Kan ze bevallen in de wei? Update veulen geboren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Kan ze bevallen in de wei? Update veulen geboren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 18:37

Ik heb vandaag een drachtige shetlander in de opvang gekregen voor tijdelijk verblijf,het is snel gegaan,donderdag werd ik gebelt en vandaag zijn ze er al.Ze denken voor een maand of 2 maanden.Ze weten niet wanneer de shet is gedekt,dus ook niet wanneer ze moet bevallen,ze denkt aan de buik te zien over 1 maand.Maar ik heb naar de uiers gekeken en er zit al melk in,ze zijn dik zeg maar.Ik heb niet gekeken of er melk uit komt,want de shet word chagerijnig als je onder haar buik zit en aan haar uiers.Ik heb dus geen stal,alleen weiland met veel bomen als schuilplek,dus zou de shet in het land moeten bevallen.Er staan ook nog andere pony's en een paard in het weiland,kan de shet daar gewoon bij blijven lopen?Er is een stuk afgezet vlakbij het hek,een soort grote inloop zeg maar,daar gaat ze onder de draad door en kunnen de andere niet bij haar komen.
Mijn vraag is dus:kan de shet gewoon in het weiland bevallen bij de andere pony's?
Moet ik "eisen" stellen aan de eigenaar als de shet moet bevallen en als er een veearts bij moet komen?
De stalling hier is incl.voeren,mesten,water,enz.De verzorging is voor ze zelf [borstelen,beweging geven,rijden],omdat ze gewoon eigenaar blijven en ze niet afstaan aan de opvang.Ze staan hier nu tijdelijk puur uit nood.

Het is allemaal zo snel gegaan,ook waren ze snel weer weg nadat de pony's hier kwamen.
Wat moet ik regelen met de eigenaar?
p.s. ik heb nog nooit een drachtige merrie gehad hier die binnenkort moet bevallen en heb er ook geen verstand van.Daarom begin ik zelf ook nooit aan veulens fokken ofso.
Ook neem ik geen hengsten aan en geen drachtige merrie's,deze is dus puur uit nood gekomen.
Pff moeilijk hoor allemaal.
Dit is de shet.
Afbeelding
Dit is haar uier vandaag.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door petraaken op 25-05-11 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast.

Steffi_H

Re: Kan ze bevallen in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:31

Spannend zeg.
De uiers zien er niet uit alsof het veulen snel geboren zou worden. Ik zou zeggen tussen dit en een maand.
De shetlander kan perfect op de wei bevallen bij mooi weer, maar als het regent is zo'n pasgeboren veulen razendsnel onderkoeld. Dan is het natuurlijk niet handig als ze buiten moet bevallen. Kan je eventueel niet met een dik stevig zeil een soort van afdak maken (of iets anders verzinnen) zodat ze toch wat om te schuilen heeft?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 20:57

Ik heb op de wei een afdak staan van stevig zei,hier staan de zadelkasten onder.
Maar mocht het bar slecht weer worden dan kan ik altijd die kasten verplaatsen en heeft ze een grote schuilstal waar ze droog en uit de wind kan bevallen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 12:15

Ik heb gisteravond de shet en haar vriendinnetje apart moeten zetten,de andere 3 en vooral de leider viel ze steeds aan.Het was écht aanvallen en flink bijten,beestje liep voor der leven en das niet goed voor een drachtige merrie.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:20

Ik vind het alleen maar ideaal al bevalt een merrie op de wei! De natuur maakt vaak ook dat de andere paarden het veulen gelijk opnemen in de groep. Mijn merrie is ook bij een ander paard in de wei bevallen en dat is super gegaan! In de wei is er ook minder kans op dat de merrie tegen een wand gaat liggen ofzo!

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:33

Onze fokmerries staan met 8 samen in één grote weide en bevallen daar ook gewoon! Ze hebben wel een schuilstal maar gebruiken die niet als het regent, enkel bij heel warm weer staan ze eronder.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:01

Even een update,de pony zou 16mei worden opgehaald maar nu word het voor 31mei.
De man zei dat de pony pas eind Juni moet bevallen,maar ik gellof er niets van.
Haar uier is nu veel voller en ze ligt ook vaak in het weiland en ligt dan diep te zuchten.
Haar kling staat nog niet open en volgens mij zit er ook nog geen hars op de uiers.
Heb wat foto's gemaakt.Zo lag ze gister middag de hele tijd.
Afbeelding
Hier lag ze steeds diep te zuchten.
http://i55.tinypic.com/2vkn9kg.jpg
Haar uier,beetje lastig te zien.
Afbeelding
Haar vulva,kling staat nog niet open toch?
Afbeelding
Ik hoop niet dat ze deze mnd. gaat bevallen,de eigenaar komt n.l. helemaal niet langs om te kijken hoe het gaat enzo.Ook zal hij er niet zijn als ze moet bevallen,een DA regelen enz.zal hij ook niet doen.Ik heb wel gezegd dat de shet niet hier kan bevallen en dat ze zo snel mogelijk ergens heen moet naar iemand die verstand heeft van bevallingen en veulens.Ik ben een leek w.b.t. veulens en bevallingen,vandaar dat ik geen drachtige merrie's in de opvang wil.Deze merrie was een noodgeval en zou 16 mei opgehaald worden.Helaas houd de eigenaar zich niet aan de afspraak en zit ik nu nog met deze drachtige shet.
Nu maar hopen dat ze niet deze mnd. haar veulen gaat krijgen.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:04

Maar om nu nog te verplaatsen is ook niet zonder risico toch, zo kort voor de bevalling.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:08

Nee idd. maar die man wil ze gaan vervoeren naar Frankrijk! voor 31mei.Hij woont daar nu.
Das toch niet normaal?een hoogdrachtige pony in de trailer naar Frankrijk vervoeren.En ze staat niet alleen op de trailer,er staat dan ook nog een 2 jarig welshje bij in.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:13

ik vind het ook niet zo slim van de eigenaar allemaal. een drachtige merrie steeds verplaatsen vlak voor de bevalling is alles behalve ideaal. een merrie heeft normaal tijd nodig om afweerstoffen te maken tegen de omgeving, die ze dan via de biest aan het veulen kan geven.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:15

Wil hij deze drachtige shet nog naar Frankrijk vervoeren? Dan spoort hij niet helemaal naar mijn idee. Paardje verdient een rustig en veilig plekje om te kunnen bevallen. Sneu hoor en respect voor jou dat je d'r toch opvangt. Veel succes.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:21

Voor Frankrijk heb je officieel een gezondheidsverklaring voor nodig.
http://www.knhs.nl/news.asp?ID=144

Mss kun je contact opnemen met de VWA en daar vragen wat de regels zijn.
Hopelijk kun je de eigenaar daarmee overtuigen dat nu vervoeren niet verstandig is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:46

De pony's zijn ook niet eens geent,hebben wel een paspoort en chip.
Ik had ook al gezegd tegen die man dat hij de drachtige shet zo niet naar Frankrijk kan vervoeren,straks bevalt ze onderweg in de trailer?En wat als ze hier bevalt,dan moeten ze een veulen van een week oud vervoeren in de trailer,dat is toch onverantwoord.Ik kan praten als brugman,die man doet toch wat hij wil.
Ik voel me er trouwens behoorlijk in geluisd,ook klopt de uitgerekende datum voor geen meter.De eigenaresse [de man heeft ze geadopteerd] zei dat de shet in Mei moest bevallen.Hoe kan dat nou,ze weten niet eens wanneer ze gedekt is en door welke hengst.
Bij mij in het land kan ze niet bevallen,ik heb een sloot langs het weiland liggen,aan de andere kant staan ook pony's die het veulen kunnen aanvallen.En het aller belangrijkste,ik ben een leek met dracht en bevalling van een pony.
Ik schrik steeds als me mobiel s'morgens vroeg gaat,dat er iemand belt,er ligt een veulentje in de wei,of erger.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:03

Aan je laatste foto's te zien gaat dat niet lang meer duren. vindt de kling al behoorlijk dik. En als de uier al wit/gelig druppelt......En de pony oogt moe, of het veulen daalt in of het dient ze al aan. Als mijn shetten er zo bij liggen begin ik serieus te waken.

Dit is een behoorlijk belabberde situatie, deze pony kan het echt niet opbrengen om zolang in de trailer te staan.

Gevoelsmatig denk ik ook dat je erin geluist bent, heeft de man uberhaubt wel de intentie om de pony weer op te halen. Zijn hele verhaal rammelt aan alle kanten. Met de bevaldatum zit hij volgens mij wel goed, maar waar basseerd hij dat op? Hij weet meer dan hij zegt waarschijnlijk.

De oplossing die je had door de pony een eigen stukje te geven door een draad te spannen waar zij onderdoor kan en de rest niet is een mooie oplossing. Hier kan ze onder vluchten als het te spannend wordt.

Verder kun je niet meer doen dan je best, heb je geen kennissen in de buurt wonen met fokervaring of misschien een bokker die even een kijkje wil nemen bij haar om te zien hoe ver ze is.

Heel veel succes in deze lastige situatie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 11:13

De shet staat nu idd. op een eigen stuk weiland met de 2 jarige.Ik heb de hele stroom veranderd naar alleen het middenstuk,zodat die 2 kleintjes er niet meer onder door kunnen.Ze liepen regelmatig in het andere weiland bij de grote pony's en die vielen ze dan aan.
Het verhaal rammelt idd. aan alle kanten,vind het ook vreemd dat ik beide paspoorten in bezit heb.
In eerste instantie zou de eigenaresse de beide pony's afstaan aan de stichting,ik moest er maar een goed plekje voor zoeken.Zij zou zelf naar Ermelo verhuizen [was ze al mee bezig] en dan zou ze elke dag komen helpen.Toen ze aankwamen en er eenmaal stonden zei ze dat de man die erbij was ze had geadopteerd en hij zou ook betalen en alles regelen.Toen ik die man zei dat de pony niet hier kan bevallen,smste hij:Ik ben 16 mei in nederland en zorg dan voor een oplossing.Op 16mei zou hij tussen 17.00 en 18.00uur komen op het weiland.Dat werd kwart voor 8 en hij kwam lopend aan.Ik zeg:je neemt ze nu toch mee?nee dat kon niet,maar hij beloofde dat ze voor 31mei werden opgehaald door een chauffeur met vrachtwagen.
Van de eigenaresse heb ik niets meer gehoord,ze reageert niet meer op mijn mailtjes.
Ik weet zo niet iemand die er verstand van heeft,het enige wat ik weet is dat als er hars aan de uier zit,het niet lang meer duurt.Verder weet ik helemaal niets!en mijn DA komt niet als het niet mijn pony's zijn.Ik zit n.l. buiten zijn regio en hij komt wel bij mij als uitzondering omdat ik een stichting ben.Alleen pony's die op naam staan v.d. stichting komt hij voor.
Vind dit een heel lastige situatie.

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:16

woow, wat een nare situatie!

ik hoop dat je de eigenaar er toch uit kan praten om dit paardje nu naar Frankrijk te verhuizen... om heel eerlijk te zijn vind ik het ook een rare keuze om en drachtige shet te adopteren op het moment dat je bijna aan zo'n verhuizing begint.

is hij de enige die wat over deze pony heeft te zeggen of zijn er nog meer mensen 'betrokken'? misschien kunnen zij er nog wat meer aan doen!

heel veel succes!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 11:27

@Esmeevtb
De enige die er verantwoordelijk voor is dat is de eigenaresse,en dat heb ik haar ook duidelijk gemaakt in mijn mail,alleen reageert ze niet.Ik heb gezegd dat ZIJ verantwoordelijk blijft als eigenaresse en niet de adoptant.Ook heb ik gezegt dat zij voor een DA moet zorgen en bij de bevalling aanwezig moet zijn.
Ik kan verder niets doen dan de pony in de gaten houden en er goed voor zorgen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:28

Ik denk dat je niet meer kunt doen dan je doet en dat het verder hopen is dat het in het komende weekend komt, dan is er meer tijd om te controleren en heb je meer kans dat je erbij bent.

Als een bevalling normaal verloopt krijg je een wit vlies, en zie je al snel daarin 2 voorvoetjes en een neusje, daarna zal het hoofdje en het lijfje met een paar weeen volgen. Als het veulen eruit is maak je het mondje en het neusje schoon en moeders doet de rest.

Misschien wil je DA je wel telefonisch helpen, bij mijn eerste veulen heb ik een bevriende fokker gebelt en die heeft me door het proces heen gepraat, ik vond dit wel heel prettig om direct vragen te kunnen vuren en antwoord te krijgen.

En verder denk ik dast er aan jouw paarden gevoel niets schort en dat je als zelf moeder zijnde op het moment van een bevalling precies de goede ingeving krijgt. Heb vertrouwen in jezelf.

Verder denk ik dat je stichting 3 pony's "rijker" is. (ik hoop voor jouw dat ik er naast zit, en dat het spul snel wordt opgehaald, mits het veulen sterk genoeg is)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 10:34

Ik zal vanmiddag proberen duidelijke foto's te maken van de uier.
Miss. kan iemand dan zien of ze snel gaat bevallen?

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:30

hey heb net je hele topic gelezen,

raar verhaal van die eigenaar, hier klopt inderdaad iets niet, ik denk dat ze een veulen bij jou gaat krijgen, ik hoop dat alles goed gaat, als de eigenaar met nog een raar verhaal aankomt, zal ik iemand inschakelen die hier verstand van heeft, (dierenbescherming of politie) ik hoop dat alles goed gaat en zal je bericht blijven volgen

succes en sterkte

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 10:30

Maar wat nou als ze zeggen dat die pony's niet van hem zijn? ik heb beide paspoorten in bezit en hun naam staat er niet op als eigenaar.Ik geloof dat ze nog op naam staan v.d. fokker.
Nou ja als ze niet opgehaald zijn vóór 31mei zal ik eens met de politie praten wat ik ermee aan moet.
Ik kan ze niet zomaar herplaatsen,dan zou het diefstal zijn volgens de wet.
Ik hoop maar dat ze echt worden opgehaald.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:28

als je echt geen oplossing week met de bevallig kan ik je helpen je belt maar als het nodig is
en als ze nog geen veulen heeft na 31 mei dan kan je ze bij mij neer zeten ik heb een schuilstal en het is aan huis dus bij mij moet het wel lukken
ik wil je graag helpen yvonne wat dit slaat alles om jou met 2 pony´s op te zadelen hebben ze btw al betaald

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 22:00

Dank je Marg. als ik je hulp nodig heb bel ik je!
De eerste 3 weken zijn betaald,wacht nu nog op de 2 andere weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:41

dus deze man heeft een shet die hoogzwanger is, en dan is het idee om haar te vervoeren helemaal naar Frankrijk!?
kun je niet vragen of hij nog een paar maanden uitstel wil geven voor de gezondheid van zijn EIGEN paardje?!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 17:45

Hij heeft al vervoer geregeld,er komt een vrachtwagen vóór 31 mei beide pony's ophalen en dan gaan ze naar Frankrijk.Hij woont daar nu en wil echt niet speciaal voor de pony's nog een keer terug komen naar nederland.Hij heeft daar een bedrijf opgezet zei die.
Bij mij kunnen ze sowieso niet blijven staan,heb eergister bij de 2 jarige de draad die om haar hals zat gedraait eraf moeten halen,draad zat 2 x om haar hals heen vast.Pony's hebben beide geen opvoeding gehad.Het verwonderd me dat er nog niets ergs gebeurt is,ze weten echt niet wat een omheining is.
Ik ga maar weer eens kijken wat ze nu weer hebben gesloopt.