aanschaf arabier waar op letten ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

love_luna_

aanschaf arabier waar op letten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 23:45

ik wil over een aantal maanden serieus rond gaan kijken naar een arabier
welk type arabier is geschikt voor recreatie en af en toe een sprongetje
en welke zou je afraden ?

LiVetime

Re: aanschaf arabier waar op letten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:46

Ik ga nu toch echt even temmen hoor ;)

love_luna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 00:13

LiVetime schreef:

weet niet wat je probleem is
moet ik me eerst bij jou verantwoorden ??

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 00:17

love_luna_ schreef:
LiVetime schreef:

weet niet wat je probleem is
moet ik me eerst bij jou verantwoorden ??

denk de reactie omdat het niet aan reglement voldoet of omdat er meerdere topics bestaan.
Heb je de zoekfunctie gebruikt?

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:49

Volgens mij staat dit topic hier gewoon goed toch?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:57

Ja staat wel goed. Maar de TS heeft gisteravond heel erg veel topics aangemaakt met allemaal zulk soort vragen. Daar was ook al op getemd.

love_luna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 23:11

mika11 schreef:
Ja staat wel goed. Maar de TS heeft gisteravond heel erg veel topics aangemaakt met allemaal zulk soort vragen. Daar was ook al op getemd.

ik heb mijn topics niet allemaal aangemaakt met vragen over arabieren
mag ik geen vragen stellen
tis niet verboden hoor!!

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:38

love_luna_ schreef:
mika11 schreef:

ik heb mijn topics niet allemaal aangemaakt met vragen over arabieren
mag ik geen vragen stellen
tis niet verboden hoor!!

Schijnbaar mag dat niet, weet natuurlijk hoeveel topics je hebt aangemaakt maar vind het een hele normale vraag.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:43

Er is niet een soort Arabier die meer geschikt is als een ander.
Natuurlijk moet je goed kijken naar karakter, eventuele prestaties ( welke discipline blinkt de familielijn uit ) , werkwilligheid en natuurlijk of hij/zij over een sterk lijf zonder gebreken bezit.

Wij hebben toevallig een "Golden Cross " , hald spaans/half egyptisch
Zijn vader is een showmonster en loopt dressuur, zijn moeder is geshowt maar niet echt prestatiegericht gereden.

De vader van zijn moeder liep mee in de dressuursport.

Mijn arabier is een echte allrounder, hij vind het allemaal wel leuk en doet altijd zijn best.
Springen vindt hij fantastisch en kan hij goed ( is M geklasseerd ) , dressuur staat hem leuk maar is niet favoriet, eventing vind hij geweldig , vooral de cross.

Op de shows blinkt hij niet echt uit maar hij vind het wel een leuk spelletje en buiten is hij Mr. Cool
Loopt overal langs, schrikt nooit van verkeer en kan heel veel kilometers maken zonder moe te worden.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:33

love_luna_ schreef:

neem 1 ding van me aan, dat elk correct gebouwde AV (ongeacht bloedlijnen) in staat is aan jou`n wensen te voldoen.
Kortom nooit blindstaren op een bepaald soort fokrichting. ;)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:58

En zomaar een AV aanschaffen die voldoet aan jouw wensen is nog niet alles, AVs zijn echte gevoelspaarden, heb je er geen klik mee zal je nimmer een goede stap kunnen zetten. :o

Rondkijken en zoeken dus. En je niet orienteren op 1 fokrichting/ras/type oid. Karakter moet imo aansluiten op de jouwe als je een team wilt worden en het leuk wilt hebben.

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 07:41

RhealLover schreef:
En zomaar een AV aanschaffen die voldoet aan jouw wensen is nog niet alles, AVs zijn echte gevoelspaarden, heb je er geen klik mee zal je nimmer een goede stap kunnen zetten. :o

Rondkijken en zoeken dus. En je niet orienteren op 1 fokrichting/ras/type oid. Karakter moet imo aansluiten op de jouwe als je een team wilt worden en het leuk wilt hebben.

:j Helemaal mee eens!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:28

love_luna_ schreef:

ligt helemaal aan jou. arabieren zijn heel gevoelig en reageren sterk op hun berijder/ eigenaar. Gewoon kijken bij welk paard jij je lekker voelt.

Ik heb dan toevallig een typetje nerveus, drammerig en snel over de zeik. Een verschrikkelijke draaikont. Maar ken ook een arabier die precies het tegenovergestelde karakter heeft. Je kunt dus beter kijken naar waar jij goed mee om kunt gaan, ipv kijken naar bloedlijnen en ouders van het paard.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:39

ik sluit me aan bij wat Rheallover en Dilan1993 zeggen, de ene arabier is de andere niet!
mijn aAV loopt met mij zonder halster, dus helemaal los mee van de stal naar de wei of paddocks, maar andere mensen hebben moeite om hem met halster en touw mee te nemen, die trekt hij mee en loopt hij omver. Je moet het respect van een arabier verdienen, maar dat is bij bijna alle paarden zo hoor :)
ik zou als ik jou was TS, gewoon zoeken naar een leuke pony waarvan je denkt dat die je aanstaat, staar je niet blind op een type/bloedlijn, want dan kan je flink tegen de lamp lopen. Het karakter moet ook met jou klikken, ben jij zelf een druk en nerveus type, dan zal een nerveuze pony vaak geen goede keuze zijn, hoe goed hij/zij ook kan springen/dressuren/ hoe geweldig zijn bloedlijnen ook zijn ;) maar dat is niet alleen bij arabieren zo hoor, dat is eigenlijk met alle soorten en rassen :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:36

Let er op veel mensen bieden hun paard/pony aan als zijnde arabier.
Maar blijkt dan halfbloedjes te zijn of er zit maar een aantal percentage in.
Als je echt een Arabisch volbloed paard wil,zorg dan dat de ouders aantoonbaar zijn en vraag het na.
Bel desnoods met het stamboek kantoor.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:03

Buiten alle bovenstaande moet je nog op enkele dingen letten.

Een Arabier is erg baasje-gericht, en gedraagd zich dan ook soms anders met baasje in de buurt. Jij moet dus als koper wél de ruimte en vrijheid krijgen om het paard te leren kennen zodat je kunt bepalen of deze echt wat voor je is en of je hier echt een klik mee hebt. Hier bij ons bijv., wij ontvangen mensen, lopen even langs de paarden, wil diegene een paard graag beter leren kennen, dan geef ik een halster, touw en borstels en ga zelf andere dingen doen, zo heb je de ruimte en kijkt niemand op je vingers. Je mag overal heen, zolang het op het terrein is... Er blijft iemand op roepafstand, maar niemand houdt je in de gaten, dus dat werkt veel fijner.
Iemand die je op de vingers kijkt of je zelfs het paard niet in handen geeft, die vertrouwd óf jou óf het paard óf beide niet, tenzij het jonge veulens aan de voet van mam, een hengst (welke geruind moet) of in bepaalde situaties (het paard uit een kudde van 16 stuks halen bijv.). Maar buiten die situaties om zul je toch gelegenheid moeten krijgen om even alleen met het paard te zijn. En je moet ruimte krijgen om er over te denken, je hoeft niet gelijk te beslissen en dat moet je je ook niet af laten dwingen.

Je moet mogen keuren door een DA naar keuze, bijvoorkeur moet je een DA in de buurt ter plaatse kunnen laten komen indien je direct iets wilt weten, die van ons staat altijd standby voor technische vragen e.d. Hij komt zelfs op zondag en 's avonds langs, dat is een extraatje, een heel erg fijn extraatje. Keuren is niet standaard voor jouw rekening en ook niet standaard voor rekening van de verkoper, dit moet je echt duidelijk afspreken en voor die tijd dan ook het contract tekenen waar dat allemaal in staat.

Ga overdag of in ieder geval als het licht is, dan zie je meer en beter. Als het paard op stal staat als je komt, vraag dan of je hem/haar ook in de kudde mag zien en andersom. Je hebt immers geen zin in extra zorgen als blijkt dat het paard op stal of juist buiten vreemd gedrag vertoond. Let op het gedrag van het paard in de kudde. Vraag naar de medische achtergrond. Let op beenstanden en hoeven enz.

Wat jouw doeleinden betreft, wil je echt serieus af en toe een sprong maken, laat het dier dan indien mogelijk vrijspringen, al is het maar over een balkje dat op 2 bierkratjes ligt, zo zie je in ieder geval of het dier over techniek beschikt. Afstand inschatten e.d. is aan te leren, maar techniek is lastiger.

Let op als je bij een hengst gaat kijken als hij geruind moet, laat dan dan door de huidige eigenaren gebeuren, en hou in je achterhoofd dat zij bij AV's die bij het AVS zijn ingeschreven een castratie-premie twv 75 euro krijgen (bij iig de jonge dieren, althans als dat nog zo is dan, even nakijken/vragen bij het avs). Als je twijfelt kun je ook afspreken dat hij wel daar gecastreerd wordt, maar op jouw kosten en een door jouw aangewezen DA, zo ben je er zekerder van dat het niet half/half gebeurt door een of andere castrateur die normaal varkens doet ;) Eveneens bij hengsten even onder het buikje kijken, hangen ze er allebei wel? want een klophengst is een duur geintje!!
Het castreren, al dan niet op jouw kosten, laten gebeuren vóór de verkoop (met contract en aanbetaling oid) maar iig niet ná de verkoop, het is lastig dan je geld terug te krijgen als bleek dat jouw hengst/ruin nu net die ene uit honderen is waarbij het giga-fout ging... Een andere optie zou zijn, indien deze constructie haast niet haalbaar is, een verzekering te nemen die eventuele blijvende schade en dood door castratie dekt.

Het is de taak van de verkoper om eerlijk te zijn én zichzelf wat in te dekken tegen schade, maar dat is ook jouw taak als koper, om eerlijk te zijn en jezelf in te dekken.

De verkoper legt meestal al behoorlijk toe op het paard, vooral wanneer het eigen fok is, dus deze zal zich niet heel snel in de kosten laten jagen, wees daar op voorbereid en zorg dat je een extra potje hebt.

Keuren is soms een obstakel voor de verkoper, vooral wanneer het paard wél geschikt is voor jouw doelen, maar niet meer voor de sport. Een handigheidje hierin; vertel de verkoper dat je wilt laten keuren voor jouw doeleinden, te weten recreatie. De meeste verkopers voelen zich dan een stuk geruster ;) Het is immers feitelijk gewoon zo dat het jouw waarschijnlijk geen barst kan schelen of het paard al dan niet geschikt is voor een piaff of 160 km rit, toch? Ook dat kan in het contract, jouw doeleinden, zo dekt de verkoper zich weer een beetje in (dat je niet over 3 maanden komt dat het dier niet een piaff kan en jij wel die wilt rijden met het paard, dan wordt het woord tegen woord, en zulke mensen en rechtzaken zijn er nu eenmaal, dus zijn wij verkopers daarin meestal wat voorzichtiger)

Je moet het niet alleen als verkoper vanuit de verkopende kant bekijken, maar ook vanuit de kopende kant, en andersom ook. Dát is eerlijk tegenover elkaar!

Medische problemen, achtergrond, het kan allemaal vastgelegd worden in bijlagen bij het contract.

Pfff... zo heb ik vluchtig al heel wat opgeschreven wat de meeste verkopers me niet in dank zullen afnemen, maar als je meer vragen hebt pb me dan maar even.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:14

Helemaal waar ShamalArabians ;)

Zo hebben ik en Rheal een goede band en als ik erbij ben kan een ander ook alles met m, als ik er niet bij ben dan is het een ander verhaal dan akn ie best misselijk zijn.

Sjaak m'n merrie dat botst gigantisch met me maar klikt super met m'n verzorgster, ikben ook geen merrie mens, geef me maar een hengst of ruin ligt me ook beter.