Castreren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morfeo

Castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 09:13

Ja..ik zit erg in dubio...castreren of hengst houden?

Ik heb een 5-jarige PRE hengst.
In principe hartstikke braaf, maar je moet hem wel laten zien wie de baas is.
Hij loopt dubbel en dwars over mij heen af en toe.
Vooral op de momenten dat ik hem meeneem naar een ''nieuwe'' plek is er geen houden aan.
Is hij eenmaal gewend, dan denk ik nou dit gaat prima..maar op momenten zoals nu slaan de twijfels weer toe.

Omdat het prachtig weer is gaan alle paarden zoveel mogelijk op het land.
Als ik wil gaan rijden in de bak en hij ziet ze blijft hij rennen, gillen en druk doen.
Hij heeft ontzettend last van zijn hormonen, is het dan ook wel eerlijk om hem hengst te houden?
Zakt de waarde veel als ik hem castreer?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:41

Staat hij ook op het land?

Want als de andere paarden op het land staan en hij niet omdat hij hengst is, dan zullen het niet de hormonen zijn maar gewoon het feit dat hij bij de groep weg is en dat vindt elk paard afschuwelijk, ongeacht het geslacht. Als dat het geval is zou ik hem een eigen, goed afgezet stukje in de buurt geven op het land, wanneer niet mogelijk castreren want dan is hij beter af lekker tussen de rest.
Staat hij al wel op het land er vlak bij en jij moet hem meenemen van ze weg naar de bak, dan kan het dezelfde oorzaak zijn en moet hij leren voor dat eventjes op jouw te concentreren en vertrouwen dat hij weer terug gaat.

Staat hij buiten en is het maar een paar meter naar de bak en is het gewoon een en al geklier en gebrul en je kunt het niet makkelijk handhaven dan zou ik hem voor je eigen bestwil ook castreren. Zoveel in waarde minderen ze niet er zijn hier in Nederland zoveel mensen die geen hengst kunnen houden en een ruin willen.
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 27-04-11 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Re: Castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:43

De waarde zakt niet echt, er is best veel vraag naar PRE ruinen, tenminste ik krijg er heeeel veel aanvragen voor en ze zijn er niet veel. Als hij nu al zo over je heen loopt en hij momenteel niet echt een heerlijk leventje kan leiden door zijn hormonen die hem duidelijk in de weg zitten, dan zeg ik, lekker castreren en hem een leven geven met andere paarden.

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:02

Het is inderdaad maar een paar meter naar de bak en hij komt gewoon al op het land.

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:04

Goh wat herkenbaar, ik zat precies in hetzelfde schuitje. Alleen in heb een Lipizzaner, ook bijna 5 jaar. Ik wilde hem eigenlijk hoe dan ook hengst laten, want dat was mijn droom. Maar op een gegeven moment moest ik eerlijk zijn en zag ik dat hij veel last had van zijn hormonen.
Ik heb ervoor gekozen om hem te laten castreren omdat ik hem een leven wil geven dat hij lekker RUSTIG buiten kan staan en het liefst met andere paarden. Hij stond wel al buiten, alleen zonder contact met anderen en was erg onrustig.
De castratie is nu 4 weken geleden, en brult al veel minder. Dus op het moment kan ik het je alleen maar aanraden om hem wel te laten castreren. Voor jezelf maar ook voor hem.

Succes, ik weet hoe moeilijk de beslissing is. Luister naar je paard en naar jezelf, dan kom je er wel uit.

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:06

Bedankt mexx, ik heb ook altijd heel hard geroepen dat hij nooit gecastreerd gaat worden.
Waar ik ook een beetje bang voor ben, is dat ik de hele andere kant terug krijg.
Een ontzettend sloom paard dus.

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:10

Ik denk dat je daar niet echt bang voor hoeft te zijn, de scherpe kantjes gaan eraf. Dus het erg gefixeerd zijn op andere paarden bijvoorbeeld. En ik denk dat dat precies is wat je wilt.... Het karakter maakt je paard, niet de hormonen.
Ik was daar ook heel bang voor, mijn paard is er qua karakter 'nog' niet op achteruit gegaan ;)

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:12

Hoeveel was jij kwijt voor de castratie als ik vragen mag?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:24

Ik zou niet eens met 'De waarde' bezig zijn, tenzij je hem hebt voor verkoop na training;) maar als het een paard puur voor je zelf is en je het idee hebt dat een hengst teveel is dan moet je hem gewoon ruinen. Sommige hengsten zijn veel meer hengst dan anderen en hij zit natuurlijk ook wel net in de lekkere leeftijd om flink de pubertijd in te gaan en dat kan wel even duren..
Maar een hengst blijft wel altijd oplettend, als je geen mogelijkheid hebt voor hem om buiten te staan of contact met anderen te hebben zou ik ruinen :j

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:08

Ik heb mijn 3jarige nu 4 weken geleden ook laten castreren na een machtsstrijd van bijna 2 jaar. Hij is nu de laatste dagen echt liever en minder fel. Bevalt me wel zo. Ik vroeg me alleen af of dat zijn manen na de castratie minder dik en lang gaan worden of is dat niet altijd?

kikkertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:16

Mijn instuctrice had ook een PRE maar die heeft ze ook moeten laten castereren, ik zou het nu doen voordat je er helemaal geen baas meer over kan ofzoiets.
En die PRE was nog altijd super gaaf en heel mooi gebouwd omdat hij ook lang hengst was gebleven... :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:51

Als je je paard en jezelf een beter leven kunt bieden na een castratie dan zal ik er altijd voor gaan. Waarom niet? Je paard blijft gewoon je paard, zoals hier ook al eerder geschreven. Alleen de fixatie die hij nu heeft met andere paarden zal minder worden. Nu hij 5 jaar is zou je hem straks ook nog kunnen inscharen. Als je een hengst jaren apart houdt dan is dat een stuk moeilijker..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:41

Ja, als je nu twijfelt gaat het waarschijnlijk door je eigen houding niet beter worden. Dan is castreren de beste optie om erger te voorkomen. En als ie zelf zo'n last heeft van de hormonen, dan is dat voor hem wellicht ook een opluchting.

Bianc93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:00

Had gelezen dat er bepaalde medicamenten zijn (net als 'de pil' ;) ) maar dan voor paarden. Misschien eerst overleggen met de paardenarts?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:19

Bianc93 schreef:
Had gelezen dat er bepaalde medicamenten zijn (net als 'de pil' ;) ) maar dan voor paarden. Misschien eerst overleggen met de paardenarts?
Volgens mij werkt dat alleen tegen de vruchtbaarheid, niet tegen het gedrag.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:31

Ik zou zeggen als je er niet mee gaat dekken dan castereren....

ik heb een ruin van 8 was ook hengst en zat net als jou...die heb ik laten helpen en hij is zeker NIET sloom geworden.
maar kan wel lekker op het land en tussen alle andere paarden rijden ideaaal
ik heb ook nog een hengst deze is wel voor de dek, die is ook lastig maar ik heb een doel met dit paard dus hij blijft hengst.
ik zou zeggen hou je doel voor ogen,waarom heb je hem aangeschaft,voor de dek of voor je plezier in rijden enzzz.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:37

Castreren, dan is hij veel gelukkiger af :) Hoeft hij ook niet altijd alleen op een landje..
Ps, even offtopic, maar nu ben ik wel heeeuul benieuwd wat voor lekkerding je daar hebt dan, een 5 jarige pre hengst.. :3

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:04

Ik denk dat je moet gaan kijken naar dat het JOUW paard is. en je hem hopelijk hebt gekozen om hem te houden voor jullie leven. het je lots maatje is en je grote liefde. dan doe je alles wat in je macht licht om hem gelukkig te maken en jullie samen goed kunnen communiceren. blijkbaar is hij te veel mans voor jouw ik krijg dan 2 opties in mijn hoofd. 1 : ga naar iemand toe die hem correct opvoed en jouw leerd hoe. (zonder hem te breken ofzo)
of 2: castereer hem maar dan houd je toch jullie dominatie kwestie. al heeft hij naar een aantal maand wel meer rust in zijn hoofd ivm omgeving. wat is dan het beste? dat voel jij aan maar dit is voor jouw en je paard niet leuk als je een gevechts kwestie krijgt met je paard en zijn testeron. Een hengst houden is een geval appart en de een kan het wel en de ander niet. ik ben er wel van overtuigd dat als je er 100% achter staat en hem echt hengst wilt houden je een grote weg moet afleggen om jezelf om te schakelen tot een totaal ander persoon voor zijn best wil.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:33

Castreren; als hij al over je heen loopt had je het eigenlijk al eerder moeten laten doen. Wij hebben 2 hengsten staan en die zullen het echt nooit in hun hoofd halen om over ons heen te lopen omdat ze dan vreselijk op hun donder krijgen! Hengsten zijn fantastische dieren om mee om te gaan;
als je weet hoe het moet,
als ze niet teveel last van de hormonen hebben,
niet dominant zijn, goed opgevoed zijn,
als je ze op de juiste manier kan houden,
als je ze zo nu en dan kan laten dekken maar dan alleen als ze goedgekeurd zijn en iets toevoegen aan het ras,
een niet goed opgevoede hengst is veel minder waard dan een ruin
"good stallions make great geldings" is een waarheid als een koe.

Onze hengsten dekken allebei ( via KI), staan 100% in de hand en weten precies wat er wel en niet mag. Dat is een stukje opvoeding wat ze al heel jong van ons hebben gekregen maar waar we nog dagelijks mee bezig zijn. Een hengst zal iedere dag, heel subtiel, weer even kijken 'hoe ver" hij kan gaan en als je dat maar iets toelaat zal het dier na verloop van tijd onhandelbaar kunnen worden. Hengsten zijn, met de verkeerde opvoeding, potentiele moordmachines.
Daarbij is het niet eerlijk tegenover het dier om dagelijke andere paarden te zien en te ruiken ( waaronder merries, neem ik aan) waar hij niets mee mag :o !
Doe je zelf en je paard een plezier en laat hem castreren; dan heb je straks een fijn rijpaard waar je altijd overal mee heen kan en die met de rest op het land kan.

Anders loop je kans op een gestresste bom hormonen die vroeg of laat zal ontploffen, met alle gevolgen.
Een hengst opvoeden en onder apel houden is iets heel anders dan een ruin of merrie en daarbij moet je gewoon heel sterk in je schoenen staan, soms fysiek op moeten treden en je er bij neer moeten leggen dat sommige dingen ( bijv. met een groep naar buiten) niet of minder makkelijk kunnen.
Mocht hij goedgekeurd worden dan levert dat hoofdzakelijk veel werk op en kosten( als je al merries krijgt!), en loop je daarmee ook weer het risico dat als je dat op de verkeerde manier aanpakt, dat je daar weer andere problemen mee kan krijgen; onze hengsten dekken altijd op een dekstation, op de bok, onder leiding van de eigenaar van het station. Wij houden ze nooit vast, ze weten dus dat "het" alleen mag als ze daar zijn!

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:18

Amen !! _/-\o_

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:20

Gewoon lekker laten castreren als je er niet mee fokt ;)

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:04

heej

net als wat al eerder vermeld wordt een PRE zijn graag gezochte paarden en zakken dan niet echt in waarde. Ik heb 10 dagen geleden mijn friese hengst laten ruinen. Hij was net zo bezig als die van jou.
Reden waarom ik hem gecastreerd heb is omdat ik hem graag het land op wou hebben zodat hij kon groeien maar ook omdat ik hem niet de vrijheid wil afnemen van lekker op het land staan en daar te kunnen spelen en lekker grazen. Hij is nu nog wel een mannetje en dat vind ik niet erg maa rhij is wel beter handelbaar.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:39

mexx1 schreef:
Goh wat herkenbaar, ik zat precies in hetzelfde schuitje. Alleen in heb een Lipizzaner, ook bijna 5 jaar. Ik wilde hem eigenlijk hoe dan ook hengst laten, want dat was mijn droom. Maar op een gegeven moment moest ik eerlijk zijn en zag ik dat hij veel last had van zijn hormonen.
Ik heb ervoor gekozen om hem te laten castreren omdat ik hem een leven wil geven dat hij lekker RUSTIG buiten kan staan en het liefst met andere paarden. Hij stond wel al buiten, alleen zonder contact met anderen en was erg onrustig.
De castratie is nu 4 weken geleden, en brult al veel minder. Dus op het moment kan ik het je alleen maar aanraden om hem wel te laten castreren. Voor jezelf maar ook voor hem.

Succes, ik weet hoe moeilijk de beslissing is. Luister naar je paard en naar jezelf, dan kom je er wel uit.

Hier eigenlijk precies hetzelfde verhaal, alleen is de castratie van die van mij al 3-4 jaar geleden.
Zat ook te twijfelen, maar uiteindelijk de knoop doorgehakt. Wat iemand anders hier al zei, de scherpe randjes zijn eraf, maar het is geen duf paard geworden. Heeft wel een heerlijk paardenleven waarbij hij kan genieten van gezellig met soortgenoten op de wei :j

Hij heeft nog steeds van zichzelf een mooi ontwikkelde nek, dat verdwijnt meestal niet meer. Is alleen een stuk relaxter. Als je er geen fokambities mee hebt zou ik het aanraden.