 14:00
mijn Lisa deed het vorig jaar en dat werd een hengstveulentje inderdaad! Dit jaar is het een andere merrie die de hengst uithangt/hing...benieuwd naar volgend jaar! Grappig,ik dacht dat dit absoluut zeldzaam gedrag was bij merries.
Mijn oude merrie deed het ook tijdens haar dracht van Shane (hengstje) en niet tijdens de twee drachten daarna (merrietjes). Weet niet of dat toeval is .
voyou
Geplaatst: 24-06-12 16:35
Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben, is of dit dan de hele dracht blijft?! Ik zou het voor haar fijn vinden als ze toch weer bij de andere kan. Nu staan ze naast elkaar buiten.
Roquera was niet gemeen, maar vertoonde gewoon hengstengedrag en is gewoon in de kudde gebleven.
trollenranch
Geplaatst: 24-06-12 20:32
Ik had een fokmerrie die bij mij 4 veulens heeft gehad. 2x heeft ze dit hengstengedrag vertoont, en die beide keren werd het een hengstveulen. De andere keren dus merries. Het kan toeval zijn, maar ik denk toch wel dat het te maken heeft met testosteron wat voor het hengstveulen gemaakt wordt. (Is maar een gok ). Maar het was wel beide keren zo'n maand voor de bevalling. Verder heeft ze in haar dracht dit niet vertoont. En het is inderdaad net of er een dekhengst bezig is, met veel bombarie, dekken, benen bijten, en dan alleen als er een kuddegenoot hengstig was.