Wie gaat er naar de merriekeuring van het NMPRS op 27 augustus 2011?
Ik ga met mijn dan jaarling hengstje Fellow. Hij is op 26 augustus jarig, dus dan is hij net een dag 1 jaar .
probabeest
Geplaatst: 25-04-11 22:15
zo jij bent er lekker op tijd bij
ik kom met 1 of 2 paardjes van mezelf en 1 paardje van vrienden
Siepie
Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-11 16:40
Haha, ja inderdaad wel een beetje vroeg. Maar ik ben al druk aan het fanaseren . Het wordt voor mij de eerste keer dat ik uberhaupt naar een keuring ga .
wij zetten ze op dieëet speciaal voer, beperkt eten, volgende week hebben we springfling show dus zijn 2 paardjes er klaar voor, 's middags op de wei en 's nachts op stal , en zelf beweging geven
Heb nog geen idee wat wij gaan doen. Mijn merrie is nu twee keer net wat conditie te kort gekomen voor een 1ste premie. Beide keren met veulen aan de voet. Dit jaar geen veulen dus wie weet gaan we wel een gokje wagen en gaan we voor een oranje lintje.
Als we gaan gaat mn hengstje misschein ook mee, die had vorig jaar als veulentje een 1ste, dus zou leuk zijn om te kijken of we nog een keer een oranje kunnen mee nemen.
De wedstrijden gaan wel voor dus tegen die tijd even de planning bekijken.
Wij zijn er ook! Met onze merrie Flora van het Bovenland en haar hengst veulentje TH's First Demsey en met onze 2 jarige merrie Astrid van de Peelhalm! (voor bekenden Sun)
Bij ons krijgen de paardjes ook van te voren een uitgebalanceerd dieet en worden ze getraind aan de longeerlijn of aangespannen voor de wagen om de bespiering optimaal in vorm te krijgen. Verder netjes scheren, toiletteren en zorgen dat ze op de dag zelf om door een ringetje te halen gepresenteerd worden.
Misschien leuk voor je om als "voorproefje" eens op de nmprs show op de Tubbergsepaardendagen 14 Augustus te kijken hoe het in zn werk gaat allemaal. Verschilt niet veel met de (merrie)keuring en is heel gezellig.
Ik heb even overlegd en ik ga naar die show op 14 Augustus. En dan ga ik dus met Fellow 27 Augustus. Hij is nu al een beetje op dieet, want dan hoeft hij niet zo heel snel achter elkaar af te vallen. Hij staat nu gewoon in een kaal weilandje en krijgt een beetje hooi samen met de ram en de geiten. Ik oefen ook elke vrijdag met hem met lopen en dan gaat een ander meisje met de lange zweep er zo achter/naast lopen. Hij bijt alleen heel erg met lopen en als ik hem een tik op z'n neus geef doet hij het gewoon weer de volgende keer. Wat kan ik hiertegen doen? Hij weet heel goed dat het niet mag, want als ik alleen al mijn hand beweeg om een tik te geven stopt hij meteen.
- Hoe lang van te voren scheren jullie? - Hoe lang van te voren komt de hoefsmid? - Hoe lang moet je paardje stil kunnen staan? - Hoe gaat het voorbrengen ongeveer?
- Hoe lang van te voren scheren jullie? Ligt natuurlijk aan de haargroei die is bij iedere pony anders maar bij mijn verzorgstal geloof ik 14/13 dagen
- Hoe lang van te voren komt de hoefsmid? 6 dagen van tevoren ( nu dan bij de show )
- Hoe lang moet je paardje stil kunnen staan? Ligt aan de Jury die zegt wanneer je mag lopen
- Hoe gaat het voorbrengen ongeveer? Bij de merriekeuring moet je eerst opstellen, dan naar de tribune lopen en weer terug naar de jury en dan nog een rondje in draf
volgensmij hoor, ben er ook pas 1x geweest, iniedergeval merriekeuring, hengstenkeuring ook 1x en Shows ga nu voor de 2ex
Oke, dankjewel! Weet je echt niet hoe lang ongeveer? Gaat het om 1 minuut of om 5 minuten of om 10 minuten?
Mijn pony's hebben luizen! Vandaag ontdekt! Ze zijn vandaag gewassen en hebben spul door het water. Zaterdag worden ze nu allebei geschoren en zondag nog een keer gewassen.
ik weet niet hoelang maar zeker niet langer dan 3 minuten, meeste paardjes zijn onrustig en staan niet snel stil maar als ze een moment opname hebben dan knikken ze en dan mag je verder lopen
Goed wassen, luis is enorm vervelend en eigenlijk elke dag wassen.
Oke, want Fellow is nogal ongeduldig maar het lukt al steeds beter met stilstaan!
Mijn ouders zijn gescheiden en ik ben nu bij mijn vader en de pony's zijn bij mijn moeder. Ik ga zaterdag weer erheen en dan ga ik ook scheren. En dan moet ik ze ook al van te voren wassen. En dan worden ze zondag weer geschoren. Heb net dekentjes besteld voor 's nachts.
van te voren wassen? dat is onzin.. het haar gaat er toch af, kun je er beter erna wassen, daarna zwaart en manen even droogwapperen en even stappen, geschoren pony's zijn zo droog, mocht het wat fris zijn is een zweetdekentje genoeg voor de meeste.
Geduld is makkelijk op te bouwen je hebt nog tijd zat
Haha, ja ik heb nog tijd zat! En we oefenen elke vrijdag met netjes meelopen en stilstaan. Hij wordt steeds braver!
Ja, ik moet hem wel wassen voor het scheren anders dan komt er allemaal zand in het scheerapparaat. Voor Natanalientje (mama van Fellow) is het misschien wel genoeg met een zweetdekentje, maar Fellow is echt een koukleum! Hij heeft het heel snel koud, en zeker 's nachts is het soms nog rond de 5 graden. Dan vind ik wel dat ze een dekentje op moeten.
Ja, gewoon even zorgen dat het meeste zand eruit is. Het is inderdaad niet moeilijk om met lopen te oefenen, maar het is wel moeilijk om hem echt goed stil te laten staan. Want draaien met de kont is bijna niet te voorkomen als hij dat eenmaal doen. Maar toch gaat het al steeds beter. Nu hou ik steeds een snoepje in mijn hand en dan gaat hij daar aan knabbelen, dan is hij even afgeleid en gaat hij minder snel draaien.
Haha, laatst hadden we gezwommen en Natanalientje had nergens last van en Fellow helemaal bibberen. Ik heb geen deken voor hem dus toen had ik een te kleine deken van Natanalientje en te groot voor Fellow opgedaan. Zag er heel schattig uit
misschien wel, bij ons gaan er geloof ik 1/2 mee (zie reactie probabeest) ga namelijk met haar mee anders ben ik te druk bezig met allerlei andere dingen
Ja, had ik al gezien. Daarom wist ik ook dat je ook meeging. Dit is de eerste keer dat ik ga en neem meteen een paardje mee Ik ga ook naar de show in tubbergen.
Ok, met een beetje mazzel kom ik zelfs met 3 Abbey (kleine maat basistype + stamboekopname) Woody (hengstveulens luxe type) en Danny-Boy (ruinen kleine maat luxe, v. Sebastopols Sunnyboy)
Moet de eigenaar van Danny nog een beetje om praten, maar gok dat dat wel lukt