wij hebben een merrie van nu 10jr,hier willen we waarschijnlijk een veulen mee fokken. maar deze merrie is groot gebracht met de fles omdat moeder haar verstoten. zou dit dadelijk ook problemen geven,omdat ze zelf verstoten is. want je merkt ook dat ze bv in de groep bij ons,waar nu een merrie(pony)met veulen loopt ze geen respect toont voor de moeder die haar probeert weg te jagen,ze draait zich dan om en probeert de pony dan gewoon te raken.alsof ze de regels van de natuur in de groep toch niet echt snapt.terwijl de monster merrie van de groep alle respect heeft voor de pony nu die een veulen heeft. ik ben erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn,met merries die met de fles groot gebracht zijn.
Ik heb een merrie afgericht (zadelmakmaken inrijden doorrijden) die met de fles groot gebracht is Maar er word niet mee gedekt Ik kan je buiten dat ik het een vreselijk aanhankelijke merrie vond die je heel graag uitteste een fijn paard was ook naar andere paarden toe
ik denk dat het toch per paard verschillend is....
brendalevita
Geplaatst: 15-04-11 07:11
Hier bij ons staat een merrie die ook een flessenveulen is,bij de fokker 2 veulens gehad probleemloos. Wijzelf hebben geen belang bij een veulen van haar dus kan niet zeggen hoe en wat,wel past ze goed in de groep en zou ik niet zeggen dat ze iets heeft gemist! ?Succes
YvonneNEL
Geplaatst: 15-04-11 07:19
dat kan zeker hoor. ze kunnen juist te beschermend worden en zelfs andere veulens zich toe eigenen.... verstoten is een uitzonderlijk geval naar mijn idee.
MontyRulezz
Geplaatst: 15-04-11 07:25
Wij hebben ook een merrie op stal die met de fles is groot gebracht, niet omdat ze verstoten werd maar omdat de moeder gestorven is 1 dag na de bevalling. Die is ook super aanhankelijk naar mensen en andere dieren toe en is zelf ook al moeder geweest zonder een enkel probleem.
Het gedrag wat jij aangeeft over het niet hebben van respect voor andere paarden komt omdat ze dat niet op jonge leeftijd geleerd hebben van de moeder. De onze heeft het eerste jaar met een shetlanderhengstje gestaan die haar al de nodige manieren bijbracht en daarna is ze de opfok ingegaan waar ze de rest van de manieren geleerd heeft.
Ik geloof echt niet dat jouw merrie hetzelfde gedrag zou vertonen alleen omdat ze dat zelf heeft meegemaakt.
Belana van Anya is ook met de fles groot gebracht en heeft probleemloos meerdere veulens gekregen en opgevoed.
keona
Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-11 19:18
oke ,ik was gewrg nieuwschierig.en als ik enkel van iedereen zou horen dat ze problemen hadden met zo een merrie,zou ik er zo wio nooit aan beginnen.dus bedankt dat jullie reageerde