[H] Hengstenadvies (dressuur)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elke86

[H] Hengstenadvies (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 09:17

Eerst even een kleine uitleg waarom erover nagedacht wordt om deze merrie te laten dekken. Sinds vorig jaar augustus staat Montana mank en na vele veearts bezoeken en 2 opnames in de kliniek (De Morette & De Bosdreef) is het nog steeds niet duidelijk waar de kreupelheid vandaan komt. 5.5 maand geleden heeft ze een infuus gekregen met Tildren en vanaf dan moest ze terug 6 maand op rust (met de eerste 4 maand enkel stappen aan de hand en niet los in de weide/paddock). Half mei moeten we terug op controle en indien er geen verbetering te zien is, staan goede veeartsen voor een raadsel.
Op de foto is Montana perfect in orde, enkel op de scintigrafie zijn diverse ontstekingen over haar ganse lichaam te zien die om onbekende reden daar zitten. Er is mij door de veeartsen verteld dat het niets erfelijk is en dat dracht haar lichamelijk niet zou storen (al zal hierover nog steeds goed nagedacht worden in samenspraak met de klinieken).

Ik wil al dadelijk even benadrukken dat dit topic geopend wordt met de bedoeling om goede meningen te krijgen ivm hengstenkeuzes en de beperkingen van mijn merrie haar bouw. Tips over haar kreupelheid zijn hier niet op zijn plaats, daarvoor ben ik in samenspraak met zeer goede veeartsen. Alsook andere tips ivm fokken zijn uiteraard zeer welkom. Alsook de financiele kant van fokken is al onder de loop genomen.

Wat zijn de aandachtspunten bij Montana:
- Schofthoogte: ze is 1.51m, maar zelf ben ik niet van de grootste dus starte met haar niet onverdienstelijk tussen de paarden.
- Ze mist lengte in haar rug + hals

Naar waar ben ik op zoek:
- Een dressuurgefokte hengst die enig maat en langgelijndheid geeft (nogmaals ik hoef geen paard te fokken van bij wijze van spreken 1.70m) en welke een goede galop doorvererft.

Montana: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=402356
(vader is een Engelse Volbloed)
Afbeelding
Afbeelding
http://www3.picturepush.com/photo/a/554 ... 540021.bmp
(standfoto’s kunnen gemaakt worden)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 02-05-11 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd + max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:43

Als je daar dan toch echt een veulen van wil, zou ik er een leuke NRPS hengst opzetten. Grote kans dat het een E-pony blijft, ook al zet je er een grote hengst op. Ik zou dus kiezen voor een knappe ponyhengst.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 09:56

Er staat zeker nog niets vast, daarvoor wil ik eerst diverse meningen en advies horen. Ik sta open voor zowel positieve als negatief advies.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:35

Elke86 schreef:
Er staat zeker nog niets vast, daarvoor wil ik eerst diverse meningen en advies horen. Ik sta open voor zowel positieve als negatief advies.

Oh oke, dan zou ik als advies geven om er helemaal niet mee te fokken. :)
Geen vol papier, vader onbekend, moederlijn niet indrukwekkend. Klein gebleven, 1,51 m.
Geen predikaten, geen sportprestaties. Exterieurmatig ook behoorlijke beperkingen, mist idd lengte maar ook houding en front.

Nee ik zou het persoonlijk echt zonde van mijn geld vinden om hier mee te fokken.
En zoals ik net al zei, als je het dan toch perse wil, doe dan een leuke ponyhengst.

Lante

Re: Hengstenadvies (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:19

Ik sluit me 100% aan bij het advies van Suzanne om exact dezelfde redenen. Ik denk dat je beter dat geld wat je wilde gebruiken om te fokken uit kunt trekken om gewoon een veulen erbij te kopen. Een stuk goedkoper en je weet al iets beter wat je kunt verwachten van het veulen, simpelweg omdat het er al is.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:23

Als ik besluit niet te dekken met haar dan zal ik ook geen veulen kopen. Mijn keuze gaat niet tussen een veulen van eigen merrie of een veulen aankopen, dat staat alvast vast. Ik wil namelijk geen veulen van een andere merrie. Maar toch bedankt voor je reactie.

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:34

hoi,

WIl je het veulentje zelf houden? Is het doel een opvolger te hebben die bloedverwante is van je eigen merrie of om later te verkopen?
Als het doel het 1 e is zou ik zoals al eerder is gezegd bij het NRPS kijken. Is het doel het 2 e dan zou ik het gewoon niet doen om alle redenen die hierboven al zijn genoemd.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:35

weet je toevallig ook wie de vader is?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:46

Wat ik me afvraag, de artsen zeggen dat de kreupelheid van je merrie niet erfelijk is, maar hoe kunnen ze je dat garanderen terwijl ze niet weten waar de kreupelheid vandaan komt?

Verder nog een punt om over na te denken: een dracht is een zware belasting voor de benen van de merrie. Ik vraag me altijd af in hoeverre het eerlijk is naar de merrie toe om haar op te zadelen met zoveel extra gewicht.

Mocht je toch besluiten om te dekken dan zou ik inderdaad bij het NRPS gaan kijken en proberen om een E pony te fokken ipv een klein paard.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:50

fjordnina schreef:
Wat ik me afvraag, de artsen zeggen dat de kreupelheid van je merrie niet erfelijk is, maar hoe kunnen ze je dat garanderen terwijl ze niet weten waar de kreupelheid vandaan komt?

Dat was ook 1 van de eerste vragen die bij mij naar boven kwam maar goed het ging om hengstekeuze. Aangezien je alleen een veulen uit deze merrie wil zou ik ook voor een NRPS hengst gaan. Al zou ik haar zelf persoonlijk niet laten dekken. Reden hiervoor zijn al eerder genoemd.

Silvesters

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:43

Lante schreef:
Ik sluit me 100% aan bij het advies van Suzanne om exact dezelfde redenen. Ik denk dat je beter dat geld wat je wilde gebruiken om te fokken uit kunt trekken om gewoon een veulen erbij te kopen. Een stuk goedkoper en je weet al iets beter wat je kunt verwachten van het veulen, simpelweg omdat het er al is.

Ook ik kan me helemaal vinden, gewoon niet doen!!!!!, zonde van het geld en inspanningen

DendroFleur

Re: [H] Hengstenadvies (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:53

Ik zie niet in waarom je niet zou dekken met je eigen merrie alleen omdat ze geen volledig papier heeft. Het kost geld en misschien is het goedkoper en beter om een veulen te kopen. Maar uit je eigen merrie is toch speciaal, zeker als je het paard als opvolger kunt aan houden. Ik zou niet voor de verkoop gaan dekken, dat levert inderdaad niets op. Maar daar gaat het hier niet om.
Wel is het inderdaad van belang dat de dracht geen extra bealsting is van haar blessure. Maar daar kan de dierenarts meer over zeggen.

Ik zou inderdaad zelf bij het NRPS gaan kijken. Dat type past meer bij je paard dan een KWPN. Deze worden vaak groter gefokt en dan krijg je een mengelmoes van beide. Daarbij zijn er bij het NRPS ook KWPN-gefokte paarden te vinden die niet te grof zijn en zouden passen.

Als je in bent voor een aparte kleur dan zou de hengst in mijn onderschrift ook goed kunnen.