[WN] veulen fokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cowgirl74

veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 15:09

ik wil graag een veulen fokken bij mijn merrie maar heb dit nog nooit gedaan hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik heb een quarter maar zou graag een bont veulen willen fokken.

troi

Re: veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:41

Leuke hengst zoeken en de natuur zijn gang laten gaan? :P

Nu serieus, wat bedoel je hoe dit wordt aangepakt? Mbt wat dan?
Als je een bonte wilt en binnen een stamboek wilt blijven zul je in elk geval een homozygoot tobiano paint hengst moeten zoeken. Dan krijg je een tobiano (=platenbonte) paint. Overo is nooit homozygoot (dat is dodelijk namelijk) dus heterozygoot en dan heb je maar 50% kans op een bonte. Maar dan heb je wel een overo en dus niet tobiano, velen vinden dat mooier maar dan is je kans dus wel veel kleiner.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:14

Idd op zoek gaan naar een homozygote tobiano hengst. Liefst met ook wat Sabino dat verhoogd de kans op meer wit :)
Als je een registreerbaar Paint veulen wilt moet de merrie dus over een AQHA-papier op jouw naam beschikken en moet de hengst geregistreerd zijn bij de APHA. Ook moet hij zijn aangemeld als dekhengst.
Kontroleer of de eigenaar op de pedigree ook idd degene is waar je zaken mee doet.
Dan ga je onderhandelen over de prijs en de voorwaarden (leven veulen garantie/gratis herdekken bij gust e.d.). Zet eea op papier, altijd handig mochten er problemen komen.
Als de dekking gelukt is en de merrie drachtig gescannend dan krijg je een dekverklaring (bij voorkeur in het engels) van de hengsteneigenaar en hij geeft de dekking vóór 1/12 door aan het stamboek.

Volgend voorjaar maakt de APHA dan een veulenregistratieformulier aan en stuurt dit naar de hengstenhouder ter ondertekening. Als het veulen geboren is en gezond dan stuurt hij dit formulier naar jou en kun je het verder invullen en aan de APHA sturen zodat het veulen geregistreerd wordt, maar je kunt dit ook via internet doen als je eerst lid wordt.
Als alles goed gebeurt krijg je na verloop van tijd (kan enkele maanden duren) het officiële APHA-papier thuis gestuurd

cowgirl74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 16:35

dubbbbbbbbbbeldun bedankt voor de info ben al een stuk wijzer heb 2 paint hengsten in mijn hoofd red pebbles en oliver ben zijn echte naam even kwijt de tweede geeft 100% bont maar kijk je ook naar de gangen en bouw van het paard?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:02

Je kijkt als juist als eerste naar de bouw, gangen en karakter! Dan volgt pas kleur ;) Een goed paard heeft geen kleur en op een mooi gekleurde met een rare bouw of vreselijk karakter kun je niet rijden.

Dus ik zou zeggen zet de dingen even op een rijtje: Wat wil je vastleggen/verankeren in je merrie, dus wat zijn haar sterke punten? Wat wil je verbeteren en waar kan de hengst dit mee aanvullen/bevestigen?
Heb je dat in een hengst gevonden en is hij dan ook nog homozygoot bont, dan heb je mazzel en krijg je de meeste kans op een bont veulen waar je ook nog iets aan hebt.

Dat is fokken. En anders ben je aan het vermeerderen ;)

Veel succes in elk geval :j

En Olivier heet Far Ute Fantasy in het echt ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:35

@cowgirl74 : de eerste belangrijke vraag met fokken is; hou je het zelf of fok je voor de verkoop. En zo ja voor jezelf wat wil je er mee gaan doen.
Natuurlijk is bouw en karakter belangrijk , maar dat gaat veel sterker spelen als je bewust voor een bepaalde richting en verkoop fokt. Hou je het zelf bijv voor recreatie dan is een gezonde hengst die rustig in de kop is en goed op de benen staat al genoeg. Het is dan mooi als je een hengst al van dichtbij kent.

Wil je bont én 100% zeker zijn van kleur dan moet je Far Ute Fantasy nemen. Bij Red Pebbles heb je 50% kans op bont.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:00

Nu wil ik echt niet vervelend overkomen, maar een hengst die gezond is en goed op de benen staat moet toch sowieso een vereiste zijn? Wat je er dan ook mee wilt gaan doen? En een prettig karakter is ook voor alle richtingen erg handig ;)

Ik snap best dat niet alle meningen hetzelfde zijn over wat een gewenste bouw e.d. is, maar ook al fok je voor jezelf en puur voor recreatie, dan nog zou ik proberen zo'n goed mogelijk veulen te fokken.
Ooit kan je in de situatie komen dat je tóch moet verkopen en dan is een correct dier toch een pré in een wereld waarin je bijna struikelt over paarden die te koop zijn.
En als je dan toch een veulen wilt fokken waar een papier bij te vragen is, zorg dan ook dat de keuze over de ouders van dat veulen goed afgewogen is.

Daar kun je recreatie mee rijden, elke dag van genieten en nog eens behoorlijk verkopen mocht dat aan de orde zijn ook :)

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:44

Grappig dat niemand vraagt wat voor bloedlijn de quarter van cowgirl74 heeft en hoe haar bouw is etc.. Succes Cowgril74 met het fokken van je eerste veulen. Goed kijken naar de bouw van je merrie en bloedlijnen onder de loep nemen daar begint het bij. Dan kijk je wat je zou willen proberen te verbeteren aan de nakomeling uit je merrie. Daarbij rekening houden dat als je bont wil je dus ook moet gaan voor hengsten die 100% bont doorgeven en dat je dan altijd een tobiano krijgt. De Overo hengsten heb je 50% kans en sommige Overo hengsten geven meer kleur aan hun nakomelingen dan de andere. Wij hebben daar zelf ervaring mee met onze hengst. Onze eerste die wij fokte is nu 4 jaar oud.. Wat een hoop vragen zit je dan mee..

cowgirl74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 21:00

maar zijn de gangen ook erfelijk?
Staat het dekgeld van een hengst vast of kun je erover onderhandelen?
Ik had van iemand begrepen dat je bij red pebbles 70% kans had op bont en 30% regular. Ook heb ik dus maar 1 hengst gevonden in ned die 100% bont vererfd olivier.

Maar kan ik mijn merrie voor dit jaar nog wel laten dekken of ben ik al te laat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:24

Bouw is erfelijk en het daarmee verband houdende gangwerk ook. Maar de hengst heeft niet alles te vertellen ;)
Red Pebbles is Frame, dus dat krijg je mee of niet, 50% dus, niks 70%.
Persoonlijk vind ik mei/juni een mooie tijd om te laten dekken, dan krijg je een april/mei veulen. De beste tijd voor een veulen om lekker naar buiten te gaan en vers gras voor moeders.

redpebbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:44

Dubbeldun, natuurlijk heb je 50% kans op bont bij Red Pebbles, maar zoals ik het over meerdere jaren dekken met verschillende merrie uitrekende, kwam ik per jaar uit op 62% tot 65% bont wat hij gaf. De KWPN bonte dekhengst Samber zat rond de 30% bont (volgens een vakblad, naam vergeten)
Daar zit dus wel verschil in.
Verder vind ik prestatie, werkwillig karakter, bouw en gangen heel belangrijk.
Dat is wat Red Pebbles door de jaren heen zeker al bewezen heeft.
Kijk ook goed wat je wil verbeteren t.o.v. je merrie.

cowgirl74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 21:02

hoeveel kans heb ik op een bonte veulen bij cut a sugar pep

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:53

Zolang hij niet homozygoot is op Tobiano is dat ook 50%.

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:55

cowgirl74 schreef:
ik wil graag een veulen fokken bij mijn merrie maar heb dit nog nooit gedaan hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik heb een quarter maar zou graag een bont veulen willen fokken.

En heb je al een hengst op het oog nu?