tips gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

christiegirl

tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 21:14

hallo,

as zaterdag ga ik bij een fjord kijken. Wie heeft er voor mij tips waar ik op moet letten? Jammergenoeg kan ik niemand
meenemen die er ook op heeft. Graag hoor ik jullie tips.

gr.

Anoniem

Re: tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:28

Ik denk dat het heel wijs is om van te voren met jezelf af te spreken wat je harde eisen zijn, en wat je wensen.
Harde eisen zijn echt de dingen waaraan het paard MOET voldoen. Eén minnetje op dit lijstje en je doet er verstandig aan om verder te zoeken. Denk daarbij bv aan ingereden, verkeersmak, goed opgevoed, of bv het rijtechnische niveau wat jij wilt bij je nieuwe paard.
Het wensenlijstje is dan het lijstje met dingen die fijn zouden zijn. Denk daarbij bv aan dat het paard al concourservaring heeft, of dat het bv ook betuigd is etc.

Op deze manier voorkom je dat je verblind van verliefdheid op een leuk smoeltje helemaal 'vergeet' wat je ook al weer allemaal zocht in een nieuw paard.

Verder natuurlijk goed kijken naar het exterieur van het paard, naar de gangen, naar het ruggebruik als het dier voorgereden wordt etc.
Ook adviseer ik altijd om het paard zélf uit de wei te gaan halen, te poetsen en te zadelen. Dan heb je een veel betere eerste indruk dan dat het paard al gezadeld of zelfs warmgereden klaarstaat als je komt. Persoonlijk kom ik dus ook altijd standaard een half uur te vroeg op mijn afspraak, om er zeker van te zijn dat 'ie bv niet nog even afgelongeerd wordt oid.

Succes met de eerste bezichtiging, en nog even een tipje voor een evt. 2e bezichtiging, kijk even of je instructeur oid met je meekan. Twee zien echt heel veel meer dan een.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:34

Ook heel belangrijk zijn de hoeven. Zijn ze gelijk, geen afwijkende stand, scheuren of brokkelhoeven. Zijn ze beslagen, zoja waarom,enz.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:19

Vraag ook of de fjord geen last heeft van zomereczeem.
Want je wilt echt geen paard met eczeem, dat kost
veel geld,zorg en moeite extra.

Juut88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:22

En misschien een beetje een inkoppertje: laat het paard keuren door een onafhankelijk dierenarts.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:48

en niet gelijk beslissen maar eerst nog even thuis over na denken en liever nog eentje bekijken, dan kan je vergelijken, veel plezier!

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:09

Vragen als je haar/hem wil kopen of je het paardje eerst op proef mag na een keer kijken vind ik kun je niet een goed oordeel hebben als je hem thuis hebt wel

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:06

Ga er wel van uit dat niet iedere verkoper zijn paard op proef wil mee geven.
Kan een hoop mis gaan bij de potentiële koper door onnodig risico of onkunde...en dan zit je met een paard wat je niet meer goed kan verkopen, je neemt als verkoper dan wel een groot risico. ;)
Je kan dan wel vragen of je een aantal keren mag komen rijden bij de verkoper.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:54

Juut88 schreef:
En misschien een beetje een inkoppertje: laat het paard keuren door een onafhankelijk dierenarts.

Nah, zo nodig vind ik dat niet.

Is het echt geen mogelijkheid om iemand mee te nemen met flink wat verstand van paarden? Dan bedoel ik iemand die kan zien of een paard goed op zn benen staat, kan zien of het paard fatsoenlijk gebouwd is etc. Hoeft niet meteen de 1e keer, maar kan wel als je de 2e keer komt kijken, of je kunt vragen of je de fjord op proef mag en dan kun je iemand er naar laten kijken.
Ik zou inderdaad nooit een paard met eczeem kopen, maar als je aan de kust woont kun je dat wel doen.

nikki132360

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:38

goed nadenken of je het echt wil

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:41

Let op:

- het gebit ( is het gezond, eet het paard goed?)
- de manier waarop het paard beweegd ( loopt hij/zij niet kreupel?)
- als je het paard rijd, is het paard dan ook rustig, oortjes bewegend/naar voren e.d.?
- de hoeven ( let erop dat er geen wondjes of steentjes in de hoeven zitten, dus word het paard goed verzorgd, geen sporen van mok of hoefbevangenheid e.d.)
- de vacht ( is de vacht mooi en verzorgd? De vacht zegt veel over de gezondheid van het paard.)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. =)

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:37

Nies_ schreef:
Ik zou inderdaad nooit een paard met eczeem kopen, maar als je aan de kust woont kun je dat wel doen.

nee hoeft niet zo te zijn, mijn 1e fjord had eceem en ik zat pal aan de kust, nog geen 50 meter afstand, en zelfs daar stond ze tot bloedens aan toe, dus nee kust kan helpen maar hoeft niet zo te zijn

lizavk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:27

Kijk naar het schuren (manen & staart)
Doe een klinische keuring!
Kijk naar het hele paardje! :D