[KG] Gestippelde (?) palomino

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

[KG] Gestippelde (?) palomino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 12:56

Aangezien het me de laatste tijd steeds meer opvalt, maar ik totaal geen idee heb wat het is, open ik maar een topic :)

Marieke is een bijna 2-jarige welshxarabier kruising, opgenomen in het palominostamboek. Ze is licht palomino geboren ( http://www.mijnalbum.nl/Foto-J8N4YWDE-D.jpg ) is dan in haar eerste winter volledig wit geworden en wordt duidelijk elk jaar een stukje terug donkerder (hebben op school geleerd dat dit eigen is aan de kleur Isabel?(via zelfde verdunning als palomino)).

Nu heeft ze op haar neus wel hele vreemde spikkels zitten (donkerbruin/zwart, kan het niet goed zien) en ik heb het idee dat ze er vorig jaar max. 2 of 3 had... (die dikste linksboven vind ik precies wel terug op oude foto's)
Je ziet ze enkel in haar zomervacht, in de winter zit er een hele bol pluis over.

Weet er iemand van bokt misschien wat dit is? Of heeft het helemaal niets met kleur te maken en heb ik 1 of andere gekke-stippenziekte? :')

Afbeelding
Afbeelding

Ekeif96

Re: [KG] Gestippelde (?) palomino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:58

Sproetjes ofzo?? :+
Ik heb werkelijk geen idee ;)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 13:00

Dat dacht ik ook al, te veel in de zon gezeten :') ... Hoop alleen niet dat ze over een aantal jaar helemaal vol spikkels staat :P

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:01

Hij heeft een mensenoog. Dan is het een appaloosa geloof ik.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 13:10

Ik zal even een foto van beide ogen maken vanavond.. Volgens mij heeft ze enkel rechts wat meer wit, links heeft ze het helemaal niet.
Haar moeder is een schimmel en de vader een palomino, ken geen appaloosas in de familie. Misschien toch maar eens haar kleur echt laten onderzoeken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:13

appaloosa kan niet als het een welsh x arabier is gezien dat niet voor komt bij die rassen :P net zoals bont :n

Ik heb eigenlijk geen idee wat het is :n

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 13:28

Dat dacht ik ook al. Maar de welsh heeft wel geen stamboekpapieren. Misschien heel ver toch een appaloosa? Binnenkort komt de DA haar weer optekenen omdat de vorige fouten had gemaakt, dus daar kan ik het ook altijd nog eens aan vragen. Was alleen benieuwd of iemand hier het al vaker had gezien :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:12

Een appaloosa heeft mensenogen, maar niet ieder paard met mensenogen is een appaloosa. ;)
Ik fok appaloosa's, maar onze gitzwarte hackney heeft ook een mensenoog, en heel typisch ook een witte aftekening heel dicht bij dat oog. Zijn vader had dit niet, maar de volle broer van zijn vader (2 ggk volle broers) had ook zo'n typische scheve aftekening en ook 1 mensenoog.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:18

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:39

is het geen palomino geboren schimmel?

net als andere kleuren geboren schimmels wordt ze dan vanzelf wit, de vlekjes kunnen inderdaad pigment vlekjes zijn dat had een oudere schimmels van ons ook

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 21:13

Maar een palominogeboren schimmel zou toch op zijn 2 jaar niet steeds donkerder moeten worden maar lichter? Of zit ik nu helemaal fout? Want ze wordt steeds meer en meer palomino...
Die pigmentvlekjes kunnen het inderdaad wel zijn :) .
En ze heeft inderdaad 1 mensenoog, maar dat is zoals Neonlight zegt geen bevestiging dat ze palomino is.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 10:06

Even wat extra foto's toevoegen:

Net geboren:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7UCKN3DW-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7UCKN3DW-D.jpg (LI voor en RE achter heeft ze een wit been)

Na de eerste winter:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YED8D7NI-D.jpg

Zomer als jaarling (volle zon):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3CK8P7GY-D.jpg

Na deze winter, wintervacht nog niet volledig weg:
http://www.facebook.com/photo.php?pid=6 ... =595371777
Foto is niet in de zon genomen
http://www.facebook.com/photo.php?pid=6 ... =595371777
Foto met zweet van vrachtwagenrit, niet in de zon

Ik denk ze gewoon te gaan testen op kleur, als dit niet extreem duur is. Dan weet ik tenminste eindelijk wat ze is :) .

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:31

Voor mij is ze schimmel.
Voor dat ik las dat moeder schimmel was, wou ik het al vragen.
Donkerder wordt ze niet echt vind ik, maar omdat de palomino kleur al zo licht is, is het moeilijk het verschi te zien met schimmel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:38

Al voor ik de tekst had gelezen dacht ik ook al aan schimmel bij het zien van de foto.
Schimmel geeft vaak pigmentvlekken en het kan natuurlijk ook een vliegenschimmel blijken te zijn (maar vaak komen de stippen dan later).
Daaronder is ze gewoon palomino, dat ze lichter is in de wintervacht is vrij normaal, er is altijd wel kleurverschil tussen zomer en winter en het ligt maar net aan de basiskleur van je paard of het lichter of donkerder is.

Testen op kleur heeft geen enkele zin, je weet wat de mogelijkheden zijn en appaloosa is daar niet één van, dat kan ze dus niet zijn. Vader is palomino, moeder schimmel (basiskleur?) dus ze kan maximaal één verdunningsgen hebben op de basiskleur (in dit geval vos) en daarbij schimmel zijn.
Probleem opgelost ;)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:10

van kleuren heb ik geen verstand. Maar die vlekjes op de neus. Komen dons het schuren tegen iets aan. Heeft mijn merrie ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 09:17

bij ons op stal zie ik die vlekjes ook, tinker,welsh en fjord hebben ze allemaal :j
heeft te maken met verharen,soms jeukt dat en schuren ze en krijgen ze die plekjes.

straks verder in de zomer trekt het weer weg

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 11:21

Dankje voor de reacties!

Ik ga het even bekijken, het lijkt niet alsof die vlekjes door het schuren komen, maar ik ben natuurlijk geen 24/24 te vinden op mijn wei, dus ze kan best wel eens gaan schuren als ik het niet zie :) . Als ze weer wegtrekken weet ik ook gelijk door wat het komt!

Over het donkerder worden, dat zien we eigenlijk allemaal enkel als we haar IRL zien, op foto ziet ze er altijd een stuk lichter uit. Maar vorig jaar zag je geen bles meer in de zomer, geen onderscheiding, die je nu weer wel ziet.
Het kan natuurlijk dat ze schimmel is, heb geen idee wat de basiskleur van de moeder is. Dan zal ze ooit wel helemaal wit gaan worden :) .

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:31

ik heb zelf nog nooit gehoord van palomino schimmel, dacht dat dat niet kon vanwege de verdunning ofzo?
Iig lijken mij dit vlekjes van vliegen of verharen dat jeukt :j in elk geval niets dat uit een kleurtest zou kunnen komen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:31

Schimmel kan op alle kleuren en alle patronen dus ook op verdunningen van creme, champagne, pearl, dun, zilver.

Testen Ine en dan weet je het. ;)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:38

Die vlekjes zie je heel vaak rond de neus bij schimmels, dus niets bijzonders. Jouw paardje is een schimmel. Palomino geboren. Dat zie je niet zo vaak, maar het kan wel.

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:18

Zeker weten schimmel, ik heb zelf een shetje die Palomino is en hij is palomino geboren (Klinkt best logisch)
Hij is nu 4 en ik kreeg hem op 1,5 dus ken het patroon ;)
(Vraag maar raak als je meer wil weten :)) )

Xxx-jes Anniek

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:29

Het kan wel dat hij schimmel is en toch bepaalde periodes weer donkerder wordt. Dat komt dan door de nog niet schimmelende palomino-haren. Die worden namelijk in de zomer donkerder. Mijn palomino is 's winters bijna wit en 's zomers bijna als een Haflinger. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:47

Rubya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:55

Pentax schreef:
Hij heeft een mensenoog. Dan is het een appaloosa geloof ik.

Mijn vorige haflinger had ook een mensenoog, maar was echt geen appaloosa :D Verder ga ik met lifaya mee.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:10

Dankje voor de reacties nog :) .
Ik ga volgende week zien dat ik haren krijg uitgetrokken, dan kan ik ze opsturen en laten onderzoeken. Kleurtest kost niet zoveel geld en aangezien ik later wil gaan fokken met Marieke is het ook wel fijn om te weten wat je hebt.

Het veulen op de foto's van Neonlight lijkt wel niet op Marieke als veulen qua kleur, maar het is leuk om eens foto's te zien van een andere palomino geboren schimmel.
Baby Marieke:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4KAD73EO.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4ZCGZZZL.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7UCKN3DW.jpg

Op zich kan er hier een slotje op, aangezien ik een kleurtest ga doen.