N.v.t.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

N.v.t.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 22:39

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 18:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Re: Wat zijn de gevolgen als ik me merrie laat dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:21

Wat zijn de gevolgen? Nou dan heb je er sowieso twee. Dus ook dubbele kosten, kost dubbel zoveel tijd etc.

Ik denk dat je in jouw geval eerst afmoet vragen waarom zou je willen dekken? Dat haal ik helemaal niet uit je verhaal. Ik krijg meer het idee zo van: Ik laat d'r dekken, want ik wil d'r laten dekken.

Voor veel informatie over fokken/dekken kun je het boek paardenfokken van dhr. de Vries lezen :) Staat bordevol informatie. :j

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:26

Ik zal er iig wel voor zorgen dat je haar minimaal twee weken voor de uitgerekende datum apart kan zetten. Misschien een stukje wei met schuilstal. Je weet van tevoren niet hoe alles loopt en als het eraan zit te komen, moet je toch vaak kijken (ook 's nachts) of een camera plaatsen. En zorg dat het veulen niet te vroeg in het jaar geboren wordt ivm nachtkou.
Meestal kunnen ze vrij snel weer in een rustige kudde als er genoeg ruimte is.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:42

Waarom zou ze niet bij de kudde kunnen bevallen?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:42

Citaat:
Wat zijn de gevolgen als ik me merrie laat dekken ?

Misschien wordt ze wel drachtig. :+ :')

Maar nu even serieus, er zijn natuurlijk twee opties: ze wordt drachtig of ze wordt het niet. Met dat laatste heb ik helaas ervaring en dat is ook niet leuk kan ik je vertellen. Dan kost het je misschien een hoop moeite en geld en sta je later alsnog met lege handen. Als ze wel drachtig wordt kan er inderdaad ook nog van alles misgaan, daar heb je zelf al een paar voorbeelden van gegeven. In het ergste geval verlies je je merrie. Dat is een risico waar je altijd rekening mee moet houden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 01:17

Als het een stabiele kudde is en er is genoeg ruimte in de wei dan zie ik niet in waarom ze niet in de kudde kan bevallen?

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 09:50

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 18-09-24 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:59

Dan zou ik het bij een dierenarts navragen. Mogelijk dat hij iets aan haar baarmoeder kan zien oid.
Ik zou zelf er niet voor kiezen om in een kudde te bevallen. Niet vanwege de kudde maar omdat ik het dan 's nachts minder gemakkelijk in de gaten kan houden.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:31

Ten eerste zou ik wel even met je ouders overleggen. Een veulen krijgen is hartstikke leuk en heel vaak gaat het goed, maar als het bij paarden eenmaal fout gaat, is het vaak ook goed mis. Daar kunnen een hoop kosten aan verbonden zijn.
Daarna zou ik vragen of je dierenarts je merrie eens wil wil nakijken. Ze heeft al twee keer een miskraam gehad, weet je daar al een reden van? Tegelijkertijd kun je aan hem/haar vragen wat er allemaal komt kijken bij een dekking, een bevalling en het opvoeden van een veulen. Denk aan vaccinaties (zowel van de mama als straks het veulen), speciale hygiene enz, wat doe je als het een merrie is... of een hengst, castreren? Lees je goed in. Op bokt staan genoeg verhalen over bevallingen, dekking enz. Misschien kun je in de BoktWiki nog wat vinden? Of anders eens naar de bieb gaan. Zorg dat je weet waar je aan begint.
Vervolgens kun je gaan zoeken naar een leuke goede hengst. Ik neem aan dat je met een haflinger-hengst wil gaan dekken? Denk er over na of je met een goedgekeurde hengst wil dekken of buiten het stamboek (kwaliteit van de hengst vs. kostprijs van het sperma). Je zou eventueel hulp in kunnen schakelen van een kenner om te kijken welke hengst er bij jouw merrie past. Is je merrie zelf goedgekeurd?

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Denk wel: Bezint eer ge begint. Wat ik bedoel te zeggen is dat een veulen heel veel werk is en een hele verantwoordelijkheid. Heb je iemand die je kan helpen en begeleiden. Heb je er ruimte, tijd en geld voor? Kun je hem de rest van zijn/haar leven bij je houden? Er zijn namelijk zoveel paarden op de markt, dat zomaar een veulen fokken voor de 'leuk' niet helemaal eerlijk is (imo), zeker als je hem na een jaar moet verkopen. Snap je?

Heel veel succes met je keuze!

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 20:08

.