appaloosa's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annickkii87

appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 22:25

Heel leuk, heb al jaren een appaloosa merrie, hiervoor had ik nooit verstand van appaloosa's behalve dat ze stippen zouden hebben. Destiny heb ik gekocht 9 jaar geleden, wist dat hier papieren bij zaten maar had niet verwacht dat het een appaloosa zou zijn aangezien ze voskleurig is. In de zomer zie je hier en daar wel een (de meeste donker) stip, en aan haar snuit en hoeven heeft ze alle kenmerken van een appaloosa.
Mijn vraag is, wat is typisch kenmerkend voor een appaloosa ongeacht de kleur? Ik dacht eerst namelijk altijd dat ze altijd voor western werden gebruikt maar Destiny heeft M2 dressuur, M springen en M samengesteld gereden, western kent ze helemaal niet.
Ben benieuwd hoe jullie appie is, ben er wel een beetje verliefd op geworden :j <3

DendroFleur

Re: appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:34

Je hebt inderdaad western-appaloosa's maar er is ook het Nederlandse Appaloosa Stamboek (NAS) die rijtypische paarden en pony's wilt fokken. Die zijn dus minder geschikt voor de westernsport maar juist uitstekend voor de dressuur- spring- en mensport.
Als ze wel de kenmerken heeft maar een op het oog een eenkleurige vachtkleur, dan is ze toch een appaloosa. Soms kleuren ze nog door maar het kan dat ze zo blijft.
Weet je iets meer van haar afstamming?

Annickkii87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 22:53

Ze staat ingeschreven bij het NAS, haar vader is Alex vd Kamperweg van wat er op haar papieren staat.
Meer weet ik er niet over, heb wel eens gegoogeld maar heel erg veel wijzer werd ik er niet van.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 01:46

Wat leuk dat je ook een appie hebt. :) Alex van de Kampenweg is dus een Nederlandse Appaloosa. En toevallig heeft Dendrofleur ook een merrie die daar van af stamt. :)
Wat typisch kenmerkend is voor de Nederlandse Appaloosa is moeilijk om te zeggen, behalve het kleurtje en de kenmerken. De doelstelling van het stamboek is het verkrijgen van correcte, rijtypische paarden en pony's goed bruikbaar in de sport en de recreatie, met het appaloosa vlekkenpatroon.
Om dit te verkrijgen wordt er gekruisd met andere rassen. Zo wordt bij de grote maat veelvuldig gebruik gemaakt van KWPN-hengsten of merries, of NRPS. En bij de kleine maat wordt veel gebruik gemaakt van NRPS-hengsten, welsh hengsten, en ikzelf gebruik New Forest hengsten.

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 01:51

Ik kende appaloosa's altijd voor hun gedrongen bouw. Ronde achterhand, korte rug, korte hals, korte benen. Weet niet of dat nog steeds geld :O zo heb ik het geleerd toen ik jonger was en mijn eigen appaloosa's voldoet ook perfect aan die kenmerken. Voor de rest mensenoog ( dus een witte rand om het oog,)
Maar ik denk dat onderhand de kleur wel het grootste kenmerk van een appaloosa is geworden? Heb me er de laatste tijd niet echt meer in verdiept.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:31

Mijn NAS merrie heeft ook Alex als vader. Ze heeft overigens maar 1 stipje. Een zwarte, op d'r kont :D Haar moeder is ook flink gestippelt dus waar die van haar gebleven zijn mag Joost weten.
Ik heb haar 2, jaar geleden van een Bokker gekocht als westernpaard maar ze springt ook erg graag en inmiddels rijden we ook marathons en lange afstanden.
Lijkt me leuk om wat foto's van familieleden te zien.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:44

Is het geen few spot Natascha?
Overigens was Alex naast appaloosa ook nog schimmel. Er zijn dus nakomelingen van hem die ook schimmel zijn. Schimmel gaat over appaloosa heen, dus zo'n dier wordt geboren met appaloosa-kleur maar uiteindelijk wordt die helemaal wit.

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:23

Het lijkt me niet dat de pony van natascha dan een few spot was :O Aangezien schimmel en few spot toch beide homozygoot ( waarschijnlijk verkeerd geschreven, alweer tijdje geleden dat ik dit heb gehad xD ) zijn, ookal zal het wel ingewikkelder liggen, maar zover gaat mijn genetische kennis niet :)

misschien een marmerbonte

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:40

Vader Alex, moeder flink gestippeld, 2 appaloosa-ouders, beiden geven het appaloosa-gen aan kind, en tadaa!!!! Je hebt een homozygote appaloosa, dus een few spot. :)

Schimmel kan zowel heterozygoot als homozygoot zijn. Uit een kruising van een schimmelhengst maal bruine merrie kan gewoon een schimmel geboren worden. Schimmel toont altijd wanneer een paard dit heeft, dus die bruine merrie heeft het niet. Dan moet de nakomeling heterozygoot zijn.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:46

Ik heb er geen verstand van maar wat mij wel is opgevallen dat alle appaloosas die ik gezien heb een dunno korte staart hadden en niet zoveel manen :p

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:50

Komt inderdaad regelmatig voor, maar het is niet altijd zo.

http://mediaprovider.kennisnet.nl/Media ... 59460.jpeg

Dit is de dekhengst Palousa Convenance van bokker SparklingApp. Die heeft een prachtige volle staart en manen. De Alex-nakomeling van Dendrofleur heeft ook een gigantisch volle haardos.

lievelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:55

Mijn paardjes zitten in het hulp-stamboek van de appaloosas, ik heb twee knabstruppers! =D Vaak stippig, maar ook effen. Typische knapstrupper is groffer dan een appaloosa, maar ze worden tegenwoordig ook sportiever gefokt! Ook knabstruppers zitten kwa manen en staart schraal in het haar =(

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:12

Noeks heeft ook een flinke bos staart en manen. heerlijk zacht ook in allerlei bruintinten. Echt penny paard :D

Annickkii87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 22:32

Zou wel een foto willen plaatsen van Destiny maar weet niet hoe ik dat moet doen, kan iemand dat mij vertellen?
Destiny heeft nu wel lange manen maar niet heel vol net zoals haar staart, maar dit komt omdat die nog aan het aangroeien is (kalfjes hebben het eraf gesabbeld :@).
Ze heeft inderdaad wel het mensenoog.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:38

Lievelies, waren zitten jouw paarden in het hulpstamboek. Zou denken dat Knabstruppers een volledig papier zouden krijgen.

Alex had zelf ook een behoorlijke bos manen en staart. Juul heeft dat inderdaad ook. Haar dochter Tabitha heeft wel dunne manen maar een redelijke staart. Juntos en Evita hebben ook veel manen en staart. Pedro heeft notmale manen en staart.
Vooral amerikaanse appies hebben weinig staart.

Het paard van Natascha is duidelijk geen fewspot. Dan zou ze precies andersom gekleurd zijn. Ik denk dat ze een heel minimale schabrak is als ze tenminste alle overige kenmerken heeft. Anders gewoon vos met een witte stip. Vind het trouwens erg leuk om te lezen dat ze zelfs voor de wagen loopt. Duidelijk op de juiste plek terecht gekomen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:39

Annickkii87 schreef:
Zou wel een foto willen plaatsen van Destiny maar weet niet hoe ik dat moet doen, kan iemand dat mij vertellen?
Destiny heeft nu wel lange manen maar niet heel vol net zoals haar staart, maar dit komt omdat die nog aan het aangroeien is (kalfjes hebben het eraf gesabbeld :@).
Ze heeft inderdaad wel het mensenoog.

Vind het lastig om uit te leggen. Je kan hem ook naar me PB-en dan kan ik hem wel plaatsen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:45

ik heb 5 jr een appie gehad :D
helaas is ze bijna 2 jr geleden ingeslapen
ze was een zwart-fewspot
ze was 150cm en de vader was Sammy
Afbeelding
Afbeelding

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:48

Jodieee schreef:
Ik kende appaloosa's altijd voor hun gedrongen bouw. Ronde achterhand, korte rug, korte hals, korte benen. Weet niet of dat nog steeds geld :O

Dat zijn de Amerikaanse Appaloosa's. Dat is echt een apart ras, met dus ook andere typische kenmerken dan het vachtpatroon. (Overigens is het pas een Amerikaanse Appaloosa als er een Amerikaans stamboekpapier bij zit.)

De Nederlandse appaloosa's kunnen elk ras zijn, maar moeten wel de vachtkenmerken hebben. Je hebt hier bijvoorbeeld ook Shet-appaloosa's.

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:03

ah dankje voor de info, wel grappig dat mijn eigen in mijn ogen aardig aan de kenmerken voldoet.. Mijne had trouwens ook een NAS papier.. maar is in door verkoop weggeraakt, nu staat hij in het fjordenstamboek ingeschreven, aangezien ik er zel fniet echt veel omgaf of ik hem officieel ingeschreven heb. Hij is alleen voor recreatie gebruik

Mirgino wat een prachtig ding was dat zeg

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:06

DendroFleur schreef:
Het paard van Natascha is duidelijk geen fewspot. Dan zou ze precies andersom gekleurd zijn. Ik denk dat ze een heel minimale schabrak is als ze tenminste alle overige kenmerken heeft. Anders gewoon vos met een witte stip. Vind het trouwens erg leuk om te lezen dat ze zelfs voor de wagen loopt. Duidelijk op de juiste plek terecht gekomen.

Je bedoelt denk ik het paard van Annickkii87, de TS. ;)
Natascha zegt:
Natascha schreef:
Mijn NAS merrie heeft ook Alex als vader. Ze heeft overigens maar 1 stipje. Een zwarte, op d'r kont :D Haar moeder is ook flink gestippelt dus waar die van haar gebleven zijn mag Joost weten.
<<knip>>

Annickkii87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 23:19

Hier een foto van mijn paardje, als hij het doet tenminste....
Afbeelding

Annickkii87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 23:21

mirgino schreef:
ik heb 5 jr een appie gehad :D
helaas is ze bijna 2 jr geleden ingeslapen
ze was een zwart-fewspot
ze was 150cm en de vader was Sammy

Wat een mooi beestje zeg, supergaaf kleurtje...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:38

Annick, gefeliciteerd met je geslaagde fotoplaatsactie! Er is inderdaad weinig appaloosa te zien. Maar volgens mij heeft Natascha (als ik tenminste in haar profiel kijk Neon) ook een voskleurige uit Alex.

Juliette is een kleindochter van Alex. Op de site van het www.appaloosa-stamboek.nl zijn foto's te zien van Alex. Zowel bij de archiefhengsten als in het gewone foto-archief.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:43

Ah wacht, was op het verkeerde been gebracht vanwege het zwarte stipje. Die vos heeft ook geen appaloosa-kenmerken. Het zwarte stipje is een bend or spot, zie je veel bij vossen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:47

Het valt mij op dat Appaloosa's zo werkwillend zijn. Heel intelligent, maar je moet ze wel echt voor je winnen. Mijn appaloosa is altijd enorm enthousiast. Wil altijd graag werken en spelen is nóg leuker.
Mijn dier heeft normale manen en een heerlijke volle staart. Niks dun dus :D
Mijnes is een panterbonte en is ieder seizoen weer afwachten hoe ze eruit zal komen. Dr stippen worden steeds donkerder, maar nu krijt ze ook nog eens heel veel kleine stipjes op dr hals. Erg leuk.