Andere zit op Ijslanders?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Andere zit op Ijslanders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 09:53

Heeii!
Ik heb laatst eens op de ijslanders vijn mijn vriendin gereden! Erg leuke beestjes! Alleen ik vraag me 1 ding af. Toen ik erop ging, moest ze mij helemaal uitleggen hoe ik erop moest zitten. Ik had zo iets van: Waarom? Het zijn toch paarden?
Maar ik moest heel anders zitten dan op een 'gewoon' paard...
Kaars rechte rug, Bekken kantelen, en diep in het zadel.
Maar waarom? Waarom moet je op een Ijslander, zo anders rijden?

PS. Tölt zit echt heerlijk!!

skorrie

Re: Andere zit op Ijslanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:58

Nou als het goed is zit je op een ander paard toch ook met een rechte rug en dan kantel je toch ook je bekken en zit je diep of zie ik dat verkeerd??
Op een ijslander zit je vaak wel iets verder naar achteren en dat is om de töltknop te kunnen bedienen zeg maar.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 10:12

Ja klopt, alleen heb ik een beetje een holle rug..

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:21

Inderdaad, zo hoor je op elk paard te zitten :+

Aan een holle rug zou ik echt iets gaan doen, daar krijg je later alleen maar last van! ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:10

-> GP

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 18:06

sorry! :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:08

bij ijslanders zit je langer met je benen. :)
misschien zat je gewoon even beetje beroerd op de ijs, dat kan ook.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:15

Ik vind dat je wel degelijk anders zit hoor, op een ijsco :3 Heb er zelf 1 en je zit natuurlijk in de tolt een beetje als een doorgezakte aardappel (zo vind ik het er altijd uit zien :p), maar als ik op een "normaal" paard zit zit ik anders, wat dressuurderiger ofzo :P

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:59

In principe zit je op een ijslander net zo als op een "normaal" paard.
Je benen langer slaat al helemaal nergens op. Want dan ga je meestal je benen afsteken, en dat hoort niet...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:02

wyko schreef:
Je benen langer slaat al helemaal nergens op. Want dan ga je meestal je benen afsteken, en dat hoort niet...

pardon?
zo is het mij vertelt.
en ik steek niet mijn benen af, en met mij meer ruiters niet. :)
dat is dus onzin wat je hier beweert.
benen afsteken is een balansprobleem en kan ook gewoon gebeuren als je de beugels wel " op maat hebt"

zoek maar eens op a la brida rijden of ijslander wedstrijden. :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:08

Je rijd inderdaad wel degelijk met langere benen :+ IJslanders in IJsland draven niet veel, en als je met je paard draaft draaf je IJslands, in een soort staan met je handen laag langs de schouders (voor zover ik gezien heb)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:51

Slofje schreef:
IJslanders in IJsland draven niet veel, en als je met je paard draaft draaf je IJslands, in een soort staan met je handen laag langs de schouders (voor zover ik gezien heb)

Mijn ijslanders in IJsland draven best veel :D .

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:58

Kuggur schreef:
Slofje schreef:
IJslanders in IJsland draven niet veel, en als je met je paard draaft draaf je IJslands, in een soort staan met je handen laag langs de schouders (voor zover ik gezien heb)

Weet je dat wel heel zeker? /3

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:09

wyko schreef:

Hier een ijslanderruiter ;)
Ik zit op een ijslander wel langer met mijn benen dan op een ''gewoon'' paard omdat ik op die manier beter met gewichtshulpen kan rijden.
Daarnaast hou ik zowiezo mijn been eraf; een goed paard, ongeacht ras, hoef je namelijk niet steeds aan te drijven :Y)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:12

Slofje schreef:
Ik vind dat je wel degelijk anders zit hoor, op een ijsco :3 Heb er zelf 1 en je zit natuurlijk in de tolt een beetje als een doorgezakte aardappel (zo vind ik het er altijd uit zien :p), maar als ik op een "normaal" paard zit zit ik anders, wat dressuurderiger ofzo :P

Sluit ik me bij aan.
Maar dat ik alleen met de tolt, en mijn benen zijn ook wel iets langer dan normaal.
en op zich met de rest van de gangen zit ik normaal als op een elk ander paard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:52

imaudy schreef:
Kuggur schreef:

Ehm, ik schrijf mijn ijslanders op IJsland, dus ja, gezien alleen ik en mijn vrouw daar op rijden weet ik dat nogal zeker.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:15

Wildgirl schreef:
wyko schreef:

Hier een ijslanderruiter ;)
Ik zit op een ijslander wel langer met mijn benen dan op een ''gewoon'' paard omdat ik op die manier beter met gewichtshulpen kan rijden.
Daarnaast hou ik zowiezo mijn been eraf; een goed paard, ongeacht ras, hoef je namelijk niet steeds aan te drijven :Y)

Als je je benen niet afsteekt, betekend niet dat je continue aan het drijven bent.
Ik ben ook ijslander ruiter, maar zit op een ijslander niet anders dan op een "normaal" paard.
Hier ben ik tijdens mijn ijslander lessen behoorlijk op afgestraft! :Y)
Ik denk dat veel ijslander-instructeurs het benen-afsteek-probleem zeker herkennen.
Als je je beugels kort hebt (=lees normaal) dan kan je ook gewoon gewichtshulpen geven, daar hoeven je beugels niet langer voor te zijn.
En als je je beugels normaal hebt, hoeft dat dus ook niet te zeggen dat je altijd maar aan het drijven bent...

Misschien toch eens les nemen bij een goede ijsco-instructeur en het eens voor leggen. Dus of je op een ijslander anders moet zitten dan op een normaal paard.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:27

@wyko, ik bén instructeur ;-)
Het is algemeen bekend dat indien je korter zit, je minder onafhankelijk kunt zitten doordat je meer gewicht op je beugels moet leggen om je balans te houden.
Ik heb mijn benen van het paard af, ik steek ze niet uit, maar gebruik mijn benen alleen als ik iets van mijn paard vraag ongeacht het ras.
De oude garde IJslander ruiters zit vaak wat krom en steken hun benen extreem van hun paard, dat is het andere uiterste.
Op ieder paard hoor je netjes te zitten en dus zit ik op ieder paard zo recht mogelijk maar op een veelzijdigheids of springzadel zit ik nou eenmaal fijner met kortere beugels.
Uiteraard zijn korte beugels geen garantie voor continu inwerken met je benen maar helaas, veel IJslander ruiters (en andere ruiters trouwens ook) doen dit wel....
Ooit een échte IJslander op een goede IJslander zien rijden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:15

Ik heb geleerd om je benen gewoon langs de flanken van het paard te laten hangen. Op het moment dat je dan een beenhulp wil geven is je been waar je het wil, namelijk bij het paard. En wanneer je geen beenhulpen geeft doet je been niets, en hangt het gewoon langs je paard.

De holle rug vind ik een erg storende fout die je bij steeds meer "dressuur"ruiters ziet, evenals het naar achteren hangen met het bovenlijf. Hoe kun je nou meegaan met de beweging als je zo raar zit.

Op een drieganger zit ik in principe hetzelfde als op een IJslander, alleen heb je bij een IJslander/gangenpaard soms preciezere zithulpen nodig om te tölten of juist te draven. Zet mij op een heul erg lateraal paard en moet je eens kijken hoe ik voorover ga zitten met m'n handen halverwege z'n oren :+ En vanuit daar ga je dan op zoek naar de finetuning van je drafknopje zodat je ook uiteindelijk op dat paard gewoon rechtop kunt zitten in draf.

Benen afsteken, te lange beugels en IJslands draven kan allemaal wel.. als je wil. Het hoeft niet. Er is niet één manier om op een IJslander te zitten. Een rechte rug en kanteling van het bekken (afhankelijk van welke gang je vraagt) vind ik doodnormaal. Ik krijg les van een erg goede IJslandertrainer waar ik heel veel van leer over paardrijden in het algemeen. Want rijden op een IJslander is naar mijn idee niet anders dan rijden op een paard van welk ander ras ook. We zijn nou toch wel een beetje af van het idee dat je je benen mijlenver hoort af te steken. Gewoon je benen normaal houden is één van de sterkere punten van de Europese IJslanderruiters naar mijn idee, en voor zover mij bekend krijgen ze dat op IJsland nou ook een beetje door.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:20

Wat is kort en wat is lang. Gewoon normale dressuurlengte is prima volgens mij. Lang genoeg om ontspannen mee te kunnen bewegen, maar wel kort genoeg dat je ook nog kunt lichtrijden.

Citaat:
Ooit een échte IJslander op een goede IJslander zien rijden?

O meer dan eens. Naar ijsland en naar diverse WK's geweest. De meeste ruiters op wedstrijd zitten niet (meer?) als zoutzakken of kromme aardappels op hun paard.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 00:44

Kuggur schreef:
imaudy schreef:

Ehm, ik schrijf mijn ijslanders op IJsland, dus ja, gezien alleen ik en mijn vrouw daar op rijden weet ik dat nogal zeker.

Was maar een grapje :D.

Wat ik begrepen heb van een bekende ijslandse meneer is dat het benen afsteken komt doordat je wilt dat het paard onder de ruiter het evenwicht zoekt. Gaat een ruiter naar rechts hangen dan moet het paard naar rechts gaan om de ruiter in evenwicht te houden. Denk hierbij aan ijslandse boeren die naar de kroeg zijn geweest. Wil je dus opzij naar rechts dan ga je wat naar rechts hangen. In Nederland wordt het paard geleerd te wijken voor druk, wil je dan dat het paard naar rechts gaat dan geef je met je linkerbeen druk achter de singel. Je benen blijven verder gewoon langs het paard hangen. Anyway het is maar net wat het paard geleerd heeft.

Welke methode gebruik jij Kuggur?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 01:55

Ook een "normaal" Nederlands paard wilt altijd onder het ruitergewicht blijven.

louise_jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 02:01

Hm, ik zat er over te denken om een keer een ijslanderlesje te nemen, maar daar zie ik toch maar van af als ik die ingewikkelde verhalen lees :p

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:05

klinkt moeilijker dan het is hoor :)
sommige dingen moet je gewoon even doen en voelen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:25

Brainless schreef:
Ook een "normaal" Nederlands paard wilt altijd onder het ruitergewicht blijven.

De ijslandse manier heeft het nadeel dat het paard iets naar binnen gaat vallen als je opzij wilt. Bij de gewone dressuur blijft het paard gedragen op 4 benen lopen en blijft de ruiter recht boven het paard zitten.