Contract: Samen een veulen fokken uit mijn merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Princess

Contract: Samen een veulen fokken uit mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 10:08

Ik ga samen met iemand een veulen fokken uit mijn merrie. Het veulen is dan 50/50 van ons samen.
Ik betaal het dekgeld en de kosten voor het drachtig krijgen en de verzorging van de merrie. Als het veulen 4 maanden is gaat het naar degene met wie ik het samen doe. Zij voeden het veulen op tot 3,5 jaar. Ze betalen wormenkuren, entingen, hoefsmid, stalling etc. Als het veulen 3,5 jaar oud is dan is delen we alle kosten voor training en stalling.

Ik wil alles graag op papier hebben staan. In het begin heb ik er veel kosten aan, stel het veulen wordt verworpen of het gaat na 6/12 maanden dood, dan wil ik een deel van het dekgeld terug. Op een bepaald moment spelen we natuurlijk kiet en dan is het gewoon pech hebben als het veulen met 2 a 3jaar dood gaat. Maar waar trek ik de grens? Hoe kan ik dit het beste in het contract zetten?
Het dekgeld is 850 euro van deze hengst. De opfokkosten (dus als het veulen naar hen gaat) zijn ongeveer 1200 euro per jaar (zij hebben zelf opfok, dus het veulen staat bij de andere veulens)

Graag alleen inhoudelijk antwoorden, niet over of ik het niet beter op een andere manier kan doen want deze keuze heb ik gemaakt en die staat vast!

Alvast bedankt!

Waves

Re: Contract: Samen een veulen fokken uit mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:54

Als het om een veulen gaat waar hoge dekkosten mee gemoeid zijn en waarvan je een hoge opbrengst verwacht (een andere reden voor deze constructie kan ik persoonlijk namelijk niet bedenken), dan zou ik een paar honderd euro extra uitgeven en de boel bij een notaris vast laten leggen.

Dat is de meest zekere manier dat alles juridisch waterdicht is en dat je kan krijgen waar je recht op hebt mochten er dingen mis gaan.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 12:47

Dank je wel voor je tip, maar ik ga dit niet doen. Dit kost een hoop geld.
Ik ken de mensen met wie ik dit doe goed, ze hebben een eigen stal en doen dit vaker.
Heeft iemand een voorbeeldcontract die ik eventueel kan aanpassen?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:15

OK, maar ook een voorbeeldcontract van Bokt zou ik nog even door een jurist laten bekijken. Het is niet niks, zo'n constructie en er kan een hoop misgaan.
Overigens offtopic maar wil je het veulen met 4 maanden al afspenen als ie naar de andere eigenaren gaat? :?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:22

Ik zou zorgen dat je alle kosten vanaf het begin 50-50 doet. Dat verkomt ook al een boel.
Want wat als de dekking mislukt, of nog erger, het veulen overlijd.. nu draagt 1 iemand die verantwoordelijkheid..

En dus van te voren een contractje maken dat je alles sam-sam doet.. en HEEL belangrijk: een uitkoop-clausule!

Dus dat de een de ander kan uitkopen zonder te veel problemen of gekkigheid!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 13:33

Graag alleen inhoudelijk reageren.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:42

Je moet denk ik eerst voor jezelf globaal gaan uitrekenen wanneer je kiet gaat spelen met elkaar.
Als je nou (voor zo ver mogelijk) de kosten voor jou uitrekent wat jij betaalt vanaf zaadje tot 4 maanden oud veulen. En uitrekent wat zij betalen van 4 maand oud veulen tot 2,5 , 3 jarige.

Want ik denk dat je al snel kiet speelt bij 2 jaar.. Dus als zij dan nog de lasten moeten dragen tot 3,5 jaar hebben zij meer betaalt dan jou.
Dat kan natuurlijk maar dat moet je goed op papier hebben. Verder is de rechtmatige eigenaar diegene die het paard onderhoud, wat in dit geval de andere partij is. Je moet dus ook goed op papier hebben staan dat jullie beiden eigenaar zijn.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:58

Princess schreef:

Je vindt het advies naar een jurist te gaan niet inhoudelijk :?
Prima, maar niet komen klagen dan als je ineens in een conflict zit over geld en veulen over een paar jaar :wave:

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:04

Waves schreef:
Princess schreef:

Je vindt het advies naar een jurist te gaan niet inhoudelijk :?
Prima, maar niet komen klagen dan als je ineens in een conflict zit over geld en veulen over een paar jaar :wave:

Ik denk dat ze doelde op je afspeen-verhaal ;)

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 14:59

Klijntjuh schreef:
Ik denk dat ze doelde op je afspeen-verhaal ;)

Klopt!