dekhengst gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_tiger

dekhengst gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 15:50

Hee,
Ik wil dit jaar mijn merrie laten dekken (1ste keer)
daarvoor zoek ik een hengst, in de kleur vos-bont.
Hoeft geen stamboompapieren want die zitten bij mijn merrie er ook niet bij.
Prijs: n.o.t.k
Een gemiddelde shetlander maat.
In omg. van helmond.
we kunnen met de merrie komen, maar liefste zoek ik iemand die hierheen komt met zijn hengst.
als je Een shetlanderstal waar bonte hengst tussen zit weet, hoor ik het ook graag.
Groetjes!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:41

*slaakt een diepe zucht*

Het zoveelste geval 'papierloze merrie + papierloze hengst' = papierloos veulen dat bij voorbaat al niet veel toekomstperspectief heeft.
Fokken is selectief zoeken naar een goedgekeurde dekhengst die jou merrie kan verbeteren.

Waarom maar weer zomaar wat aanrommelen, en puur vermeerderen voor in de worst?! De shetmarkt is al heel erg slecht, men raakt de shetten haast niet kwijt, de papierloze al hélemaal niet.
Hebben mensen dan zo'n plank voor de kop dat ze dat gewoon niet wíllen inzien? Is het niet verschrikkelijk egoistisch om 'puur voor de lol ff een veulen te fokken' zonder dat je er bij na denkt wat dat te weeg brengt?
Je wil niet weten hoeveel shetten er dagelijks worden afgevoerd naar Italie voor in de worst, of gratis met iets mee worden gegeven omdat de mensen ze gewoonweg niet kwijt raken.

Koop dan alsjeblieft zo'n (evt. papierloos) beestje en geef dat een goede toekomst. Kost (helaas) tegenwoordig ook geen drol, is vaak zelfs goedkoper dan je merrie laten dekken, daarbij loop je altijd risico's als je je merrie laat dekken, en die heb je dan niet. En verder kan je ook nog kleur, geslacht, karakter, stokmaat etc. hélemaal zelf bepalen.

En als je dan wél gaat dekken, doe dat dan met een goede merrie mét papieren, en een goede, daarbij passende goedgekeurde dekhengst!

En hier nog maar eens wat leesvoer, want we vallen wel heel erg in de herhaling weer:
[SMP] [SMP] Iemand enig idee? (shet hengst)
[SMP] Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

En ik verwacht maar zo een antwoord: 'ja maar ook dieren zonder papier zijn leuk, lief en aardig hoor, en zijn zeker niet minder dan 1 die wél papieren heeft := :roll: 8)7

Dennis

Re: dekhengst gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:42

Ik ga helemaal met JoyCiej007 mee.

Linsey_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 22:13

JoyCiej007 schreef:
*slaakt een diepe zucht*

Het zoveelste geval 'papierloze merrie + papierloze hengst' = papierloos veulen dat bij voorbaat al niet veel toekomstperspectief heeft.
Fokken is selectief zoeken naar een goedgekeurde dekhengst die jou merrie kan verbeteren.

Waarom maar weer zomaar wat aanrommelen, en puur vermeerderen voor in de worst?! De shetmarkt is al heel erg slecht, men raakt de shetten haast niet kwijt, de papierloze al hélemaal niet.
Hebben mensen dan zo'n plank voor de kop dat ze dat gewoon niet wíllen inzien? Is het niet verschrikkelijk egoistisch om 'puur voor de lol ff een veulen te fokken' zonder dat je er bij na denkt wat dat te weeg brengt?
Je wil niet weten hoeveel shetten er dagelijks worden afgevoerd naar Italie voor in de worst, of gratis met iets mee worden gegeven omdat de mensen ze gewoonweg niet kwijt raken.

Koop dan alsjeblieft zo'n (evt. papierloos) beestje en geef dat een goede toekomst. Kost (helaas) tegenwoordig ook geen drol, is vaak zelfs goedkoper dan je merrie laten dekken, daarbij loop je altijd risico's als je je merrie laat dekken, en die heb je dan niet. En verder kan je ook nog kleur, geslacht, karakter, stokmaat etc. hélemaal zelf bepalen.

En als je dan wél gaat dekken, doe dat dan met een goede merrie mét papieren, en een goede, daarbij passende goedgekeurde dekhengst!

En hier nog maar eens wat leesvoer, want we vallen wel heel erg in de herhaling weer:

En ik verwacht maar zo een antwoord: 'ja maar ook dieren zonder papier zijn leuk, lief en aardig hoor, en zijn zeker niet minder dan 1 die wél papieren heeft := :roll: 8)7

Er zaten al geen papiren bij toen ik haar kreeg.
En net ofdat het de mensen wat uitmaakt die gewoon reacreatief rijen of hij/zij een stamboom zal hebben :S

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:54

Linsey_tiger schreef:
JoyCiej007 schreef:
*slaakt een diepe zucht*

Er zaten al geen papiren bij toen ik haar kreeg.
En net ofdat het de mensen wat uitmaakt die gewoon reacreatief rijen of hij/zij een stamboom zal hebben :S

Wat zei ik je....... zo'n antwoord had ik al verwacht.
Meid lees alsjeblieft bovenstaande topics eens door, en kom dan nog eens met een reactie.

Wat dat uitmaakt?! Je raakt zo'n beest niet kwijt! niet aan de straatstenen! Je kwakt een veulen op de wereld die op het moment gewoonweg nagenoeg geen toekomstperspectief heeft!
Jij bent puur aan het vermeerderen, de éne papierloze op de andere papierloze; hoe weet je op die manier nou of de hengst bijv. geen erfelijke kwalen, aandoeningen en ziekte's vererft, of de merrie?
Een goedgekeurde dekhengst geeft een bepaalde mate van 'garantie', die zijn zowiezo veterinair en liniair ook goedgekeurd.

En áls je dan al gaat 'fokken' met een papierloze merrie, zet er dan igg een goedgekeurde dekhengst op mét papier, die echt goed bij je merrie aansluit. Die keuze heb je nu namelijk nog wél. Maar dat kost dan vast weer te veel... (terwijl dekgeld ook echt heel erg mee valt tegenwoordig)

Mensen als jij, die maar lukraak papierloos blijven vermeerderen en aanprutsen, hebben de shetmarkt om zeep geholpen en het gemaakt tot wat het nu is. En dat maakt mensen zoals mij, en vele anderen op bokt en buiten bokt, heel boos, teleurgesteld en verdrietig, want als je écht hart hebt voor het ras, doe je dat gewoon niet, helemaal niet in de huidige omstandigheden want het is nu gewoon echt bar en bar slecht.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:56

Laten we niet of topic gaan dat maakt ts zelf wel uit vind ik. Ik denk dat ze niet echt wil gaan fokken maar gewoon een leuk veulentje van haar merrie wilt die ze later eventueel aan iemand kan verkopen

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:57

Btw papierloze shetjes raak je makkelijk kwijt ik ken genoeg mensen die er naar zoeken.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:59

Ik vind je reactie wel heel kort door de bogt jooyciej007, ik vind dat je wel eerst fatsoenlijk kunt vragen wat de bedoeling met het veulen is voor je zo'n reactie neer zet. Als het veulen idd voor de verkoop is vind ik het het fokken niet waard als je ziet wat er al op de markt is.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:00

beauisvancie schreef:
Btw papierloze shetjes raak je makkelijk kwijt ik ken genoeg mensen die er naar zoeken.

Dat valt in de praktijk nog vies tegen ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:02

beauisvancie schreef:

Een paar kenissen van me hebben er nog wel wat gratis af te halen, en op marktplaats staan er ook wat gratis... lijkt me dus sterk dat er vraag naar is, dan zouden ze namelijk niet gratis zijn ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:04

beauisvancie schreef:
Laten we niet of topic gaan dat maakt ts zelf wel uit vind ik. Ik denk dat ze niet echt wil gaan fokken maar gewoon een leuk veulentje van haar merrie wilt die ze later eventueel aan iemand kan verkopen

Dan bestel ik hem nu alvast bij de slager, straks een lekker stukkie vlees op m'n bordje :9

Nee even serieus; papierloos fokken is al dom, maar als TS het echt puur alleen voor zichzelf zou doen, en het veulen dan ook echt zeker weten zelf gaat en blijft houden, tsja goed dan vind ik dat nog iets anders.
Maar verkopen? :n forget it!
Voor de shetten mét papier krijg je tegenwoordig al weinig (qua middenklasse, de echte top vind je nog wel redelijk bijbehorende prijzen, maar alles wat daar onder zit, valt flink tegen) en die raak je vaak al niet eens kwijt, laatstaan het weet-ik-wel-niet-hoeveelste-shetje-leuk-lief-en-aardig-maar-zonder-papier.

Als je dan graag zo kortzichtig wil zijn en het grote probleem niet ziet, dan zou ik me lichtelijk zorgen gaan maken vanuit financieel oogpunt. De laatste merrie die wij een paar jaar geleden hebben verkocht, met mooi papier, 3 jaar, makkelijk en kindvriendelijk, vingen wij bijna het dekgeld voor. Niets meer, niets minder. := En zelfs dat valt er nu haast niet meer uit te halen.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:04

MLoeser schreef:
beauisvancie schreef:

Dat valt in de praktijk nog vies tegen ;)

Als je ze gratis weggeeft krijg je alles kwijt ofja naar de slacht. Mijn buurman heeft er gisteren nog 2 geslacht.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:07

joyciej007, Ik vind dat je ergens wel gelijk hebt maar de manier die je hebt om je punt uit te leggen vind ik echt ontzettend kinderachtig. We kunnen zelf wel bepalen wat we wel en niet dom vinden.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:09

Ik had toevallig gister nog iemand die er eentje zocht :). Maarja ik ben niet echt een kenner ik heb zelf 2 shetten dochter en mama die al 6 jaar bij elkaar staan gezellie :).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:14

beauisvancie schreef:

Dan heb je denk ik een hoop zand in je ogen ;) kijk op marktplaats, kijk op pony- en paardenmarkten......... en durf dat dan nog te beweren. Handelaren die hele koppels papierloze merrie's dekken met papierloze hengsten en het nageslacht dan verkopen voor '30 euro per stuk, 2 stuks voor 50 euro'. Of die ze 'gratis' weggeven, maar dan zijn ze vaak niet gechipt en geen paspoort, die kosten zijn dan voor de nieuwe eigenaar. Chippen en paspoort aanvragen is nl. nog duurder dan dat het beestje waard is.

Dat je gister toevallig nog iemand tegen kwam die er 1 zocht, tsja dat wil niet direct zeggen dat je ze 'makkelijk' kwijt raakt. Weet je wat ook 'het grote plaatje' is? Door dat er zoveel papierloze beestjes gratis of voor een appel en een ei worden aangeboden, worden de goede shetten, premiewaardig en mét papier, ook minder waard, die raak je ook haast niet meer kwijt. En hoeveel mensen zijn er tegenwoordig wel niet die met dochtertje lief over een ponymarkt wandelen, zo'n shetje zien staan voor een paar tientjes en denken 'ach, leuk voor dochtertje, kan ze mooi mee spelen, kan mooi in de tuin'. Kwam laatst nog een advertentie op MP tegen waar een shethengstje werd aangeboden die altijd in de achtertuin gehouden is 'ter opleuking van de tuin'. maar 'onze kids waren hem zat' en 'het kost toch wel erg veel als hij ziek wordt'.......

femmy91 schreef:
Ik vind je reactie wel heel kort door de bogt jooyciej007, ik vind dat je wel eerst fatsoenlijk kunt vragen wat de bedoeling met het veulen is voor je zo'n reactie neer zet. Als het veulen idd voor de verkoop is vind ik het het fokken niet waard als je ziet wat er al op de markt is.

Denk dat je boCHt bedoeld? Vind ik toch echt niet, vind het kortzichtig als men papierloos gaat vermeerderen. Waarom moet TS dan zonodig zelf nóg zo'n papierloos veulen op de wereld helpen, waar al een gigantisch overschot aan is? Waarom? En iedereen denkt blijkbaar zo, anders waren er nooit zoveel geweest namelijk. En of je zo'n beestje echt zelf kan (blijven) houden is natuurlijk altijd onzeker. Dan kan ze toch veel beter juist een papierloze kópen, ipv. het probleem alleen maar groter te maken?
En dan nog heeft het 'fokken' veel meer nadelen dan voordelen.

Waarom ik het op deze manier uitleg? Omdat ik precies al wel weet wat voor reacties er komen 'ach, een papierloze is heus niet minder dan een pony mét papier hoor' 'ach, er zijn er toch al zo veel, 1tje kan er nog wel bij', ook gewoon de redenering van TS 'hengst hoeft geen papieren te hebben want dat heeft de merrie ook niet'. Komop jongens dat slaat toch nergens op.
Als men zou begrijpen wat er momenteel gaande is, dan hoef ik het ook niet zo in jip-en-janneke taal uit te leggen. Maar je ziet toch zelf aan de reactie van de TS dat ze er dus blijkbaar niets van begrijpt?

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:18

Dit is nou precies wat ik bedoel... +:)+ :r

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:20

Rhine_ schreef:
Als je ze gratis weggeeft krijg je alles kwijt ofja naar de slacht. Mijn buurman heeft er gisteren nog 2 geslacht.

Er zijn inderdaad tegenwoordig een hoop mensen die ze écht kwijt moeten, maar ze ook écht niet kwijt raken. En ja, dan maar de slacht.......
En TS? die wil nóg eens zo'n beestje er bij gaan fokken.
En is dat nou liefde voor het ras en voor de pony's? Terwijl er dus tegelijkertijd een hoop mensen zijn die zo radeloos zijn dat ze hun prima gezonde beestjes gewoon naar de slacht doen?
Laat haar er 1 kopen en op die manier er juist 1 van de slacht 'redden', ipv het probleem alleen maar groter te maken.

heb hier (helaas) ook een papierloos ruintje staan, gelukkig heeft hij zijn kleur ook mee. Heb hem ook niet gekocht, maar op een aparte wijze gekregen. Helaas zal hij binnenkort toch echt weg moeten (officieel is hij al niet meer van mij) en ik gun hem het allerbeste; ik ga op zoek naar een heel goed tehuisje, en ja het spijt me zeer en dat klinkt ook echt heel cru, maar als ik dat écht niet kan vinden.......... dan weet ik ook wel een oplossing. Liever dood dan bij de één of andere idioot in de achtertuin als speelgoed voor de kids. Of gratis weggeven aan een tienermeisje omdat ze graag een pony wil hebben, maar de aanschafprijs niet eens kan betalen, want hoe wil je zo'n pony dan onderhouden?
En dat terwijl het zo'n geweldig leuk beestje is.
En dan is het extra frustrerend om te lezen dat TS het kwaad er niet van in zit, puur aan zichzelf denkt en dat probleem alleen maar gaat vergroten.

Bovendien is dit niet het eerste topic vwb papierloos 'fokken'...... dit is al de zoveelste binnen slechts enkele weken. Het gaat nu echt hard de verkeerde kant op. ;(

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:20

jullie hebben volgens mij nog niet eens aan de TS gevraagt of het voor eigen fok is bedoeld..
voor het zelfde geld wil ze dat veulen gewoon lekker houden... who care's dan nog om papieren...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:23

femmy91 schreef:
Dit is nou precies wat ik bedoel... +:)+ :r

Ik kan ook heel geduldig, lief en aardig antwoorden hoor.... maar 9 v/d 10 keer komt de boodschap dan helemaal niet meer door.
Mijn eerste post bevat al een korte uitleg, ik voorspel zelfs al welke reactie ik verwacht.
Reactie van TS: die reageert precies zoals ik had verwacht, leest verder niet, bekijkt de andere topics niet, maar komt dan met zo'n simpele redenatie. Tsja, dan moet het maar wat duidelijker uitgelegd worden.

Grace: zie mijn vorige post.....
daarbij áls ze dan al met haar papierloze merrie persé wil dekken, laat haar dan igg dekken door een wél goedgekeurde dekhengst. Maar zelfs dat is niet nodig 'want merrie heeft ook geen papier'.... :=

TS heeft overigens eerder ook al een soortgelijk topic geopend, daarin werd ook benadrukt dat je eigenlijk niet puur naar kleur moet kijken bijv. van de hengst, maar of de hengst echt goed bij je merrie past en die verbeterd, er werden vragen gesteld waarom ze persé wil dekken, en dat men aanneemt dat pony igg papieren heeft, maar dat heeft blijkbaar ook geen lichtje doen branden.
Linsey_tiger @ [KS] dekken
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 21-04-11 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ellentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:27

als er nou stond dat ze het veulen wil verkopen, kan ik de reactie van JoyCiej007 nog een beetje begrijpen.
maar om nu zomaar zo tekeer te gaan vind ik een beetje triest.

ik had ook een papierloos veulen, hij is nu naar een vrouw waar hij lekker in huis loopt en de vrouw slaapt in het tuinhuisje waar de pony ook slaapt.
verder maken ze gezellig wandelingetjes enzo.

er zijn vast wel shetten die het slechter hebben getroffen, maar niet alle shetjes hebben het slecht hoor.

ik vind het afentoe wel erg hoor met fokken, je wilt gewoon een perfect paard en door de goede merrie en hengst bij elkaar te zoeken moet het perfecte veulen voor jou er maar uitkomen........ ik vind dat echt niet nodig hoor.
ga jij ook kijken naar de uiterlijke en innerlijke kenmerken van een man om je baby maar perfect te krijgen?????

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:34

ellentjes schreef:
als er nou stond dat ze het veulen wil verkopen, kan ik de reactie van JoyCiej007 nog een beetje begrijpen.
maar om nu zomaar zo tekeer te gaan vind ik een beetje triest.

ik had ook een papierloos veulen, hij is nu naar een vrouw waar hij lekker in huis loopt en de vrouw slaapt in het tuinhuisje waar de pony ook slaapt.
verder maken ze gezellig wandelingetjes enzo.

er zijn vast wel shetten die het slechter hebben getroffen, maar niet alle shetjes hebben het slecht hoor.

ik vind het afentoe wel erg hoor met fokken, je wilt gewoon een perfect paard en door de goede merrie en hengst bij elkaar te zoeken moet het perfecte veulen voor jou er maar uitkomen........ ik vind dat echt niet nodig hoor.
ga jij ook kijken naar de uiterlijke en innerlijke kenmerken van een man om je baby maar perfect te krijgen?????

Wij mensen 'fokken' uit liefde (meestal dan), om paarden en mensen, of uberhaupt dieren en mensen met elkaar te vergelijken vind ik nogal krom eerlijk gezegd, dat slaat kant noch wal.
En waarom er nu dan tegenwoordig wel zo 'moeilijk' wordt gedaan over papierloos fokken, en over 'een goede hengst bij de merrie zoeken'? juist omdat er té veel zijn! Meerderheid v/d shetten is gewoon beneden peil, om het maar cru te zeggen.
Om een ras in stand te houden en te behouden, is het zaak dat er niet zomaar lukraak aangefokt wordt, maar dat er selectief wordt gefokt en goed wordt gekeken naar rasstandaard, veterinaire en medische problemen, etc. etc.
Waarom denk je dat er nu veel shetten zijn met (extreme) onder- of bovenbeet, kromme pootjes, etc.? Die worden niet opgenomen in het stamboek.... maar gaat men er dan mee fokken, dan geef je dat heel leuk door aan de volgende generatie.

Als men zo door gaat, bestaat over een tijd 'de shet' zoals wij hem nu kennen, niet meer. Dan is 'de shet' een klein mormel op kromme pootjes met scheve bekkies.....

Edit: en als je dan toch zo graag mensen met paarden wil vergelijken vwb het 'fokken'; ik vind het wel belangrijk inderdaad dat men nadenkt of de baby wel enigzins een toekomstperspectief heeft. Dat is toch vaak nog een afweging die je maakt; heb ik wel genoeg tijd en geld om een baby te onderhouden, wil ik daar mijn leven wel voor veranderen, kan ik het wel bieden wat het nodig heeft, etc. etc.'

Linsey_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 23:39

Dat geld maakt mij helemaal niet oud hoor!
Maar ik dacht omdat de merrie geen stamboom heeft heb ik er toch niets aan want van haar is niets bekend en dan heeft het veulen hier niets mee.
ze heeft wel een paspoort! Wordt elk jaar geënt en is gechipt.
Het veulen is voor ONS zelf bedoelt en niet voor de verkoop.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:40

We kunnen nu wel allemaal voorbeelden gaan noemen van papierloze shetters die het wel goed getroffen hebben, maar en zijn er nog 1000x meer pony's die dat niet hebben/gaan krijgen :n

Ik heb ook 4 shetten gratis gekregen, alleemaal met papieren (helaas hebben er wel 3 zomereczeem). De eigenaresse kon ze niet meer houden, wie weet waar ze terecht waren gekomen als ik ze niet had genomen...

Ik zou (ook al is het veulen om te houden) toch er voor kiezen om iig een goedgekeurde hengst te nemen, want dan heb je in ieder geval nog een veulen met half papier. De merrie kan je misschien inschrijven bij het NMPRS, maar ik weet niet zeker of dat nog steeds zo is en hoe dat precies zit.

Ook moet je zeker naar de toekomst kijken, een shet kan wel 30 jaar worden. Nu zijn er veel mensen die de pony's voor die tijd weg proberen te doen, dit is wel aan de markt te zien. Maar ik vind dat je een pony 'hoort' te houden tot zijn dood, uiteraard zijn er uitzonderingen ;)

Ik ben het dan ook volledig met JoyCiej007 eens :j

Linsey_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 23:43

kan een paard een half stamboom hebben dan?
zoja, ik heb ze toch nog nooit met half gezien!

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 23:47

Ik ben het er ook wel mee eens, dat je beter met goedgekeurde hengsten kan fokken. Toen ik een paard kreeg van mijn ouders keken we ook naar de papieren. En als je dat "normaal" vertel denk ik dat mensen beter bereidt zijn om te luisteren waarom je iets vind en er misschien iets mee gaan doen.