Eigenlijk zit ik met een probleempje. Graag wil ik onze merrie laten dekken, maar vanwege wedstrijden zou ik haar toch het liefst thuis houden. De hengst die we uitgezocht hebben dekt alleen bij de hengstenboer natuurlijk (2 uurtjes rijden van ons uit), of KI. Maar onze merrie kan niet tegen de verdunner die ze hierbij gebruiken. Weten jullie als ik dus dat sperma op ga halen, zonder verdunner, hoelang dit goed blijft?
Waarom laat je niet gewoon scannen tot je een groot genoeg eitje hebt, dan opladen, dekken en weer naar huis? Zo gaat het vaker. Of gewoon een hele hengstigheid bij de hengstenboer zetten ? Die week maakt toch niet uit, kost je hoogtens een keer inschrijfgeld van een wedstrijd waar je niet naartoe kunt.
Kun je geen onverdund portie in een buisje krijgen? Onze merrie kan er ook niet tegen en haar hebben we wel gewoon via KI laten insemineren, alleen dan onverdund. Zou je met de hengstenhouder kunnen overleggen misschien?
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 26-04-11 10:34
Evelike schreef:
De hengst die we uitgezocht hebben dekt alleen bij de hengstenboer natuurlijk (2 uurtjes rijden van ons uit), of KI.
Iedereen bedankt. Zal mijn vraag misschien iets duidelijker formuleren. Hoelang blijft het goed als we het onverdunt gaan halen?
Over of we die week wel of niet op wedstrijd kunnen gaan ga ik even niet op in.
Mekkiemek
Geplaatst: 26-04-11 11:57
Hoi Evelike,
Het is al wel een aantal jaar geleden, maar wij hadden ook een merrie die niet tegen de verdunning kon. Ik weet nog dat wij de merrie eerst door de dierenarts lieten bekijken of ze er "klaar" voor was. Daarna haalden we een buisje sperma en ik geloof dat ze de volgende dag dan ingespoten werd. Met 1 x was het bingo, terwijl ze al een keer of 4 met verdund sperma was ingespoten. Hoop dat je er wat aan hebt.
Laten scannen/opvoelen dan heb je zekerheid en dan onverdund halen/ laten bezorgen. Bij onze merrie ook een keer mee te maken gehad en was toen in één keer raak.
Qua houdbaarheid dacht ik twee dagen maar dat weet ik niet zeker meer.Je kwaliteit loopt natuurlijk wel terug als je het bewaard. Ik adviseer het bovenstaande!
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 26-04-11 15:57
Houdbaarheid is 2 dagen met verdunner. Zonder verdunner enkele uren. Maar veel hengstenhouders willen dan wel de merrie op station hebben, omdat ze de hengst vaak maar 1 keer laten springen en van dezelfde portie ook het verzendsperma gemaakt moet worden. Op het einde van het seizoen heb je meer kans.
Peterina
Geplaatst: 26-04-11 16:46
Als je beslist om zelf de vers onverdund sperma te gaan halen: - zorgt dat je daar bent voordat de hengst op de bok gaat dan ben je zeker dat je 'vers' sperma krijgt - VIP!!: zorg ervoor dat het sperma altijd bewogen is ... d.w.z. altijd in beweging is ... stilstaand (of liggend) sperma sterft des de sneller. Je moet het niet schudden maar het moet wel blijven 'trillen'/vibreren.
Attitude
Geplaatst: 26-04-11 16:58
Onze merrie had ook een reactie op de verdunner en wij zijn dus 2 x naar het station waar de hengst verbleef gereden met de merrie. We moesten daar al sóchtends vroeg zijn, de hengst sprong en ze werd direct geinsemineerd.
Als je graag een veulentje wilt, dan moet je er wat voor over hebben.
YildizArabs
Geplaatst: 26-04-11 20:25
Vorig jaar zelfde probleem gehad; mijn merrie bleek ook niet tegen de verdunner te kunnen (daar kwamen we pas na 2 KI pogingen achter). Heb haar toen naar de hengst gebracht in Belgie voor een natuurlijke dekking. Haar daar de hele periode van hengstigheid laten staan en drachtig weer mee terug genomen!
Zowiezo is het wijzer om tijdens de eerste maanden geen wedstrijden te rijden (ivm stress en vreemde bacterien). Mijn Da zegt ook altijd: Of je rijdt wedstrijden of je fokt. Ik heb gelukkig nog wel een enkele show kunnen meepikken, maar je ligt er toch wel een hele poos uit hoor!
Succes en hopelijk is ze snel vol.
YildizArabs
Geplaatst: 26-04-11 20:26
Vorig jaar zelfde probleem gehad; mijn merrie bleek ook niet tegen de verdunner te kunnen (daar kwamen we pas na 2 KI pogingen achter). Heb haar toen naar de hengst gebracht in Belgie voor een natuurlijke dekking. Haar daar de hele periode van hengstigheid laten staan en drachtig weer mee terug genomen!
Zowiezo is het wijzer om tijdens de eerste maanden geen wedstrijden te rijden (ivm stress en vreemde bacterien). Mijn Da zegt ook altijd: Of je rijdt wedstrijden of je fokt. Ik heb gelukkig nog wel een enkele show kunnen meepikken, maar je ligt er toch wel een hele poos uit hoor!