maakt embryotransplantatie de markt kapot?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cjb

maakt embryotransplantatie de markt kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 13:51

Ik ben benieuwd naar de mening van de overige bokkers.

Had je een aantal jaren geleden een beste fokmerrie en had je de kennis/geluk om daar de juiste hengst bij te vinden die op keuringen, ibop of anderszins in de belangstelling kwam. Kon je dit als fokker door de exclusiviteit van het bloedlijntje nog een beperkt aantal jaren ten gelden te maken.
Heb je nu dezelfde merrie en hetzelfde geluk. Kun je als fokker het jaar daarop 5 of meer eitjes laten spoelen. en het jaar daarop weer.
Wat betekend dat de exclusiviteit van dat bloedlijntje verdwenen is. m.a.w. Het is niet bijzonder meer om een broer zusje van een goedgekeurde hengst of ibop winnaar te hebben. Wat volgens mij op den duur ook de prijs van deze goede bloedlijnen moet gaat drukken.
En dan heb ik het nog niet over de paarden uit de "gewone" bloedlijnen. Die dan volgens mij helemaal geen donder meer waard zijn.

hoe denken jullie daarover?

petraaken

Re: maakt embryotransplantatie de markt kapot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:31

Dat spoelen is alleen maar weggelegd voor degene met een dikke portefeuille die het zich dan ook kunnen permitteren om die dure veulens bij een prof te zetten om ze dan voor goed geld te kunnen verkopen. De kopers hebben tegenwoordig zo veel eisen dat de gewone fokker eigenlijk met flink verlies werkt. Veulens worden niet meer opgekocht omdat men ze te duur vinden (men vergeet nl dat de kosten voor de fokker ook flink oplopen).

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:35

Ik sluit me bij petraaken aan. Het is een hele dure methode met een laag slagingspercentage. Er is zoveel afhankelijk van 'geluk' (geluk dat er een dekking is, geluk dat je het vruchtje op het juiste moment eruit spoelt, geluk dat het vruchtje bij de draag merrie blijft zitten). Nee... ik denk niet dat het de markt kapot maakt, toch zeker voorlopig nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:51

Ik zie het nadeel niet als er met wat meer kwaliteit gefokt wordt. Gezien de prijs worden de genetisch interessantere merries er voor gebruikt.
De markt wordt eerder kapot gemaakt door een overschot van het ondereind, slechte tot gemiddelde paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:01

Of een paard echt de top haalt is afhankelijk van meer factoren dan alleen bloedlijn. Genetisch potentieel is 35%, de rest is opvoeding, opleiding, portie geluk, en de handen waar een paard uiteindelijk in beland/ de kansen die een paard krijgt.
Staar je niet blind op "volle broer of zus van hengst xyz". Ze kunnen compleet anders uitpakken.
En dan maakt het niet uit of deze zijn ontstaan door Embryotransfer of op de natuurlijke manier ter wereld komen.
Dus maakt ET de markt kapot? In mijn ogen niet. Het maakt de genenpool wel een stuk kleiner...en daar moeten we met zijn allen wel voor uit gaan kijken.