[KG] Valk + ? Of toch iets anders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zitouna

[KG] Valk + ? Of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 13:22

Hoi allemaal,
aangezien het me nog steeds niet helemaal duidelijk is hoe Kalife zijn kleurtje nou precies heet, open ik hier maar eens een topic. Een medebokker, Femke_Tweety haar paard, lijkt er qua kleur erg veel op en ook zij vroeg zich hetzelfde af. Eerst dachten we beiden dat het valkjes zijn, maar met al die witte dekharen en de witte haren in de manen lijkt er toch nog iets extra's bij te zitten. Wat bokkers hadden in een itp topic geopperd dat het misschien wel rabicano is, maar dan heel minimaal, aangezien er verder niet echt witte haren door de rest van de vacht heenzitten. De zwarte sokken zijn bij Kalife niet pikzwart maar meer grijzig en hij heeft vrij lichtbruine ogen. Hij heeft geen hele donkere aalstreep, het lijkt me dat het eerder wat countershading is. Zijn huid is wel vrij licht van kleur, niet zo zwart als onze andere paarden. Hieronder wat beeldmateriaal:

Afbeelding

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 6549_n.jpg

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2527_n.jpg

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8713_n.jpg

Femke_Tweety zou hieronder wat linkjes naar foto's van haar paard plaatsen :j

Wij hebben nog een ander valkje staan trouwens, die veel donkerder is. Ik ging er altijd van uit dat hij valk is, hoewel hij dus wel een veel duidelijkere aalstreep heeft, ook veel meer donkerdere haren op zijn hoofd en flink shoulderbarring. Wat denken jullie?

Afbeelding

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5241_n.jpg

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 6149_n.jpg

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8003_n.jpg

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:22

Voorzover ik het weet is dat een valk.
Maar anderen hier hebben er vast meer verstand van.
Mijn valk is wat bruiner. Deze is wel heel mooi goudkleurig.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:55

Llevado heeft het veel minder, maar die heeft ook wit in zijn manen hoor, vooral bij de aanzet. Op deze foto zie je de witte strepen die er door lopen een beetje:

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:45

Hierbij de foto's van mijn Tweety (officieel Lancelot)

Afbeelding
Met showtuig

Afbeelding
Staart met witte haren en stukje aalstreep.

Afbeelding
Totaalplaatje

Afbeelding
Manen met wit

Afbeelding
Wintervacht, met stukje waar zomervacht zichtbaar is. (ander paard had gehapt, en wintervacht haren meegenomen...;) )

Tweety is qua kleur een toverballetje, hij is in zijn wintervacht totaal anders dan in zijn zomervacht.

Paar interessante feitjes voor kleurenkenners:

Extremiteiten (benen, oortippen etc.) zijn in zn zomervachtje niet zwart, maar chocoladebruin
Hij heeft een aalstreep, de ene keer duidelijker dan de andere keer. soms heel donker en echt opvallend, soms maar net aan zichtbaar.
In zn zomervacht heeft hij soms wat lichte "zebratekeningen" net boven de voorknie
Tweety kan enorm glimmen, echt metaal goudachtig in de zon
Hij heeft wat witte haren in zn staart, en ook bij zn manen aan beide zijden.
Hij heeft wat littekens. Daar komen geen witte haren op, maar extra donkere, tegen zwart aan.
Hoe ouder zn vacht, hoe lichter. (Net in zn zomervacht is hij op zn donkerst) Winterharen die er af komen bij de voorjaarsrui zijn haast wit.

Ik denk op dit moment zelf eigenlijk dat hij zowel een Cr gen heeft (valk) met daarnaast misschien een Dun gen (wildkleur)

Maar zeker weten doe ik het niet, en ik ben echt enorm benieuwd. Wie weet t wel??

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: [KG] Valk + ? Of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:01

Ik denk eigenlijk ook wildkleur valk is, beide dieren.

Weten jullie wat van de ouders van deze paarden? Voor een valk moeten namelijk 1 van de ouders (minimaal) ook een verdunning hebben, dus palomino, valk of smokey black.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:53

Nee, weet ik helaas niets van. In het paspoort van Tweety staat Lusitano, en dat is hij waarschijnlijk ook wel.

Hij heeft een brandmerk, maar dat zegt bij Lusiatono's / cruzados niet zo veel.

Bij Lusitano's komen wel relatief veel Cr verdunde paarden voor. (incl. cremelo en perlino)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:52

Afbeelding

Kan weinig van 'wildkleur', Dun, zien op deze foto. Heeft hij ook zebra strepen op zijn benen?

De aanwezigheid van een aalstreep wil niet zeggen dat hij dun is, het kan ook gewoon een contrast streep zijn.
Hij lijkt idd valk en hij is zowiezo Rabicano.

Wat betreft zijn minder zwarte aftekeningen op zijn benen ... het zou kunnen dat hij niet de 'normale' bruin is (als basis kleur) maar eerder 'wild-bay' ... dit is een 'oer', zg wild-type bruin waar de zwarte aftekening veel minder luid zijn (eerder bescheiden/zacht tot uiting komen). Wordt ook door Agouti veroorzaakt maar dan het A+ type.
Voorbeelden van 'gewone' wild-bays:
http://www.foresthorse.com/colorfiles/bayjack4.jpg
http://www.ylranch.com/sales/Buckshot/YL_Buckshot_2.jpg ... valk wild-bay met rabicano ... trekt veel op die van jou.
http://i279.photobucket.com/albums/k...or/WildBay.jpg

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 22:41

Bedankt voor alle reacties!

Ook ik ken niet de ouderdieren van beide van onze paarden. Bij berbers komen wel verdunningen voor, wildkleur geloof ik ook, maar ik denk niet dat die van ons (sowieso Kalife, de lichter gekleurde niet) Dun zijn.
Kalife heeft ook amper een aalstreep en geen zebrastrepen of shoulderbarring, daarom had ik voor hem Dun eigenlijk al uitgesloten. Onze andere, die donkerdere valk weet ik het niet.. Iemand daar nog een idee over?

Knappe Llevado! Hij heeft wel idd een stuk minder witte haren door zijn manen als Kalife, maar toch wel een stel :j

Tweety heeft ook wat minder wit erdoorheen, maar wel weer die lichter gekleurde benen.. Ook op wild bay dan? Want hij heeft toch ook niet echt een aalstreep en zebrastrepen?

Peterina ik heb gelijk even gegoogled nav jouw bericht en inderdaad, wat ik tegenkwam lijkt allemaal wel erg veel op op Kalife's kleurtje :j die wild bay buckskin rabicano is bijna precies hetzelfde qua kleur. Bedankt, heel nuttig geweest voor mij! Heb je misschien ook een idee over ons andere paardje, die onderin de beginpost staat?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:28

Afbeelding

Deze heeft (te zien op de foto) wel wat kenmerken van dun: de aalstreep, de cob-webbing, de schouder 'patch', de gelijnde oren en tippen daarvan ... maar ik zie geen zebra strepen. Dit laatste 'hoeft' niet aanwezig te zijn, en waarschijnlijk dekken zijn hoge zwarte benen de strepen.

Ik twijfel of hij valk is, denk eerder een gouden dun (wildkleur bruin). Als hij valk + dun was dan zou hij in principe veel vale (bleker) van kleur zijn, en dat is hij zeker niet!

Op eerste zicht zou ik zeggen: Golden Dun (wildkleur bruin ... maar vind het engels benaming veel leuke ;) ).

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 14:28

Dank je wel voor je antwoord Peterina, wat leuk, waarschijnlijk dus toch wildkleur! Ik heb in het begin erg over hem getwijfeld en dacht uiteindelijk dat hij toch valk was, maar het klopt inderdaad wel dat hij die shoulder 'patch'/barring heeft, cobwebbing, oortjes inderdaad ook.. Hij heeft ook wel wat witte dekharen. Zebrastrepen niet echt, hier op deze foto van afgelopen winter zie je wel iets zwarts nog boven z'n sokken:
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9160_n.jpg

En hier is de shoulder patch nog duidelijker:
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0076_n.jpg

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 14:34

een vriendin van mij heeft een roodbruine PRE met een grijze stress in z'n manen,zebrastrepen op de benen & een aalstreep,behoord hij dan ook tot de valk of niet?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 14:39

Quebelle schreef:
een vriendin van mij heeft een roodbruine PRE met een grijze stress in z'n manen,zebrastrepen op de benen & een aalstreep,behoord hij dan ook tot de valk of niet?

Zonder foto ... geen valk maar een dun (wildkleur).

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 14:42

Peterina schreef:
Quebelle schreef:

Zonder foto ... geen valk maar een dun (wildkleur).

Alleen een van z'n manen,benen kan ik vanmiddag tonen.
Afbeelding

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 15:07

Hmm zou zeggen bruin qua kleur, zo'n donkere valk/dun heb ik nog nooit gezien, maar ik ben dan ook niet de expert en had zelf ook hulp nodig :')
Benieuwd naar de foto van z'n benen.. Zie op deze foto ook niet echt duidelijk een aalstreep trouwens, misschien heb je daar ook nog duidelijkere foto van? Mijn zweetvos heeft ook iets wat op een aalstreep lijkt maar waarschijnlijk is dit countershading bij hem.

Peterina, zie dat je palomino expert bent, heb eigenlijk nog twee vraagjes voor je dan :o Dit is nog een van onze kleintjes, hij heeft een wat donkerder hoofd en zwart/grijze haren op zijn onderbenen, vooral rond zijn knieeen en spronggewrichten. Komt dit wel vaker voor bij palomino's? Ook heeft hij heel veel witte haren verspreid door zijn vacht zitten, wordt dit nog ergens anders door veroorzaakt of kan dit ook palomino-eigen zijn? Ook hij heeft een metallic glans in de zon.

Afbeelding

http://farm6.static.flickr.com/5140/551 ... 8dd4_z.jpg

Hoofd:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3337_n.jpg

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 1938_n.jpg

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:31

Zijn de foto's gemaakt einde winter seizoen?
Want dan zou ik zeggen dat je met seizoens verharing zit ... veel palomino's worden 'swinters bleker en het duurt even tot deze witte haren volledig uit de vacht zijn en het zomer kleur er helemaal in zit. Dit is eigen aan 'seizoens' palomino.
Een andere factor zou kunnen zijn dat hij schimmel wordt ... maar dan MOET een van zijn ouders ook schimmel zijn. Je kan hierop DNA testen, mocht de kans bestaan en je zekerheid wilt.
En dan is er nog het zg 'stekelharigheid' dat toehoort aan het Sabino gen. Heeft hij wit op zijn onderbuik (enkele duidelijke witte haartjes of een roze huid vlek)? Met Sabino kan je een verspreiding van witte haartjes door de vacht krijgen.
De donkere haren ... kan er geen zien ... kunnen veroorzaakt worden door het sooty gen en dan kan je op verschillende plaatsen op het lichaam 'plekken' krijgen waar het toont ... bijv. in de manen, een plek op de knie enz.

Mag ik zeggen dat ik hem EN zijn glans schitterend vind! <3

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:31

ik dacht datie een aalstreep heeft,kan zijn datk me vergist heb.Hij heet in ieder geval zebrastrepen op de benen.Kga morgen eens kijken.

Ik heb een vosse BWP'er met op z'n linkerflank een 'afgebakend' stuk dat duidelijk lichter is.
Hij heeft het niet aan de andere kant.Hij heeft hier en daar witte plukjes en Bend or spots.
Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:38

Ik zie in de eerste een valk, dat er witte haren door de manen en staart zitten komt vaker voor.

Tweede zou, zoals Peterina zei, heel goed dun kunnen zijn. Wat foto's van dun markings en duidelijke aalstrepen (en aan de streep zelf kun je niet altijd zien of het een dun factor is of countershading) vind je op deze site

http://www.grullablue.com/colors/dun_fa ... rkings.htm

De foto's van het tweede paard zijn niet heel duidelijk, maar misschien kan bovenstaande link je wel verder helpen.
En als je het echt zeker wilt weten, kun je altijd nog laten testen....

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:49

Wat vinden jullie van Tweety?

Daar ben ik toch wel echt benieuwd naar!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 09:18

Peterina deze foto's zijn de laatste maand gemaakt behalve 1, die van de winter was, waar je hem van voren ziet. Hier ontwikkelen ze wel veel minder wintervacht dan in Europa want op z'n koudst is het een graad of 10, maar hij is alsnog wel veel haar kwijtgeraakt de laatste maand, nu de temperaturen weer steeds tussen de 18 en 30 graden liggen :) we hebben hem sinds eind afgelopen zomer, heb niet echt het idee dat hij witter is geworden dan toen, maar het is natuurlijk nog niet zo heel lang ook.. Ook zijn ouders kennen we niet, wie weet laat ik ze ooit allemaal nog wel een keer testen, gewoon om zeker te zijn.. Maar het is al leuk om er een beetje over te brainstormen en zo weer wat bij te leren ook :) zoals dat wild bay, daar had ik nog nooit van gehoord. Bedankt voor al je tips dus iig!! Ik zal nog even goed onder zijn buik gaan kijken voor witte haren, en bedankt, ik vind hem ook prachtig! Hij is niet zo groot maar een heel lief knuffeltje haha.

Quebelle ben benieuwd, en die lichtere plek bedoel je net achter je dekje?

Cassidy dank je, interessante site ja! Ik denk dat het tweede paard dan toch dun is, zal nog even goed kijken naar zijn oren straks.. Hier nog een foto van afgelopen winter, waar zijn benen wat duidelijker zijn:
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3829_n.jpg
Misschien laten we ze ooit nog wel testen!

Femke ik ben natuurlijk niet de expert, maar met alle informatie die hier voorbij is gekomen, zou ik zeggen dat Tweedles ook valk op 'wild bay' is, wat die lichtere benen dan zou verklaren.. De witte haren in manen en staart weet ik niet of dat nog door iets specifieks wordt veroorzaakt of dat ze ook 'gewoon' frosting kunnen zijn, hij heeft het wel wat minder extreem dan Kalife bvb. Heb nog even je pb teruggezocht met die link naar andere foto's ook, en wat voor kleur dan ook, het is een knapperd <3

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:25

Ja,inderdaad echter het dekje.Dat is een foto in z'n wintervacht,maak vanmiddag een in z'n zomervacht.

Rubya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:53

Ook ik ga voor wildkleur bruin :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:00

Femke_Tweety schreef:
Wat vinden jullie van Tweety?

Daar ben ik toch wel echt benieuwd naar!

Te zien aan zijn staart aanzet: Rabicano.
Ik zie niet direct Dun op de foto's (maar wintervachten verstoppen veel) en mijn eerste indruk was Valk bij het aanzien van de foto's.
Wat de basis kleur betreft ... 'gewoon' bruin ... met natuurlijk creme en rabicano.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 14:08

Had ik het toch nog weer fout wat Tweety betreft :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:44

Wild bay is vertaald volgens mij wildkleur bruin. (bruin, met dun dus.) valk daarover heen is Cr, dus bruin Cr dun

Wat ik de laatste tijd dacht dus. Genetisch is dat nl t zelfde als valk met wildkleur...
Namelijk bruin, met cr verdunning wordt valk, met dun...

Tweedles is dus waarschijnlijk "gewoon" valk, met rabicano? Ik moet even opzoeken wat dat is, rabicano ken ik niet.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 19:52

Nee wild bay is dan weer een wild type bruin, niet wildkleur als in 'Dun' bruin.. Als ik t goed begrepen heb.. Dat veroorzaakt dan de lichtere benen. Hier staat het ook ergens tussen: http://www.whitehorseproductions.com/ecg_basics2.html
Rabicano staat ook ergens op die website uitgelegd..