[KG] Wordt nu écht elke schimmel wit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

[KG] Wordt nu écht elke schimmel wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 00:09

Ik voerde onlangs met iemand een discussie over het feit of paarden met schimmelkleur nu werkelijk allemaal wit worden.
Ik heb eerder een appelschimmel gezien die op zijn 15 nog steeds appels had en grijze plekken. Maar is dit uitzondering?
Wij hebben een witte schimmel merrie staan van Clinton, en zij was op haar 1 jaar al volledig wit met enkel nog wat grijs aan de benen.
Dus ik "discussieerde" dat de schimmels op latere leeftijd nooit zo wit worden als bv. Clinton..
Iemand ervaringen?

(hoop dat dit topic hier juist staat!)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 20-04-11 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 00:11

Nee, niet elke schimmel wordt even wit.. Dat hangt van het soort af.
Laatst bijgewerkt door JPS op 20-04-11 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 00:12

Ik kocht mijn merrie redelijk wit, nog wel wat grijze stukjes hier en daar bij de benen, en in de loop van de jaren is ze echt helemaal wit geworden..

Dus of ze helemaal wit worden, ik weet het niet, maar het viel me wel op..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 00:13

Niet elke schimmel wordt even wit... maar ik heb ook nog nooit 25 jarige grijze gezien met appels. :+

Als ze maar oud genoeg worden, worden ze uiteindelijk allemaal wit.

Elixir

Re: Wordt nu écht elke schimmel wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 00:16

Toch? Ik besefte niet dat ze eigenlijk allemaal wit werden. Misschien dom om er een topic over op te richten, maar wist deze vraag niet gericht in het juiste topic te posten!

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 00:18

Er zullen hier en daar vast wel wat oude grijsjes rondlopen, maar wel wat witter dan ze voorheen altijd waren denk ik..

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 00:30

Mijn schimmelmerrietje is 22 en niet wit. Ze heeft een roodbruine vlek op haar schouder/hals en nee, ze is niet bont.

Vliegenschimmels worden toch ook niet helemaal wit? Ik ken tenminste wel een aantal behoorlijk oude vliegenschimmels.

Appeltjes trekken volgens mij wel eigenlijk altijd weg.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 00:31

Vliegenschimmels ken ik inderdaad ook die ouder zijn. Maar appelschimmels?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 00:40

Mijn schimmel is bruin geboren, toen hele donkere blauwschimmel geworden (zo noemen ze dat toch, dat extreem donkergrijs), toen heel veel appeltjes, toen helemaal wit & nu bijna zwart op der kont door dat ze extreem vliegenschimmel word.
5 jarige is nu nog helemaal donkergrijs. (zie profiel, Farouche & Burberry)
Andere schimmel die ik deed was op 6 jarige leeftijd al helemaal wit.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:09

mijn schimmel is zwart geboren, toen licht grijs geworden, egaal, geen appels en toen door de jaren uit witter en witter en witter... nu zo goed als hele maal wit, zelfs zijn vliegenschimmelvlekjes zijn aan het verdwijnen... hij is nu 13j

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:19

Alle schimmels worden op den duur wit. Sommige pas als ze 20 zijn, sommige als jaarling al. Maakt niet uit hoe lang het duurt, als ze lang genoeg leven worden ze allemaal wit ;)
Mijn ruin is nu met 5 jaar nog behoorlijk goed gekleurd, maar uiteindelijk zal hij ook wit worden.

Vliegenschimmels zijn daar weer een uitzondering op. Die dragen (waarschijnlijk) ook weer een ander gen, wat zorgt voor het terugkrijgen van pigment. Mooi voorbeeld daarvan is de arabische hengst Papillon, die extreem veel vliegjes heeft.

@Shetjessweet: Jouw paard heeft een Bloody Shoulder, een fenomeen wat zorgt voor een gekleurde vlek bij een schimmel. Heeft niets te maken met het schimmel worden, deze vlek zal inderdaad altijd gekleurd blijven. Als je googeld kom je trouwens een erg mooi verhaal tegen over de oorsprong van deze schouder! Verder zal jouw paard, net zoals een echte schimmel betaamd, gewoon wit worden :)

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:03

mariettek schreef:
Alle schimmels worden op den duur wit. Sommige pas als ze 20 zijn, sommige als jaarling al. Maakt niet uit hoe lang het duurt, als ze lang genoeg leven worden ze allemaal wit ;)
Mijn ruin is nu met 5 jaar nog behoorlijk goed gekleurd, maar uiteindelijk zal hij ook wit worden.

Vliegenschimmels zijn daar weer een uitzondering op. Die dragen (waarschijnlijk) ook weer een ander gen, wat zorgt voor het terugkrijgen van pigment. Mooi voorbeeld daarvan is de arabische hengst Papillon, die extreem veel vliegjes heeft.

@Shetjessweet: Jouw paard heeft een Bloody Shoulder, een fenomeen wat zorgt voor een gekleurde vlek bij een schimmel. Heeft niets te maken met het schimmel worden, deze vlek zal inderdaad altijd gekleurd blijven. Als je googeld kom je trouwens een erg mooi verhaal tegen over de oorsprong van deze schouder! Verder zal jouw paard, net zoals een echte schimmel betaamd, gewoon wit worden :)

Dat weet ik, maar ze is dus wel een schimmel die nooit helemaal wit zal worden, zij het niet op de manier die TS bedoelt. Ze is verder inderdaad spierwit. Verhaal heb ik ook al wel eens gelezen, is idd erg mooi. Overigens is mijn "paard" een papierloze shet van 96 centimeter. Ze heeft ook nog een zogenaamde "duimafdruk van Allah" op haar hals. Shet in arabiertjes-verpakking dus.

Elixir

Re: [KG] Wordt nu écht elke schimmel wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 00:50

Nu ga ik snel alle schimmels in de gaten houden om werkelijk te zien wanneer ze wit worden. Best spectaculair :D! Onze witte schimmel heeft steeds last van zwarte pelletjes, terwijl ze eigenlijk wel wekelijks gewassen wordt (wedstrijd), echt raar! Dus zij heeft wel duidelijk een zwarte huid en geen bleke. Gelukkig maar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 07:14

Ik ken een pony die is overleden toen hij tegen de 30 was, maar die is nooit wit geworden. Leerde hem kennen toen hij 5 was, toen was hij donkergrijs. Hij is wel lichter geworden, maar altijd lichtgrijs gebleven.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:17

Ons schimmeltje is bruin geboren. Is helemaal wit geweest maar wordt steeds bruiner Hij is 19 jaar.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:25

Mijn schimmel is als vos geboren, was op 3 jarige leeftijd heel erg donkerzwart/grijs en op haar 19 jaar wit met heel veel bruine vlekjes

http://www.mijnalbum.nl/Foto-S4SAFP37.jpg
hier op een leeftijd van een jaar of 10/11

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:31

dit was in 2008Afbeelding

Zo is hij nu
Afbeelding

het blauwe is vliegenspul

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:30

Ik denk idd niet dat elk paard wit wordt. Die van hierboven vind ik wel leuk. Wist neit dat ze soms ook weer donkerder werden..