[KG] Schimmel of toverballetje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

[KG] Schimmel of toverballetje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 12:57

Ik zit al een tijdje te twijfelen om dit topic te openen want ergens lijkt het zo'n domme vraag :+

Maar ik krijg mn twijfels over de kleur van mn pony en nadat ook mn pensionhoudster diezelfde twijfels uitte vraag ik het toch maar eens aan mensen die meer verstand van kleur hebben dan ik :P

Mn pony is nu bijna 2, vosgeboren schimmel. Ik zou dus denken dat een schimmel steeds lichter wordt, maar Bis lijkt dit jaar al een stuk donkerder dan vorig jaar. Althans, daar waar de zomervacht er al echt onderuit piept. Zo donkergrijs dat t haast tegen zwart aan is, terwijl zn zomervachtje vorig jaar toch gewoon ''normaal'' grijs was.
Zn wintervacht is sowieso wel donkergrijs, en zn tussenvacht is dan weer tegen wit aan (hoe bedoel je verschil := ), iig zo licht dat ik de grenzen van zn aftekeningen niet meer zie tot de tussenvacht verdwijnt.

Nou vraag ik me toch af.. Is dat normaal voor een schimmel? :+ Dat ie grijs is.. Ja, dat staat als een paal boven water. Maar ik weet niet beter dan dat een schimmel lichter wordt en niet donkerder. Zn vader was op zijn leeftijd overigens al spierwit. Beide ouders zijn vosgeboren schimmels, mams is ook al grootste deel wit. Ook ergens ooit iets gelezen over Splashed White? Kreeg de indruk dat, gezien de hoge witte benen, daar ook sprake van zou kunnen zijn?

Ongeveer halfjaar terug, geschoren:
Afbeelding
Op deze foto lijkt vooral op zn achterbeen t stukje boven t wit heel erg donker, maar das nat, had zn benen nog ff gewassen voor de foto :+

En een recente foto, zelfs nog met witte waas van tussenvacht over de donkere vacht heen:
Afbeelding
Op deze foto zie je ook een donkere vlek op zn borst, daar heeft zn deken geschuurd en die kleur haar is er dus op gegroeid, intussen zie je niet eens meer dat er een ''vlek'' zit omdat zn hele borst die kleur begint te krijgen..

Grote dank voor jullie mening over zn kleur, ik vind t maar apart iig :P

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: [KG] Schimmel of toverballetje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:05

Het is vrij logisch dat een schimmel witter wordt als hij geschoren is. De bovenste vacht haren blijven namelijk het langste donker. Dus dat zijn nu de grijze haren. Verder kan het per seizoen ook wel verschillen.

Deze is gewoon schimmel, voor zover je dat zo kan zien. Aan zijn aftekeningen op de benen te zien kan hij ook sabino dragen. Heeft hij een (grote) bles, witte (of gedeeltelijk witte) onder lip en/of een vlek op zijn buik?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 13:21

Bijna zn hele hoofd is al wit := En zn buik is ook groot deel wit idd :)

Hij is op de geschoren foto eerlijk gezegd juist donkerder dan anders..

Afbeelding
Hierop is hij in zomertenue en ongeschoren :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:35

Veranderd niks aan mijn mening, ik zie gewoon een schimmel in deze leuke pony. Ook geen aparte manier van verschimmelen, hoofd is namelijk vrijwel altijd als eerste wit, de plekken waar de pony nog donker is, is bijna altijd zo.

Ook dat ie de ene keer donkerder is dan de andere keer, is eigenlijk niet zo heel vreemd. Ik ken een schimmel, welke als veulen (nadat de veulenvacht er af gegaan is) vrijwel helemaal wit/licht grijs was, nu (hij is nu 2 jaar) ziet hij het er het zelfde uit als jouw pony, maar dan een stuk donkerder (maar op dezelfde plekken donker/licht bedoel ik).

Hoe oud is de pony nu? Ow, 2 jaar zie ik nu. Vind ik dat de pony al vrij wit is. :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 13:46

Hihi ok, weer een mysterie minder :D

Ik dacht eerst dat ie heel snel wit zou worden nadat t eerste wintervachtje eraf was en omdat ie nu zo veel donkerder lijkt was ik een beetje in de war :=

Maar thnx iig :D Als veulen had ie idd gewoon een brede bles maar zn hoofd werd al vrij snel helemaal wit (op een paar donkere plekken na) :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:56

Had ie als veulentje ook wit (klein of groot) onder zijn buik?
Ik denk namelijk wel sabino te zien (hoge witte benen en oplopend richting de buik).

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 21:13

Heb even gespiekt voor de zekerheid maar als pasgeboren veulentje had ie al een witte buik :) Geen heel duidelijke witte aftekening oid op zn buik, maar toch beslist wit :)