Wat is een fokmerrie waard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jurenka

Wat is een fokmerrie waard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 19:24

Hee,,

Mijn vriendin wilt een fok merrie van 5 of 6 jaar kopen,
Wat is zo'n pony waard ?

Volgens mij had die pony geen stamboom en was een e pony.

Ze vroeg het aan mij maar ik had geen iedee.....

olivia

Re: Wat is een fokmerrie waard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:25

En dit is een fokmerrie ? Eerder een merrie die kan vermeerderen..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:27

Niet veel want geen papieren he en paardenmarkt ligt op zijn gat.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:27

een merrie zonder papier is geen fokmerrie...

Jurenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 19:34

Ja ik weet het ook niet ,
Dit hoorde ik van haar ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:36

Waarom is het dan een fokmerrie?
Omdat ze niet gereden is neem ik aan?

Een e-pony merrie zonder papier, die niet gereden is, daar zou ik hoogstens 750 euro voor geven.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:37

Elke merrie is in principe een 'fokmerrie' omdat elke merrie een veulen kan krijgen als je er een hengst bij zet!
Maar een merrie zonder papieren en stamboom moet je NIET gebruiken om mee te fokken.
Wat de merrie waard is hangt af van leeftijd, gezondheid, karakter, niveau van africhting, prestaties, exterieur.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 27-04-11 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:38

Een pony zonder papier is nooit een goede fokmerrie (of hengst) Erg leuk voor de recreatie, misschien sport, maar meer niet :n Zelfs niet om "voor het leuk" mee te fokken, want je komt niet van de nafok af, tenzij je een slager een goede eigenaar vind ;) voor wat jij omschrijft zou ik 600-800 euro geven, afhankelijk van de sportpotentie van het dier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:47

Je bedoeld dat elke merrie een potentiele moeder is, dat wil niet zeggen dat ze een goede moeder is.

Imo heeft een fokmerrie minimaal een intressant papier, aansprekend exterieur zonder afwijkingen en op één of andere manier een pluspunt waardoor je er veulens uit wilt fokken; bijvoorbeeld ster of keur, sportpredikaat of ze heeft al een aantal bovengemiddelde veulens gehad.
Heeft ze dat laatste niet dan is het 'gewoon' een leuk sportpaard wat evt. nog een fokmerrie kan worden.

Dat ze te koop staat als fokmerrie zal zijn doordat ze niet gereden is of een blessure heeft waardoor ze niet meer gereden kan worden maar dat maakt haar niet per definitie een goede fokmerrie.
Het moet wel een heel bijzondere pony zijn wil het zonder papieren een goede fokmerrie zijn.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:51

anneliesdj schreef:
Je bedoeld dat elke merrie een potentiele moeder is, dat wil niet zeggen dat ze een goede moeder is.

Imo heeft een fokmerrie minimaal een intressant papier, aansprekend exterieur zonder afwijkingen en op één of andere manier een pluspunt waardoor je er veulens uit wilt fokken; bijvoorbeeld ster of keur, sportpredikaat of ze heeft al een aantal bovengemiddelde veulens gehad.
Heeft ze dat laatste niet dan is het 'gewoon' een leuk sportpaard wat evt. nog een fokmerrie kan worden.

Dat ze te koop staat als fokmerrie zal zijn doordat ze niet gereden is of een blessure heeft waardoor ze niet meer gereden kan worden maar dat maakt haar niet per definitie een goede fokmerrie.
Het moet wel een heel bijzondere pony zijn wil het zonder papieren een goede fokmerrie zijn.

Buiten de genoemde zaken als exterieur zijn kleurtjes tegenwoordig ook steeds belangrijker, dus een papierloze merrie MET EEN GOEDE BOUW en een interessante kleur (cremello, perlino, palomino etc. bedoel ik dan, en niet de relatief veelvoorkomende patronen als sabino), zou misschien nog een keer een veulentje kunnen geven, maar zelfs dan is de kans dat je je kosten terug kan verdienen 0,0 en de kans dat je het veulen aan de straatstenen niet kwijt kan altijd aanwezig omdat het geen papier heeft. (of half papier met een goed vaderdier).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 23:09

Ja klopt maar een intressant kleurtje maakt het niet direkt een intressante fokmerrie, hoewel het wel zo is dat die kleurtjes vrij weinig voorkomen binnen de stamboeken en je dus al sneller bij een papierloze merrie uitkomt als je zoiets wilt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:34

Waarom weer fokken? er zijn zat veulens te koop.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:48

Dit is inderdaad geen fokmerrie te noemen. Als het zo in de advertentie staat, dan zou ik zeggen dat het om een paard gaat dat juist niet meer bereden kan worden...

Een echte fokmerrie heeft een goede afstamming en de nodige predikaten. Een oudere merrie waar nog nooit op gereden is (want anders zou het een recreatiepaard zijn), zonder papieren en helemaal gezond?? die kom je maar heeeeeel weinig tegen..